• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 378 53.7%
  • Hesalit

Röster: 326 46.3%

• Totala väljare
    704
Omegas Nato kostar en slant men jäklar va bra de är. Har man en klocka man gillar så är det värt det. Har aldrig varit fan av Nato då jag tyckt de jag prövat alltid varit för hårda och av låg kvalité. Har dock ändrat uppfattning o trivs väldigt bra med Nato nu. Tudors Nato är oxå bra men håller Omegas högre.
IMG_0262.JPG

Bond skulle burit speedy btw
Har alltid förkastat NATO-band men bilder med Omegas egna gör en lockad att bära kombon du kör. Verkligen riktigt schysst.

Omegas Nato kostar en slant men jäklar va bra de är. Har man en klocka man gillar så är det värt det. Har aldrig varit fan av Nato då jag tyckt de jag prövat alltid varit för hårda och av låg kvalité. Har dock ändrat uppfattning o trivs väldigt bra med Nato nu. Tudors Nato är oxå bra men håller Omegas högre.
IMG_0262.JPG

Bond skulle burit speedy btw
Sorry Bond måste kunna bada med sin klocka vet du ;)

SMPc med kaliber 8800 var ju ett hett tips inför Baselworld 2017 men så blev det ju inte. Vi får se till nästa vår om det blir av då istället. Är inte så säker på att vi kommer att se någon stor prishöjning trots manufakturkaliber. Omega ligger rätt bra i prissättningen nu sett till hur Swatch-gruppen profilerat sina varumärken och har sin tyngdpunkt mellan 40-80k i listpris. Man erbjuder bättre produkter än huvudkonkurrenten Rolex till ett något lägre pris och det tror jag man är rätt nöjda med. Nu är det bara att låta tiden göra sitt; för 20 år sedan skrattade vi om någon påstod att Omega skulle kunna vara on a par med Rolex men där är vi nu. Med en målmedveten strategi och Swatch-gruppens resurser i ryggen blir det spännande att se hur varumärket uppfattas om ytterligare 20 år från nu. En instegsdykare som SMPc, som sålt väldigt bra alltsedan år 1993, tror jag man kommer att vilja behålla i prisspannet 35-40k i listpris för att undvika att hamna alltför nära PO 8800/8900 som ligger runt 15k extra. Longines har ju för övrigt börjat fylla upp tomrummet som Omega lämnat efter sig i prisklassen 20-30k riktigt bra samtidigt som Tissot spänner musklerna i den prisklass Longines i sin tur överger. Omegas rörelse up-scale har resulterat i förändringar i hela varumärkesuppsättningen.

Vänligen
Forumets undersköterska

SMPc med kaliber 8800 var ju ett hett tips inför Baselworld 2017 men så blev det ju inte. Vi får se till nästa vår om det blir av då istället. Är inte så säker på att vi kommer att se någon stor prishöjning trots manufakturkaliber. Omega ligger rätt bra i prissättningen nu sett till hur Swatch-gruppen profilerat sina varumärken och har sin tyngdpunkt mellan 40-80k i listpris. Man erbjuder bättre produkter än huvudkonkurrenten Rolex till ett något lägre pris och det tror jag man är rätt nöjda med. Nu är det bara att låta tiden göra sitt; för 20 år sedan skrattade vi om någon påstod att Omega skulle kunna vara on a par med Rolex men där är vi nu. Med en målmedveten strategi och Swatch-gruppens resurser i ryggen blir det spännande att se hur varumärket uppfattas om ytterligare 20 år från nu. En instegsdykare som SMPc, som sålt väldigt bra alltsedan år 1993, tror jag man kommer att vilja behålla i prisspannet 35-40k i listpris för att undvika att hamna alltför nära PO 8800/8900 som ligger runt 15k extra. Longines har ju för övrigt börjat fylla upp tomrummet som Omega lämnat efter sig i prisklassen 20-30k riktigt bra samtidigt som Tissot spänner musklerna i den prisklass Longines i sin tur överger. Omegas rörelse up-scale har resulterat i förändringar i hela varumärkesuppsättningen.

Vänligen
Forumets undersköterska
Den nya icke LE railmastern med mastercoxial kommer lista ca 40 tkr. Tror du verkligen en ny smp hamnar under det?

Senast ändrad:
Har alltid förkastat NATO-band men bilder med Omegas egna gör en lockad att bära kombon du kör. Verkligen riktigt schysst.
Precis, jag har testar massvis av olika Natos o aldrig fattat tyckte innan jag denna gång satte på det medföljande natot till speedyn o märkte hur skönt det satt trots att jag kör det tight.

Den nya icke LE railmastern med master coxial kommer lista ca 40 tkr. Tror du verkligen en ny smp hamnar under det?

På samma nivå eller marginellt under, är mitt tips. Mest av allt hoppas jag att modellen verkligen kommer, kaliber 2500 är en pärla (har själv två klockor med det urverket) men kaliber 8800 har så mycket mer att erbjuda och är, om än större och något tjockare, ändå den manufakturkaliber som dimensionsmässigt hamnar närmast.

Vänligen
Forumets undersköterska

Jag har en fråga som jag undrar om någon kan besvara eller ha en uppfattning om. Vad kan det kosta att byta/fixa den vridbara dykringen på en Omega SMP 300 m quartz 36 mm. Problemet är alltså att ringen inte går att vrida... Tacksam för svar! :)

Nykokt till trots har jag redan hunnit seriöst betrakta en Omega Speedmaster som ett snudd på måste.
Vill gärna ha en större modell på handleden, minst 42 mm. Och helst inte bli skinnflådd på andrahandsmarknaden:D

Hoppas på hjälp från Omega konnässörerna här:)

Nykokt till trots har jag redan hunnit seriöst betrakta en Omega Speedmaster som ett snudd på måste.
Vill gärna ha en större modell på handleden, minst 42 mm. Och helst inte bli skinnflådd på andrahandsmarknaden:D

Hoppas på hjälp från Omega konnässörerna här:)
Speedmaster Moonwatch-kollektionen låter som något för dig; 44.25mm i diameter och grymma urverk (9300/9900). Finns i olika material och färger. Andrahandsvärdet är väl ingen höjdare men om du köper lätt begagnat så lindrar du ju smällen en aning. Kan ge exempel på min egen 44.25:

IMG_20170708_124123.jpg

Speedmaster Moonwatch-kollektionen låter som något för dig; 44.25mm i diameter och grymma urverk (9300/9900). Finns i olika material och färger. Andrahandsvärdet är väl ingen höjdare men om du köper lätt begagnat så lindrar du ju smällen en aning. Kan ge exempel på min egen 44.25:

IMG_20170708_124123.jpg
Mycket fin!

Och 44.25 mm känns perfekt för mig, särskilt som jag får intrycket att Speedmastern generellt är en ganska "lång" modell?

Vad har du för band på den?

Mycket fin!

Och 44.25 mm känns perfekt för mig, särskilt som jag får intrycket att Speedmastern generellt är en ganska "lång" modell?

Vad har du för band på den?
Även om 44 är perfekt för dig så prova en först då de är relativt höga, bara så du vet vad du köper. Vad menar du med "lång"? Om du syftar på måttet mellan övre och undre bandhornen så är det typ 49mm, rätt så kompakt alltså.

Just nu sitter den på ett canvasband köpt av @Feskarn här på forumet för en liten summa. Originalbandet till just denna modell är grå alligator ser ut så här:

IMG_20170603_113357.jpg

Även om 44 är perfekt för dig så prova en först då de är relativt höga, bara så du vet vad du köper. Vad menar du med "lång"? Om du syftar på måttet mellan övre och undre bandhornen så är det typ 49mm, rätt så kompakt alltså.

Just nu sitter den på ett canvasband köpt av @Feskarn här på forumet för en liten summa. Originalbandet till just denna modell är grå alligator ser ut så här:

IMG_20170603_113357.jpg

Det ska jag absolut!

Det jag menade med lång var just måttet mellan hornen som du angav.
Föredrar också klockor som sitter högt, helt klart.

Tack för hjälpen:)

Sitter och funderar på en Speedmaster Racing, 3552.59.00. Bra pris från en svensk handlare på Chrono 24.

Är det någon som har någon förstahandskoll på den här?

Hej!

Ni är flera som är riktigt duktiga här så jag slänger in en fråga: Vad kan ni om Omegas urverk 3304? (Bla använt på Speedmaster Date ref 323.30.40.40.06.001).

Tack på förhand!

Hej!

Ni är flera som är riktigt duktiga här så jag slänger in en fråga: Vad kan ni om Omegas urverk 3304? (Bla använt på Speedmaster Date ref 323.30.40.40.06.001).

Tack på förhand!

Det kan liknas vid ett ETA 7750 i dess finaste tappning och var Omegas instegskaliber bland kronografverken. I det närmaste omodifierat (om man bortser från datumväxlingen och rotorn) och i produktion under en mycket kort tidsperiod - Omega har, i sin rörelse up-scale, slutat använda ETA 7750. Den nuvarande instegskalibern är kaliber 3330 som visserligen har sina rötter i samma baskaliber men som är modifierad beyond recognition. Kaliber 3330 är ljusår mer tekniskt avancerad med bland annat kolumnhjul, vertikal inkoppling av kronografmekanismen, co-axial gång med balans som andas fritt och så en fantastisk Si14-spiral till allt detta.

Jag gillar personligen inte benämningen 3304 heller, det gör urverket alldeles för enkelt att förväxlas med 33xx-serien (kaliber 3301, 3303 och 3313, i produktion år 2001-2013. Flyback/rattrapante-versionen kaliber 3612 tillverkas fortfarande men i mycket blygsam skala, färre än tusen enheter per år enligt en Omega rep som jag har talat med) som fram till lanseringen av kaliber 9300 år 2011 under en dryg tioårsperiod var Omegas flaggskepp bland kronografverken - ett direkt svar på Rolex kaliber 4130 och i dess sista revidering, kaliber 3313C, ett mycket fint, kultiverat och tekniskt avancerat urverk; ett av de allra finaste vi har sett i serieproduktion.

Ja, för att sammanfatta; kaliber 3304 skiljer sig något från föregångaren kaliber 1164 (datumväxlingen och lokaliseringen av subdials) men är alltså i praktiken ett kronometercertifierat ETA 7750 Top. En traktor; robust och beprövad men utan tekniskt finlir och byggd med kostnadsbesparing i åtanke.

Vänligen
Forumets undersköterska

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp