• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omegaspännen, äkthet och prisrace

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Snygga spännen Omega har, men varför betala premium (eller för all del bisarra överpriser) för nåt man aldrig ser när man har klockan på handleden?
p1060636-jpg.510282
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Snygga spännen Omega har, men varför betala premium (eller för all del överpriser) för nåt man aldrig ser när man har klockan på handleden?
p1060636-jpg.510282
Tja, varför betala dyra pengar för en klocka som 99% av befolkningen inte kan särskilja mot en hundrakronorsklocka från ur&penn. :) för mig förhöjer det känslan för hela klockan, sedan finns det ju mängder med människor som betalar tusenlappar för att få tag på rätt box, hur ofta ser man den?

Edit: fast du kanske inte var allvarlig med din fråga? :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Tja, varför betala dyra pengar för en klocka som 99% av befolkningen inte kan särskilja mot en hundrakronorsklocka från ur&penn. :) för mig förhöjer det känslan för hela klockan, sedan finns det ju mängder med människor som betalar tusenlappar för att få tag på rätt box, hur ofta ser man den?
Edit: fast du kanske inte var allvarlig med din fråga? :)
Jo, jag var faktiskt allvarlig med min fråga.
Och att betala extra för boxar är för mig personligen obegripligt (även om jag förstår att för vissa märken är det viktigt för vidareförsäljning) och detsamma gäller för märket på spännet på läderarmband (inget som jag någonsin lägger märke till och därför inget som jag personligen skulle lägga extra pengar på).
Det viktiga för mig är min personliga upplevelse av en klocka (med fokus på själva klockan, oftast innebär det utseendet på klockan, länken kan dock vara en sån sak som tillför klockan någonting, men gällande läderarmband, det jag upplever och som gör skillnad är kvalitet på lädret (och här är det väl oftast en dålig affär att satsa på original?), inte spännet)
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Jo, jag var faktiskt allvarlig med min fråga.
Och att betala extra för boxar är för mig personligen obegripligt (även om jag förstår att för vissa märken är det viktigt för vidareförsäljning) och detsamma gäller för märket på spännet på läderarmband (inget som jag någonsin lägger märke till och därför inget som jag personligen skulle lägga extra pengar på).
Det viktiga för mig är min personliga upplevelse av en klocka (med fokus på själva klockan, oftast innebär det utseendet på klockan, länken kan dock vara en sån sak som tillför klockan någonting, men gällande läderarmband, det jag upplever och som gör skillnad är kvalitet på lädret (och här är det väl oftast en dålig affär att satsa på original?), inte spännet)
Förstår hur du menar. Själv tycker jag att box, spännen och andra små detaljer är roligt att leta efter. För mig är det en del av samlandet. Köpte ett dyrt men fint spänne till min bumper, något jag definitivt inte ångrar :)
20170908_064408-01.jpeg
 

Torulf

Cartier
Har precis blivit medlem i Seamaster familjen, 168.022 COSC certifierad från 1967. Någon som har ett någorlunda tidsenligt omega guld eller guldpläterat spänne till salu?
 

Torulf

Cartier
Var det du som bjöd emot mig på Tradera i söndags? Grattis i så fall! Byta krona?

Haha yes det måste det varit, tack! Var ett väldigt bra pris med tanke på att den är betydligt mer sällsynt än "vanliga" seamasters. Har redan kontaktat farfars för att få en offert på att byta kronan och även kollat om de har ett spänne :D
 
Jahapp, då är jag också på jakt efter ett vettigt 16mm spänne till inkommande läderband. Har läst tråden på Omegaforums flera gånger men tycker ändå att det är svårt att sålla agnarna från vetet när jag kollar ebay och andra ställen. Det verkar ju som att man inte vågar lita på att spännet är äkta även fast det har stämplar på baksidan...
Klockan är från 1952 så jag vill helst hitta ett guldpläterat som är korrekt tidsmässigt, givetvis skall det vara ett äkta. Snyggast i mitt tycke är varianten som Exxet hade bilder på tidigare i tråden så är det någon som vet om det någorlunda stämmer med 50-tal får ni gärna hojta till!

Om jag säger att jag kan Omega så ljuger jag :) så vad säger ni experter om detta spänne? hoppas bilderna duger.
1.jpg
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
  • Like
Reactions: F32

F32

Panerai
2-Faktor
Svårt att säga då jag inte är påläst men det finns en länk till omegaforums längre upp på denna sida.
Tycker det påminner om mitt, fast det på tratten har lite plattare fötter på Omega symbolen.
IMG_20190412_152449.jpg
IMG_20190412_152433.jpg
Tack för svar. Ser ju ut som att de är lika. Kanske värt att chansa, säljaren har bra omdömmen om det är något att gå på.
 
Topp