• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Har kikat lite på en gammal Universal Genève Compax, NOS skick från 90-talet. Självklart quartz! Vad tycker tråden om den? Och hur fungerar en klocka med 4 visare? Aldrig sett det förut😅
D52AA5B0-A0E5-4A0C-A62C-6E78D743B226.jpeg
Sekund och minutkronograf är i centrum. Finns även många mekaniska som har samma lösning. :)

Ca 6k, tycker verkligen det känns lockande! Dock verkar väl inte de mer moderna UG klinga allt för högt? Finns även grå och vit🙂
68E45803-B89F-40C9-B7F6-9C3C48D39711.jpeg
79FDC781-5D48-45CA-B8C8-AF4BD2D0A349.jpeg
Nej 2000-talets UG är väl inte vad det en gång i tiden var. Men som du säger, 6k! Men blir ju ändå lite sugen (Mest sugen på att peppa dig till köp så kan man hugga på flippen😉)

• Like
Reactions: SCM
Har kikat lite på en gammal Universal Genève Compax, NOS skick från 90-talet. Självklart quartz! Vad tycker tråden om den? Och hur fungerar en klocka med 4 visare? Aldrig sett det förut😅
D52AA5B0-A0E5-4A0C-A62C-6E78D743B226.jpeg
Det där har min nya Certina också.
Men den mäter 100-delar med röda och sekunder med vita.
Coolt som bara den när den röda snurrar ett varv på 1 sekund.
Men samtidigt sjukt onödig grej pga inte en chans man kan tajma ens med 10-dels precision för hand.
IMG_20210517_003251.jpg

Nej 2000-talets UG är väl inte vad det en gång i tiden var. Men som du säger, 6k! Men blir ju ändå lite sugen (Mest sugen på att peppa dig till köp så kan man hugga på flippen😉)
Nä verkligen inte! Haha vilken färg är bäst då? Blå, grå eller vit?😜 (Tänker när jag ska flippa vidare till dig)

Det där har min nya Certina också.
Men den mäter 100-delar med röda och sekunder med vita.
Coolt som bara den när den röda snurrar ett varv på 1 sekund.
Men samtidigt sjukt onödig grej pga inte en chans man kan tajma ens med 10-dels precision för hand.
IMG_20210517_003251.jpg
Helt klart en häftig grej, även om jag förstår att man aldrig ändå kommer kunna mäta 1/100 för hand😃

Är det någon som harr koll på Universal Geneve´s historia? (@FreakyLeo ?) Som jag förstått det gick dom i princip under när "kvartsrevolutionen" kom och namnet är nu under Hong Kong flagg...

Är det någon som harr koll på Universal Geneve´s historia? (@FreakyLeo ?) Som jag förstått det gick dom i princip under när "kvartsrevolutionen" kom och namnet är nu under Hong Kong flagg...
Har dålig koll men är också nyfiken på mer! Efter lite googlande så verkar de ha tappat allt under 80- och 90-talet i och med kvartsrevolutionen. Verkar också ha blivit uppköpta på 90-talet (?) av samma ägare som Cyma. Konstigt att de inte kunnat återhämta sig sedan dess, de har ju många fina vintage-modeller att göra re-issues på...

Har dålig koll men är också nyfiken på mer! Efter lite googlande så verkar de ha tappat allt under 80- och 90-talet i och med kvartsrevolutionen. Verkar också ha blivit uppköpta på 90-talet (?) av samma ägare som Cyma. Konstigt att de inte kunnat återhämta sig sedan dess, de har ju många fina vintage-modeller att göra re-issues på...
Kommer inte ihåg hela storyn tyvärr, grävde ju lite i det när jag hade min 70-tals UG kvarts :)

Jag har för mig att dem var på fallrepet redan innan kvarts gjorde sitt intåg och att de i slutet på 80-talet hamnade i HongKong tillsammans med ett mina andra favoritmärken, Cyma. De är ju aktiva fortfarande och de är nog betydligt större borta borta i östern än här hemma. Men det är nog inte mycket kvar av UG i klockorna efter kanske 1965 eller så.

- Stämmer. Var med en vän som då var AD i Sverige och besökte dem. Då hade tillverkningen redan lagts ner och han köpte lagret som fanns kvar. Lite inhouse med komplikationer och lite ETA-baserat. Det var nog i mitten/slutet av nittiotalet. Sedan gjordes ett försök med en mekanisk klocka senare, men den flög aldrig. Märket såldes och blev Asiatiska dussinklockor.

Senast ändrad:
Hej kvartsare,
Tack för att jag får hänga med här.
Jag har beundrat boetterna på vintage GS länge, och lyckat samla på mig olika varianter. Under en Hodinkee-podcast hörde jag Molle berätta hur han anser att tillverkningen av Grand Seiko aldrig slutade, de ändrade bara fokus till Quartz under ett antal år. Inspirerad av detta så gav jag mig in i världen av Grand Quartz (och försöker att inte hamna på sidospår med alla andra quartz-klockor från Seiko under denna period) och letar efter klockor med boetter som tydligt har formspråksrötterna i Taro Tanakas verk. Jag ska bespara er en analys av olika boetter, men det är kul att fundera på hur utvecklingen påverkat dessa. Nytt var även metallarmband, även om de så vitt jag vet dök upp på vissa av de sista mekaniska GS. Presenterar här idag tre boetter, varav den första är på läder som avsett, och de andra två senare modeller designade för metallarmband. Nummer två har mer branta sidor än den första, men fortfarande (enligt mig) den klassiska GS-boetten, och nummer tre är i formspråket längst från de äldre vintage GS-boetterna.

heOLJa3.jpg

FUcie6D.jpg

BheH2sG.jpg

Den är ju så ruskigt vintage trevlig i formgivningen, det är nästan så jag ångrar att jag inte knep en när jag var på plats 2019. Den kommer göra sig fint på läder också. Grattis till en fin trio :)
Tack! Påminner om sbgw231 med en lite lägre profil. Haft en sbgw235 (den med länk och blå sekundvisare) och den kompletterade jag med ett grained ljusbrunt läder från Molequin. Kanske blir ett komplement med samma här med. Gillar dock länken bättre än jag minns sbgw235. Oavsett en grymt trevlig klocka.

Tillbaka
Topp