• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega sparkar ut Rob Engström som AD.

Så här såg dokumentet ut.

27ad5625-f02f-45b2-8308-728a23c5bfaa-1_all_1332.jpg

Detsamma ovan gäller ju @th0m . Tråkigt nog fick han inte leverans på sin. Nu löste de ju sig för honom med pga den bekante, men det kunde ju blivit annorlunda.
Vill också tillägga att jag pga min bekant inte behövde lägga deras "ordinarie" procentsats i handpenning, vilket jag tror är 25%? Det var betydligt mindre i mitt fall, annars hade jag inte gjort det.

Vill minnas att det när man lade handpenning fanns några väldigt enkla villkor typ "pris vid leverans gäller" och "handpenning återbetalas ej". I mitt fall var det inte första gången jag la handpenning där men vid tidigare fall så kom den efterfrågade klockan långt innan det utlovade tidsfönstret. Andra gången blev klockan discontinued och jag blev erbjuden att rulla över till en annan, mindre eftertraktad modell vilket jag inte ville. Var inget bråk om att få tillbaka handpenningen då. Däremot blev jag sur över att de hållit pengarna länge och inte erbjöd mig nåt vettigt nytt. Nu när de tappat Rolex förstår jag förstås varför, jag var inte tillräckligt prioriterad för att lösa något på studs och window of opportunity för dem att agera var begränsat

Att som @th0m behöva bråka om att få handpenningen tillbaka låter faktiskt helt sjukt :/

Vill också tillägga att jag pga min bekant inte behövde lägga deras "ordinarie" procentsats i handpenning, vilket jag tror är 25%? Det var betydligt mindre i mitt fall, annars hade jag inte gjort det.

Kan väl någonstans förstå agerandet lite mer då. Då har du dock ändå gamblat på något sätt men gjort det till ett belopp som du är redo att gå miste om i värsta fall.

Lägga 25% handpenning på en 116506 kanske inte alla är redo att gå miste om.

Med andra ord säger dokumentet att:
- Vi kan inte garantera dig att din klocka kommer och vi kommer inte betala tillbaka sina pengar isåfall. Välj själv om du vill ge oss dina pengar.
Har väldigt svårt att se att de faktiskt skulle behållit handpenningen om det låg på dem att de inte kunnat leverera utan snarare är den skrivningen till för att folk inte ska lägga handpenning och sen inte hämta ut klockan de beställt

Rob la ju upp det typ som att "har du pröjsat handpenning så garanterar vi dig klockan", men riktigt så bra var det ju uppenbarligen inte.

Någon här inne som faktiskt blivit av med handpenningen hos Rob E?

Vill minnas att det när man lade handpenning fanns några väldigt enkla villkor typ "pris vid leverans gäller" och "handpenning återbetalas ej". I mitt fall var det inte första gången jag la handpenning där men vid tidigare fall så kom den efterfrågade klockan långt innan det utlovade tidsfönstret. Andra gången blev klockan discontinued och jag blev erbjuden att rulla över till en annan, mindre eftertraktad modell vilket jag inte ville. Var inget bråk om att få tillbaka handpenningen då. Däremot blev jag sur över att de hållit pengarna länge och inte erbjöd mig nåt vettigt nytt. Nu när de tappat Rolex förstår jag förstås varför, jag var inte tillräckligt prioriterad för att lösa något på studs och window of opportunity för dem att agera var begränsat

Att som @th0m behöva bråka om att få handpenningen tillbaka låter faktiskt helt sjukt :/

Jag blev erbjuden på att lägga handpenning på en Daytona. Det var 15%. Vi diskuterade vad som skulle hända om jag avstod eller om de inte lyckades leverera inom vad jag skulle anse som en rimlig tid efter avtalad tid. Då sa hon precis det där, att man kan rulla över handpenningen till en annan klocka som man önskar.

Hursomhelst tackade jag för kaffet och chokladen och bad henne leverera klockan först så kan jag betala hela beloppet, istället för att ta den risken och låna ut mina pengar gratis till någon som inte kan svara exakt när de kan leverera i princip.

Jag blev erbjuden på att lägga handpenning på en Daytona. Det var 15%. Vi diskuterade vad som skulle hända om jag avstod eller om de inte lyckades leverera inom vad jag skulle anse som en rimlig tid efter avtalad tid. Då sa hon precis det där, att man kan rulla över handpenningen till en annan klocka som man önskar.

Hursomhelst tackade jag för kaffet och chokladen och bad henne leverera klockan först så kan jag betala hela beloppet, istället för att ta den risken och låna ut mina pengar gratis till någon som inte kan svara exakt när de kan leverera i princip.
Hade varit intressant att se om de nu faktiskt hade behållit handpenningen om de nu inte lyckats leverera klockan inom utlovat tidsfönster. Det hade ju varit helt galet

Edit: vad svarade de när du sa så?

Har väldigt svårt att se att de faktiskt skulle behållit handpenningen om det låg på dem att de inte kunnat leverera utan snarare är den skrivningen till för att folk inte ska lägga handpenning och sen inte hämta ut klockan de beställt

Rob la ju upp det typ som att "har du pröjsat handpenning så garanterar vi dig klockan", men riktigt så bra var det ju uppenbarligen inte.

Någon här inne som faktiskt blivit av med handpenningen hos Rob E?

Rent juridiskt så möjligtvis. Enligt det dokumentet så har man gått med på att låna ut sina pengar till något som de inte garanterat kan leverera.

Hade iallafall inte pallat att sätta mig själv i den situationen och göra affärer på det sättet för att sedan ta till något juridiskt ombud som ska representera mig i den här tvisten.

• Like
Reactions: iko
Hade varit intressant att se om de nu faktiskt hade behållit handpenningen om de nu inte lyckats leverera klockan inom utlovat tidsfönster. Det hade ju varit helt galet

Edit: vad svarade de när du sa så?

Hon var respektfull och sa till mig att hon förstår helt och hållet att man inte vill låna ut sina pengar räntefritt. För det var jag väldigt tydlig med att säga. Enligt vad jag kunde tolka visade hon signaler på att fler har sagt så. Det var inget överraskande svar märkte jag.

Okej. Vi alla är ju olika men för mig spelar det inte någon roll om det är en ÅF som säljer exklusiva ur. Jag hade inte lånat ut mina pengar till någon som ska leverera en vara till mig utan några garantier om att jag får tillbaka mina pengar om de inte lyckas leverera.

@FlipSwede nu löste det sig och du fick klockan vilket är bra - de levererade och dessutom till det pris som var avtalat när betalning gjordes. Min tveksamhet kring liknande affärer är bara om de inte hade levererat. Man tar ju en risk av något slag vilket är sjukt enligt mig. Du lånar ut pengar räntefritt, för en produkt som inte säkerligen kan levereras. Inget jättesmart sätt på förhand att göra affärer på, även om man vill ta vara på chansen att kunna öka sina chanser att köpa sig en klocka man önskar sig.

Detsamma ovan gäller ju @th0m . Tråkigt nog fick han inte leverans på sin. Nu löste de ju sig för honom med pga den bekante, men det kunde ju blivit annorlunda.
Du har helt rätt I att i stort sett all risk läggs på kunden när denne lägger handpenning.
Butiken får i praktiken,som du säger,ett räntefritt lån och om de är ohemula kan dra på leverans.

Det värsta som kan hända är att de får återbetala handpenningen om kunden tröttnar,men å andra,sidan kan det då "Bli dålig stämning" och kunden upplevas som "Besvärlig" och inte få köpa i framtiden.
Något som ofta är införstått av bägge parter vad gäller Vebelen Good.

Så här såg dokumentet ut.

27ad5625-f02f-45b2-8308-728a23c5bfaa-1_all_1332.jpg
Det där skulle vara exakt 0 hållbart juridiskt om man prövade det. Reglerna runt handpenning är solklara, endast kostnader som kan styrkas får man behålla delar av handpenningen mot.

Lösningen till Rob E nästa gång de vill göra fulaffärer är att kalla det "beställningsavgift" istället. Då får man göra vad man vill.

Det där skulle vara exakt 0 hållbart juridiskt om man prövade det. Reglerna runt handpenning är solklara, endast kostnader som kan styrkas får man behålla delar av handpenningen mot.

Lösningen till Rob E nästa gång de vill göra fulaffärer är att kalla det "beställningsavgift" istället. Då får man göra vad man vill.
Men där kommer ju det många kissar i byxan över och sedan beklagar sig när det inte gick som det var tänkt.
Att upplevas som Besvärlig och då inte få köpa. Något näringsidkare givetvis spelar på.

Jag lade handpenning hos Rob på en DJ för 3-4 år sedan. Efter att dom inte lyckats skaffa hem den åt mig inom deras beräknade tid plus ytterligare ett par månader så gick jag tillbaka och begärde pengarna tillbaka. Först vägrade dom med sura miner; "nej, vi betalar aldrig tillbaka erlagd handpenning" osv. Jag bad då att få prata med en i dåvarande personalen som jag är bekant med, vilket dom knappt ville gå med på eftersom dom så klart insåg att jag ville ta saken med honom istället ("jaha, och vad vill du honom då?"). Han löste dock återbetalning på studs till slut medan första säljaren stod och blängde en bit bort.

Bara att läsa detta höjde blodtrycket ett par punkter. Vilket beteende.

Senast ändrad:
Kan ju vara klädsamt att komma ihåg att saker och ting förändras. De som varit med på KS länge minns när Rob regerade och Nymans var mer eller mindre paria.

Var inne på Nymans med ett garantiärende men fick nobben för att jag inte hade cert med mig. Klockan var alltså såld hos dom ett par år tidigare och borde lätt kunna ses i datorn. Det hårstrå (!) som satt i kanten på tavlan sa damen i kassan kunde vara ”lim från när de monterar glaset”. … Gick till Rob samma dag som tog in klockan och åtgärdade den kostnadsfritt enbart på mitt ord att den var köpt på Nymans 2012.

Minns också att när de började fokusera på att sälja till turister så var fortfarande den vanligaste frågan hur mkt man kunde (och skulle) pruta hos sin AD och vilken idiot man var om man betalade list.

Från Rolex håll är det väl helt onödigt med 3 återförsäljare i en sådan liten stad. Att den med bäst läge i anslutning till andra lyxvarumärkens butiker är den som väljer att behållas behöver ju inte betyda att de andra butikerna nödvändigtvis är kass eller gjort fel - bara att de inte längre uppfyller kravet på läge och butikslayout.

Hade jag ägt butiken hade jag troligtvis också kört upplägg med handpenning - bra sätt att skilja ut drömmarna och slippa att folk ränner runt och ställer sig på listor i alla butiker. Fritt fram som @FlipSwede påpekar om man räntefritt vill låna ut pengar - men att de skulle komma undan med att behålla ens pengar om de inte kan leverera är ju hyfsat långsökt och skulle så klart aldrig hända.

Kan tycka att Nymans i sig är en ganska o-charmig butik och jag triggas inte heller av läget. Tycker iofs att Drottninggatan är 7 resor värre.

Kan ju vara klädsamt att komma ihåg att saker och ting förändras. De som varit med på KS länge minns när Rob regerade och Nymans var mer eller mindre paria.

Var inne på Nymans med ett garantiärende men fick nobben för att jag inte hade cert med mig. Klockan var alltså såld hos dom ett par år tidigare och borde lätt kunna ses i datorn. Det hårstrå (!) som satt i kanten på tavlan sa damen i kassan kunde vara ”lim från när de monterar glaset”. … Gick till Rob samma dag som tog in klockan och åtgärdade den kostnadsfritt enbart på mitt ord att den var köpt på Nymans 2012.

Minns också att när de började fokusera på att sälja till turister så var fortfarande den vanligaste frågan hur mkt man kunde (och skulle) pruta hos sin AD och vilken idiot man var om man betalade list.

Från Rolex håll är det väl helt onödigt med 3 återförsäljare i en sådan liten stad. Att den med bäst läge i anslutning till andra lyxvarumärkens butiker är den som väljer att behållas behöver ju inte betyda att de andra butikerna nödvändigtvis är kass eller gjort fel - bara att de inte längre uppfyller kravet på läge och butikslayout.

Hade jag ägt butiken hade jag troligtvis också kört upplägg med handpenning - bra sätt att skilja ut drömmarna och slippa att folk ränner runt och ställer sig på listor i alla butiker. Fritt fram som @FlipSwede påpekar om man räntefritt vill låna ut pengar - men att de skulle komma undan med att behålla ens pengar om de inte kan leverera är ju hyfsat långsökt och skulle så klart aldrig hända.

Kan tycka att Nymans i sig är en ganska o-charmig butik och jag triggas inte heller av läget. Tycker iofs att Drottninggatan är 7 resor värre.

Har också hunnit fundera lite över det där under tiden jag läst i tråden.
Är inte Stockholmsbördig och har aldrig varit så galet Rolex-intresserad så jag har knappt varit inom varken Rob eller Nymans/Krons. Men jag kommer ju ihåg att när jag reggade konto på KS så fanns det ju inga andra ÅF än just Rob E. Allt annat spottade man ju på.
Sen får man ju ärligen säga att det verkar gått någorlunda rejält utför - igen, utan att egentligen vara särskilt insatt.
Även om man nu verkar ha målat in sig i sitt eget hörn så känns det ändå lite tråkigt att det har kommit dit.

Jag tror inte heller att de skulle komma undan med att behålla ens pengar. Det som är intressant är vad som talar emot efter ett sånt luffigt dokument och även personal som uttrycker sig på det sättet. Tycker fortfarande att det är pissigt att ens behöva tillkalla ”sin bekante vän” eller vad man nu vill kalla det.

Att dessutom ha personal i butiken som säger att de inte återbetalar handpenning och som dessutom är en fjant som står och blänger i butiken när man tillkallar den bekante för att argumentera för återbetalning som @th0m behövde göra är bara patetiskt. Hade blivit vansinnig.

....

....
Nej, jag fattar inte det! Stockholm är ingen liten stad. Danmark har fler butiker än Sverige, på Jylland är det inte långt mellan dom och i Köpenhamn finns det tre. Går man till Tyskland så finns förvånansvärt mycket butiker och i många riktigt små städer. Man kan zooma in detta ganska lilla geografiska område, förvisso väldigt tätbefolkat med väl fler boende än i hela Sverige men ändå... 28 butiker får jag det till ! Jag förstår om någon AD inte uppfyller kraven eller tappar pga misskötsel men varför kan det aldrig tillkomma någon?
1736763474203.png

Var inne i butiken nyss, de tappar Rolex men behåller Tudor enligt butiksbiträdet jag talade med. Trevligt bemötande och inga konstigheter 👍🏼

Tillbaka
Topp