• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om Armband & Länkar

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har handlat massa därifrån, inga konstigheter.
Borde kanske ligga i referensdelen?
 

frandinet

Cartier
Jag vet inte om detta är rätt tråd, men hoppas det är ok. Tänkte tvätta fruns armband, men vet inte riktigt hur man får av en sån här länk, jag fattar inte riktigt hur bandstiften funkar, någon som vet?
IMG_1572.JPG
 

PCM

Breitling
Hej
Har en omega PO 42mm.
Vill byta till ett canvas nu under de varmare månaderna och är ute efter ett smidigt verktyg att lossa länken med. Har för mig att jag sett något likt en pincett?
Tacksam för hjälp!
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Fjädern på mitt metalarmband har slitits ut, vilket gör att klockan sitter tråkigt löst.



Har googlat som en tok men hittar ingenstans vart man kan beställa hem en ny del, någon här som kanske kan hjälpa mig?
 

kdv

Breitling
Jättebra guide för en nybörjare som mig. Kan inte denna och liknande samlas i en nybörjarhörna eller ligga som sticky?
 

ekan76

Omega
Vill bara dubbelkolla för att vara säker. Ska korta en Seikolänk som har stift och krage. Är det bara att pressa ut med verktyget? Har ett sådant i blå plast som visats tidigare i tråden.
 

ekan76

Omega
Tack för hjälpen! Pilligt som tusan med de små kragarna. Bara att hoppas att de sitter kvar, så jag inte tappar klockan...
 

Size

Omega
Jag behöver ett bandverktyg nu! Finns det inte en enda j***vla butik som säljer det???
Alla säljer bandstift men inte verktyg? Varför?!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag behöver ett bandverktyg nu! Finns det inte en enda j***vla butik som säljer det???
Alla säljer bandstift men inte verktyg? Varför?!
För att det går ganska bra med en lite skruvmejsel, och vill man ha bättre grejjer så beställer man på nätet?
Det närmaste jag hittat verktyg är conrad.se och cheapestnatostraps.com, men bättre hittar du på cousinsuk.com eller ebay.
 

Size

Omega
För att det går ganska bra med en lite skruvmejsel, och vill man ha bättre grejjer så beställer man på nätet?
Det närmaste jag hittat verktyg är conrad.se och cheapestnatostraps.com, men bättre hittar du på cousinsuk.com eller ebay.
Tycker fortfarande att det är konstigt att butiker som säljer bandstift ( ex Clas Ohlson & Kjell och CO) då inte säljer bandverktyg också.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Vet inte om detta är rätt tråd att posta i men ger det ett försök; Behövs loctite när man ska justera länken på ett strapcode oyster.
Förstår att man vill vara på säkra sidan när det rör sig om dyrare klockor men är det nödvändigt egentligen?
 
Har ett jubilee som jag kortat till minimum, dvs tagit bort så många länkbitar det är meningen att man ska kunna göra. Det är dock fortfarande liiite för stort, finns det NÅGON möjlighet att korta det ytterligare? Hemma eller hos urmakare. Har tydligen smalare handleder än vad någon räknat med...
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Har ett jubilee som jag kortat till minimum, dvs tagit bort så många länkbitar det är meningen att man ska kunna göra. Det är dock fortfarande liiite för stort, finns det NÅGON möjlighet att korta det ytterligare? Hemma eller hos urmakare. Har tydligen smalare handleder än vad någon räknat med...
Om det är seiko jubilee går det säkert med lite våld. Jag använde kniv och hammare för att få isär en noname länk. Precis av samma anledning som du.
IMG_20180627_213127.jpg
IMG_20180627_213928.jpg
 

JLC

Panerai
2-Faktor
som vanligt sen på bollen men bra guide.
Finns det nån praxis över hur hårda bandstift bör vara, alltså hur fjädrar inuti bör vara, i.e. hur lätt de ska vara att ta av. För lätt känns som att strap lätt kan dra med sig pins och klockan ramla av.

Ska rolex dykare alltid ha de feta stiften?
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Vet inte om detta är rätt tråd att posta i men ger det ett försök; Behövs loctite när man ska justera länken på ett strapcode oyster.
Förstår att man vill vara på säkra sidan när det rör sig om dyrare klockor men är det nödvändigt egentligen?
Det är en enkel försäkring att applicera lite Loctite vid ihopskruvning. Jag kan inte svara för just Strapcode men en länk rör sig en hel del runt skruven så jag hade inte chansat. Har haft en skruv som lossnat en gång i en länk. Det gick bra men sedan dess finns det ingen anledning att inte applicera lite gänglåsning.
 
Topp