• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

Trist, men inte oväntat. Hade de öppnat 2020 hade de nog haft några bra år, men nu? Frågan är väl hur länge Breitling kan hålla ut (med TVÅ boutiquer bara i Stockholm)? Omega kanske klarar sig, men jag skulle inte ens vara säker på det.
Om det är några som förtjänar att behöva slå igen så är det Omega, med tanke på hur de har behandlat sina AD. Även Grand Seiko har varit usla och behandlat sina trogna återförsäljare som skräp.

Trist, men inte oväntat. Hade de öppnat 2020 hade de nog haft några bra år, men nu? Frågan är väl hur länge Breitling kan hålla ut (med TVÅ boutiquer bara i Stockholm)? Omega kanske klarar sig, men jag skulle inte ens vara säker på det.
Det kanske inte är en så bra idé med egna märkesbutiker i lilla och glesbefolkade Sverige. Klockentusiaster som varit i dessa butiker rapporterar att upplevelsen inte är på topp, och när de tidigare återförsäljarna blir uppsagda (som i fallet Omega) leder det till försämrad tillgänglighet för kunderna, och minskad exponering. För ett antal år sedan kunde man köpa en ny Omega i var och varannan mellanstor stad i Sverige. Nu finns det bara totalt nio återförsäljare i hela landet.

De kunniga klockhandlarna med lång erfarenhet och långa relationer ersätts av nystartade butiker som startar från noll, relationsmässigt och kanske även kompetensmässigt.

Det skulle inte förvåna mig om försäljningen av Omega genom Swatch Group Nordic totalt minskar på bekostnad av gråhandlare som hämtar i andra länder.

Jag som tidigare gärna handlat av AD blir definitivt mer öppen för gråhandlare, inte alls på grund av priset, utan på grund av dålig tillgänglighet (jag bor inte i någon av storstäderna).

Senast ändrad:
Vart har vi Tag Heuer idag hos folket? Ser ganska sällan en Tag på handlederna i grupperna. Mest microbrands/homager/omega/seiko någon Rolex

Tycker man/vi får otroligt mycket för 10-20 tusen på andrahandsmarknaden

Watches of Switzerland stänger alla sina butiker i Sverige har jag hört, men det känns väl troligt att vissa av dom kommer tas över av andra aktörer med samma koncept.

Watches of Switzerland stänger alla sina butiker i Sverige har jag hört, men det känns väl troligt att vissa av dom kommer tas över av andra aktörer med samma koncept.
Breitling och Omega tas över av märkena själva. Dessa har sålt bra. WoS kommer ej vara kvar i EU, så gäller inte bara Sverige. TH togs ej över av märket själva och stängde därför. Så för TH går det tillbaka till det vanliga med lokal AD, för Omega och Breitling blir det färre butiker och ännu mer styrning. Men med fördelen att vi får tillgång hela sortimentet. Det var suveränt med TH butik i MoS, de hade all specialmodeller.

Breitling och Omega tas över av märkena själva. Dessa har sålt bra. WoS kommer ej vara kvar i EU, så gäller inte bara Sverige. TH togs ej över av märket själva och stängde därför. Så för TH går det tillbaka till det vanliga med lokal AD, för Omega och Breitling blir det färre butiker och ännu mer styrning. Men med fördelen att vi får tillgång hela sortimentet. Det var suveränt med TH butik i MoS, de hade all specialmodeller.
Intressant, men det är ändå en trist utveckling. Inte minst vad gäller Omega. Vad var det för fel med att vara "affordable luxury" och finnas tillgängliga över hela landet? Efter att Erikson tappade Omega så kommer jag nog aldrig mer att köpa en ny Omega.

Nåväl.. Ni får hojta till om TH i MoS har utförsäljning. Har varit sugen på en Monaco i tio år, men aldrig kommit till skott.

Intressant, men det är ändå en trist utveckling. Inte minst vad gäller Omega. Vad var det för fel med att vara "affordable luxury" och finnas tillgängliga över hela landet? Efter att Erikson tappade Omega så kommer jag nog aldrig mer att köpa en ny Omega.

Nåväl.. Ni får hojta till om TH i MoS har utförsäljning. Har varit sugen på en Monaco i tio år, men aldrig kommit till skott.
Prisutvecklingen på alla märken har varit rejält över vad som önskas. Både i strävan efter att bli mer luxury (det segment som växer) och den svenska kronans låga värde. Monaco exempelvis gick att köpa för 45 000 för inte allt för länge sedan som du säkert har koll på. Speedmastern listade på liknande nivå etc. Även ett märke som Seiko har ökat i pris. Som svensk så har man helt enkelt mindre pengar att röra sig med.

Jag tror snarare att den chans till fynd blir hos AD som förlorar sina märken. Samt där de får tillbaka lokal prissättningsförmåga och då kan ge rabatt till trogna kunder. Har själv inte varit i MoS på sista tiden men tror de bara stängde, om någon annan varit förbi så uppdatera gärna i tråden.

Läs denna artikel som appliceras på hela industrin. Även TH.

klarade leos lekland galant

Bilagor

• IMG_0464.jpeg
    IMG_0464.jpeg
    455.2 KB · Visningar: 20
  • IMG_0466.jpeg
    IMG_0466.jpeg
    351.6 KB · Visningar: 19
Tja!

Drar ett riktigt långskott, men undrar om någon kan identifiera klockan på bilden? Enda infon jag har är att det är en heur :)

IMG_9426.jpeg

Har köpt en Aquaracer som är näst intill oanvänd uttagen 2022 enligt cert. Den känns lite vass i kanterna för armbandet. Kronan lite rå. Den dyker upp i Tag Heuer WS-system med både korrekt serienummer och certifikatsnummer. Har någon hört talas om den typen av förfalskningar? Är lite nojig.
Min misstanke var korrekt. Fått tillbaka den från äkthetskontroll = FEJK, blir så trött!

Jag har själv köpt tag heuer klockor på tradera och hsr varit gedigen, känner me en del olika urmakare samt tag heuer etablerat auktoriserade försäljare, tråkigt att vissa råkar ut för sånt här men många klockor på tradera verkar reko enligt mig, vill inte vara den som är den, beklagligt att köpa fake varor men man kan inte förstöra en hel sidas rykte för några små dåliga händelser man får se det stora perspektivet ibland.

Tjena forumet!
jag är ny här men tänker att ni entusiaster kanske kan hjälpa mig. Jag är på jakt efter en Tag Heuer Aquaracer ref. WAK2110. Jag såg att det sålts några sådana på forumet tidigare och undrar helt sonika, äger ni en sådan och skulle ni/någon vara villig att sälja sin? Alternativt, har ni tips på var jag skulle kunna hitta en? (Sett att det sålts på uret, chrono24 etc men utöver det)

Jag har själv köpt tag heuer klockor på tradera och hsr varit gedigen, känner me en del olika urmakare samt tag heuer etablerat auktoriserade försäljare, tråkigt att vissa råkar ut för sånt här men många klockor på tradera verkar reko enligt mig, vill inte vara den som är den, beklagligt att köpa fake varor men man kan inte förstöra en hel sidas rykte för några små dåliga händelser man får se det stora perspektivet ibland.
Håller med dig. Har köpt och sålt en hel del där genom åren och fått äkta klockor. Ibland blir det fel. Det jag lärde mig nu var att kopior kan använda en äkta förebild för att dyka upp i WS-systemet. Sökbart på både serienummer och garantikort.

Kan du lägga upp lite talande bilder så att vi kan lära oss att se vad det är som inte stämmer?
Skickade tillbaka klockan till säljaren som blev lika förvånad som jag. Fick återbetalning, så allt gott. Har inga bilder på klockan att publicera. Äger en likvärdig modell som jag jämförde med. Rätt svårt att se på bild att det inte stämmer. Gick på känslan när jag hanterade klockan. "Lume punkten" på vridringen var avvikande. Armbandet kändes lite vasst i kanterna. Kronan gängade inte mjukt (men relativt bra).

Tillbaka
Topp