• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega sparkar ut Rob Engström som AD.

Jag har ingen aning hur det fungerar,men rent juridiskt bör ju osålda men betalade klockor vara butikens egendom.
Om sedan avtalet med Rolex reglerar vad som skall ske ned osålda lagervaror om ÅF status upphör kanske @SWC vet?
AD äger klockorna och dom kommer kunna aktivera cert antingen med kortläsare alt manuellt ett par månader till.
Men med tanke på mängden klockor som sålts på export per månad där så är det nog ingen större mängd som finns kvar.

AD äger klockorna och dom kommer kunna aktivera cert antingen med kortläsare alt manuellt ett par månader till.
Men med tanke på mängden klockor som sålts på export per månad där så är det nog ingen större mängd som finns kvar.
Och vore man nu konspiratoriskt lagd kunde det ju spekuleras i om momspengar och ev vinst vid vidareförsäljning delas eller om det bara råkar vara icke EU kunder som hittar till Drottninggatan....

Som flera andra skrivit så känns det ju inte så troligt att butiken kommer att kunna fortleva med de kvarvarande varumärken man har.

En betydande del av både omsättning och vinst torde häröra från just Rolex.

Det ska bli intressant att höra om det blir någon fördröjning och problem med återbetalda handpenningar. Men dom kanske slutade med det i så pass god tid, att det inte är alltför många som hamnat i den sitsen.
Var precis inne på samma fundering när jag hörde om ryktena ifjol och då sa den trötta personalen att samtliga handpenning-listor var avklarade för att undvika just det. Men man vet som sagt inte vad som är sant och inte när dem är i farten 🤷‍♂️

Annat håll är ju onödigt. Då är det någon annan som ska ha del av kakan.
Bäst är väl att agera gråis själv och håva fram allt man har på lager till marknadspris, vilket är gråispris.
Haha sorry! Var helt inne på listpris, men marknadspriser är säkert ingen omöjlighet när de inser hur segt kassaflödet blir framöver.

Det ska bli intressant att höra om det blir någon fördröjning och problem med återbetalda handpenningar. Men dom kanske slutade med det i så pass god tid, att det inte är alltför många som hamnat i den sitsen.

Som @FlipSwede nämner har jag också svårt att förstå varför man vill ge Rob gratis ränta på sina pengar.

Utöver allt som nämnts ovan, hörde jag att kundlistor var på vift för ett antal år sedan, som ledde till en del kriminell aktivitet (rån). Detta behöver förstås inte vara Robs fel, utan kan ju blivit stulna @Echo Delta något du känner igen?
Rånet var våren 2014 om jag inte minns helt fel, jag stod i butiken när det skedde. Mindre kul upplevelse.

”Enligt personalen kommer någon serviceverksamhet för Rolex heller EJ kvarstå framåt.”

Har inte följt detta alls, ang RE tappar Rolex. Har besökt dem sporadiskt under ett decennium och uppfattade dem som robusta. Var där i helgen och lämnade en 14060M på serviceoffert. Inget knyst om att de inte skulle arbeta med Rolex mer. Känner för att hämta tillbaka klockan rätt omgående efter att ha läst tråden.

Absolut och fått klockor genom åren aldrig några konstigheter.

Tidigare "genom åren" har jag också varit Rob fan, men för att undvika vara vilseledande föreslår jag att vi håller diskussionen dagsfärsk och aktuell. I nuvarande regi har butiken som sagt havererat. Men bara positivt för din del om du inte delar den bilden såklart.

Att man tex. kunnat köpa rollar med 30% rabatt under listpris är tyvärr inte relevant numera, det tåget har gått för oss alla.

Och som svar på ditt påstående - Visst har jag köpt ett antal stålrollar över disk, men skulle aldrig välja att gödsla butiken med handpenning som utbyte. Ser ingen anledning med att försöka peaka forum-vänner som bara vill hjälpa till att vägleda och dela upplevelser mellan varandra.

@erolorhun - Inte meningen att skapa oro, troligtvis kommer det vara en naturlig övergångsperiod. Tvekar på att reservdelarna hos ADn försvinner över en natt, utan servicen rullar nog på tillsvidare och den kommentaren var nog bara deras långsiktiga utfall. Får se de positivt, förhoppningsvis får den ännu mer kärlek av de kvarvarande urmakarna som kommer sakna att serva Rolex framgent.

@Wixboff Det du skriver låter rimligt i mina öron. Fick offert idag och den ligger give-or-take där jag förväntat. En del punkter som är frivilliga att åtgärda. Informerade dem om vid inlämnandet att jag troligtvis behöver skaffa ett nytt armband. Detta kan de inte beställa enligt offerten. Och måhända är detta faktum en till datapunkt som indikerar att de inte längre opererar som AD.

Tycker det är trist ändå att RE tappar. Har besökt dem under mer än ett decennium och har alltid fått hjälp med min Sub - mer än en gång utan att de önskat ersättning.

Att man inte gått ut med någonting varken på Instagram eller hemsidan säger väl någonting om någonting gällande bolaget. Att man skulle sluta vara AD för Rolex är väl troligen något bolaget vetat om under väldigt lång tid.

Har själv köpt en Rolex hos Rob (min första, en Explorer I) och har inget ont att säga annat än att man lite fick känslan av att mycket av deras verksamhet gick ut på att sälja till turister.

Att man inte gått ut med någonting varken på Instagram eller hemsidan säger väl någonting om någonting gällande bolaget. Att man skulle sluta vara AD för Rolex är väl troligen något bolaget vetat om under väldigt lång tid.
...
Är väl ingen AD som basunerat ut att dom tappat eller slutar med något märke på sin egen hemsida eller i sociala medier? Det har alltid uppmärksammats på andra sätt typ utförsäljning/rea eller att dom försvunnit från tillverkarens hemsida över butiker.

Senast ändrad:
Är det bara Rolex som kräver att Tudor säljs i samma butik för att få vara AD och inte vice versa?
Ingen aning faktiskt! Köpt Rolex där tidigare 2024 och var i diskussion om en ny Rolex samt Tudor där dem nu meddelade att Rolex inte är möjligt men Tudor kommer dem fortsätta sälja och kan hjälpa mig med.

Är väl ingen AD som basunerat ut att dom tappat eller slutar med något märke på sin egen hemsida eller i sociala medier? Det har alltid uppmärksammats på andra sätt typ utförsäljning/rea eller att dom försvunnit från tillverkarens hemsida över butiker.

Bara några sidor tillbaka i tråden finns det ett exempel på ett Insta-inlägg från en AD i Kanada som gör just detta. Någon måste ju stryka på foten när alla tillverkare i princip vill få bättre kontroll över distributionen med färre points of sale (även KRONS blev ju av med Rolex). Robs historisk hjälpte väl inte direkt. Först förlora Omega, sedan Patek och nu slutligen Rolex.

Såg även nu att Rob slutat hänvisa till Rolex i sin Insta-bio, Tudor dock kvar. Men inget inlägg än så länge.

Detta förklarar ju saken... Jag var inne i butiken i slutet av November och sa att jag var intresserad av att titta på några olika modeller. Jag frågade om det fanns möjlighet att se dem, men fick veta att det inte gick. När jag sedan undrade om jag kunde ställa mig på någon väntelista fick jag även där ett nej.

Det kändes lite märkligt, eftersom jag inte haft några problem att åtminstone få titta på modeller eller skriva upp mig på en väntelista hos andra återförsäljare.

Tillbaka
Topp