• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega sparkar ut Rob Engström som AD.

Sverige är en liten pissmarknad, speciellt om vi tar bort pengatvättare, har svårt att se, förutom då kanske Råååleks egna butik, att endast gå runt på ett märke. Killgissning - No way att tex Panerai butiken kan stå på egna ben…har vart där 2 ggr för övrigt, inte en käft inne förutom jag och personal

Självklart är det så men med en bred portfölj och olika butiker finns det väl inget som säger att det inte går stt driva en bra affär med eller utan Rolex. Marknaden är mindre i Sverige än andra länder men så är det ju för alla varumärken.

Så om Nymans är smarta så differentierar dem vilket väl är igång med Panerai-butiken…?
Om nu Rob Engström tappar Rolex gissar jag att Rolex ökar Nymans kapacitet/volymer/möjligheter att sälja märket för att fortsätta erbjuda svenska marknaden (särskilt Stockholm) samma volymer. Det kanske @Echo Delta kan svara på som arbetat inom svängen?

I så fall, är det kanske på ett sätt att se som gratis, samtidigt som det kan sätta Nymans i än större beroendeposition av Rolex.

Tar jag på mig foliehatten hade det väl varit en strålande taktisk idé från (valfritt märke) att först downsizea antalet ADs för att samla kunderna, enkel spårbarhet på kundhistorik, för att därefter ge ett erbjudande till handlaren som är svårt att säga nej till.
Om planen för Rolex på sikt är att driva butikerna i egen regi är det ju bättre på alla sätt och vis att bara behöva köpa upp en handlare och vips ha allt på plats utan obekvämligheter från kundens sida från dag ett.

Senast ändrad:
Om nu Rob Engström tappar Rolex gissar jag att Rolex ökar Nymans kapacitet/volymer/möjligheter att sälja märket för att fortsätta erbjuda svenska marknaden (särskilt Stockholm) samma volymer. Det kanske @Echo Delta kan svara på som arbetat inom svängen?

I så fall, är det kanske på ett sätt att se som gratis, samtidigt som det kan sätta Nymans i än större beroendeposition av Rolex.

Tar jag på mig foliehatten hade det väl varit en strålande taktisk idé från (valfritt märke) att först downsizea antalet ADs för att samla kunderna, enkel spårbarhet på kundhistorik, för att därefter ge ett erbjudande till handlaren som är svårt att säga nej till.
Om planen för Rolex på sikt är att driva butikerna i egen regi är det ju bättre på alla sätt och vis att bara behöva köpa upp en handlare och vips ha allt på plats utan obekvämligheter från kundens sida från dag ett.

Blir intressant att se de kommande åren vad som händer. Personligen tror jag inte Rolex siktar på världsherravälde genom kontroll på hela värdekedjan utan de som skett med Bucherer och deras vertikala integration är ett resultat av nödvändigheten att ta lite kontroll för den spekulativa marknad som uppstod under Covid-åren. Eller helt enkelt ett experiment eller en tillfällighet på den mättade, nordeuropeiska marknaden.

En aspekt man kanske ska ta med också är after-market kompetensen där man kan föreställa sig att kraven gått upp samt kostnaden för att driva retail i större städer med hänsyn till hyror, säkerhet, m.m. Det kanske behövs en konsolidering för att säkerställa kvaliteten och kompetensen. Innan Pagoldhs slutade med Rolex fanns väl sju-åtta AD i Sverige (3 x Bergströms, Rob E, Nymans, Krons, Engströms Ur, Pagoldhs) för en marknad på 9-10 miljoner människor.

Det som skapat Rolex värde i sina kunders ögon är ju en konsekvent bra och något konservativ produkt och det är nog det de siktar på att leverera de kommande åren också.

Blir intressant att se de kommande åren vad som händer. Personligen tror jag inte Rolex siktar på världsherravälde genom kontroll på hela värdekedjan utan de som skett med Bucherer och deras vertikala integration är ett resultat av nödvändigheten att ta lite kontroll för den spekulativa marknad som uppstod under Covid-åren. Eller helt enkelt ett experiment eller en tillfällighet på den mättade, nordeuropeiska marknaden.

En aspekt man kanske ska ta med också är after-market kompetensen där man kan föreställa sig att kraven gått upp samt kostnaden för att driva retail i större städer med hänsyn till hyror, säkerhet, m.m. Det kanske behövs en konsolidering för att säkerställa kvaliteten och kompetensen. Innan Pagoldhs slutade med Rolex fanns väl sju-åtta AD i Sverige (3 x Bergströms, Rob E, Nymans, Krons, Engströms Ur, Pagoldhs) för en marknad på 9-10 miljoner människor.

Det som skapat Rolex värde i sina kunders ögon är ju en konsekvent bra och något konservativ produkt och det är nog det de siktar på att leverera de kommande åren också.
99 % av Rolex köparna, köper pga prestige och har som vi nördar ej koll på andra märken och har mindre med produkten att göra, ingen fel på den - tvärtom, men mer på marknadsföring, varumärkesbyggande och folks idioti…

Hur säkra är vi på att Rolex fortsätter erbjuda samma volymer till Sverige? varför inte flytta Rob. E's del till någon viktigare marknad?

Hur säkra är vi på att Rolex fortsätter erbjuda samma volymer till Sverige? varför inte flytta Rob. E's del till någon viktigare marknad?
Vilka fördelar skulle det ha?

Lyftes tidigare i tråden, men tanken med att ha lokala ÅFs är väl att sälja lokalt och således ha bättre koll på marknaden, och säkra att du har ÅFs som kan räkna på framtida intäkter och inte kannibalisera på varandra.
Exemplet med Rob E och Omega och de stora mängderna (som verkar ha försvunnit utomlands till den grad att utländska ÅFs reagerat och Robmärkta klockor ökänt dykt upp hos gråhandlare) är ett bra exempel.

Lyftes tidigare i tråden, men tanken med att ha lokala ÅFs är väl att sälja lokalt och således ha bättre koll på marknaden, och säkra att du har ÅFs som kan räkna på framtida intäkter och inte kannibalisera på varandra.
Exemplet med Rob E och Omega och de stora mängderna (som verkar ha försvunnit utomlands till den grad att utländska ÅFs reagerat och Robmärkta klockor ökänt dykt upp hos gråhandlare) är ett bra exempel.
Vet inte. Men Rolex kan ju göra precis som de vill, har de bättre kompisar (AD's) i andra länder de vill allokera mer klockor till så gör de väl det 🤷‍♂️

Vet inte. Men Rolex kan ju göra precis som de vill, har de bättre kompisar (AD's) i andra länder de vill allokera mer klockor till så gör de väl det 🤷‍♂️
Det gör de nog oavsett! :)

Jag tror inte problemet är att de producerar på 100% kapacitet, så skulle behovet öka på andra marknader kan de nog tillgodose marknaden utan att en annan tar skada/behöver minska.

En kanske dum fråga, men hur kunde Rob E som ÅF för Omega komma över hundratals/tusentals klockor som såldes till gråhandlare? Finns det ingen begränsning på hur många klockor Omega allokerar till en ÅF? Eller rörde dig sig om bundet kapital i stort lager som Rob E behövde bli av med?

En kanske dum fråga, men hur kunde Rob E som ÅF för Omega komma över hundratals/tusentals klockor som såldes till gråhandlare? Finns det ingen begränsning på hur många klockor Omega allokerar till en ÅF? Eller rörde dig sig om bundet kapital i stort lager som Rob E behövde bli av med?
Förmodligen inte på "Den Tiden".
Antingen via egna beställningar eller konstant ökande tilldelning.
Dvs fick du X 2010 så får du X+10% 2011 osv

Räcket väl med att backa 15år så var nog även Rolex överlyckliga om en ÅF hörde av sig och ville ha mer produktvolym.
Så sent som 2020 låg det två Platinumdaytonas i Nymas skylt.
20% rabatt kunde diskuteras....

Jaja Det är lätt att vara,efterklok.

Om jag minns/förstått det rätt handlar det om att Swatch Group har omsättningskrav på ÅFs och att ÅFs säljer under listpris bara för att nå omsättningskraven.
För exemplets skull säger vi att Rob E som ÅF har en väldigt mättad/ointresserad marknad som gör att de bara når 30% av omsättningskravem för att få vara ÅF. De måste alltså på något magiskt vis sälja övriga 70% trots att deras lokala marknad inte vill ha produkterna. Därför såldes produkter som hamnade utomlands. Rob E. kanske märkte att tricket flög, och beställde in extra volymer med uppsåt att just kränga utomlands. Gissar att Omega inte försöker reglera/begränsa sin marknad på samma sätt som exempelvis Rolex.

Senast ändrad:
Vilken procent av Nymans omsättning cirkulerar kring Rolex & Tudor? Vill nog gissa ganska säkert på att det är över 50%. Blir VÄLDIGT svårt att fortsätta på den skalan att fortsätta när mer än 50% av ens omsättning och utan tvekan störst lockande märke försvinner.
Utan Rolex blir det väldigt öde även i den butiken.
Räcker ju med att se hur det ser ut hos resten av urhandlarna på samma gata.

Jag tycker 90% av de jag ser när jag är inne i butiken är där för att antingen titta på Rolex eller har rena serviceärenden.
Att sedan den överväldigande majoriteten intressenter inte har koll på hur Rolexmarknaden ser ut idag är en annan sak,och något en duktig säljare kan jobba med.
Andelen kunder hos Nymans som absolut inte ska ha en Rolex men gärna en IWC Breguet GrandSeiko eller Blancpain känns försvinnande liten.

Personligen tror jag Nymans med sitt A-läge kommer bli en renodlad Rolexbutik med RareJewelry/Chopards smyckesline som morot och resten får Krons och B-läget ta.

Verkar som att många glömt vad Rob gjort under åren, alternativt många gamla rävar som inte längre är kvar på KS.
Fel typ av kunder (Inte bara lokala.), momsfiffel, sälj till gråhandel etc. Swatch Group gick ut med ett officiellt meddelande till alla andra SG-ADs i Stockholm att inte göra affärer med dem längre och att de kastades ut från Longines och Omega pga hur de skött affärer jämtemot andra Omega och Longines AD's i norden.
Detta utöver att de sålt hundratals, om inte tusentals klockor till gråhandel i USA och momsat ut dem. Samma skäl gäller Cartier, den biten har jag mer insikt i efter 6 år med Richemont i Amsterdam och München som överser nordiska marknaden.

Så man kan ge sig på at Rolex och Patek har stenkoll på hur Rob sköter sina affärer och därför kommer kasta ut dem.
Att ha både Rolex & Patek är väldigt vanligt globalt sett, och blir man av med ena finns ofta en anledning. Den anledningen brukar vara densamma för det andra märket.

Ang. att Rolex öppnar eget, så som nämnt så är det bara Rolex i Geneve som drivs direkt av dem, ingen annan. Rolex/Bucherer kommer inte starta något själva i Norden, de kommer följa Bucherers strategi som de gjort i USA, Danmark m.fl.
De köper ut den största/viktigaste AD:n i landet, gör en rebranding på några år och sen är det Bucherer. (Tourneau > Tourneay by Bucherer > Bucherer var det i USA.)
Klarlund köptes ut i Danmark, och Schaap & Citroen i Nederländerna har vart i samtal med Bucherer redan.

Så det blir Nymans som skulle få det samtalet, och tycker Herr Larsson att prislappen är för låg så finns konsekvenser, typ att bli av med Rolex. (Vilket innebör KK inom 5-6 år för Nymans...)
När kommer din redogörelse över hur det sett ut under åren hos Robs konkurrenter, om du nu inte glömt bort det?

När kommer din redogörelse över hur det sett ut under åren hos Robs konkurrenter, om du nu inte glömt bort det?

När Nymans eller BB beter sig på ett sätt där ett stort varumärke offentligt kastar ut dem och deras ägare har fått näringsförbud.
Säger inte att ägarna av BB eller Nymans alltid vart änglar, men jag har vart anställd på två av dem och i min personliga åsikt har Rob’s ledning gjort bort sig värre kommersiellt.

Det kan ju vara Rolex hemsida som inte är uppdaterad.
Så innan någon tittat in hos Herr E och frågat hur det ligger till eller de plockats bort från oficiella ÅFs får vi leva i ovisshet....
Sorry, var sen på bollen här. Men låter sunt att fortsätta i befintlig tråd.

Som många redan uttalat sig om har Rob E grävt sin egen grav och kapitulerat totalt inom samtliga områden med alltifrån bemötande till service. Det har spekulerats i ett antal månader om att Rolex är påväg att sparka ut Rob E som AD, vilket stämmer helt och hållet och har bekräftats av butiken tidigare 2024. Eller som butikspersonalen själva skulle vilja beskriva situationen "Att dem valt att sluta med Rolex för att satsa på mindre independent varumärken" som nämnt Parmigiani m.m. Vilket såklart är ren bullshit. Men ett av butikens främsta ledord är LJUGA så det mottot lever de upp till på alla sätt och vis.

Hur som helst, vi Rolex entusiaster kan iallafall glädjas åt att en skojare som Rob inte längre kan beblanda sig för fem öre med en AD titel. Har varit något delay på Rolex hemsida, men ska nu vara uppdaterat där. Vad butiken själva säger kunde jag inte heller bry mig mindre om, de verkar dock äntligen vara på bollen och försöka uppdatera SEO och egen site. Enligt personalen kommer någon serviceverksamhet för Rolex heller EJ kvarstå framåt.

Det är sedan gammalt känt att butiken lagerhåller klockor och undviker tilldelning till väntekön under framförallt Q4 för att invänta Rolex årliga prishöjningar och därefter kontaktar de långa väntetiderna, trots hela butiken egentligen är väl påfylld bakom diskarna. Säkert inte ensamma med det beteendet, men upplevs otroligt illojalt och oseriöst mot trogna kunder som väntar och i vissa fall lagt en stor handpenning som dessutom ger bra med ränteintäkter för vederbörande.

Vad som händer med butiken framgent går bara att fundera över, men med deras historik tycker jag personligen det kan få vara tack och gonatt nu. Lägg ner och sluta fortsätta smutsa ner ert legacy in till sista klockförsäljning.

Som många redan uttalat sig om har Rob E grävt sin egen grav och kapitulerat totalt inom samtliga områden med alltifrån bemötande till service. Det har spekulerats i ett antal månader om att Rolex är påväg att sparka ut Rob E som AD, vilket stämmer helt och hållet och har bekräftats av butiken tidigare 2024. Eller som butikspersonalen själva skulle vilja beskriva situationen "Att dem valt att sluta med Rolex för att satsa på mindre independent varumärken" som nämnt Parmigiani m.m. Vilket såklart är ren bullshit. Men ett av butikens främsta ledord är LJUGA så det mottot lever de upp till på alla sätt och vis.

Hur som helst, vi Rolex entusiaster kan iallafall glädjas åt att en skojare som Rob inte längre kan beblanda sig för fem öre med en AD titel. Har varit något delay på Rolex hemsida, men ska nu vara uppdaterat där. Vad butiken själva säger kunde jag inte heller bry mig mindre om, de verkar dock äntligen vara på bollen och försöka uppdatera SEO och egen site. Enligt personalen kommer någon serviceverksamhet för Rolex heller EJ kvarstå framåt.

Det är sedan gammalt känt att butiken lagerhåller klockor och undviker tilldelning till väntekön under framförallt Q4 för att invänta Rolex årliga prishöjningar och därefter kontaktar de långa väntetiderna, trots hela butiken egentligen är väl påfylld bakom diskarna. Säkert inte ensamma med det beteendet, men upplevs otroligt illojalt och oseriöst mot trogna kunder som väntar och i vissa fall lagt en stor handpenning som dessutom ger bra med ränteintäkter för vederbörande.

Vad som händer med butiken framgent går bara att fundera över, men med deras historik tycker jag personligen det kan få vara tack och gonatt nu. Lägg ner och sluta fortsätta smutsa ner ert legacy in till sista klockförsäljning.
Stämmer att de inte längre finns med som ÅF på Rolex hemsida så nu är det väl officiellt.
Att butiken i nuvarande form skulle finnas kvar om ett år finner jag osannolikt.

Vad gäller handpenning har även Flip fått det förslaget och Herr Es "regler" kring denna.
Att någon ens funderar på att acceptera övergår mitt förstånd.
Men men folk får göra som de vill.

Kanske Rob har en del tillgängliga klockor idag för marknadspris?

Kanske Rob har en del tillgängliga klockor idag för marknadspris?
Klockor har dem, men om de väljer att erkänna det & sälja eller för den delen till marknadspris är jag osäker på.

Som utfrusen ur AD ligan blir jag inte förvånad om dem istället gör en sista fuling och skickar iväg på annat håll för att kräma ut maximalt, det agerandet ligger mer i deras DNA tyvärr 😔

Senast ändrad:
Det ska bli intressant att höra om det blir någon fördröjning och problem med återbetalda handpenningar. Men dom kanske slutade med det i så pass god tid, att det inte är alltför många som hamnat i den sitsen.

Som @FlipSwede nämner har jag också svårt att förstå varför man vill ge Rob gratis ränta på sina pengar.

Utöver allt som nämnts ovan, hörde jag att kundlistor var på vift för ett antal år sedan, som ledde till en del kriminell aktivitet (rån). Detta behöver förstås inte vara Robs fel, utan kan ju blivit stulna @Echo Delta något du känner igen?

Klockor har dem, men om de väljer att erkänna det & sälja eller för den delen till marknadspris är jag osäker på.

Som utfrusen ur AD ligan blir jag inte förvånad om dem istället gör en sista fuling och skickar iväg på annat håll för att kräma ut maximalt, det agerandet ligger mer i deras DNA tyvärr 😔

Annat håll är ju onödigt. Då är det någon annan som ska ha del av kakan.
Bäst är väl att agera gråis själv och håva fram allt man har på lager till marknadspris, vilket är gråispris.

Det ska bli intressant att höra om det blir någon fördröjning och problem med återbetalda handpenningar. Men dom kanske slutade med det i så pass god tid, att det inte är alltför många som hamnat i den sitsen.

Som @FlipSwede nämner har jag också svårt att förstå varför man vill ge Rob gratis ränta på sina pengar.

Utöver allt som nämnts ovan, hörde jag att kundlistor var på vift för ett antal år sedan, som ledde till en del kriminell aktivitet (rån). Detta behöver förstås inte vara Robs fel, utan kan ju blivit stulna @Echo Delta något du känner igen?
Räntan kunde väl kvitta när bankerna gav 0.25% men just påståendet att handpengen inte var återbetalningsbar om köpet ej fullföljdes var ju skrattretande.

Annat håll är ju onödigt. Då är det någon annan som ska ha del av kakan.
Bäst är väl att agera gråis själv och håva fram allt man har på lager till marknadspris, vilket är gråispris.
Frågan blir ju då hur garanti aktiveras när man mist ÅF status.
Eller om man likt Nymans och AP har en viss tid att sälja sitt lager.

Alternativet blir således att Rob måste skicka tillbaka eventuellt lager till Rolex?
Då borde man ha sålt till sig själv som privatperson och skeppat vidare till gråis, vilket man börjar agera som.

Alternativet blir således att Rob måste skicka tillbaka eventuellt lager till Rolex?
Då borde man ha sålt till sig själv som privatperson och skeppat vidare till gråis, vilket man börjar agera som.
Jag har ingen aning hur det fungerar,men rent juridiskt bör ju osålda men betalade klockor vara butikens egendom.
Om sedan avtalet med Rolex reglerar vad som skall ske ned osålda lagervaror om ÅF status upphör kanske @SWC vet?

Minns när det var mindre ”kaos” på NK i Göteborg och de blev av med bland annat AP men även flera andra tunga märken för +10 år sedan. Problemet då (enligt rykten) var att alla urmakare slutade efter missnöje med butikschef/ledning och för att va AD för dessa märke krävs urmakare i anslutning till butiken som ledde vidare till ned stängning från flera håll.

Efter det fanns en hörna inne i butiken med olika modeller, först till 10-15% men sen kom kalla modeller ned till 40-50%, vilket var bra länge efter att AD skylten var nerplockad. Ångrar lite att jag inte köpte en AP RO till rabatt på list då men sved för mycket i studentplånboken vid tidpunkten…

Däremot köptes en Omega planet ocean och den var garanti stämplad precis som vanligt.

Har läst igenom delar av tråden och är inte alls främmande för vad som skrivs. Eftersom jag varit inom branschen själv tidigare har jag valt att inte beblanda mig alls med Rob då jag ogillat deras metoder och framförallt deras moral.

Tillbaka
Topp