• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

Hur mkt skiljer det i höjd mellan tex 43mm Carrera Heuer 01 och din Autavia? (Hur jävla svårt ska det vara för tillverkare och recensenter att ange höjden på klockor :banghead:)

Jag har inte upplevt Heuer 01 i 43mm som en stor "puck" iaf :) kändes fet men på ett bra sätt
Oj vad du sätter mig på pottkanten här Jim! Jag har nu letat som en galning över hela speclistor, men precis som du säger är detta ett träsk utav nåde. Det enda jag hittar är att Calibre1887 verket är nästan 1mm högre än Heuer02, vilket naturligtvis blir en del när det sedan är boett och liknande som ska på. Om du kollar i @Ebbot annons (https://klocksnack.se/threads/tag-heuer-carrera-01-skeleton-dial.72164/) finns det en bild på klockans höjd som i mitt tycke är det närmaste absurt. Nu är jag av allt att döma en betydligt klenare kille än vad du är, men på mig hade det inte fungerat (såvida inte kosten läggs om radikalt...:D)

Oj vad du sätter mig på pottkanten här Jim! Jag har nu letat som en galning över hela speclistor, men precis som du säger är detta ett träsk utav nåde. Det enda jag hittar är att Calibre1887 verket är nästan 1mm högre än Heuer02, vilket naturligtvis blir en del när det sedan är boett och liknande som ska på. Om du kollar i @Ebbot annons (https://klocksnack.se/threads/tag-heuer-carrera-01-skeleton-dial.72164/) finns det en bild på klockans höjd som i mitt tycke är det närmaste absurt. Nu är jag av allt att döma en betydligt klenare kille än vad du är, men på mig hade det inte fungerat (såvida inte kosten läggs om radikalt...:D)

Nu är ju inte jag heller någon krallig kille direkt :D

Haha! Hur som haver, man ska inte bli avskräckt av siffror (eller brist på siffror) utan testa på armen. Idag rockar jag en 45mm Breitling som bär mindre än en 43 mm Heuer 01 som exempel :)

Haha! Hur som haver, man ska inte bli avskräckt av siffror (eller brist på siffror) utan testa på armen. Idag rockar jag en 45mm Breitling som bär mindre än en 43 mm Heuer 01 som exempel :)
Du har så rätt! Provade TH Connected för ett litet tag sedan och den satt faktiskt förvånansvärt respektablet på min handled utan att se alltför dum ut. Där snackar vi iofs hockeypuck på handleden, men det accepterar man lite när man ger sig in i smartwatch träsket. Autavia/Heuer02 är dessutom 15.4mm hög om jag inte missminner mig, och med sina 43mm är det en stor sak, men den sitter väldigt bra på mig vilket också bara tyder på att handledernas utformning är betydligt viktigare än enbart spec. bladet!:)

Instämmer gällande Autavia. Den är stor, men jag trivs ändå i den och upplever den inte som för stor.

Seiko Turtle är ju ett annat bra exempel, 44 mm men bärs sjukt mycket mindre än tex. Longines Hydroconquest 41 mm.

Rent generellt, åtminstone i mitt fall, är längdmåttet bandhorn till bandhorn väldigt utslagsgivande.

Topptung :D
Men kan vara jag som är van vid min garmin Fenix också, den är stor och hög men väger så inte mycket.
Nymans ur har en 1887 begagnad som jag skulle vilja byta mot min 1964 re-edition men tyvärr ville de inte ha inbyte pga för många beggade. Sa de iaf! Så jag vet inte hur jag ska bära mig åt! Hade ju varit smutt att ha båda men känns lite overkill så här i ekonomins tyngsta månad!

2468B4C6-B9B4-44BA-AC65-81EE9B917D23.jpeg
Börjar bli dags att trycka av på en Aquaracer och bli med i det coola gänget med Tag. Modellen är given, för jag är allergisk mot cyklop och har små handleder. Men jag har väldigt svårt att välja färg. Jag har provat båda, men i butikens ljus ser de närmast likadana ut - och båda förvånansvärt svårlästa. Vad har ni för erfarenheter? Någon som haft båda färgerna?

Börjar bli dags att trycka av på en Aquaracer och bli med i det coola gänget med Tag. Modellen är given, för jag är allergisk mot cyklop och har små handleder. Men jag har väldigt svårt att välja färg. Jag har provat båda, men i butikens ljus ser de närmast likadana ut - och båda förvånansvärt svårlästa. Vad har ni för erfarenheter? Någon som haft båda färgerna?

image.jpg

Inte samma modell direkt. Men är nöjd med de blåa!

Bägge är snygga, personligen tycker jag den blå är strået vassare dock. Inte ägt någon av dem, men har bekanta som äger både svart och blå.

Har nu efter några dagars kläm o känn bestämt att behålla denna och i sinom tid utöka med en Carrera 1887. Tänker dock byta till ett brunt läderband. Tips på var man hittar schyssta armband, gärna med orginalspänne?
IMG_20171228_131248.jpg
IMG_20171228_131151.jpg

Sjukt jävla tråkigt svar här, men jag tycker faktiskt att Hirsch är väldigt bra, både sett till sortiment och prissättning.

Har själv köpt band från Watchgecko och Watchstrapworld, men då har det handlat om specialanpassade som ska passa viklåset till Carrera. Ingen knas på vad man får pynta för ett vanligt originalspänne, men viklåset listade 2700 pix. Banden kostar fan huggorm.

Senast ändrad:
@Westerstroming

Jag kör på ett Hirsch Mariner till min Speedy. Tycker det är väldigt bra, och finns i flera färger och nyanser. Kostar runt femhundringen, och är väldigt mjukt och bekvämt. Lite retroantydan också, vilket borde funka till Heuern.. Bild nedan:

IMG_20170912_180651_341.jpg

(Ursäkta Omegan)

@Westerstroming

Jag kör på ett Hirsch Mariner till min Speedy. Tycker det är väldigt bra, och finns i flera färger och nyanser. Kostar runt femhundringen, och är väldigt mjukt och bekvämt. Lite retroantydan också, vilket borde funka till Heuern.. Bild nedan:

IMG_20170912_180651_341.jpg

(Ursäkta Omegan)
Tackar för tipset! Kollade faktiskt på just det du har! Tycker det är väldigt snyggt! Kan nog leva med ett icke orginalspänne då det verkar va löjligt högt pris på dem!
Sen behöver du inte ursäkta dig för Speedmastern, sjukt snygg klocka och är det inte så att de kör samma verk? ;-)

Tackar för tipset! Kollade faktiskt på just det du har! Tycker det är väldigt snyggt! Kan nog leva med ett icke orginalspänne då det verkar va löjligt högt pris på dem!
Sen behöver du inte ursäkta dig för Speedmastern, sjukt snygg klocka och är det inte så att de kör samma verk? ;-)

Är det ett Lemania i den där? Ska vara helt ärlig här, är inte tokvass på urverk.. :)

Original är ju alltid trevligt, men det är väl bara att kolla med AD ang pris. Tänker närmast på spännet till min Autavia, tror det är 20 mm, men antar att du behöver ett smalare..?

IMG_20171211_193629_754.jpg

Är det ett Lemania i den där? Ska vara helt ärlig här, är inte tokvass på urverk.. :)

Original är ju alltid trevligt, men det är väl bara att kolla med AD ang pris. Tänker närmast på spännet till min Autavia, tror det är 20 mm, men antar att du behöver ett smalare..?

Ja Lemania it is! Är rookie på det här med klockor men det fastnade att de har samma verk. Jag beställde nyss ett Hirschband från Klockia eller vad det nu hette! 18mm ska det va till min hoppas jag!

Jag skulle kolla av det någon gång till innan jag slog till. Autava lädret är 21mm uppe vid bandet och smalnar sedan av betydligt, så 20mm känns lite för lite på något vis. Jag kollade med några olika ADs för Autavia spänne+band och fick då priset 450:- för enbart spännet. Om jag inte minns helt fel var detta hos Krons, men dock inget jag kan garantera. Kan även vara värt att kolla upp hos några olika då jag fick totalt olika svar beroende på vilken AD jag frågade i något läge...

Jag skulle kolla av det någon gång till innan jag slog till. Autava lädret är 21mm uppe vid bandet och smalnar sedan av betydligt, så 20mm känns lite för lite på något vis. Jag kollade med några olika ADs för Autavia spänne+band och fick då priset 450:- för enbart spännet. Om jag inte minns helt fel var detta hos Krons, men dock inget jag kan garantera. Kan även vara värt att kolla upp hos några olika då jag fick totalt olika svar beroende på vilken AD jag frågade i något läge...

Blev osäker efter ditt inlägg, så var tvungen att kolla upp..

Autavia är 20 mm vid spännet, och mao. 21/20. Men då pratar jag nya Autavian, du kanske syftar på de äldre?

Oavsett vilket är väl Carrera Re-issue betydligt mindre i boettformen, så kan tänka mig att den är 17-19 mm vid bandhornen..

Blev osäker efter ditt inlägg, så var tvungen att kolla upp..

Autavia är 20 mm vid spännet, och mao. 21/20. Men då pratar jag nya Autavian, du kanske syftar på de äldre?

Oavsett vilket är väl Carrera Re-issue betydligt mindre i boettformen, så kan tänka mig att den är 17-19 mm vid bandhornen..
Nej jag tänkte på Autavia Heritage och inte något annat, ursäkta min otydlighet. Jag har heller inte kollat särskilt norgrant, men enligt det jag såg har Carrera re-edition 18mm vid bandhornen. Om även detta band smalnar av låter jag vara osagt.

Önskar tips på bra och prisvärd serviceverkstad för min Tag Heur Carrera. Gärna i Stockholm, Östergötland eller Småland men kan också tänka mig att skicka inom Sverige.

Tack på förhand!

Önskar tips på bra och prisvärd serviceverkstad för min Tag Heur Carrera. Gärna i Stockholm, Östergötland eller Småland men kan också tänka mig att skicka inom Sverige.

Tack på förhand!
Jag brukar konstant rekomendera Skövde Urteknik. Aldrig använt mig av deras tjänster, men som TAGs svenska agent tänker jag att de borde kunna lösa det mesta som kan tänkas uppstå.

Tillbaka
Topp