• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega sparkar ut Rob Engström som AD.

ETMC

Omega
Som tidigare nämnt - Cartier har väl öppnat en egen flagship store i huvudstaden? Är väl inte helt ologiskt att det är anledningen?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag minns inte riktigt men jag har för mig att jag bara länkade till deras forumprofil för att påvisa att de inte är särskilt aktiva och att de förmodligen ville fortsätta att ligga lågt efter hela den här soppan där de bl.a. blev av med Omega och hängdes ut inom klockkretsar.

Det var alltså inte tal om någon ytterligare fadäs, åtminstone inte vad jag minns, om det var det du undrade.

https://klocksnack.se/members/rob-1832.626/
 

wotan

Rolex
Varför då?
Ett märke som säljer väl, är ett av de starkaste när det kommer till kvalité för priset, ofta instegsmärket on par med Tag Heuer, och väldigt populärt bland Kineserna som Rob Engström så hårt riktat in sig på?
Nä, det låter som en dum idé att ha ett sådant märke.
Det råder det delade meningar om. Tag Heuer är lätt bättre än longines idag.

Longines hydroconquest ser ut som en lågprishomage till submariner.
 
Det råder det delade meningar om. Tag Heuer är lätt bättre än longines idag.

Longines hydroconquest ser ut som en lågprishomage till submariner.

Nja, det vill jag inte påstå.
Absolut, TH gör egna high(er) end urverk och Tourbilloner, men märket som det är idag har knappast samma historik.
Longines har en hel del urverk som är specialbyggda av ETA till deras specifikationer, inte endast finisherade.
L688 till exempel anser jag vara ett bättre och mer pålitligt urverk än många även i dubbla prisklassen. Detta är något som TH haft mycket svårt att göra till vettigt pris, och till utseendet blivit Hublot 2.0 helt enkelt.
 

wotan

Rolex
Nja, det vill jag inte påstå.
Absolut, TH gör egna high(er) end urverk och Tourbilloner, men märket som det är idag har knappast samma historik.
Longines har en hel del urverk som är specialbyggda av ETA till deras specifikationer, inte endast finisherade.
L688 till exempel anser jag vara ett bättre och mer pålitligt urverk än många även i dubbla prisklassen. Detta är något som TH haft mycket svårt att göra till vettigt pris, och till utseendet blivit Hublot 2.0 helt enkelt.
Longines legend diver (
L3.774.4.50.0)
Är nog det enda dom gör idag jag skulle kunna tänka mig. TH har flertalet, däribland Monaco och aquaracern.
 
Longines legend diver (
L3.774.4.50.0)
Är nog det enda dom gör idag jag skulle kunna tänka mig. TH har flertalet, däribland Monaco och aquaracern.

Och Aquaracer är inte mer av en "submariner homage" som du säger? Bara för att det är en dykare med tre visare, vridbar ring och mörk tavla är det knappast så.

Fun fact;
Tag Heuer tappade otroligt efter att Techniques d'Avant Garde köpte majoritet av Heuer i1985. Akram Ojjeh, som ägde TAG fick kapitalet till stor del genom vapenförsäljning till många parter, inklusive Libyen, Saudi m.fl.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
För en annan som inte bor i Stockholm. Vad händer? Är omega ute eller ej? Kvar på hemsidan. Jag går lite i planerna på en speedmaster 005 i julklapp och hade vart fint med decemberrabatten :)
Ngn som vet om det fanns ngn jul-rabatt? Eller om det ev kommer rabatteras ngra Cartier om de nu upphör med det?
 
Rob verkar inte vilja ha några nya kunder. Inte så gärna att de bryr sig om att ringa tillbaka eller svara på mail frågor angående klockor i 200k kr klassen, så låt de slå igen. Kanske nån som kan bemöta en kund kan ta upp försäljningen av Patek..
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Rob verkar inte vilja ha några nya kunder. Inte så gärna att de bryr sig om att ringa tillbaka eller svara på mail frågor angående klockor i 200k kr klassen, så låt de slå igen. Kanske nån som kan bemöta en kund kan ta upp försäljningen av Patek..
Tror det är bättre att du går in i butiken och pratar med dem. Maila är sällan bra, de blir nog överösta med Mail från däcksparkare..
 

M.B.

Cartier
@Roffe Persson, Jag har alltid fått ett informativt svar på mail, även angående PP och som en okänd (möjlig) ny kund.
De var trevliga inne på butiken med, och även kom ihåg min mail.

Personligen, min upplevelse på Rob E. och deras service var bättre än andra, tack vare det så äntligen köpte jag en klocka i Sverige och beställde en liten grail som kommer snart :)

@Roffe Persson , jag rekommenderar att gå in i butiken om du har möjligheten.
 

Buffi

Panerai
Är dom inte längre återförsäljare av Omega nu eller vad gäller egentligen?
Jag var inne och servade en Seamaster nån gång innan årsskiftet, och då hade de fortfarande omegamodeller inne i alla fall. Kan ju hända att det var saker som inte var sålt bara, kikade inte så noga på dom (var mer nyfiken på Tudor).

Alltid blivit trevligt bemött där iaf.
 

Willur

Cartier
Är dom inte längre återförsäljare av Omega nu eller vad gäller egentligen?
Jag var inne och servade en Seamaster nån gång innan årsskiftet, och då hade de fortfarande omegamodeller inne i alla fall. Kan ju hända att det var saker som inte var sålt bara, kikade inte så noga på dom (var mer nyfiken på Tudor).

Alltid blivit trevligt bemött där iaf.

De är fortfarande Omega service center men ej återförsäljare. Klockorna i butiken är som du säger osålda klockor de har kvar.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tror det är bättre att du går in i butiken och pratar med dem. Maila är sällan bra, de blir nog överösta med Mail från däcksparkare..
Klockbutiker generellt är urusla på att ta hand om presumtiva kunder som inte bor så de kan besöka butiken. Den där däcksparkaren kan snabbt bli en bra kund med rätt bemötande.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Då passar det utmärkt att roffe mailar har är fan definitionen av däcksparkare!:D

upload_2019-4-25_9-59-36.gif
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Klockbutiker generellt är urusla på att ta hand om presumtiva kunder som inte bor så de kan besöka butiken. Den där däcksparkaren kan snabbt bli en bra kund med rätt bemötande.

Klockbutiker generellt gör nog bäst i att ändra sitt sätt lite grann i sånt fall.
För att besöka butiker slutar ju folk med i rask takt.
Generationen som kommer har ju inga som helst bekymmer med att köpa bilar över nätet - varför skulle de ha något som helst problem med att göra en klockaffär samma väg?
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Generationen som kommer har ju inga som helst bekymmer med att köpa bilar över nätet - varför skulle de ha något som helst problem med att göra en klockaffär samma väg?
Det är väl ingen generationsfråga? Jag har köpt både klockor och bilar på nätet. Håller iof med att många klockbutiker och framförallt ADs behöver förbättra sitt omni-channel tänk och ge en bättre kundupplevelse oavsett om det är i en fysisk butik eller online.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det är väl ingen generationsfråga? Jag har köpt både klockor och bilar på nätet. Håller iof med att många klockbutiker och framförallt ADs behöver förbättra sitt omni-channel tänk och ge en bättre kundupplevelse oavsett om det är i en fysisk butik eller online.
Nu vet jag inte hur gammal du är, men det är klart att det skiljer mellan generationerna.
Sen finns det så klart en massa undantag som bekräftar regeln, men att det är vanligare bland yngre att man gör hela affärer utan att (i princip) lämna dator eller mobil måste du väl hålla med om?
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Nu vet jag inte hur gammal du är, men det är klart att det skiljer mellan generationerna.
Sen finns det så klart en massa undantag som bekräftar regeln, men att det är vanligare bland yngre att man gör hela affärer utan att (i princip) lämna dator eller mobil måste du väl hålla med om?
Jag är inte helt övertygad om det även om det självklart skiljer mellan generationerna. Om man ser till ett begrepp som ”butiksdöden” där många fysiska butiker får stänga pga. digitaliseringen så tror jag inte det enbart beror på köpbeteendet hos den yngre generationen. Visst, många ur den äldre generationen (60+) föredrar kanske kontanter och butiksbesök men många av de företag som är framgångsrika idag har förstått hur man jobbar med Omni Channels och kombinera offline/online för att nå alla målgrupper oavsett ålder. Det handlar inte om att ”sälja på nätet” utan att behålla kunden, oavsett kanal. Många återförsäljare av klockor har i min mening en lång väg kvar gällande omni. De kan (generellt) hålla en hyfsad servicenivå i fysisk butik men många är katastrof online om man jämför med andra branscher.
 
Topp