Det vi idag kallar för e-handel skiljer sig inte nämnvärt från tidigare generationers postorder. Jag tror tankarna om generationernas beteende med fysisk handel och kontantbetalning som normalläge i mångt och mycket är begränsat till sena 40- 50- och tidiga 60-talister. Vi andra är och har sedan barnsben varit bekväma med att köpa mycket på distans.Jag är inte helt övertygad om det även om det självklart skiljer mellan generationerna. Om man ser till ett begrepp som ”butiksdöden” där många fysiska butiker får stänga pga. digitaliseringen så tror jag inte det enbart beror på köpbeteendet hos den yngre generationen. Visst, många ur den äldre generationen (60+) föredrar kanske kontanter och butiksbesök men många av de företag som är framgångsrika idag har förstått hur man jobbar med Omni Channels och kombinera offline/online för att nå alla målgrupper oavsett ålder. Det handlar inte om att ”sälja på nätet” utan att behålla kunden, oavsett kanal. Många återförsäljare av klockor har i min mening en lång väg kvar gällande omni. De kan (generellt) hålla en hyfsad servicenivå i fysisk butik men många är katastrof online om man jämför med andra branscher.