• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega sparkar ut Rob Engström som AD.

Nej, jag fattar inte det! Stockholm är ingen liten stad. Danmark har fler butiker än Sverige, på Jylland är det inte långt mellan dom och i Köpenhamn finns det tre. Går man till Tyskland så finns förvånansvärt mycket butiker och i många riktigt små städer. Man kan zooma in detta ganska lilla geografiska område, förvisso väldigt tätbefolkat med väl fler boende än i hela Sverige men ändå... 28 butiker får jag det till ! Jag förstår om någon AD inte uppfyller kraven eller tappar pga misskötsel men varför kan det aldrig tillkomma någon?
1736763474203.png
Stockholm är en fattig och som du nämnt glesbefolkad stad jmfrt med området du visar.
Och yxan går friskt bland de små ÅFs.
Här i Florida har nog 50% kapats sedan corona och Mayors/Bucherer äger väl i stort sett allt som kommer finnas kvar om något år.

Stockholm är en fattig och som du nämnt glesbefolkad stad jmfrt med området du visar.
Här i Florida har nog 50% kapats sedan corona och Mayors/Bucherer äger väl i stort sett allt som kommer finnas kvar om något år.
Lite fattigare kanske men rätt mycket folk ändå. Tillräckligt många som har råd med en klocka för dryga 100K.
1736783600334.png

Lite fattigare kanske men rätt mycket folk ändå. Tillräckligt många som har råd med en klocka för dryga 100K.
1736783600334.png
Det är väl inte många Rolex kvar som kostar dryga hundringen?
OP
DJ36
Och så de som vanliga dödliga inte kan köpa.

Det räcker gott med en butik då även staden nås på max en(?) Timme nästan oavsett i vilken kranskommun du bor med kollektivtrafik.
Jag gillar konkurrens,men förstår vart Rolex är påväg.
Ett fåtal större aktörer man lättare kan kontrollera,än en mängd småskruttar som bara är besvärliga...

Det är väl inte många Rolex kvar som kostar dryga hundringen?
OP
DJ36
Och så de som vanliga dödliga inte kan köpa.

Det räcker gott med en butik då även staden nås på max en(?) Timme nästan oavsett i vilken kranskommun du bor med kollektivtrafik.
Jag gillar konkurrens,men förstår vart Rolex är påväg.
Ett fåtal större aktörer man lättare kan kontrollera,än en mängd småskruttar som bara är besvärliga...

Jag är beredd att hålla med.
Ska jag köpa en klocka av ett eller annat märke, så måste jag ta flyget oavsett.
Att då ränna runt i 42 butiker blir bara jobbigt

Tydlig strategi från Rolex att minska antalet AD:s och ställa högre krav på de som blir kvar. Det är ju ingen slump att det gjorts ganska så omfattande renoveringar på senare år både hos Bergströms i Göteborg och Engströms i Jönköping. Dessa ombyggnationer var nog förutsättningar för att butikerna i längden skulle få behålla sin status som AD:s för Rolex.

I Rob Engströms fall har det nog förutom allt annat som tidigare har nämnts i tråden även legat butiken i fatet att den ligger så "Off" relativt övriga lyxmärken i Sthlm som är samlade kring Biblioteksgatan. Robs grannar på drottninggatan är ju typ LEKIA, Glitter, Lagerhaus och div tomma butikslokaler. Känns kanske inte jätte high end direkt. Det är garanterat något som Rolex också har tagit i beaktande.

Det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen framåt, om det är möjligt i längden att driva butiken med de varumärken som man har kvar.

Sen om Rolex huvudkontor har koll på det eller inte är väl lite oklart.

Självklart har Rolex eller snarare den som är norden-ansvarig superkoll och lämnar inget åt slumpen. Rolex (samt även Omega och Breitling) vill ha färre och större AD:s som ligger tillsammans med andra exklusiva varumärken på bästa adress. Det är såklart ingen slump att de tre i Sverige som i närtid slutat med att vara AD för Rolex är:

KROONS - som ligger inne i en äldre citygalleria tillsammans med Systembolaget och Apoteket.

Nymans i Västerås - som är en mindre butik i en mindre stad där det troligtvis är så att kundunderlaget (för Rolex) huvudsakligen är från Sthlms-regionen ändå. Kollade upp och dem har Pressbyrån och en hälsokostbutik som grannar.

Rob Engström - Butik som ligger på vad som kommit att bli en sunkig turistgata med tomma lokaler, långt från andra exklusiva märken. Utöver (sådant som nämnts i tråden) har ju butiken också tappat andra varumärken i närtid vilket såklart spelar in.

Senast ändrad:
För ett tag sedan på en middag hamnade jag brevid en SO till en bekant och denna har/hade jobbat på Rob. Vi hade långa diskussioner om klockor men kom också in lite på Rob Engström specifikt. Enligt hen hade ledningen under längre tid ignorerat krav från märken att renovera och rusta upp, samt misskött kösystem och sålt en del klockor vidare till oönskade kunder. Att de tappar Rolex nu beror nog på en kombination av läge, försäljning till fel kunder och ovillighet att lyssna på krav från tillverkare.

Hoppas de överlever och bättrar sig, men det blir nog svårt. Rolex lockar många rika turister.

Edit: Skrev AD, menar såklart "krav från tillverkare", och då nu specifikt från Rolex nu senast.

Senast ändrad:
Väldigt intressant diskussion med många aspekter. Att Rolex väljer att strömlinjeforma / styra upp bland sina ADs med hänseende på läge är fullt förståeligt, men instinktivt tappar märket samtidigt lite i charm - iaf för mig.

Från mindre, ”inbodda” handlare på - som tydligt beskrevs ovan - adresser som flankeras av affärsgrannar som skämmer glansen lite. Till stora, polerade och lite sterila flaggskeppsbutiker. Min tolkning.

Hämtade min 14060M som jag haft inne på RE för ett par dagar sedan. Jag tackade nej till serviceofferten och tänker ta in den till en AD istället.

Medan expediten letade fram min klocka bjöds jag på kaffe med kaka och såg mig runt.

IMG_1416.jpeg

Det är kraftig Rolex-presentation i butiken, med klockor i montrar, stolar med emblem etc. Som när jag lämnade in den, klev det in flera andra kunder i butiken. Bland annat ett par kvinnor från Orienten som tittade närmare på de Rolex som fanns inne.

På en fråga om hur de kommer hantera service framöver, sa biträdet att de kommer skicka iväg klockor som de inte har reservdelar för / äldre klockor till ”moderskeppet” i Schweiz.

Bjöds på en trevlig servicepouch från det kanske sista besöket på Rob E för min del.
IMG_1442.jpeg

Väldigt intressant diskussion med många aspekter. Att Rolex väljer att strömlinjeforma / styra upp bland sina ADs med hänseende på läge är fullt förståeligt, men instinktivt tappar märket samtidigt lite i charm - iaf för mig.

Från mindre, ”inbodda” handlare på - som tydligt beskrevs ovan - adresser som flankeras av affärsgrannar som skämmer glansen lite. Till stora, polerade och lite sterila flaggskeppsbutiker. Min tolkning.

Hämtade min 14060M som jag haft inne på RE för ett par dagar sedan. Jag tackade nej till serviceofferten och tänker ta in den till en AD istället.

Medan expediten letade fram min klocka bjöds jag på kaffe med kaka och såg mig runt.

IMG_1416.jpeg

Det är kraftig Rolex-presentation i butiken, med klockor i montrar, stolar med emblem etc. Som när jag lämnade in den, klev det in flera andra kunder i butiken. Bland annat ett par kvinnor från Orienten som tittade närmare på de Rolex som fanns inne.

På en fråga om hur de kommer hantera service framöver, sa biträdet att de kommer skicka iväg klockor som de inte har reservdelar för / äldre klockor till ”moderskeppet” i Schweiz.

Bjöds på en trevlig servicepouch från det kanske sista besöket på Rob E för min del.
IMG_1442.jpeg
Då bör dom renovera lokalen och få bort Rolexloggorna snart men det finns andra butiker som skyltar med Rolex trots att man aldrig haft något med märket att göra tveksam på kopplingarna till moet också för den delen 😂

IMG_4866.jpeg

Då bör dom renovera lokalen och få bort Rolexloggorna snart men det finns andra butiker som skyltar med Rolex trots att man aldrig haft något med märket att göra tveksam på kopplingarna till moet också för den delen 😂

IMG_4866.jpeg

Det är redan känt vid det här laget att nissarna från Borås har lite småstadskomplex. Aldrig gillat den snubben.

IMG_4866.jpeg

I hans närmaste umgängeskrets finns en person som driver en firma, med eget tryckeri ,som säljer presentreklam. Inga frågor gällande vad som trycks där......
Vilken tomte!

IMG_4866.jpeg
Aldrig tänkt på att han kör så hårt på Rolex utan att va AD. Men han har säkert spons från Rolex och MOET :p

Någon som vet när en AD måste ta bort skyltarna/inredning efter de förlorat Rolex?
Tänker det händer ju inte över en natt.

Aldrig tänkt på att han kör så hårt på Rolex utan att va AD. Men han har säkert spons från Rolex och MOET :p

Någon som vet när en AD måste ta bort skyltarna/inredning efter de förlorat Rolex?

Man får X-antal dagar på sig att ta bort allt.
Möbler osv ska destrueras med fotobevis osv.
Allt för att tomtar likt Jälmers inte ska dra varumärket i smutsen.

Man får X-antal dagar på sig att ta bort allt.
Möbler osv ska destrueras med fotobevis osv.
Allt för att tomtar likt Jälmers inte ska dra varumärket i smutsen.
Är du säker på det?
Nu vet jag ingenting om Rolex men i andra branscher kan man köpa brandade möbler till kraftigt rabatterade priser så då är dom dina inventarier.
Sen har jag svårt att se varför man skulle vilja göra reklam för ett varumärke man inte säljer.

Är du säker på det?
Nu vet jag ingenting om Rolex men i andra branscher kan man köpa brandade möbler till kraftigt rabatterade priser så då är dom dina inventarier.
Sen har jag svårt att se varför man skulle vilja göra reklam för ett varumärke man inte säljer.
T ex om de börjar sälja Rolex vintage. Gissar på att Rolex har stränga krav på sin branding.

Är du säker på det?

Det stämmer att det ska destrueras men fotobevis kände jag inte till och är i så fall ett krav som tillkommit senaste 1-4 åren. Detta görs också t.ex. vid displaybyte när julskyltningen kommer osv, så det är inte enbart när AD förlorat märket.

Är du säker på det?

Har sett möbler dö den vägen ja.

Omedelbart är vad jag hört.
Det kommer ju inte som en överraskning att du förlorar din ÅFstatus,utan det meddelas i god tid.
Sedan vad "God Tid" är kan vara diskutabelt. 2 veckor? En månad? Tre månader?

Men from det datum du inte är ÅF skall allt Rolextelaterat vara borta.
Se Krons.

Å andra sidan. Har man inte fler butiker inom gruppen med ÅFstatus och skiter I den viktiga ( numer döda) "Relationen",
Vad ska RolexSA hota med/göra som inte redan är gjort?
Undantaget om det finns någon form av avtal som reglerar detta i monetära termer.

Är du säker på det?
Därför att det är grova pengar i Rolexmemorablia.
Bli inte förvånad om en butiksstol kan kosta 100.000kr och ett bord dubbelt på begagnatmarknaden.

Tillbaka
Topp