Det kanske inte är en så bra idé med egna märkesbutiker i lilla och glesbefolkade Sverige. Klockentusiaster som varit i dessa butiker rapporterar att upplevelsen inte är på topp, och när de tidigare återförsäljarna blir uppsagda (som i fallet Omega) leder det till försämrad tillgänglighet för kunderna, och minskad exponering. För ett antal år sedan kunde man köpa en ny Omega i var och varannan mellanstor stad i Sverige. Nu finns det bara totalt nio återförsäljare i hela landet.Trist, men inte oväntat. Hade de öppnat 2020 hade de nog haft några bra år, men nu? Frågan är väl hur länge Breitling kan hålla ut (med TVÅ boutiquer bara i Stockholm)? Omega kanske klarar sig, men jag skulle inte ens vara säker på det.
De kunniga klockhandlarna med lång erfarenhet och långa relationer ersätts av nystartade butiker som startar från noll, relationsmässigt och kanske även kompetensmässigt.
Det skulle inte förvåna mig om försäljningen av Omega genom Swatch Group Nordic totalt minskar på bekostnad av gråhandlare som hämtar i andra länder.
Jag som tidigare gärna handlat av AD blir definitivt mer öppen för gråhandlare, inte alls på grund av priset, utan på grund av dålig tillgänglighet (jag bor inte i någon av storstäderna).
Senast ändrad: