• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

johnz

Rolex
246A3F10-BD4C-41D3-B47F-70295BF5EE61.jpeg
 
Man brukar kalla typsnittet som siffrorna Àr i för "Breguet numerals" https://www.breguet.com/en/house-breguet/unmistakable-signs/breguet-numerals# Det finns sÀkert speciella typsnitt som olika tillverkare anvÀnder, men mÄnga Àldre kan ha handritade förlagor :)
Seiko Àr i gott sÀllskap...
patek-philippe-ref-5022r-010-rose-gold-calatrava-breguet-numerals.jpg

Tackar!
Jag tycker typsnittet Àr riktigt snyggt, sÀrskilt med den röda tolvan pÄ Presage. En sÄn fÄr
det bli framöver. Men jag tyckte mer att det sÄg ut som 1969 Àn 1790.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tackar!
Jag tycker typsnittet Àr riktigt snyggt, sÀrskilt med den röda tolvan pÄ Presage. En sÄn fÄr
det bli framöver. Men jag tyckte mer att det sÄg ut som 1969 Àn 1790.
Ja, det Àr riktigt snyggt. Som gammal grafiker Àr jag givetvis miljöskadad nÀr det gÀller bla. typsnitt. 1969 var det helt andra fonter som var populÀra :)
font_69.jpg

Speciellt fonter liknande "Johnny" med lite Austin Powers Flower Power stuk var poppis ;)
 

Peppar

Omega
2-Faktor
Snygg! En av de lite dyrare Presage, vill jag minnas. HÄller den mÄttet? Hur kÀnns kvaliteten?
KÀnns vÀldigt bra sÄ hÀr efter nÄgra timmar. Lite kul ocksÄ att den Àr limiterad, 2 500 ex worldwide. Verkar slut pÄ de flesta stÀllen. Ska bli kul att se den utomhus i solsken, hur tavlan lever sitt eget liv.
 
Topp