Jag har bara hört att det fanns vilja att lokala konsumenter skulle prioriteras.Nyfiken fråga, varför skulle grejen med att sälja till kinesiska turister inte vara enligt Rolex önskemål? Gränsar på gråhandel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag har bara hört att det fanns vilja att lokala konsumenter skulle prioriteras.Nyfiken fråga, varför skulle grejen med att sälja till kinesiska turister inte vara enligt Rolex önskemål? Gränsar på gråhandel?
Låtsades som det regnade när ”Hugo Boss” kom in och betalade klockor med kontanter? Det är ett klientel som de inte behövde ha för att få butiken att gå runt.
Hoppas kan du/vi men det närmaste vi kommer är nog Bucherer.Får hoppas på en butik i Rolex egen regi
Det var nog inte så mycket Rolex SA som ett enkelt sätt för butikspersonalen att slippa tjafsa med folk de ändå inte ville/fick sälja till.Jag kan inte exakt hur det är formulerat och striktheten i det, men iaf när hypen var som värst, fanns det någon sorts uppmaning från Rolex att klockor ska säljas lokalt - dvs till kunder boendes i landet/staden. Tror tom att detta gällde stat för stat i US (här kan säkert @FlipSwede komma med insikt).
Därför att de tömmer butiken om de får.Nyfiken fråga, varför skulle grejen med att sälja till kinesiska turister inte vara enligt Rolex önskemål? Gränsar på gråhandel?
Japp och även på Rolex hemsida som officiell AD:Och idag är Rob kvar som ÅF.
Hemsidan som inte är uppdaterad eller falskt rykte.....
Det var den jag avsåg.Japp och även på Rolex hemsida som officiell AD:
![]()
Personalen har ju själva pratat om att de blir av med Rolex.Det var den jag avsåg.
Vad som står på den enskilde näringsidkaren har ju mindre betydelse.
Så det verkar nu som om ryktet bara var ett rykte.
Kanske finns någon i Sthlm som kan gå förbi och verifiera?
Och det har du verifierat att så är fallet?Personalen har ju själva pratat om att de blir av med Rolex.
Jag har pratat med dem själv, ja. Sen visst, jag har inte sett något i skrift, det finns en sannolikhet för missförstånd, det genomfördes inte på ett vetenskapligt sätt eller blev peer-reviewat.Och det har du verifierat att så är fallet?
Annars är det ju just vad som diskuteras.
Ett rykte.
Nej det måste det väl inte.
Beror ju helt på hur avtalet ser ut,men oftast löper det nog årsvis?
Ping @SWC som säkert har den info som efterfrågas.
Det kan ju vara Rolex hemsida som inte är uppdaterad.Har ingen aning hur lång tid man har i avtal.
Däremot fick jag höra av fler i branschen att dom skulle bli av med Rolex 1/1 något även personal medgett.
HR har ledigt, klämdagar!Det kan ju vara Rolex hemsida som inte är uppdaterad.
Så innan någon tittat in hos Herr E och frågat hur det ligger till eller de plockats bort från oficiella ÅFs får vi leva i ovisshet....
Verkar som att många glömt vad Rob gjort under åren, alternativt många gamla rävar som inte längre är kvar på KS.
Fel typ av kunder (Inte bara lokala.), momsfiffel, sälj till gråhandel etc. Swatch Group gick ut med ett officiellt meddelande till alla andra SG-ADs i Stockholm att inte göra affärer med dem längre och att de kastades ut från Longines och Omega pga hur de skött affärer jämtemot andra Omega och Longines AD's i norden.
Detta utöver att de sålt hundratals, om inte tusentals klockor till gråhandel i USA och momsat ut dem. Samma skäl gäller Cartier, den biten har jag mer insikt i efter 6 år med Richemont i Amsterdam och München som överser nordiska marknaden.
Så man kan ge sig på at Rolex och Patek har stenkoll på hur Rob sköter sina affärer och därför kommer kasta ut dem.
Att ha både Rolex & Patek är väldigt vanligt globalt sett, och blir man av med ena finns ofta en anledning. Den anledningen brukar vara densamma för det andra märket.
Ang. att Rolex öppnar eget, så som nämnt så är det bara Rolex i Geneve som drivs direkt av dem, ingen annan. Rolex/Bucherer kommer inte starta något själva i Norden, de kommer följa Bucherers strategi som de gjort i USA, Danmark m.fl.
De köper ut den största/viktigaste AD:n i landet, gör en rebranding på några år och sen är det Bucherer. (Tourneau > Tourneay by Bucherer > Bucherer var det i USA.)
Klarlund köptes ut i Danmark, och Schaap & Citroen i Nederländerna har vart i samtal med Bucherer redan.
Så det blir Nymans som skulle få det samtalet, och tycker Herr Larsson att prislappen är för låg så finns konsekvenser, typ att bli av med Rolex. (Vilket innebör KK inom 5-6 år för Nymans...)
Varför i hela friden skulle Nymans som har ett justerat eget kapital på 200 mkr gå i kk på 5-6 år om man tappar Rolex?Verkar som att många glömt vad Rob gjort under åren, alternativt många gamla rävar som inte längre är kvar på KS.
Fel typ av kunder (Inte bara lokala.), momsfiffel, sälj till gråhandel etc. Swatch Group gick ut med ett officiellt meddelande till alla andra SG-ADs i Stockholm att inte göra affärer med dem längre och att de kastades ut från Longines och Omega pga hur de skött affärer jämtemot andra Omega och Longines AD's i norden.
Detta utöver att de sålt hundratals, om inte tusentals klockor till gråhandel i USA och momsat ut dem. Samma skäl gäller Cartier, den biten har jag mer insikt i efter 6 år med Richemont i Amsterdam och München som överser nordiska marknaden.
Så man kan ge sig på at Rolex och Patek har stenkoll på hur Rob sköter sina affärer och därför kommer kasta ut dem.
Att ha både Rolex & Patek är väldigt vanligt globalt sett, och blir man av med ena finns ofta en anledning. Den anledningen brukar vara densamma för det andra märket.
Ang. att Rolex öppnar eget, så som nämnt så är det bara Rolex i Geneve som drivs direkt av dem, ingen annan. Rolex/Bucherer kommer inte starta något själva i Norden, de kommer följa Bucherers strategi som de gjort i USA, Danmark m.fl.
De köper ut den största/viktigaste AD:n i landet, gör en rebranding på några år och sen är det Bucherer. (Tourneau > Tourneay by Bucherer > Bucherer var det i USA.)
Klarlund köptes ut i Danmark, och Schaap & Citroen i Nederländerna har vart i samtal med Bucherer redan.
Så det blir Nymans som skulle få det samtalet, och tycker Herr Larsson att prislappen är för låg så finns konsekvenser, typ att bli av med Rolex. (Vilket innebör KK inom 5-6 år för Nymans...)
Varför i hela friden skulle Nymans som har ett justerat eget kapital på 200 mkr gå i kk på 5-6 år om man tappar Rolex?
Naturligtvis lär sötebrödsdagarna vara över isf men nog kan man hanka sig fram rätt bra länge med svagare märken med det kapitalet
Varför i hela friden skulle Nymans som har ett justerat eget kapital på 200 mkr gå i kk på 5-6 år om man tappar Rolex?
Naturligtvis lär sötebrödsdagarna vara över isf men nog kan man hanka sig fram rätt bra länge med svagare märken med det kapitalet
Konkurs lär det väl knappast bli men man kan ju avvecka bolaget om lönsamhet tryter.Även om de med 200 mkr i eget kapital kan överleva länge, så hade jag nog ändå konkat verksamheten istället för att harva mig fram.
Skillnad på överlevnad och att göra en bra affär i det skedet.
Vet att Klarlund fick valet; antingen acceptera offerten från Bucherer eller bli av med Rolex & Tudor (Inklusive tilldelning av reservdelar för urmakeri.) De verkade göra smarta valet att sälja. Bucherer har nu makten genom ägandeskap av Rolex att backa upp hotet.
Något åt det hållet, ja.Så om Nymans är smarta så differentierar dem vilket väl är igång med Panerai-butiken…?