• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega sparkar ut Rob Engström som AD.

Helt rätt.
Du får ju se till att begripa vad du läser.
Absolut bör man begripa vad man läser.
I detta fallet så är det inte roligt för Rob. För Nymans så är det status quo om inte till och med bättre.
Alltså har inte Krons ägare slutat sälja Rolex. Däremot så har Krons butik slutat att sälja Rolex.

”Man” har således inte slutat att sälja Rolex i detta fallet om man pratar om Krons.
”Man” har slutat att sälja om man pratar om RE.
För RE är det absolut inte frivilligt.
 
Absolut bör man begripa vad man läser.
I detta fallet så är det inte roligt för Rob. För Nymans så är det status quo om inte till och med bättre.
Alltså har inte Krons ägare slutat sälja Rolex. Däremot så har Krons butik slutat att sälja Rolex.

”Man” har således inte slutat att sälja Rolex i detta fallet om man pratar om Krons.
”Man” har slutat att sälja om man pratar om RE.
För RE är det absolut inte frivilligt.
Stämmer bra så då var vi tydligen överens redan från början även om jag redigerade mitt svar.

Jag personligen tycker det är väldigt roligt Rob inte längre säljer Rolex.
Men det hör väl kanske inte hit..
 
Kunde egentligen inte bry mig mindre men är inte direkt överraskad. År 2000 köpte jag min blivande frus morgongåva hos Rob E. Ett otroligt bra och proffsigt bemötande fick vi av personalen. De var trevliga och engagerade vilket gjorde att man kände sig väl omhändertagen. Det var därför naturligt att jag valde att inhandla min egen 30-årspresent där, åter en allt igenom positiv och trevlig upplevelse. När jag några år senare var tvungen att lämna in min klocka på service var det en annan upplevelse. Man var inte så engagerade men iof var det ju bara en service men jag kände mig ändå lite väl svalt mottagen. Runt 2010 var det tyvärr dags för service igen och då var det nästan så man inte blev insläppt(nä, jag klär mig inte som en lodis...). Väl i butiken fick jag vänta en bra stund innan jag fick någon uppmärksamhet då man prioriterade de övriga kunderna som till 100% bestod av kineser. När en kvinna i personalen skulle hjälpa mig så kunde hon inte svenska utan vi fick prata engelska då mandarin inte är ett språk jag behärskar. Där och då bestämde jag att nästa klockköp blir inte hos Rob E. och därefter har jag inte satt min fot i butiken. Som sagt, inte förvånad. Men lite skadeglad måste jag skamset erkänna....
 
Väl i butiken fick jag vänta en bra stund innan jag fick någon uppmärksamhet då man prioriterade de övriga kunderna som till 100% bestod av kineser. När en kvinna i personalen skulle hjälpa mig så kunde hon inte svenska utan vi fick prata engelska
100% min senaste upplevelse av Rob E, gissar att det var runt 2015. Man får bättre mottagande på 7-eleven. Inte satt min fot där sedan dess.
 
Av alla kommentarer att döma gjorde Rolex (och Omega) helt rätt i att dra undan mattan för Rob E då de nonchalerat sina kunder en längre tid. Förhoppningsvis blir de även av med Tudor och stänger igen.
 
Av alla kommentarer att döma gjorde Rolex (och Omega) helt rätt i att dra undan mattan för Rob E då de nonchalerat sina kunder en längre tid. Förhoppningsvis blir de även av med Tudor och stänger igen.
Med nuvarande utbud tror jag de får det väldigt svårt att överleva om det inte finns gott om pengar i kassan att bränna.

Krons har en Tudor-shop in shop och är Nymansbolag så vad som skulle locka en Tudorkund mer hos Rob har jag svårt att se.
Men tiden får väl visa hur det blir
 
Med nuvarande utbud tror jag de får det väldigt svårt att överleva om det inte finns gott om pengar i kassan att bränna.

Krons har en Tudor-shop in shop och är Nymansbolag så vad som skulle locka en Tudorkund mer hos Rob har jag svårt att se.
Men tiden får väl visa hur det blir
Det som skulle locka är fläskiga rabatter och momsfippel tills man tappar Tudor.
 
Någon som har koll på vad som händer om man betalat en handpenning när de nu tappar märket? Ej hört något från Rob E själva
 
Någon som har koll på vad som händer om man betalat en handpenning när de nu tappar märket? Ej hört något från Rob E själva
Vad som borde hända är ju att butiken tar kontakt,berättar hur det ligger till och frågar hur kunden vill att återbetalning skall ske om de inte kan leverera varan som utlovat.

Måste kunden själv ta kontakt och få ovanstående bekräftat är det bedrövligt dåligt.
Notera att en handpenning är oprioriterad fodran om butiken har skral ekonomi och förmodligen förlorad om det går så långt.
 
Hade själv en handpenning hos Rob E som jag fick återbetalad förra året när klockan blev discontinued (efter 18 mån väntan, köpt flera klockor där och inte bara Rolex). Förstår nu varför de inte erbjöd mig nåt lika bra eller bättre när jag var tydlig med att jag inte skulle gå tillbaka dit om de inte hittade en bra lösning...
 
Hade själv en handpenning hos Rob E som jag fick återbetalad förra året när klockan blev discontinued (efter 18 mån väntan, köpt flera klockor där och inte bara Rolex). Förstår nu varför de inte erbjöd mig nåt lika bra eller bättre när jag var tydlig med att jag inte skulle gå tillbaka dit om de inte hittade en bra lösning...
Behövde du kontakta dem,eller kontaktade de dig?
Inte för att det spelar någon roll idag men tur I oturen har du fått dina pengar tillbaka och slipper fundera på om.
 
Senast ändrad:
Jag lade handpenning hos Rob på en DJ för 3-4 år sedan. Efter att dom inte lyckats skaffa hem den åt mig inom deras beräknade tid plus ytterligare ett par månader så gick jag tillbaka och begärde pengarna tillbaka. Först vägrade dom med sura miner; "nej, vi betalar aldrig tillbaka erlagd handpenning" osv. Jag bad då att få prata med en i dåvarande personalen som jag är bekant med, vilket dom knappt ville gå med på eftersom dom så klart insåg att jag ville ta saken med honom istället ("jaha, och vad vill du honom då?"). Han löste dock återbetalning på studs till slut medan första säljaren stod och blängde en bit bort.
 
Jag lade handpenning hos Rob på en DJ för 3-4 år sedan. Efter att dom inte lyckats skaffa hem den åt mig inom deras beräknade tid plus ytterligare ett par månader så gick jag tillbaka och begärde pengarna tillbaka. Först vägrade dom med sura miner; "nej, vi betalar aldrig tillbaka erlagd handpenning" osv. Jag bad då att få prata med en i dåvarande personalen som jag är bekant med, vilket dom knappt ville gå med på eftersom dom så klart insåg att jag ville ta saken med honom istället ("jaha, och vad vill du honom då?"). Han löste dock återbetalning på studs till slut medan första säljaren stod och blängde en bit bort.

Vad är det för gangster metoder dem försöker köra med? Låter ju helt sjukt. Har aldrig erlagt handpenning och med all respekt att du gjorde det, men kan inte förstå varför man gör det från första början. Hursomhelst, du som gjorde det. Skriver man på något avtal gällande handpenning och vad som ska levereras? Borde väl framgå att man ska få tillbaka sin handpenning om de inte kan leverera vad som avtalats? Ska väl inte behöva be om att få prata med viss personal man är bekant med. Vad är det för pissig kundservice.
 
Jag lade handpenning hos Rob på en DJ för 3-4 år sedan. Efter att dom inte lyckats skaffa hem den åt mig inom deras beräknade tid plus ytterligare ett par månader så gick jag tillbaka och begärde pengarna tillbaka. Först vägrade dom med sura miner; "nej, vi betalar aldrig tillbaka erlagd handpenning" osv. Jag bad då att få prata med en i dåvarande personalen som jag är bekant med, vilket dom knappt ville gå med på eftersom dom så klart insåg att jag ville ta saken med honom istället ("jaha, och vad vill du honom då?"). Han löste dock återbetalning på studs till slut medan första säljaren stod och blängde en bit bort.
Stämmer med vad den stollen jag hade turen att träffa med viktig min förklarade.
Nu avböjde jag deras "fantastiska" erbjudande men givetvis skulle de förlora i rätten om någon tog det dit.

Rent juridiskt kan de behålla hela,eller delvis, om de haft kostnader för att anskaffa eller sälja den vara du lagt handpeng på och inte kan ta ut detta på "nästa kund"
Något som blir väldigt svårt att bevisa om det gäller Rolex av normal modell
 
Vad är det för gangster metoder dem försöker köra med? Låter ju helt sjukt. Har aldrig erlagt handpenning och med all respekt att du gjorde det, men kan inte förstå varför man gör det från första början. Hursomhelst, du som gjorde det. Skriver man på något avtal gällande handpenning och vad som ska levereras? Borde väl framgå att man ska få tillbaka sin handpenning om de inte kan leverera vad som avtalats? Ska väl inte behöva be om att få prata med viss personal man är bekant med. Vad är det för pissig kundservice.
Jag betalade handpenning hos Nymans

På kvittot framgick
Vad jag köper
När det beräknas levereras
Vad priset på varan är
Vad jag erlagt i handpenning

Den gången var det klart till min fördel och jag har därefter aldrig erbjudits detta upplägg igen...
 
Jag betalade handpenning hos Nymans

På kvittot framgick
Vad jag köper
När det beräknas levereras
Vad priset på varan är
Vad jag erlagt i handpenning

Den gången var det klart till min fördel och jag har därefter aldrig erbjudits detta upplägg igen...

Framgick det vad som gäller om det inte levereras enligt beräknad tid?

Antar att det är därför du heller inte erlagt handpenning därefter
 
Vad är det för gangster metoder dem försöker köra med? Låter ju helt sjukt. Har aldrig erlagt handpenning och med all respekt att du gjorde det, men kan inte förstå varför man gör det från första början. Hursomhelst, du som gjorde det. Skriver man på något avtal gällande handpenning och vad som ska levereras? Borde väl framgå att man ska få tillbaka sin handpenning om de inte kan leverera vad som avtalats? Ska väl inte behöva be om att få prata med viss personal man är bekant med. Vad är det för pissig kundservice.
Man skrev på någon form av dokument, minns inte exakt hur det var utformat, där det stod utskrivet just att handpenning ej återbetalas, men i och med min bekant osv så var jag tämligen säker på att det inte skulle vara några problem om det skulle behövas.
 
Framgick det vad som gäller om det inte levereras enligt beräknad tid?

Antar att det är därför du heller inte erlagt handpenning därefter
Nej det gjorde det inte,och det var inget vi diskuterade heller.
Klockan kom tre månader tidigare än vi kommit överens om så i mitt fall var det en icke-fråga.

Jag fick klockan ungefär 50.000kr under vid leverans gällande listpris utan något större gnäll från Nymans sida.
De visste precis som jag vad som lagligen gäller vid avtalets ingång och prisjusteringar därefter.
Så det förstår jag de inte gör om.
Det hade jag heller inte gjort
 
Man skrev på någon form av dokument, minns inte exakt hur det var utformat, där det stod utskrivet just att handpenning ej återbetalas, men i och med min bekant osv så var jag tämligen säker på att det inte skulle vara några problem om det skulle behövas.
Nej det gjorde det inte,och det var inget vi diskuterade heller.
Klockan kom tre månader tidigare än vi kommit överens om så i mitt fall var det en icke-fråga.

Jag fick klockan ungefär 50.000kr under vid leverans gällande listpris utan något större gnäll från Nymans sida.
De visste precis som jag vad som lagligen gäller vid avtalets ingång och prisjusteringar därefter.
Så det förstår jag de inte gör om.
Det hade jag heller inte gjort

Okej. Vi alla är ju olika men för mig spelar det inte någon roll om det är en ÅF som säljer exklusiva ur. Jag hade inte lånat ut mina pengar till någon som ska leverera en vara till mig utan några garantier om att jag får tillbaka mina pengar om de inte lyckas leverera.

@FlipSwede nu löste det sig och du fick klockan vilket är bra - de levererade och dessutom till det pris som var avtalat när betalning gjordes. Min tveksamhet kring liknande affärer är bara om de inte hade levererat. Man tar ju en risk av något slag vilket är sjukt enligt mig. Du lånar ut pengar räntefritt, för en produkt som inte säkerligen kan levereras. Inget jättesmart sätt på förhand att göra affärer på, även om man vill ta vara på chansen att kunna öka sina chanser att köpa sig en klocka man önskar sig.

Detsamma ovan gäller ju @th0m . Tråkigt nog fick han inte leverans på sin. Nu löste de ju sig för honom med pga den bekante, men det kunde ju blivit annorlunda.
 
Tillbaka
Topp