• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Min första Seiko kom idag. Stor risk det kan blir fler frammöver faktiskt.
image.jpg

Risk?? :)
 
Super! Är sugen pĂ„ att bestĂ€lla en sĂ„n dĂ€r om nĂ„gra veckor. FĂ„r man frĂ„ga var du köpte den?[emoji4]
Klart du fÄr,köpte den hÀr pÄ KS av Kettil men annars sÄ hade jag troligtvis handlat pÄ watchhubs.net
Har 18,5 runt handleden och den sitter som gjuten.
Man fÄr mycket kvalité för pengarna, skulle du mot förmodan inte vara nöjd sÄ kan du i princip flippa den för samma pengar som du gav;)
 
Klart du fÄr,köpte den hÀr pÄ KS av Kettil men annars sÄ hade jag troligtvis handlat pÄ watchhubs.net
Har 18,5 runt handleden och den sitter som gjuten.
Man fÄr mycket kvalité för pengarna, skulle du mot förmodan inte vara nöjd sÄ kan du i princip flippa den för samma pengar som du gav;)
Oki! Tackar för infon! KÀnns som vÀÀÀldigt mycket klocka för pengarna.[emoji2][emoji106]
 
Har lÀst att vissa varit dÄligt ruckade frÄn fabrik. Tycker det kÀnns överkurs att skicka den till Japan, men Optura kanske inte fÄr rucka den? TrÄkigt att behöva vara utan klockan. SÄ jÀkla svÄrt Àr det ju inte att plocka ut urverket. Den jag hade höll konstant +4spd.


Om en mekanisk klocka som MMŽen sprintar ivÀg, kolla först om den Àr magnetiserat (grattis appar finns, jag har min pÄ en Ipad) min SBDX001 fick plötsligt lite brÄttom efter en semester resa dÀr den fick ligga en del tid i ett kassafack efter demagnetisering sÄ gÄr den inom +/- 1 sek/24t, bestÀllde en blÄ "gronk" pÄ bukten kostade 75 spÀnn med porto. En kollegas ny servade Speedmaster Reduced gick ocksÄ bananas, samma sak dÀr, dock var boven dÀr en drag provare, som sagt lÀtt att kolla och ÄtgÀrda.

//Bosse
 
Om en mekanisk klocka som MMŽen sprintar ivÀg, kolla först om den Àr magnetiserat (grattis appar finns, jag har min pÄ en Ipad) min SBDX001 fick plötsligt lite brÄttom efter en semester resa dÀr den fick ligga en del tid i ett kassafack efter demagnetisering sÄ gÄr den inom +/- 1 sek/24t, bestÀllde en blÄ "gronk" pÄ bukten kostade 75 spÀnn med porto. En kollegas ny servade Speedmaster Reduced gick ocksÄ bananas, samma sak dÀr, dock var boven dÀr en drag provare, som sagt lÀtt att kolla och ÄtgÀrda.

//Bosse
Men magnetisering brukar vÀl leda till + flera minuter/dygn, inte +14 sekunder?
 
Kanske det, men i och med att det Àr enkelt och utan kostnad att
kolla sÄ Àr det vÀl vÀrd att nÀmna? :)
//Bosse
NÀ, för magnetiseing har mycket större effekt Àn sÄ. UngefÀr som att gÄ upp och kolla om det lÀcker in frÄn taket efter att man skvÀtt utanför nÀr man diskar. :)
 
Har lÀst att vissa varit dÄligt ruckade frÄn fabrik. Tycker det kÀnns överkurs att skicka den till Japan, men Optura kanske inte fÄr rucka den? TrÄkigt att behöva vara utan klockan. SÄ jÀkla svÄrt Àr det ju inte att plocka ut urverket. Den jag hade höll konstant +4spd.


HallÄ!

Vad menas med ruckad? Är det nĂ„got du har hört tidigare, att klockan mĂ„ste "köras" in i 1-2 mĂ„nader?
 
HallÄ!
Vad menas med ruckad? Är det nĂ„got du har hört tidigare, att klockan mĂ„ste "köras" in i 1-2 mĂ„nader?
Oljorna i verket sprider sig under anvÀndande vilket kan göra att gÄngen Àndras efter en inkörningsperiod, ja. Jag sÀger dÀremot inte att gÄngen kan diffa sÄ pass mycket att du kommer hamna pÄ +-0. Rucka = stÀlla in hastigheten pÄ urverket.
 
Yonsson vart köper jag mod grejer till PP seikon?:)
Har det blivit frÄn yonsson-trÄden detta eller? :D
Tror du menar tavla och visare frÄn yobokies , de med "S" pÄ? Om du köper tvÄ uppsÀttningar och skickar grejerna + din klocka till mig sÄ kan jag byta Ät dig mot att jag fÄr behÄlla ena uppsÀttningen tavla+visare om du vill. :)
 
  • Like
Reactions: par
hur var monstret? funtar starkt pÄ en
Monstret Àr den perfekta beatern till liten peng, Sumon kÀnns mer dressad och har bÀttre finish. Sumon ligger nÀrmare handleden medans Monstret Àr lite högre och pÄ grund av det kÀndes lite tyngre.
Har inte vÀgt dem men ingen av dem Àr nÄgon lÀttviktare;)
Tycker lÀnken var bÀttre pÄ Monstret Àn pÄ Sumon.

Fördelen med Seiko Àr att du alltid fÄr mer Àn vad du betalar för IMHO.
 
Monstret Àr den perfekta beatern till liten peng, Sumon kÀnns mer dressad och har bÀttre finish. Sumon ligger nÀrmare handleden medans Monstret Àr lite högre och pÄ grund av det kÀndes lite tyngre.
Har inte vÀgt dem men ingen av dem Àr nÄgon lÀttviktare;)
Tycker lÀnken var bÀttre pÄ Monstret Àn pÄ Sumon.

Fördelen med Seiko Àr att du alltid fÄr mer Àn vad du betalar för IMHO.
Tack. körde du 1st eller 2nd Gen?
 
Har det blivit frÄn yonsson-trÄden detta eller? :D
Tror du menar tavla och visare frÄn yobokies , de med "S" pÄ? Om du köper tvÄ uppsÀttningar och skickar grejerna + din klocka till mig sÄ kan jag byta Ät dig mot att jag fÄr behÄlla ena uppsÀttningen tavla+visare om du vill. :)

Klar det Àr:) Lite som frÄga Olle fast utan sexet, Ätminstone Àn sÄ lÀnge

Vettifan om jag gillade den tavlan dock... hmm
 
Du kÀnner inte att lÀnken kÀnns för "liten" pÄ 20 mm nÀr klockan Àr sÄ stor? Jag har alltid undrat hur den upplevs.
Jag hade exakt samma tanke nÀr jag började spana in Sumon men nÀr den kom runt handleden sÄ slÀppte det.
De tvÄ millimetrarna kÀnns betydelselösa fastÀn du pÄminde mig;)

Men det finns ett annat problem. LÀnken som följer med hÄller inte samma kvalité som klockan i övrigt. Som tur var fick jag med en Endmill-lÀnk som sattes pÄ omedelbart. Ser betydligt bÀttre ut.
 
Tillbaka
Topp