• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Aha, så du menar något i stil med att timvisaren kan ställas om utan att minutvisaren rör sig? För det är nämligen det som händer på min märker jag. Timvisaren ställer om sig en timme i läge 2 på kronan! I sådana fall är det ju inget fel på klockan utan jag som missuppfattat funktionen?

@BarbaBaba

Wow! Så är det ju. Den fungerar perfekt märker jag, nu inget fel alls. Smart funktion också.
Tack BarbaBaba😃
Det var det jag försökte förklara, men ser att min förklaring lämnade en del att önska. Ber om ursäkt för det! Poängen med funktionen är att det ska vara enkelt att ändra tidszon eller ställa om mellan sommar- och vintertid, utan att ändra minutvisaren. Det är på bekostnad av att det inte går att snabbställa datumet.

Ur manualen:

Screenshot 2021-05-09 at 16.47.50 .png

Smart funktion. Speciellt på kvarts som annars inte behöver ställas om så ofta.
Så fungerar timvisaren på min sbgn003. Tom datumet hoppar fram, eller bakåt, beroende på åt vilket håll man vrider. Ännu bättre är att det är användbart på en HAQ så man bara hoppar fram timvisaren för rätt datum i månader kortare än 31 dagar. Och slipper ställa exakt tid.

Så fungerar timvisaren på min sbgn003. Tom datumet hoppar fram, eller bakåt, beroende på åt vilket håll man vrider. Ännu bättre är att det är användbart på en HAQ så man bara hoppar fram timvisaren för rätt datum i månader kortare än 31 dagar. Och slipper ställa exakt tid.

Till skillnad från quick set på datumet...? 😉

Jag dubbelpostar en bild här också...
0821B8E3-B63D-4B98-B62E-65928D043628.jpeg

perpetuell kalender på digitalklockor är jäkligt bekvämt och pålitligt. Båda skulle behöva synkas, men annars är även DST enkelt att göra utan att påverka sekunderna. Seikon är ju dessutom en Worltimer med flera tidszoner. Just perpetuell kalender är riktigt bra tycker jag, något jag skulle välja över individuell timvisare på en klassisk klocka

Finns inte quickset på datumet. Man hoppar timvisaren istället. GMT sitter kvar där den är. Annars tvärtom vanligast att GMT visaren hoppas vilket är mindre logiskt för användandet. Man vill ju ha en klocka som visar tiden lokalt.
Jag förstår det. Menar bara att även med quickset på datumet så slipper man ställa klockan vid månader kortare än 31 dagar...

Jag noterar att det står "Japan Cased" & Hong Kong på tavlan. Det påminner mig att det som idag är "Made in China" antagligen egentligen är Hong Kong precis som förr ;) Jäkla trevligt skick på klockan :cigar:

Det har jag ens inte lagt märke till, tack 😊
Det enda att klaga på är ett märke på kronan, ser ut som nån varit där med en hovtång. Kan mycket väl vara jag själv som gjorde det för 35 år sedan 😂

De är lyckade allihopa! misstänker dock att de kommer upplevas riktigt stora på handleden, mest på grund av proportionerna mellan glaset och glasringen.
Håller helt med dig, riktigt lyckat släpp. De kommer definitivt att upplevas mycket större än SBGN001/003/005. För egen del så är jag dock glad över att de blir lite större än dem. Enda negativa i min mening är väl att de är rätt tjocka för att vara Quartzmed sina 13,5mm.

Någon som har hört något pris? Såg bara att någon tyckte att de är för dyra jämfört med SBGN001/003/005...

Lägger in en bild från GS hemsida också😁
C58DDFBA-28C9-4D11-AFAB-DE006FBF3433.jpeg

Måste ju ändå få slå ett slag för Bulova Curv. Finishen är i en annan liga än precisionistlinjen. Skulle vilja påstå att det är oslagbar kvalité för pengarna om du köper begagnad då andrahandsvärdet är urkasst.
Nypris ca 10K, 7K hos gråhandlare.
För 2500kr här på KS fick jag
  • DLC-beklädd boett i titan (!)
  • Reflexbehandlat krökt safirglas
  • Krökt boett med ett krökt urverk (!) som hittills diffar ca 1-2 sek per månad!

Till skillnad från Bulovas precisionisturverk (T ex Lunar Moon) så sveper dock inte kronografvisaren vilket är lite synd.

Screenshot_20210506_001950.jpg

Lite sugen på den nyare modellen i tonnauboett..
Screenshot_20210506_002226.jpg
Den är så sjukt tuff.

Tillbaka
Topp