• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega sparkar ut Rob Engström som AD.

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är inte helt övertygad om det även om det självklart skiljer mellan generationerna. Om man ser till ett begrepp som ”butiksdöden” där många fysiska butiker får stänga pga. digitaliseringen så tror jag inte det enbart beror på köpbeteendet hos den yngre generationen. Visst, många ur den äldre generationen (60+) föredrar kanske kontanter och butiksbesök men många av de företag som är framgångsrika idag har förstått hur man jobbar med Omni Channels och kombinera offline/online för att nå alla målgrupper oavsett ålder. Det handlar inte om att ”sälja på nätet” utan att behålla kunden, oavsett kanal. Många återförsäljare av klockor har i min mening en lång väg kvar gällande omni. De kan (generellt) hålla en hyfsad servicenivå i fysisk butik men många är katastrof online om man jämför med andra branscher.
Det vi idag kallar för e-handel skiljer sig inte nämnvärt från tidigare generationers postorder. Jag tror tankarna om generationernas beteende med fysisk handel och kontantbetalning som normalläge i mångt och mycket är begränsat till sena 40- 50- och tidiga 60-talister. Vi andra är och har sedan barnsben varit bekväma med att köpa mycket på distans.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag är inte helt övertygad om det även om det självklart skiljer mellan generationerna. Om man ser till ett begrepp som ”butiksdöden” där många fysiska butiker får stänga pga. digitaliseringen så tror jag inte det enbart beror på köpbeteendet hos den yngre generationen. Visst, många ur den äldre generationen (60+) föredrar kanske kontanter och butiksbesök men många av de företag som är framgångsrika idag har förstått hur man jobbar med Omni Channels och kombinera offline/online för att nå alla målgrupper oavsett ålder. Det handlar inte om att ”sälja på nätet” utan att behålla kunden, oavsett kanal. Många återförsäljare av klockor har i min mening en lång väg kvar gällande omni. De kan (generellt) hålla en hyfsad servicenivå i fysisk butik men många är katastrof online om man jämför med andra branscher.
Vet inte hur mycket som beror på ehandeln och hur mycket som bara beror på att de är usla. Mitt senaste besök på Rob E var fullständigt bedrövligt. Helt ointresserad personal, begravningsstämning i butiken och knappt en enda klocka att titta på. Visst, strösslade 31mm Datejusts fanns ju men det är ju sisådär intressant.

Men urmakaren gjorde ett bra jobb och var kompetent och trevlig. Så nåt gott fanns det väl.:bag:
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Jag var på Rob dagen innan denna tråden startades för att kolla på en Omega PO. Det är första och sista gången jag satte min fot där.
Hade kikat på att köpa en svart 43.5mm och råkade vara i Stockholm så jag tänkte att varför inte köpa den på Rob. Jag har ju läst en hel del på KS och mycket bra skrivs (skrevs?) om Rob. Pratade med en av säljarna som kändes helt ointresserad. Hon föredrog att prata med vakten som stod innanför dörren. När jag bad om att få testa en 43.5 mm PO så var den slut. Hon föreslog rätt ointresserat att jag skulle köpa en 39.5mm istället. De är ju ändå väldigt lika tyckte hon. Hur kan man ens föreslå den idén? Okey om jag hade varit tanig och haft 16 cm handleder men att föreslå det för en person som väger strax under 100kg och har en handleder som är strax över 18 cm känns bara dumt. Visst det finns mindre klockor som passar på en +18cm handled men ingen PO. Den ska ju vara stor, det är ju en del av grejen med en sådan klocka. Jag frågade även om när de skulle få in den men tydligen kunde bara ”store managern” beställa klockor och han var ju ledig och skulle inte vara tillbaka på 4 veckor. Förstod ju dock efter den här tråden att det berodde på att de blivit av med sin AD status. Kändes dock rätt dumt när jag stod där och hon indirekt sa att de inte skulle få in en enda klocka tills ”store managern” kom tillbaka.
Det var mina erfarenheter om Rob.

Jag förstår att Omega sparkade ut dem. De vill ju komma in i finrummet tillsammans med Rolex och det blir ju svårt när en stor AD säljer långt under list till gråhandlare. Det finns ju dock många andra som gör det men det var väl att Rob blev upptäckta som gjorde att de blev kickade.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
När jag bad om att få testa en 43.5 mm PO så var den slut. Hon föreslog rätt ointresserat att jag skulle köpa en 39.5mm istället. De är ju ändå väldigt lika tyckte hon. Hur kan man ens föreslå den idén? Okey om jag hade varit tanig och haft 16 cm handleder men att föreslå det för en person som väger strax under 100kg och har en handleder som är strax över 18 cm känns bara dumt. Visst det finns mindre klockor som passar på en +18cm handled men ingen PO. Den ska ju vara stor, det är ju en del av grejen med en sådan klocka.
Det är väl visserligen ganska rimligt att föreslå en 39.5mm? Hon kan ju inte känna till dina märkliga åsikter. :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De klockor ni diskuterat är ju inga riktiga PO.
Detta är en riktig PO.
2A67C9BB-3DDB-4F30-A6D9-323F1DD12E58.jpeg
A3433486-EDE3-4B3F-B955-6CDDC5A8A6E3.jpeg

Allt under 45 i diameter och 19mm i höjd är inte värt att diskutera...:)
Jag skojar givetvis. Vill bara på detta sätt dra streck i debatten så det inte spårar. Håll en hövlig ton annars postar jag fler bilder på min jätte!!;-)
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Vad är problemet? Släpp diskussionen, raderat återigen.
Problemet är att jag satt och skrev inlägget samtidigt som du tog bort de andra och skrev ditt. Då jag sitter på mobilen och skriver så uppdateras inte sidan när fler inlägg publiceras så när jag tryckte ”Svara” så var allt redan raderat av dig och du hade skrivit ett inlägg om att tagga ner. Ta det lugnt, det inte var meningen att fortsätta diskussionen efter att du sagt till.
 

Amme

Cartier
Happy fat cat syndrom. När man anställer en asiat som kan prata mandarin för att kineserna tömmer disken så betyder det att man inte behöver jobba på sin personliga service. Det fanns en tid då jag tyckte Rob var grymma men det var innan stål boomen. Hon asiatiska kvinnan är inte bara nonchalant utan t.o.m otrevlig. Ska tilläggas att urmakarna är grymma fortfarande, speciellt han med tysk härkomst.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Happy fat cat syndrom. När man anställer en asiat som kan prata mandarin för att kineserna tömmer disken så betyder det att man inte behöver jobba på sin personliga service. Det fanns en tid då jag tyckte Rob var grymma men det var innan stål boomen. Hon asiatiska kvinnan är inte bara nonchalant utan t.o.m otrevlig. Ska tilläggas att urmakarna är grymma fortfarande, speciellt han med tysk härkomst.
Har alltid fått bra bemötande och service av alla på Rob. Däremot är kanske kunskapsnivån hos den ”asiatiska” personalen inte den den högsta, utan deras spets är just språket
 
Senast ändrad:

Dougge

Breitling
Har aldrig förstått mig på Rob. Det har hänt rätt mycket tokeri på den firman. Såg att de omsatte 307 Millar 2018. Inte fy skam .
 
Topp