• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om Armband & Länkar

hooods

Panerai
2-Faktor
Fråga om bandstift. Har en gång tappat en skx (på havets botten) pga av att natobandet har påverkats i sida och dragit med sig (komprimerat) bandstiften så klockan lossnat. Detta var ett nato av gummi. Har prövat detta nato på andra klockor och brukar trycka det kanske lät i sida vilket återigen har gjort att bandstiften lossnat. Det är samma fenomen med tygnato men inte lika påtagligt.
Däremot har jag ett par bandstift (tjocka) där delen som ligger mot bandet löper fritt så det är i princip omöjligt att komprimera bandstiftet med natot. Se bilder nedan. Dessa kräver ju hål i bandhornen annars är det ett helvete att få loss dem. Dock är de suveräna då de gör bärandet mycket säkrare och de måste i princip böjas för att haka ur boetten. Vet någon var man kan köpa dessa eller vad de kallas? Är det original seiko fatbars?
_20180909_180413.JPG
_20180909_180443.JPG
DSC_0903.JPG
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Fråga om bandstift. Har en gång tappat en skx (på havets botten) pga av att natobandet har påverkats i sida och dragit med sig (komprimerat) bandstiften så klockan lossnat. Detta var ett nato av gummi. Har prövat detta nato på andra klockor och brukar trycka det kanske lät i sida vilket återigen har gjort att bandstiften lossnat. Det är samma fenomen med tygnato men inte lika påtagligt.
Däremot har jag ett par bandstift (tjocka) där delen som ligger mot bandet löper fritt så det är i princip omöjligt att komprimera bandstiftet med natot. Se bilder nedan. Dessa kräver ju hål i bandhornen annars är det ett helvete att få loss dem. Dock är de suveräna då de gör bärandet mycket säkrare och de måste i princip böjas för att haka ur boetten. Vet någon var man kan köpa dessa eller vad de kallas? Är det original seiko fatbars?
_20180909_180413.JPG
_20180909_180443.JPG
DSC_0903.JPG
Mitt tidigare tips sedan tidigare är snnars att köra 22mm perlon på 20mm luggar då perlon drar ihop sig med tiden och om glipa risken större det du beskriver.
 

Obarth

Omega
2-Faktor
Fråga angående armband.

Är ute efter ett super oyster till min Seiko SKX007, och läst en del om siten strapcode.
Vad är era erfarenheter ang strapcode? (tull, moms, leveranstid)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Funderar kring bästa/ enklaste och stabilaste länkförkortningsverktyget. Vad ska man ha? Tänker mig några hundralappar för att få schyssta grejer

Problemet jag har mest är att länken glider runt och kan göra att pinnen hamnar snett eller bara hamnar rätt halvvägs in i länken sen trycker på snedden så man får vara väldigt försiktig. Har provat tejp men det fungerar sådär.

Idag har jag en sådan här som är helt värdelös. Länken glider runt, hamnar inte på rätt höjd och pinen böjer sig pga. skräpmetall.
s-l1600.jpg


Köpa en sådan Kina grej?
s-l1600.jpg


Eller Bergeon länkförkortare?
s-l500.jpg


Eller Bergeon länkhållare och köra med hammare och pin?
s-l500.png
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Kör väldigt lite med pins men när det är skruvat, så värma, tejpa, hålla stadigt och skruva med rätt mejsel. Ev lägga på lite lock tight lite, beroende på var på länken hur lätt skruven går eller modell.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
J
Funderar kring bästa/ enklaste och stabilaste länkförkortningsverktyget. Vad ska man ha? Tänker mig några hundralappar för att få schyssta grejer

Problemet jag har mest är att länken glider runt och kan göra att pinnen hamnar snett eller bara hamnar rätt halvvägs in i länken sen trycker på snedden så man får vara väldigt försiktig. Har provat tejp men det fungerar sådär.

Idag har jag en sådan här som är helt värdelös. Länken glider runt, hamnar inte på rätt höjd och pinen böjer sig pga. skräpmetall.
s-l1600.jpg


Köpa en sådan Kina grej?
s-l1600.jpg


Eller Bergeon länkförkortare?
s-l500.jpg


Eller Bergeon länkhållare och köra med hammare och pin?
s-l500.png
Jag har använt ett billigt verktyg, typ det förstnämnda du visade men med plan botten. Mitt tips är att först dela länken och ta av den från klockan. Sedan lägga något som skydd mellan länk och verktyg (även om länken med stor sannolikhet är hårdare än det snorbilliga aluminiumet i verktyget) - detta hjälper även mot att länken glider. Sedan hålla verktyg + länk stadigt i vänsterhanden medan du precisionsskruvar in vredet som driver presspinnen. Ta det lugnt och justera hela tiden så pinnen träffar rakt på friktionspinnen i länken.
 

Jonte76

Breitling
Hej jag har en seiko som jag lyckades böja stiften när jag skulle korta länken. Var får man tag på nya? Jag hittar inga på Google men jag vet inte riktigt vad jag ska söka på heller.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
F8CA3FFE-0A4A-4F44-B8ED-A03944C66C46.jpeg
Prövar lyckan här och ber om ursäkt om det redan förevisats men hur kortar man länken på en simpel Seiko?
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Jag vet inte om detta är rätt tråd, men hoppas det är ok. Tänkte tvätta fruns armband, men vet inte riktigt hur man får av en sån här länk, jag fattar inte riktigt hur bandstiften funkar, någon som vet?
IMG_1572.JPG
Fått svar eller vet nu?
Edit, kom just på att du kanske syftade på att ta bort hela länken, inte bara delar av den.
 

Psykel

Patek
F8CA3FFE-0A4A-4F44-B8ED-A03944C66C46.jpeg
Prövar lyckan här och ber om ursäkt om det redan förevisats men hur kortar man länken på en simpel Seiko?
Kämpat med ett par liknande själv. Bästa metoden som jag använt är att ta en liten, smal skruvmejsel och placera den precis bakom den lilla knoppen i hålet precis vid pilen, trycka ner och ut. Kan rekommendera att köra länken i ultraljud några gånger först, eftersom det kan sitta en hel del skit i länken som gör att stiften sitter fast.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Kämpat med ett par liknande själv. Bästa metoden som jag använt är att ta en liten, smal skruvmejsel och placera den precis bakom den lilla knoppen i hålet precis vid pilen, trycka ner och ut. Kan rekommendera att köra länken i ultraljud några gånger först, eftersom det kan sitta en hel del skit i länken som gör att stiften sitter fast.
Tack, bara så jag förstått rätt: mejsel i den inre delen av öppningen (vid pilens skaft) och trycka nedåt utåt i pilens riktning? (Alltså inte trycka i hålet vid pilspetsen)
 

Psykel

Patek
Tack, bara så jag förstått rätt: mejsel i den inre delen av öppningen (vid pilens skaft) och trycka nedåt utåt i pilens riktning? (Alltså inte trycka i hålet vid pilspetsen)
Exakt!
Här är en primitiv illustration. Mejsel vid markeringen och tryck, så att det platta, breda stiftet glider ut lite. Sen kan du greppa den änden med fingrarna och dra ut.
F8CA3FFE-0A4A-4F44-B8ED-A03944C66C46.jpeg

Får du inte till det så kan jag visa på en av mina länkar senare.
 

C.C

Omega
Inlägget innehåller följande:

  • Olika sorters bandstift
  • Olika varianter av länkbitar
  • Verktyg
  • Tillvägagångssätt borttagning
  • Justering av längd på länkar med friktions-stift
  • Justering av länk med skruvade länkar
  • Ditsättning av länk
Olika sorters bandstift
För att bandet/länken ska sitta korrekt krävs rätt längd och tjocklek på bandstiften.
Bandstiftens längd bestäms av längden på bandbredden. Har klockan en bandbredd på 22mm (avståndet mellan bandhornen), så ska man använda 22mm bandstift.
Tjockleken på bandstift anger tjockleken/diametern på bandstiftens tjockaste del, men även diametern på bandstiftens ändar kan skifta.
De vanligaste tjocklekarna på bandstift är 1,5mm eller 1,8mm, men det finns även tjockare bandstift på 2/2,5mm.
Fel mått på bandstiften kan resultera i att länken/bandet lossnar under användning eller kan åsamka skador på klockan i form av utvidgade hål vid infästningen.
Det finns många olika varianter av bandstift. Nedan listas några.
SpringBars_3_zpsc6aff98f.jpg~original

Bandstift med dubbla axlar för att underlätta borttagning/ditsättning.


P8190003_zps69923854.jpg~original

Skruvade bandstift


Federstgeb_zpsd947e8e6.jpg~original

Böjda bandstift. -Vanligast på klockor med korta bandhorn.


fat-spring-bars-640x640_zps99a6a90d.jpg~original

Feta bandstift. -Vanligt på klockor i dykarstil med borrade bandhorn. Sätts dessa på klockor utan borrade bandstift kan de bli krångliga att få av.


IMG_0547_zps167a4abe.jpg~original

Bilden visar olika bandstift med samma ytterdiameter. Notera skillnaden i tjocklek av ändarna. Det tjockaste stiftet längst till vänster visar originalbandstift (tillhörande en Seiko).
Om något av de andra stiften på bilden används finns risken att klockans bandstiftshål töjs med tiden på grund av glappet som uppstår mellan infästningen och bandstiftet. Detta tar dock tid.


Olika varianter av länkbitar
Det finns lite olika tekniska lösningar på hur länkar är uppbyggda för kortning och ditsättning/borttagning.
Nedan beskrivs de två vanligaste sorterna.

1: Friktions-sprintar.
null-4.jpg~original

Friktionssprintar är den absolut vanligaste lösningen på länkar på billigare klockor.
Igenom de länkar som går att ta bort sitter en sprint som låses fast av friktionen som uppstår när den kläms fast i hålet som går igenom länken. De flesta friktionssprintar består av en del, men sprintarna kan även bestå av två delar som i bilden ovan.

2: Skruvade länkar
link_zpsf8d413ba.jpg~original

Skruvade länkar är vanligt på dyrare klockor. Det finns olika sorters skruvhuvuden, men vanlig platt skruvmejselfattning är vanligast.


Verktyg
Det absolut vanligaste verktyget, vilket i princip är ett minimum när man arbetar med länkar är ett bandverktyg.
Dessa finns i olika prisklasser och kvaliteter och kostar från cirka 50kr och uppåt.
null_zps044063c6.jpg~original


Det är även bra att ha ett länkjusteringsverktyg "watch bracelet tool" för att justera längden.
null.jpg~original



Tillvägagångssätt borttagning
En generellt regel är att alltid ta på och ta loss länkar underifrån för att minimera riskerna att repa klockan på ett synligt ställe. Det är även bra att använda maskeringstejp för att ytterligare minska riskerna för repor.

På klockor med borrade bandhorn
link_zpsf8d413ba.jpg~original

Om klockan har borrade bandhorn (som på bilden ovan) sätter man förslagsvis in den runda delen av ett bandverktyg i det ena hålet samtidigt som man sätter lite press på ändlänken (länken som vilar mot boetten) i riktning mot baksidan av klockan. Då kommer man känna att ena änden av bandstiftet lossnar från sitt fäste.

Om det är små toleranser mellan klockan och ändlänken, så kommer inte bandstiftet att lossna helt. Behåll då trycket "nedåt" och stick in bandverktyget i det andra bandhornet. Då kommer bandstiftet och länken att lossna. Glöm inte hålla ett stadigt tag i klockan samtidigt som du applicerar trycket så du inte tappar klockan när länken separerar från klockan.


På klockor utan borrade bandhorn
null-7.jpg~original


På klockor utan borrade bandhorn blir det lite lurigare. Vänd på klockan (enligt bilden ovan) och sätt in ett passande bandverktyg mellan stiftet och boetten. Det är viktigt att bandverktyget är tillräckligt litet för att passa, annars kommer man inte att lyckas kila in verktyget mellan boetten och stiftet. I de fall stiften är dubbelaxlade, ska bandverktyget läggas "mellan stiftens axlar".

Därefter gör man på samma sätt som på klockor med borrade bandstift: Applicerar ett tryck i sidled (med bandverktyget) samt applicerar därefter ett tryck underifrån mot klockans baksida. Oftast räcker det med att lossa bandstiftet på ena sidan på detta sätt, men det kan vara nödvändigt att lossa båda sidor på samma sätt.


Justering av längd på länkar med friktions-stift
En grundregel är att lossa lika många länkar på vardera sidan av spännet, men eftersom inte alla spännen sitter som bäst när de är centrerade under handleden rekommenderar jag att du först känner efter i vilken position du vill att spännet ska sitta när länken är färdigkortad så du tar bort rätt antal länkar på vardera sida.
Hur tight man vill att länken ska sitta är väldigt personligt. Kom även ihåg att handleden kan skifta i storlek beroende på värme och tid på dygnet.

Även här finns det olika tekniska lösningar. Vissa klockmodeller har microjustering i spännet, medan andra har valt att använda sig av hälvlänkar istället. Det är inte heller alltid som två halvlänkar är lika långa som en fullstor länkbit

Placera först länken i länkverktyget enligt bilden nedan.
null-2.jpg~original

På de flesta verktyg kan man justera höjden på plattan så att stiftet på verktyget kan snurras mot länkens hål när länken vilar i "spåret". Kontrollera först att stiftet på verktyget inte är för stort för hålet i länken.

Guida stiftet på verktyget in i hålet på länken genom att skruva på handtaget.
null-5.jpg~original

Stiftet ska pressas i riktning MED pilen på undersidan av länken.

I vissa fall kan man behöva använda en platt-tång för att då ut stiftet den sista biten. Tejpa i så fall tången innan så du inte sätter fåror i stiftet.
null-3.jpg~original

När du har lossat tillräckligt många länkar ska sista stiftet tillbaka i MOTSATT riktning. Pilen på undersidan av länken indikerar alltså både utgångs och -ingångshål för stiften.

Justering av länk med skruvade länkar

link_zpsf8d413ba.jpg~original

Det är av yttersta vikt att man använder rätt skruvmejsel. Vissa länkar som exempelvis länken ovan använder så små skruvar att det är svårt att hitta en tillräckligt liten skruvmejsel. I de fallen kan exempelvis en 1,5mm skruvmejsel slipas ner till en 1mm skruvmejsel genom att man använder sig av en vanlig slipsten avsedd för knivar. En för stor skruvmejsel kommer att repa länkarna och skruvarna även om den passar i länkarnas hål.

På vissa länkar räcker det att skruva loss ena sidans skruv. Därefter kan man skaka loss stiftet som nu ligger löst mellan skruvarna. I de fall det går sparar man tid genom att inte lossa båda sidorna.

Vissa skruvar är även ditsatta med loc tite för att de inte ska skruvas loss av sig själva. I så fall kan man använda sig av värme för att mjuka upp loc titen. Det kan även hjälpa att knacka lite lätt på skruven i sidled.

Ditsättning av länk
Det är viktigt att du använder rätt bredd och tjocklek på bandstiften. Om exempelvis 1,8mm tjocka bandstift passar och du använder 1,5mm tjocka bandstift kommer ändlänkarna att glappa och du kommer att få ett glapp mellan ändlänken och klockan. Om klockan inte har borrade bandhorn är det viktigt att du använder bandstift som har dubbla axlar.

Börja med att ta loss länkens spänne. Det underlättar hanteringen av länken. Oftast sitter spännet fast med hjälp av ett litet bandstift vilket medför enkel borttagning. Lägg därefter länken på något som gör att länken får samma höjd som underdelen av klockan.
null_zps0dd0bece.jpg~original

Maskera bandhornen och gärna baksidan av klockan för att minimera risken för repor. Arbetet underlättas även om du tejpar fast klockan på underlaget. Eltejp fäster bra och skyddar klockan bättre än vanlig tejp.
Använd bara en tejpremsa en gång eftersom limmet försämras när tejpen är använd.

Placera ändlänken enligt bilden nedan
null_zps8b29b428.jpg~original

Oftast har boetten en liten fasning som gör att länken vilar i rätt riktning mot klockan.

null_zps8c59de56.jpg~original

Använd därefter två bandverktyg för att pressa ihop stiftet så att det blir smalare än bandbredden. Det är viktigt att bandverktyget inte är tjockare än att det passar i ändlänkens luckor/fasningar. Applicera därefter ett litet tryck nedåt så att länken glider på plats och släpp strax därefter trycket med bandverktygen.
Glöm inte att dubbelkolla så att båda bandstiftens spetsar har hamnat i hålen. Vissa länkar kan sitta kvar när endast ena sidan av stiftet är på plats, vilket medför ett litet glapp och en risk att repa klockan och tappa länken.[/QUOT
 

Jonas_

Panerai
2-Faktor
Någon som har ett bra tips på hur man får loss skruvar i en Rolex jubileelänk som sitter fast. Inte ens urmakaren fick loss dom. Har provat med uppvärmning för att få ev loctite att släppa. Skruvhuvuden är något slitna.
Tpf!
 
Har du provat att lägga i frysen först, metall krymper av kyla och expanderar av värme (är värt et försök i alla fall)

Någon som har ett bra tips på hur man får loss skruvar i en Rolex jubileelänk som sitter fast. Inte ens urmakaren fick loss dom. Har provat med uppvärmning för att få ev loctite att släppa. Skruvhuvuden är något slitna.
Tpf!
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
Har inte justerat länk själv tidigare men tänkte ge detta ett försök (oyster länk seiko). Använde mitt bandverktyg för att ta ut sprinten men då lossnade ena änden (en liten cylinderformad enddel av sprinten och nu får jag inte ihop den igen:dead: några förslag?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har inte justerat länk själv tidigare men tänkte ge detta ett försök (oyster länk seiko). Använde mitt bandverktyg för att ta ut sprinten men då lossnade ena änden (en liten cylinderformad enddel av sprinten och nu får jag inte ihop den igen:dead: några förslag?
Testa läs instruktionen i denna tråd. ;)
Vad är det för modell?
 

Exxet

Rolex
Tack för tipset :angel: en monster orginallänk (friktionssprint har lagts till i mitt vokabulär). Jag förstår konstruktionen men får inte tillbaka den lilla biten på själva stiftet..
En spring bar som det heter på Engelska ska vara i ett stycke, lossnar något så är den trasig, m a o bara att köpa nytt och byta, förmodligen Seiko fat bars.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för tipset :angel: en monster orginallänk (friktionssprint har lagts till i mitt vokabulär). Jag förstår konstruktionen men får inte tillbaka den lilla biten på själva stiftet..
Du vet var i mellersta länkbiten den ska sitta? Får den inte plats där så har du tänjt ut den med ditt bandverktyg. I så fall får du klämma till den lite med en tång.
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
Du vet var i mellersta länkbiten den ska sitta? Får den inte plats där så har du tänjt ut den med ditt bandverktyg. I så fall får du klämma till den lite med en tång.
Ja de är sprinten som är kruxet! Ja tror de, länken är avsmalnande så de ser i alla fall rätt ut! Tack ska prova imorgon när humöret är lite bättre! Återkommer med resultat :pompus:
 
Topp