• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har inte hittat något om COSC och behöver en källa för att tro på det.

Men, vad är Calibre 5 specificerat till? Det hittar jag inte heller. Jag är nyfiken då min går -7s/24h just nu.

Slänger in en bild bara för att!
IMG_20180112_123931.jpg
Om den vore cosc skulle det absolut framgå på tavlan. Tillverkare betalar dyra pengar för att certifiera sina klockor, att inte skriva ut det på tavlan är liksom inte rimligt. Samma urverk (cal5) kan certifieras i olika klockor, så det går inte att utgå ifrån att ett urverk är cosc i alla klockor det sitter i. Jag har ingen koll på specar på just din klocka men skulle gissa -10/+20 typ.
 

nbrowall

Omega
Kör på den du tycker är snyggast. Själv sitter jag på tre vita trehandare i samlingen, ingen regelrätt blå.. Jag hade nog omvärderat mest därför.. :)
Lutar åt den blåa, tycker den passar in bättre som varje dag klocka. För en novis i klockvärlden så undrar jag, Generellt hur är kvalitén på urverket på Heuer och speciellt på Calibre 5 ? Är detta en klocka som man han ha med sig många år ?
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Lutar åt den blåa, tycker den passar in bättre som varje dag klocka. För en novis i klockvärlden så undrar jag, Generellt hur är kvalitén på urverket på Heuer och speciellt på Calibre 5 ? Är detta en klocka som man han ha med sig många år ?
Lutar åt den blåa, tycker den passar in bättre som varje dag klocka. För en novis i klockvärlden så undrar jag, Generellt hur är kvalitén på urverket på Heuer och speciellt på Calibre 5 ? Är detta en klocka som man han ha med sig många år ?

Calibre 5 är ett Selitta-verk av traktormodell. Klart du kan hitta flashigare verk för den peng Carrera ligger på, men det resonemanget kan man ju köra i all oändlighet. Det är beprövat, reservdelar finns i massor, och i alla fall mitt går bra beträffande tidshållning och gångreserv. Inte hört någon kritik mot verket i sig..

Klart du kan ha klockan livet ut. Det tvivlar jag inte en sekund på. Men det kan du troligtvis med en, säg Tissot Visodate för 1/5 av priset också. Designen är ju ganska stram och stilren, gillar man den från början tror jag också man gillar den över tid.

Jag är skitnöjd med min!
 

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Jaha, det skulle ju inte bli nån mer klocka i år...skulle ju låta samlingen marinera osv, men lite impulsaktigt klickade jag hem en Monaco, kunde inte riktigt hålla mig från Urets fina erbjudande så det blev en sprillans. Antar att jag kommer bli kär och i värsta fall får man väll sälja den men en Monaco ska man ju ha ägt tänkte jag ;) Gillade Monacon när jag var yngre så passade på och jag gillar ju speciella klockor, första Heuern dimper ner om några veckor :) spänd! Blir ett bra tillskott hur som, trevligt med en fyrkantig stål bredvid Squadran i guld i klockboxen! Självklart val att ta det "klassiska" utseendet!
image.jpeg
 
Senast ändrad:
Ny här på forumet och lite intresserad av att höra andra Tag Heur fans åsikter.

Blivit lite betuttad i aquaracer serien och valet står mellan de nyare modellerna Calibre 5 300m (WAY211A.BA0928) eller den äldre Calibre 5 500m (WAK2110.BA0830) begagnat.

Vad har ni för erfarenheter av dessa modeller? Den nya känns lite kantigare och modernare än den äldre modellen, vilken föredrar ni? Finns det några andra större skillnader man bör känna till? Ang. priset så verkar det röra sig om runt 12000 kr för en begagnad i 500m serien och runt 19000 för en ny i WAY serien. Alla tips mottages med öppna armar :)
 
Ny här på forumet och lite intresserad av att höra andra Tag Heur fans åsikter.

Blivit lite betuttad i aquaracer serien och valet står mellan de nyare modellerna Calibre 5 300m (WAY211A.BA0928) eller den äldre Calibre 5 500m (WAK2110.BA0830) begagnat.

Vad har ni för erfarenheter av dessa modeller? Den nya känns lite kantigare och modernare än den äldre modellen, vilken föredrar ni? Finns det några andra större skillnader man bör känna till? Ang. priset så verkar det röra sig om runt 12000 kr för en begagnad i 500m serien och runt 19000 för en ny i WAY serien. Alla tips mottages med öppna armar :)

Jag tycker 500m är snyggare, det är ju dock värt att betänka att det börjar bli servicedags på de flesta nu.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för ditt svar Bosse. Vad skulle det innebära för mig? Vad gör man på en sådan service och vad kostar det i regel? Hur ofta gör man service på klockor av dessa typer, är det var 2:a år etc?
Sitter ju ETA/Selitta i dom så säg var 5-7e år
Kostnad ca 5k beroende på vad som måste göras
(om det måste göras något).
 
Sitter ju ETA/Selitta i dom så säg var 5-7e år
Kostnad ca 5k beroende på vad som måste göras
(om det måste göras något).

Lysande tack!

När jag ändå "har er på tråden" ;) Kan nån svara mig på följande:
1. När släpptes nuvarande Calibre 5 500m modellen och när slutade den tillverkas?
2. Nuvarande Calibre 5 300m, har det kommit en ny modell varje år eller är den jag nämnde (WAY211A.BA0928) från 2016 etc?
3. Kan man köpa nya silver länk armband för en beg. Aquaracer 500m? Vad kostar isf ett sådant? Kanske är onödigt dock, men antar det blir en del repor efter 2 år.

Tack igen!
 
Lysande tack!

När jag ändå "har er på tråden" ;) Kan nån svara mig på följande:
1. När släpptes nuvarande Calibre 5 500m modellen och när slutade den tillverkas?
2. Nuvarande Calibre 5 300m, har det kommit en ny modell varje år eller är den jag nämnde (WAY211A.BA0928) från 2016 etc?
3. Kan man köpa nya silver länk armband för en beg. Aquaracer 500m? Vad kostar isf ett sådant? Kanske är onödigt dock, men antar det blir en del repor efter 2 år.

Tack igen!
1. I de här 2 länkarna står mycket matnyttigt, jag har för mig att modellen utgick 15/16 när keramiska 300m kom.
https://www.calibre11.com/review-tag-heuer-aquaracer-500m-ceramic-bezel/
https://klocksnack.se/threads/tag-heuer-wak2110-dykare.40282/
2. Det har ju kommit nya "modeller" i form av färgkombos etc men annars så är 2016 och 2017 aquaracer samma klocka mig veterligen. mer läsning nedan.
https://www.calibre11.com/2016-tag-heuer-aquaracer-300m-calibre-5-ceramic-43mm/
3. Alltså du kan men det är ju antagligen rätt dyrt, gissningsvis 4000 kr+. Du kan få det polerat betydligt billigare, det ingår dessutom ofta i en service.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Lysande tack!

När jag ändå "har er på tråden" ;) Kan nån svara mig på följande:
1. När släpptes nuvarande Calibre 5 500m modellen och när slutade den tillverkas?
2. Nuvarande Calibre 5 300m, har det kommit en ny modell varje år eller är den jag nämnde (WAY211A.BA0928) från 2016 etc?
3. Kan man köpa nya silver länk armband för en beg. Aquaracer 500m? Vad kostar isf ett sådant? Kanske är onödigt dock, men antar det blir en del repor efter 2 år.

Tack igen!
1. I de här 2 länkarna står mycket matnyttigt, jag har för mig att modellen utgick 15/16 när keramiska 300m kom.
https://www.calibre11.com/review-tag-heuer-aquaracer-500m-ceramic-bezel/
https://klocksnack.se/threads/tag-heuer-wak2110-dykare.40282/
2. Det har ju kommit nya "modeller" i form av färgkombos etc men annars så är 2016 och 2017 aquaracer samma klocka mig veterligen. mer läsning nedan.
https://www.calibre11.com/2016-tag-heuer-aquaracer-300m-calibre-5-ceramic-43mm/
3. Alltså du kan men det är ju antagligen rätt dyrt, gissningsvis 4000 kr+. Du kan få det polerat betydligt billigare, det ingår dessutom ofta i en service.
3. Jag hade varit väldigt glad om jag fick köpa en ny länk från AD för runt 4000. Fullt medveten om att Bossebäver skrev 4000+, men en liten jämförelse är att det pratades om 10´000-15'000 när jag frågade runt hur mycket det kostade att köpa en lös länk till Heuer Autavia Heritage.

Med det sagt så kommer de gå att polera bort när det är dags för service!
 
3. Jag hade varit väldigt glad om jag fick köpa en ny länk från AD för runt 4000. Fullt medveten om att Bossebäver skrev 4000+, men en liten jämförelse är att det pratades om 10´000-15'000 när jag frågade runt hur mycket det kostade att köpa en lös länk till Heuer Autavia Heritage.

Med det sagt så kommer de gå att polera bort när det är dags för service!

alltså jag vet inte, jag bara gissade baserat på att min Certina-länk kostar 2.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
alltså jag vet inte, jag bara gissade baserat på att min Certina-länk kostar 2.
Haha förlåt, det var inte meningen att sätta dig på pottkanten här! Min poäng är dock att du förmodligen får betala betydligt mer. Kanske inte lika hutlösa summor som för en Autavia (som på något sätt är TAG's flaggskepp just nu) men det är nog betydligt mer än vad vi kan drömma om för ett par gramm rostfritt stål!
 
Tack för bra svar alla! Står och funderar rätt mycket nu om det är bäst att köpa nytt för 19tkr (300m) eller begagnat (2,5 år gammal) för runt 12tkr (500m). Med tanke på service också som ni nämner.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Haha förlåt, det var inte meningen att sätta dig på pottkanten här! Min poäng är dock att du förmodligen får betala betydligt mer. Kanske inte lika hutlösa summor som för en Autavia (som på något sätt är TAG's flaggskepp just nu) men det är nog betydligt mer än vad vi kan drömma om för ett par gramm rostfritt stål!

Länk till Autavia listar 6200.-
Kollade upp det förra veckan. :)
 
du har ju också alternativet "nästan ny" 300m för ca 14 000. Vilken tycker du är snyggast?
Från början gillade jag 500m mest, men har börjat bli mer och mer "kär" i den nya lite kantigare modellen.
Men var kan jag hitta en "nästan ny" för 14000 kr? Tack!

Edit: Hittar länkar likt denna https://www.chrono24.se/tagheuer/aq...-black-steel-41mm---way211aba0--id6883428.htm är det verkligen så här billigt? Eller är det tull osv inblandat sen? Hur kan det vara så mkt billigare?
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Från början gillade jag 500m mest, men har börjat bli mer och mer "kär" i den nya lite kantigare modellen.
Men var kan jag hitta en "nästan ny" för 14000 kr? Tack!

Edit: Hittar länkar likt denna https://www.chrono24.se/tagheuer/aq...-black-steel-41mm---way211aba0--id6883428.htm är det verkligen så här billigt? Eller är det tull osv inblandat sen? Hur kan det vara så mkt billigare?

Där har du ju moms- och tullavgifter som tillkommer. Skickas från Japan...
 
Topp