• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Constellation tråden

IMG_2747.jpeg

Är det någon som sitter på en Constellation c-shape med tillhörande länk: 1040 (som har några länkbitar över och kan tänka sälja)?
:)

Bild från nätet som referens
1730407526458.png

Hej!
Jag har nyligen ärvt min farfars Constellation C från cirka 1970. Den har inte blivit servad sedan 1988 då den bara legat i en låda hos föräldrarna så nu är den inne på en fullservice. 8500 skulle det kosta, dyrt men värt det sa dom i klockaffären.

Har dock en fråga om baksidan (vilket ja inte kan ta bild på nu) men mitt observatorium saknar detaljer på taket jämfört med andra klockor, bifogar bilder, vad beror skillnaden på?

(Första bilden är min klocka, de andra två tagna från nätet).

Bilagor

• Screenshot_20241129-115740.png
    Screenshot_20241129-115740.png
    60.9 KB · Visningar: 4
  • Screenshot_20241129-115622.png
    Screenshot_20241129-115622.png
    359.5 KB · Visningar: 6
  • IMG_20241123_194314557~2.jpg
    IMG_20241123_194314557~2.jpg
    329.4 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
Hej!
Jag har nyligen ärvt min farfars Constellation C från cirka 1970. Den har inte blivit servad sedan 1988 då den bara legat i en låda hos föräldrarna så nu är den inne på en fullservice. 8500 skulle det kosta, dyrt men värt det sa dom i klockaffären.

Har dock en fråga om baksidan (vilket ja inte kan ta bild på nu) men mitt observatorium saknar detaljer på taket jämfört med andra klockor, bifogar bilder, vad beror skillnaden på?

Jag rotade fram min 18k och den ser snarlik ut som din. Jag gissar på att de olika versionerna på bakboett beror på årsmodell.

Men jag måste säga att 8500kr för en service var saftigt minst sagt. Tog du den till en Omega återförsäljare? En duktig fristående urmakare hade servat med lika bra resultat för ca hälften skulle jag tro. Var försiktig så att de inte polerar din klocka, jag tycker den såg fin ut som den var.
IMG_4494.jpeg
IMG_4496.jpeg

Tack för svar! Säkert årsmodell det handlar om som du säger. Låter logiskt.

Jag lämnade in min klocka till Bernhard Huke i Malmö (https://huke.se/) som jag hört gott om men de är ingen återförsäljare av just Omega men en mängd andra klockor . Det var ju allt från packning, nytt glas till det mekaniska som behövde fräschas upp. Tråkigt om det är överpris! Jag har skickat offert till annan urmakare för att se vad dom uppskattar.. Svårt att dra mig ur nu när jag redan lämnat in den kanske?

Fin klocka du har! Riktigt snygg tavla.

Hej!

Hej Anders,

Utöver att det säkert finns mindre skillnader genom åren vill jag också påstå att en tänkbar anledning till att din klocka saknar vissa detaljer kring observatoriet beror på att den poleretas några gånger "för mycket". Vid polering försvinner material och därmed finare detaljer.

Har dock sett mycket värre exempel där också alla stjärnor är bortpolerade med det sagt skulle jag undvika fler poleringar i framtiden.

Oavsett, stort grattis till otroligt fin klocka!

Okej tack för input. Det låter rimligt! Den kommer användas mycket framöver. Behöver hitta en ny rem till den dock då min har torkat. Har du några tips på var jag hittar sådana?

Tack igen!

Okej tack för input. Det låter rimligt! Den kommer användas mycket framöver. Behöver hitta en ny rem till den dock då min har torkat. Har du några tips på var jag hittar sådana?

Tack igen!
19mm Mellon bandhornen. Finns väldigt mycket att välja mellan!

Prisvärt:

Ett steg högre upp:

Någon särkild stil du tänker dig?

19mm Mellon bandhornen. Finns väldigt mycket att välja mellan!

Prisvärt:

Ett steg högre upp:

Någon särkild stil du tänker dig?
Vet inte riktigt vad jag vill ha för look på det men tack för länkar och info om bandhornen!

Hej!

Hej Anders,

Utöver att det säkert finns mindre skillnader genom åren vill jag också påstå att en tänkbar anledning till att din klocka saknar vissa detaljer kring observatoriet beror på att den poleretas några gånger "för mycket". Vid polering försvinner material och därmed finare detaljer.

Har dock sett mycket värre exempel där också alla stjärnor är bortpolerade med det sagt skulle jag undvika fler poleringar i framtiden.

Oavsett, stort grattis till otroligt fin klocka!

Att observatoriet saknar detaljer tror jag är så enkelt som att olika årsmodeller hade olika design. Jag kan inte se rent praktiskt hur någon kan polera bort rutnätet i observatoriet spårlöst men samtidigt lämna stjärnor och övriga detaljer intakta. Av Anders nätbild att döma är hela medaljongen i samma plan höjdmässigt på den detaljrika versionen.

Mycket fin C-shape du har där oavsett! Den ska du vara nöjd med. Hoppas servicen blir bra. Min fick en spabehandling av @JoakimS nyligen. Den har en medaljong utan de extra detaljerna, men jag vågar påstå att det är ett orört baklock eftersom allt som ska vara där är crisp.

IMG_4631.jpeg

"Att observatoriet saknar detaljer tror jag är så enkelt som att olika årsmodeller hade olika design. Jag kan inte se rent praktiskt hur någon kan polera bort rutnätet i observatoriet spårlöst men samtidigt lämna stjärnor och övriga detaljer intakta. Av Anders nätbild att döma är hela medaljongen i samma plan höjdmässigt på den detaljrika versionen.

Mycket fin C-shape du har där oavsett! Den ska du vara nöjd med. Hoppas servicen blir bra. Min fick en spabehandling av @JoakimS nyligen. Den har en medaljong utan de extra detaljerna, men jag vågar påstå att det är ett orört baklock eftersom allt som ska vara där är crisp."
Tack för svar! Har spanat runt på nätet och kommit fram till att i modellerna som är helt i guld har ett slätt tak på observatoriet, där modellerna som har tegeltak är av stål eller guldplätterade.

Tillbaka
Topp