Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Äsch har inga problem med tjockleken på min smpc, men börjar det bli tjockare så är det inte så roligt. Förstår inte heller varför omega gör det så förbannat komplicerat med genomskinliga boettlock och grejer. Tror det skulle öppna upp för ett stort antal människor ifall deras kronografer och deras överviktiga dykare vore mindre, både till längd, bredd och tjocklek. Jag själv drar mig för deras flaggskkeppskronografer som är vansinnigt fina MEN, de är för stora!Ännu intressantare är ju att 2500 är blott 4.1 mm tjockt vilket är nästan 2 mm tunnare än Rolex 3135(Rolex "huvud-urverk" sen 80-talet). Trots detta så är SMPc tjockare än subben, om än lite. Jag älskar min SMPc men jag hade älskat den ännu mer på 11 mm som de gamla var.
Gällande länk och clasp jag nämnde så är de ju inte på något sätt dåliga, de är bara sämre än Rolex och möjligen Tudors utbud.
Lite källor:
https://www.bobswatches.com/rolex-blog/rolex-info/rolex-caliber-3135-a-time-tested-movement.html
https://omegaforums.net/threads/omega-cal-8500-thickness.1412/
Äsch har inga problem med tjockleken på min smpc, men börjar det bli tjockare så är det inte så roligt. Förstår inte heller varför omega gör det så förbannat komplicerat med genomskinliga boettlock och grejer. Tror det skulle öppna upp för ett stort antal människor ifall deras kronografer och deras överviktiga dykare vore mindre, både till längd, bredd och tjocklek. Jag själv drar mig för deras flaggskkeppskronografer som är vansinnigt fina MEN, de är för stora!
Lyssnade du på KS podden med Claes Nilsson? Han teasade lite om en master co-ax bondklocka till basel 2018. Har svårt att tro att dom kommer ändra på den alltför mycket, men det blir kul att se! I övrigt, tänk en Speedmaster Racing, i 40mm och 11-12mm tjockDet har inte jag heller men fick den vara tunnare? Absolut.
![]()
2531.80 vs SMPc, 11 vs 13 mm
Jag håller i övrigt helt med, nya Speedmaster Racing är asläcker men inget jag klarar av att bära upp. Främst är jag rädd för att Omega kommer uppdatera SMP:n, göra den skitsnygg men tjocka på den. Det är en dealbreaker för mig :/
Lyssnade du på KS podden med Claes Nilsson? Han teasade lite om en master co-ax bondklocka till basel 2018. Har svårt att tro att dom kommer ändra på den alltför mycket, men det blir kul att se! I övrigt, tänk en Speedmaster Racing, i 40mm och 11-12mm tjock![]()
Grym klocka! Ännu grymmare strap! Men 17,8 mm är för tjockt...17.8 mm, helt perfekt tjocklek
![]()
![]()
Kan bara hålla med!Förbaskat trevlig denna. Perfekt size. Att ingen klipper den på K&S?
![]()
Se denna:Hej hej...
Finns säker svar på mina två frågor tidigare i tråden men kastar ut dessa här ihop om svar.
1: Jag sitter på en PO 45,5 mm med 22 mm mellan bandhornen och tänkte införskaffa bandverktyg så att jag med "amatöringrepp" kan switcha mellan länk och gummi. Har siktat in mig på Bergeon men den verkar finnas med olika produktnamn/nummer. Vilken ska jag köpa eller passar "alla till alla ingrepp"?
2. Skulle det funka att sätta en länk från min PO med 22 mm mellan hornen till en Speedy med 21 mm mellan hornen! Eller kommer det bara att se tragiskt ut?
Tack på förhand...
Stort tack för tips.
Stort tack för tips.
Ska jag tolka det som att den är universal och passar samtliga modeller?
Med vänlig hälsning...
Kan bara hålla med!
![]()
![]()
Svårt att tyda nåt av ett 5 sek klipp, men spännande att se vad som kommer
Äntligen, det tog ett bra tag. Jag måste pallra mig till en AD och klämma inom kort.Ickelimiterade Railmaster nu på Omegas hemsida med svenska listpriser, ljus tavla har samma pris.
Någon som vet om Göteborgs AD fått hem den?
![]()
![]()
![]()
![]()
Är lite nyfiken på vad Omega ska presentera...
Tänk att du ska skaffa båda.Har fått upp ögonen för omega och det är två modeller som är intressanta. Hjärtat säger månklockan och hjärnan säger smp då det egentligen är en bättre klocka på typ alla punkter. Den har det som jag kräver av en klocka som vattentätet, bra urverk som är cosc certifierat, datum och saphir glas och är mer toolig överlag. Men jag kan inte få månklockan ur huvudet trots att jag stör mig på flera saker! Önskade jag kunde skaffa båda så var problemet löst. Nä hur ska jag tänka?
Bra svar därTänk att du ska skaffa båda.