• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Constellation tråden

WatchM

Panerai
2-Faktor
Tjabba,
Jag har förstått det som att olika constellation piepan är olika ”attraktiva” beroende på bla dess serienummer på boetten. Är det någon som kan briefa mig angående vilka serienummer som står sig starkt? Tex 168.005
// D
Jag skulle vilja påstå att allt man köper kan ”stå sig starkt” om skicket och inköpspriset är rätt. En mindre eftertraktad modell eller med andra ord en vanligare modell innebär även att man kan få sig klockan relativt billigt. Tänk på att många av de mest eftertraktade modellerna idag en gång var svåra att sälja. Hitta något du gillar och kolla runt och köp rätt.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tjabba,
Jag har förstått det som att olika constellation piepan är olika ”attraktiva” beroende på bla dess serienummer på boetten. Är det någon som kan briefa mig angående vilka serienummer som står sig starkt? Tex 168.005
// D

Om du menar med "står sig stark" en klocka som håller värdet och verkar finnas kontinuerlig efterfrågan på (hittills) så är en bra 168.005 som du nämner en sådan ja. Den kanske säkraste på det sättet.

men vad man gillar mest behöver ju inte vara samma sak.
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Om du menar med "står sig stark" en klocka som håller värdet och verkar finnas kontinuerlig efterfrågan på (hittills) så är en bra 168.005 som du nämner en sådan ja. Den kanske säkraste på det sättet.

men vad man gillar mest behöver ju inte vara samma sak.
Viktigt att urskilja på entusiaster och vanliga konsumenter. De letar efter olika saker, samlare är oftast mer villiga att betala mer för ”detaljer”.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Viktigt att urskilja på entusiaster och vanliga konsumenter. De letar efter olika saker, samlare är oftast mer villiga att betala mer för ”detaljer”.

Uppfattade inte frågan som vad som var ovanligast och mest exklusivt. Gällde det det så har jag fattat den alldeles fel. Jag syftar på flertalet "konsumenter" som köper vintageklockor, om det är entusiaster eller ej är väl en tolkningsfråga.

Men det vet @Dinkelminkel kanske bättre vad frågan gällde. Verkar något oklart.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ja det stämmer helt säkert att de förekommer oftare men det innebär inte att de skulle vara mindre eftersökta/populära. Tycker snarare de skenat rätt bra i pris/efterfrågan. Själv gillar jag de tidigare men tycker mig ha varit i minoritet med att föredra dem om man ser till efterfrågan. Dogleg/piepan är väl bland det mest lättsålda nån kan ha om de är i bra skick. Om det inte sätts fantasipriser vill säga.
Jag vet inte riktigt vad det är du vill diskutera och det verkar som vi tycker ganska lika att dogleg modellerna är mycket vanligare och eventuellt populärare rent subjektivt hos den breda massan, prismässigt är det dock tveklöst de 4-siffriga modellerna som är dyrare i likvärdigt skick.

En bra prissatt 4-siffrigt exemplar i bra skick är tveklöst också väldigt lätt att sälja men det krävs kanske en annan typ av köpare eftersom priserna är högre.

Jag har själv letat efter en bra 50-talare utöver den 2852 jag redan har de senaste åren men inte hittat någon i de skick och konfiguration jag vill ha utan att betala 25-30k+ medans jag både har köpt och sålt flera bra 168.005 under samma tid för långt under det.

För att summera så lämnade frågeställaren en fråga utan att riktigt specificera vad "attraktiv" innebär, jag tolkade det som att det var prismässigt och du vilken som är mest populär och vad flest kanske är ute efter att köpa.
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Uppfattade inte frågan som vad som var ovanligast och mest exklusivt. Gällde det det så har jag fattat den alldeles fel. Jag syftar på flertalet "konsumenter" som köper vintageklockor, om det är entusiaster eller ej är väl en tolkningsfråga.

Men det vet @Dinkelminkel kanske bättre vad frågan gällde. Verkar något oklart.
Du har rätt men var bara ett litet tillägg från min sida. :)
 
Senast ändrad:

ajvar

Rolex
2-Faktor
20220314_174341.jpg
 

LukasJ

Breitling
Hej,

Jag har fått ärva denna klenod av min morfar för några år sedan. Inga planer på att sälja men är det någon här som uppskattningsvis vet värdet?
 

Bilagor

  • F5E8B6AA-33E9-46C6-96FF-BD00F6C05D61.jpeg
    F5E8B6AA-33E9-46C6-96FF-BD00F6C05D61.jpeg
    46.2 KB · Visningar: 25

Guden

Cartier
För en som inte researchat något alls, men länge velat ha en pie-pan i 18k guld - finns det något speciellt jag bör tänka på om jag väljer att buda på den som ligger ute på Kaplans? Utbytt/renoverad tavla, dålig polering, etc? Inte för att jag är en purist, vill ha klockan för att bära och njuta. Men har aldrig ägt ett vintage ur och därför ber jag om lite hjälp om detaljer som kan hjälpa mig ta ett mer rationellt beslut när det gäller priset, och inte gå all in om den inte är värd det (rent objektivt).

 
Någon som sitter på en liknande, som har bilder på hur den sitter på armen (31x38)? Vad säger ni om de ojämna utrymmena mellan boetten och ”glasramen”, något att oroa sig över? // D
 

Bilagor

  • 2BB19D13-F4A6-48A8-8264-C53DD449D391.jpeg
    2BB19D13-F4A6-48A8-8264-C53DD449D391.jpeg
    57.3 KB · Visningar: 26
För en som inte researchat något alls, men länge velat ha en pie-pan i 18k guld - finns det något speciellt jag bör tänka på om jag väljer att buda på den som ligger ute på Kaplans? Utbytt/renoverad tavla, dålig polering, etc? Inte för att jag är en purist, vill ha klockan för att bära och njuta. Men har aldrig ägt ett vintage ur och därför ber jag om lite hjälp om detaljer som kan hjälpa mig ta ett mer rationellt beslut när det gäller priset, och inte gå all in om den inte är värd det (rent objektivt).

Piepan de i 18k guld 1950/60-tal har stuckit iväg i priserna. 40-50k och uppåt är inte ovanligt längre.
Vanligt (smärre) problem är att visare och krona har bytts ut vid någon service.
Händer att jag har sett "långa visare" till vanliga urtavlor har bytts till vid service.
 

Krossaxel

Breitling
7176A6E0-5D96-4EE4-A081-42587E06235B.jpeg

Hej medlemmar,
Jag har en omega constellation electronic 18k gold f300 Hz (198.0022 gold). Jag köpte den för ca 2 år sedan och tänkte göra en intressekoll och eventuellt sälja den då jag helt enkelt använder den för lite. Vad tror ni är ett rimligt pris?
Mvh
 

Oscar-Bob

Omega
Hej,

Säkert varit uppe på forumet tidigare men hittade inget kring detta. Det är mammas gamla Constellation på vilken jag vill ta bort länken och rengöra. Länken är bra stökig och behöver ett bad i ultraljudstvätten. Lyckas inte får bort stiften.. Någon som har ett tips? 😅

08E6C554-5694-45A6-A977-59D3A2C88FAB.jpeg
 

Bilagor

  • AD3E9227-BCFE-45DA-9A1D-C9A5A5E81906.jpeg
    AD3E9227-BCFE-45DA-9A1D-C9A5A5E81906.jpeg
    289 KB · Visningar: 14

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Är det enkelt för valfri omega AD att lokalisera ett nytt OEM plexi till en constellation? Om ja, ca hur mycket kostar det? :)
 

Tome

Cartier
Har aldrigt ägt en Omega och tidigare endast haft sug för den monstruösa ploprof men såg att Alex Skarsgård hade en Constellation (square) fr 70-tal på några bilder nyligen och fick rejält sug efter den. Nån som äger en sån fyrkantig 33x40 mm och har nån input? Har ett par på gång på chrono24 för runt 10k vilket ju är ett helt överkomligt pris. Men behöver nog en push för att komma till skott 😄
 

henno3

Omega
Då fick morfars gamla Pie pan äntligen ett Hirschband i krokodil. Tack @Pjotor för en bra affär!
 

Bilagor

  • 5A3ABCD4-64C7-49C8-AB72-B664C920EA17.jpeg
    5A3ABCD4-64C7-49C8-AB72-B664C920EA17.jpeg
    739.6 KB · Visningar: 20
Topp