• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 378 53.7%
  • Hesalit

Röster: 326 46.3%

• Totala väljare
    704
Kanon, tack för mycket informativt svar!

Vill minnas att serviceintervallet påstods vara ca 10år för detta urverk, vilket känns långt. Vet du något om det? Lär ju märkas på klockans gång, som för övrigt är extremt exakt, men bra attt veta så att något inte slits i onödan om jag väntar för länge med service. (Klockan knackar på 5 år).

Kanske blir läge att sälja den och köpa en 43,5mm PO - har sett några fina bilder här på forumet. Det svåra är vara färgvalet blått/svart...

Tack och god tur till Köpenhamn!

Är omega på G att släppa nytt?
IMG_0307.PNG

Nån som har en aning om vad den här klockan kan vara för något. Det jag vet är att det är en Omega Quartz som jag köpte hos en AD i början av nittiotalet för försäkringspengar när jag fått en annan klocka stulen. Jag har inte kvar några kvitton eller papper, vill minnas att jag pröjsade klockan, satte den på mig och lämnade butiken. Baksidan har DeVille text och en bild (på en by). Den är nätt, mäter typ 34 mm och skulle väl idag räknas som en damklocka men då var den helt kosher att bära som man. Under åren har den använts allt mindre men fått ett antal armbandsbyten. Förvånandsvärt få batteribyten och tidhållningen är sjukt bra. Har ofta använt den för att ställa mina mekaniska ur. Jag skiter i värdet (som inte lär vara stort) utan är intresserad av vad tusan jag köpte en gång i tiden.

IMG_0683.JPG

Kanon, tack för mycket informativt svar!

Vill minnas att serviceintervallet påstods vara ca 10år för detta urverk, vilket känns långt. Vet du något om det? Lär ju märkas på klockans gång, som för övrigt är extremt exakt, men bra attt veta så att något inte slits i onödan om jag väntar för länge med service. (Klockan knackar på 5 år).

Kanske blir läge att sälja den och köpa en 43,5mm PO - har sett några fina bilder här på forumet. Det svåra är vara färgvalet blått/svart...

Tack och god tur till Köpenhamn!

Serviceintervaller på upp till tio år gäller manufakturkalibrar med co-axial gång. Kaliber 3304 bör servas vart femte, sjätte år tyvärr beroende på användning. Tänk på att inte använda kronografen kontinuerligt då urverket inte är byggt för detta (det är däremot kaliber 9300 med efterföljare).

Vänligen
Forumets undersköterska

• Like
Reactions: Cub
Serviceintervaller på upp till tio år gäller manufakturkalibrar med co-axial gång. Kaliber 3304 bör servas vart femte, sjätte år tyvärr beroende på användning. Tänk på att inte använda kronografen kontinuerligt då urverket inte är byggt för detta (det är däremot kaliber 9300 med efterföljare).

Vänligen
Forumets undersköterska
Är det 10 år? Sedan vilket produktionsår? Min AT med 8500 tickar på perfekt, ännu bara 4 1/2 år ungt :)

Vänligen
Forumets undersköterska

Ok, tack - bra info.

Har läst många olika rekommendationer på serviceplatser på forumet, alltifrån Rob E till klockmäster i Globen, har ni koll på ungefär vad en standardservice bör landa på? 5-6k? Skickas klockan iväg för sådant eller kan butikerna fixa det in-house?

Tack!

Vänligen
Forumets undersköterska

Det innebär således att nya 39,5/43,5mm PO med kaliber 8900 har rekommenderat serviceintervall på 10år?

Värt en del i sig, både tid och pengar...

Jag vill ha nya Speedmaster 38mm coaxial chronograph med 3330-verket. Övertala mig om att jag inte borde köpa den. Hittils har jag: dyr för tråkigt instegsverk och aluminium-bezel (keramik är ju ball) på con-listan.

Är det 10 år? Sedan vilket produktionsår? Min AT med 8500 tickar på perfekt, ännu bara 4 1/2 år ungt :)

Omega har officiellt aldrig spikat något intervall, visa av erfarenheten från kaliber 2500 som man år 1999 högtidligt menade skulle klara 10 år vilket den ju inte gjorde - ett urverk består av mer än balansen och dess impulsöverföring till löpverket och i fallet med kaliber 2500 är ju inte resten av urverket dimensionerat för långa serviceintervaller. Det är däremot kaliber 8500 och alla urverk som bygger på detta - här kommer co-axial gången till sin fulla rätt. Omega har som sagt inte från centralt håll spikat något intervall utan bara konstaterat att urverket klarar "längre" serviceintervall, däremot har bl.a företrädare för Omega i USA talat om att urverken klarar 10 år mellan varje fullservice.

• Like
Reactions: F32
Jag vill ha nya Speedmaster 38mm coaxial chronograph med 3330-verket. Övertala mig om att jag inte borde köpa den. Hittils har jag: dyr för tråkigt instegsverk och aluminium-bezel (keramik är ju ball) på con-listan.
Ovala subdials sabbar allt!

Omega har officiellt aldrig spikat något intervall, visa av erfarenheten från kaliber 2500 som man år 1999 högtidligt menade skulle klara 10 år vilket den ju inte gjorde - ett urverk består av mer än balansen och dess impulsöverföring till löpverket och i fallet med kaliber 2500 är ju inte resten av urverket dimensionerat för långa serviceintervaller. Det är däremot kaliber 8500 och alla urverk som bygger på detta - här kommer co-axial gången till sin fulla rätt. Omega har som sagt inte från centralt håll spikat något intervall utan bara konstaterat att urverket klarar "längre" serviceintervall, däremot har bl.a företrädare för Omega i USA talat om att urverken klarar 10 år mellan varje fullservice.
Intressant att höra, tack!

Urverket är det inget större fel på, men de ser ut som parfymklockor. Köp en äldre Speedmaster automatic/racing, pro eller Mark II istället.

Verkar som jag kommer ha råd med en Omega inom några månader så vänder mig till experterna här på Klocksnack med mina frågor. Har länge velat köpa en Seamaster Professional 300M Diver. Har tittat en del på 2531.80.00 och 2220.80.00 men har lite svårt att komma fram till vilken av dessa som ger mest "Bang for the buck" eller vilken jag helt enkelt ska satsa på. Vad säger ni? Finns det några andra refs jag ska leta efter? Vad är rimligt att lägga på en av dessa klockor?

Tack på förhand!
/Victor

Satt å läste i den dära bekväma klock tråden och det slog mig att de känns som de e rätt få som har koll på omegas nya justerbara lås

Hitta denna tråden på wus där folk skri er av sig om vilka partnr som behövs för att anpassa nya låsen till äldre modeller tex speedys, PO(8500,2500) smpc och faktiskt även aqua terra 41mm !

http://forums.watchuseek.com/f20/wh...asp-117stz001154-3609002.html#/topics/3609002
Vet du nån som säljer justerbar clasp till omega smp i Sthlms området? :)

Äntligen lite mer info kring Aqua terran Railmastern. Lite lång utläggning i videon men fina bilder o klockan ser ju enligt mig iaf riktigt trevlig ut

Tillbaka
Topp