• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zalath

Panerai
Jag var hos Rob i lördags och då fanns ingendera av klockorna inne och man fick räkna med februari - mars åtminstone för suben. Då tröttnade jag lite och skippade Nymans. Håller med om att det är lite som att välja mellan två väldigt olika saker men det är tänkt som beater och jag tycker nog att båda borde passa ypperligt som det. Helst hade jag väl iofs nog kanske velat ha suben med datum iofs men samtidigt är onekligen sub no date snyggare. Datumbubblan passar mycket bättre på ExpII. Jag har ju än så länge inte stått ut med klockor utan datum så det borde göra valet enkelt. Men å andra sidan har jag små handleder så jag är rädd att ExpII känns för stor.
Hur stora handleder har du? Verkar dumt att köpa no-date om du vill ha datum, annars kommer du bara fundera på det senare. Har du funderat på en Sea-dweller?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hur stora handleder har du? Verkar dumt att köpa no-date om du vill ha datum, annars kommer du bara fundera på det senare. Har du funderat på en Sea-dweller?
Mitt prisutrymme tillåter tyvärr inte Sea Dweller :). Skulle iofs kunna spara någon månad till men det finns andra klockor som hägrar som jag då hellre lägger pengarna på.
 

Zalath

Panerai
Nymans hade Explorer II i lager så tänkte knata förbi om en stund och se hur den sitter :) Kanske finns även Sea Dweller eller 116610 inne så kan jag ju känna ungefär hur 114060 skulle kännas på armen.

Ständigt dessa smala handleder haha...
Najs! Tråkigt att spara och komma fram till att klockan.. inte alls var rolig! :D
 

Gottmedfisk

Breitling
Hoppas jag ställer denna fråga på rätt ställe. Är ny här och försöker lära mig :) Men jag har en fråga ang. servicetavla, vad menas med det? Har även då och då läst "servicebox medföljer"? Detta kanske är generellt för alla märken men jag har i stort sett bara letat Rolex så det är där jag har sett det. Tacksam för svar.
 

wg11

Cartier
Hoppas jag ställer denna fråga på rätt ställe. Är ny här och försöker lära mig :) Men jag har en fråga ang. servicetavla, vad menas med det? Har även då och då läst "servicebox medföljer"? Detta kanske är generellt för alla märken men jag har i stort sett bara letat Rolex så det är där jag har sett det. Tacksam för svar.

Har också uppmärksammat detta och undrar det samma!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Hoppas jag ställer denna fråga på rätt ställe. Är ny här och försöker lära mig :) Men jag har en fråga ang. servicetavla, vad menas med det? Har även då och då läst "servicebox medföljer"? Detta kanske är generellt för alla märken men jag har i stort sett bara letat Rolex så det är där jag har sett det. Tacksam för svar.
Servicetavla monteras vid service om tavlan som sitter i är så bristfällig så att den måste bytas. Kan handla om sprickor, icke fungerande lysmassa, förslitning osv. Efter godkännande från kund så klart. Servicebox är en box som klocktillverkare skickar tillbaka klockan i från service.
 

wg11

Cartier
Servicetavla monteras vid service om tavlan som sitter i är så bristfällig så att den måste bytas. Kan handla om sprickor, icke fungerande lysmassa, förslitning osv. Efter godkännande från kund så klart. Servicebox är en box som klocktillverkare skickar tillbaka klockan i från service.

Tack för en bra förklaring :)
 

Gottmedfisk

Breitling
Servicetavla monteras vid service om tavlan som sitter i är så bristfällig så att den måste bytas. Kan handla om sprickor, icke fungerande lysmassa, förslitning osv. Efter godkännande från kund så klart. Servicebox är en box som klocktillverkare skickar tillbaka klockan i från service.

Tack för bra svar! Så en servicetavla behöver nödvändigtvis inte vara av lägre kvalitet?
 

Liffner

Breitling
Någon som känner till Diamond Invest i Norrköping? Lägger upp en del klockor vis blocket. Har ingen riktig hemsida. Verkar ha fått bra feedback etc. Köpte precis en Datejust 2 41mm. Lite orolig över sekundvisaren och automatiken, den löper på men kollar man noga noga så ser man små små hopp, är det vanligt? Fick alla papper, "köpeavtal" med kvitto, hans signatur och företaget "Diamond Invest" logga, Box + Certifikat fanns med.

Tacksam för svar!

/C
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    121.2 KB · Visningar: 105

jistanes

Cartier
Någon som känner till Diamond Invest i Norrköping? Lägger upp en del klockor vis blocket. Har ingen riktig hemsida. Verkar ha fått bra feedback etc. Köpte precis en Datejust 2 41mm. Lite orolig över sekundvisaren och automatiken, den löper på men kollar man noga noga så ser man små små hopp, är det vanligt? Fick alla papper, "köpeavtal" med kvitto, hans signatur och företaget "Diamond Invest" logga, Box + Certifikat fanns med.

Tacksam för svar!

/C

Hej! Grattis till nya klockan. Fin! Sekundvisaren hoppar många gånger per sekund med mekaniskt urverk istället för en gång per sekund som med quartsverk. Olika verk flyter olika smooth, och det finns såvitt jag förstått mekaniska verk där sekundvisaren slår en gång per sekund (true beat?), men det du beskriver låter normalt i mina öron.
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor
Någon som känner till Diamond Invest i Norrköping? Lägger upp en del klockor vis blocket. Har ingen riktig hemsida. Verkar ha fått bra feedback etc. Köpte precis en Datejust 2 41mm. Lite orolig över sekundvisaren och automatiken, den löper på men kollar man noga noga så ser man små små hopp, är det vanligt? Fick alla papper, "köpeavtal" med kvitto, hans signatur och företaget "Diamond Invest" logga, Box + Certifikat fanns med.

Tacksam för svar!

/C
Sekundvisaren hoppar fram olika snabbt beroende på vilket verk som sitter i.
Ett tips är att filma klockan och spela upp videon i slow motion i VLC , så kan du räkna ut hur många gånger sekundvisaren hoppar i sekunden. Jämför sen med spec från ditt urverk o tabellen nedan.

14.400 BPH = 4 slag per sekund = 2 Hz
18.000 BPH = 5 slag per sekund = 2,5 Hz
21.600 BPH = 6 slag per sekund = 3 Hz
28,800 BPH = 8 slag per sekund = 4 Hz
36,000 BPH = 10 slag per sekund = 5 Hz

Saxat från:
https://klocksnack.se/threads/hur-bedömmer-man-skicket-på-ett-urverk.13462/
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Hej! Grattis till nya klockan. Fin! Sekundvisaren hoppar många gånger per sekund med mekaniskt urverk istället för en gång per sekund som med quartsverk. Olika verk flyter olika smooth, och det finns såvitt jag förstått mekaniska verk där sekundvisaren slår en gång per sekund (true beat?), men det du beskriver låter normalt i mina öron.
helt rätt. kolla exempelvis på
så får man en bild av hur och varför... eller denna
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tack för bra svar! Så en servicetavla behöver nödvändigtvis inte vara av lägre kvalitet?

Nej absolut inte lägre kvalitet. Problemet som gör att många inte gillar servicetavlor är att klockans värde i många fall sänks med en sådan. Om man exempelvis byter ut en matt tavla med tritium till en ny blank med luminova så sänks värdet rejält.
 

Tapiren

Cartier
Vilken typ av lås är mest attraktivt på sportmodellerna?

Min 16613 hade den typ vad-den-nu-kallas med en bygel som låser konstruktionen, den dök mig veterligen också upp på andra halvan av 90-talet på exempelvis gmt.

Personligen tycker jag båda är rätt så coola, men är det stor prismässig skillnad?

Man vill ju undvika att göra bort sig helt vid ett potentiellt köp...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Vilken typ av lås är mest attraktivt på sportmodellerna?

Min 16613 hade den typ vad-den-nu-kallas med en bygel som låser konstruktionen, den dök mig veterligen också upp på andra halvan av 90-talet på exempelvis gmt.

Personligen tycker jag båda är rätt så coola, men är det stor prismässig skillnad?

Man vill ju undvika att göra bort sig helt vid ett potentiellt köp...

Det beror helt på vilken länk som ska vara original till klockan. Vissa hade oysterlock och andra oysterclasp. Mycket riktigt fick alla sportmodeller oysterlock så småningom. Det är önskvärt att en länk som ska vara original till klockan sitter på. Den stora värdefaktorn är skicket på länken.
 

Gottmedfisk

Breitling
Är på jakt efter en Datejust 70/80-tal, fluted-ringen, jubilee. Vad bör man tänka på?
Har sett att det blir ett kaliber-byte typ 1977, 1570 till 3035 (om jag inte kommer ihåg helt galet). Är det stor skillnad på dem? (förutom quickset som jag förstår det kom med den nya kalibern) Billigare/dyrare service, värdeminskning, hållbarhet osv.
Tacksam för svar!
 

wg11

Cartier
Om man lämnar in sitt ur för montering av ny tavla (hos AD) får man då tillbaka klockan med den gamla tavlan sidan om? Vad kostar det i så fall att bara göra ett skifte mellan två befintliga tavlor? Jag har hört lite olika ang. om man får med sig sin gamla tavla eller ej, därav frågan :)
 

BCKSTRM

Rolex
Jag har en fråga.
Hur kommer det sig att priserna på beggade Rollar stiger även utan nyprishöjningar, valutakursförändringar och allmän inflation? Sålde en 116610 från juni 2013 för 55 för några månader sedan och nu verkar de kosta typ 60...? Börjar bli sugen på att skaffa en igen så man funderar ju lite lixom ;) Känns som att utbud/efterfrågan är svårsmält då det inte lär förändrats så mkt på några månader...
 

bluetrain

Cartier
Vill höra panelens kommenterar kring "moddning". Hur mycket helgerån är det ex att sätta på en annan för modellen ej standard bezel insert? Tänk sportstålis med blå eller röd insert. Har inte bestämt själv kring detta men jag inser såklart att frågan inte är helt okontroversiell...
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Vad säger panelen om olika bandalternativ till en GMT-C LN? Jag var och kollade på ett grönt Hirsch idag, men tror det kommer bli för mycket. Grönt nato? Rubber B? Hit me.
 

Maldini

Breitling
2-Faktor
Tillverkades alla 16610 med glas som inte var i höjd med bezeln som på bilden nedan? Ligger den mer "flush" på 116610 eller har jag bara fått för mig det?

RX16610COMEX-07.jpg
 
Topp