• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega sparkar ut Rob Engström som AD.

Visby

Omega
Har aldrig hört talas som en sådan definition - vilket kriterium för en fri marknad är det som bryts?
Jag resonerar i linje med von Hayeks nobelprisvinnande artiklar om prismekanismens förmåga att sprida relevant information till marknades parter. Vanligtvis funkar detta bäst om beslutsfattandet avseende pris är så pass decentraliserat som möjligt. En AD har oftast klart bättre koll på den ständigt föränderliga marknaden än vad gubbarna i Schweiz har.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Gråhandlarna finns av en enda anledning: Marginalerna är för stora.

Om ADs istället för att ha 40-50% hade kanske 10% skulle gråhandeln dö ut.

För mig låter det som att SGN velat bli av med Rob och det här var ett fint tillfälle.
Side-eye-chloe-meme-generator-um-ok-89584d.jpg
 

DrDre

Patek
Omsättning/Vinst:

496C4656-4C11-4134-AC19-5CBC0682ABC4.jpeg


Gissa om dessa siffror är rimliga i Stockholm. Fundera också på varför det knappt ens går att få tag på Rolex hos någon AD medan gråmarknaden har alla heta modeller i överflöd.

Tråkigt för Rob om de tappar mycket business. Med tanke på hur svårt det är med tilldelning från både Rolex och Patek så tror jag att det finns en risk att de inte kan överleva långsiktigt om de inte får in något nytt. Det är bara att kolla siffrorna ovan så ser det minst sagt jobbigt ut om en stor del av exporten nu försvinner. Siffrorna visar också rätt så tydligt hur skalan på den eventuella gråexporten ökat markant de senaste åren. Klart att även Swatch Group har svårt att förklara detta internt. Så mycket har knappast efterfrågan ökat i Stockholm och lilla Sverige.

Vad visar staplarna? Omsättning eller vinst? Om man kraftigt ökat sin gråhandel borde onekligen omsättningen öka mkt mer än vinsten och vinstmarginalen (i %) minska betydligt.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vad visar staplarna? Omsättning eller vinst? Om man kraftigt ökat sin gråhandel borde onekligen omsättningen öka mkt mer än vinsten och vinstmarginalen (i %) minska betydligt.

Blå är omsättning, grön är vinst.
Bara att kika på allabolag.se

Du har så klart en poäng i att vinstmarginalen bör minska, men det kan ju finnas olika typer av bonusnivåer från SGN som räddar upp detta(?).
Större antal klockor - högre bonus.
En tanke...
 

DrDre

Patek
Gråhandlarna finns av en enda anledning: Marginalerna är för stora.

Om ADs istället för att ha 40-50% hade kanske 10% skulle gråhandeln dö ut.

För mig låter det som att SGN velat bli av med Rob och det här var ett fint tillfälle.

Det beror lite på hur man definierar en ADs funktion i distrubtions- eller värdekedjan.

Handlar det bara om att hålla lager och ta emot pengar när man lämnar över produkten, eller bidrar man med något mer (till BÅDE köpare och klockföretag)?
 

DrDre

Patek
Blå är omsättning, grön är vinst.
Bara att kika på allabolag.se

Du har så klart en poäng i att vinstmarginalen bör minska, men det kan ju finnas olika typer av bonusnivåer från SGN som räddar upp detta(?).
Större antal klockor - högre bonus.
En tanke...

Tackar. Missade helt den låga vinststapen.

Bruttovinstmarginalen (som är mest relevant här) framgår inte för alla år, men man kan se att den sjunkit från ca 21-22% för fem år sedan till nuvarande 19%. Så det kan inte vara så att den enorma omsättningsökningen enbart kan förklaras av att man köpt in mkt större volymer som sedan slumpats ut för nästa inköpspris. Då hade bruttovinstmarginalen sjunkit betydligt mer.
 

Zingo

Rolex
Tackar. Missade helt den låga vinststapen.

Bruttovinstmarginalen (som är mest relevant här) framgår inte för alla år, men man kan se att den sjunkit från ca 21-22% för fem år sedan till nuvarande 19%. Så det kan inte vara så att den enorma omsättningsökningen enbart kan förklaras av att man köpt in mkt större volymer som sedan slumpats ut för nästa inköpspris. Då hade bruttovinstmarginalen sjunkit betydligt mer.
Tips, läs båda bolagens årsredovisningar för att få ut marginalen (exkl interna transaktioner).
 

Ninen79

Audemars
Hur fungerar det i praktiken när man blir av med ADn? Måste alla klockor som dom har inne lämnas tillbaka eller får man sälja utan att vara AD och hur blir det med garantier?
Butiken behöver inte lämna tillbaka klockorna, dem reas ut i butiken med texten ”Omega utförsäljning” och får allt sålt inom ett par månader. Med svårsålda klockor kör man rea på rea tills dem blir sålda.
Alla garantier gäller då det är ”world wide”
 

DrDre

Patek
Tips, läs båda bolagens årsredovisningar för att få ut marginalen (exkl interna transaktioner).

Tips, läs båda bolagens årsredovisningar för att få ut marginalen (exkl interna transaktioner).

Menar du att man sålt från det ena bolaget till (nästan) marknadspriser för kunna hålla uppe bruttovinstmarginalen och sedan från mellanhandsbolaget sålt dem ut på gråmarknaden till inköpspris? Då borde ju mellanhandsbolaget få rätt ordentliga förluster.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad visar staplarna? Omsättning eller vinst? Om man kraftigt ökat sin gråhandel borde onekligen omsättningen öka mkt mer än vinsten och vinstmarginalen (i %) minska betydligt.
Omsättning är blå och vinst är grön.

Edit: Borde läst alla svar. Något att nämna är att det är rätt långa hopp. Trodde initialt när jag postade att det var år för år. Ibland går det fort på mobilen. :)

Lite osäker på siffrorna då koncernen visar lite different. Helt klart är att vinstmarginalen är låg. Något som borde stödja att en väldigt stor del av försäljningen går till gråhandlare.

7B5551B5-52E5-40AA-85C3-FB7F58531BFD.jpeg
 
Senast ändrad:

ChumpTime

Panerai
Menar du att man sålt från det ena bolaget till (nästan) marknadspriser för kunna hålla uppe bruttovinstmarginalen och sedan från mellanhandsbolaget sålt dem ut på gråmarknaden till inköpspris? Då borde ju mellanhandsbolaget få rätt ordentliga förluster.

Nu verkar det iofs som så att ”mellanhandsbolaget” (Rob Engström Trading AB) också varit koncernmoder till Rob Engström AB, då kvittas ju realisationsförlusten i tradingbolaget mot övervinsten i affärsbolaget.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Omsättning är blå och vinst är grön.

Edit: Borde läst alla svar. Något att nämna är att det är rätt långa hopp. Trodde initialt när jag postade att det var år för år. Ibland går det fort på mobilen. :)

Lite osäker på siffrorna då koncernen visar lite different. Helt klart är att vinstmarginalen är låg. Något som borde stödja att en väldigt stor del av försäljningen går till gråhandlare.

7B5551B5-52E5-40AA-85C3-FB7F58531BFD.jpeg
Bruttovinsten är väldigt låg så pass låg att det ser ut som det mesta har gått på rea eller överlag för låga påslag.
 

DrDre

Patek
Nu verkar det iofs som så att ”mellanhandsbolaget” (Rob Engström Trading AB) också varit koncernmoder till Rob Engström AB, då kvittas ju realisationsförlusten i tradingbolaget mot övervinsten i affärsbolaget.

Det var det som delvis var min poäng. I koncenrbokslutet tar de ju ut varandra och intern handel ska elimineras.
 

PNM

Panerai
Jag resonerar i linje med von Hayeks nobelprisvinnande artiklar om prismekanismens förmåga att sprida relevant information till marknades parter. Vanligtvis funkar detta bäst om beslutsfattandet avseende pris är så pass decentraliserat som möjligt. En AD har oftast klart bättre koll på den ständigt föränderliga marknaden än vad gubbarna i Schweiz har.

Fast nu frågade jag inte om vilka artiklar du läst utan specifikt vilket kriterium för en fri marknad som bryts.

Anledningen till frågan är att om du med fri marknad avser en marknad med perfekt konkurrens, så är ju det ganska irrelevant i sammanhanget - i en sådan marknad skulle det inte finnas någon produktdifferentiering - och vi kan lika gärna be Omega sluta marknadsföra sitt märke för att främja den ”fria marknaden”. Dessutom är ju hela sektorn för lyxprodukter väldigt speciell och strider mot grundläggande antaganden som ligger till grund för abstrakta ideal som perfekt konkurrens, tex lagen om efterfrågan.

Om vi istället pratar om fri marknad i betydelsen den praktiskt används givet realistiska förutsättningar så pratar vi ju om en marknad utan monopol, kartellbildning och myndighetsregleringar. I det avseendet har jag svårt att se hur vertikal priskontroll strider mot de principerna - Omega skulle ju lika gärna kunna sätta upp egna butiker som säljer för det pris Omega bestämmer - nu använder de istället återförsäljare som följer deras prispolicy mot en marginal.
 

DrDre

Patek
Lite osäker på siffrorna då koncernen visar lite different. Helt klart är att vinstmarginalen är låg. Något som borde stödja att en väldigt stor del av försäljningen går till gråhandlare.

]

Det var min första tanke också. Man har köpt in mkt mer och sedan sålt av ”överinköpen” till gråmarknaden (med endast ett lågt pålägg). Det skulle kunna förklara den låta bruttovinstmarginalen på 19%. (Om man tex dubblar volymen men säljer av ökningen till inköpspris så sjunker ju bruttovinstmarginalen). Men när jag tittade på hur hur bruttovinstmarginalen såg ut för fem år sedan, ca 22%, så var det en relativt liten skillnad jfr med årets. Varför den både varit och är så låg somnrunt 20% är lite konstigt.

Så min tolkning, utan att satt mig in i detaljerna eller räknat på det, är att man både har ökat den försäljningen till fullpris och sålt av en del med rabatt, men att inte hela omsättningsökningen beror på gråmarknad med väldigt låga marginaler (antar jag).
 

Visby

Omega
Fast nu frågade jag inte om vilka artiklar du läst utan specifikt vilket kriterium för en fri marknad som bryts.

Anledningen till frågan är att om du med fri marknad avser en marknad med perfekt konkurrens, så är ju det ganska irrelevant i sammanhanget - i en sådan marknad skulle det inte finnas någon produktdifferentiering - och vi kan lika gärna be Omega sluta marknadsföra sitt märke för att främja den ”fria marknaden”. Dessutom är ju hela sektorn för lyxprodukter väldigt speciell och strider mot grundläggande antaganden som ligger till grund för abstrakta ideal som perfekt konkurrens, tex lagen om efterfrågan.

Om vi istället pratar om fri marknad i betydelsen den praktiskt används givet realistiska förutsättningar så pratar vi ju om en marknad utan monopol, kartellbildning och myndighetsregleringar. I det avseendet har jag svårt att se hur vertikal priskontroll strider mot de principerna - Omega skulle ju lika gärna kunna sätta upp egna butiker som säljer för det pris Omega bestämmer - nu använder de istället återförsäljare som följer deras prispolicy mot en marginal.
Vi måste nog föra denna diskussion i en annan mer relevant tråd.
Med vänlig hälsning,
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Vi behöver kanske inte dissikera Robs bolag mer. Spekuleras hej vilt. Fakta från allabolag är väl fine men sen räcker det.
Tråden handlar om en AD som tappar en av sina märken. Håll topic.
 

Zingo

Rolex
Vi behöver kanske inte dissikera Robs bolag mer. Spekuleras hej vilt. Fakta från allabolag är väl fine men sen räcker det.
Tråden handlar om en AD som tappar en av sina märken. Håll topic.
Tro det är av intresse för många att förstå hur länge det har pågått och i vilken omfattning. Varierande ekonomiska kunskaper medför såklart att det blir vissa sendseteg i tankebanan, vilket man torde ha överseende med. Diskussioner om vad som är marknadspris etc är dock OT.

Det finns väl ingen som tror att de bara har skeppat iväg Omega? Kanske känns lite trist om man står på kö för en Rolex eller Patek och inte får köpa då de är ”slut”, vilket sannolikt påverkats negativt av att de instället, delvis, säljs till gråhandlare. Detta är dock inte vad tråden ursprungligen behandlade men är såpass sammankopplat att det bör kunna behandlas även i denna tråd, alternativt att en specik tråd skapas för detta.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tro det är av intresse för många att förstå hur länge det har pågått och i vilken omfattning. Varierande ekonomiska kunskaper medför såklart att det blir vissa sendseteg i tankebanan, vilket man torde ha överseende med. Diskussioner om vad som är marknadspris etc är dock OT.

Det finns väl ingen som tror att de bara har skeppat iväg Omega? Kanske känns lite trist om man står på kö för en Rolex eller Patek och inte får köpa då de är ”slut”, vilket sannolikt påverkats negativt av att de instället, delvis, säljs till gråhandlare. Detta är dock inte vad tråden ursprungligen behandlade men är såpass sammankopplat att det bör kunna behandlas även i denna tråd, alternativt att en specik tråd skapas för detta.
Exakt därför jag inte rensat tråden ännu.....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det han säger om garantin stämmer inte. Klockan kommer ju alltid ursprungligen från en AD.
Beror ju på var klockorna kommer från ursprungligen. Gråhandel fungerar olika i Asien, USA och EU. Utanför EU har gråhandlare ofta en egen garanti som ersätter tillverkarens garanti. Så garantin fungerar ”som vanligt” fast man måste gå via handlaren där man köpt klockan.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Beror ju på var klockorna kommer från ursprungligen. Gråhandel fungerar olika i Asien, USA och EU. Utanför EU har gråhandlare ofta en egen garanti som ersätter tillverkarens garanti. Så garantin fungerar ”som vanligt” fast man måste gå via handlaren där man köpt klockan.
Har inte de flesta klocktillverkare världsgaranti då, såsom Omega och Rolex?
 
Topp