• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 370 53.9%
  • Hesalit

Röster: 317 46.1%

• Totala väljare
    687
Märkligt, Omegas läderremmar brukar vara av läskigt hög kvalitet men bra att det blev ett garantiärende så att dom kan kika på vad som fallerat med just den här remmen.

Nu kan du ju passa på att pröva lite olika NATO's medan du väntar, @MånsT :)

Vänligen
Forumets undersköterska

Är nog snarare tvärtom. HEQ/HAQ slår Omega-kvarts med hästlängder. Typ Grand Seiko, Citizen Chronomaster, Oysterquartz osv.
Inser nu att mitt inlägg var tvetydigt. Då killen var inne på en AT quartz så utgick jag från att han ville ha Omega, jag anser att man ska köpa det man är "inställd" på -> inget annat duger då. Syftade faktiskt inte på själva kvaliteten eller dylikt mellan tillverkarna! :)
AT quartz är ute ur bilden, studier har gett att dom är en halvmesyr. SMP quartz är nog roligare. Men just nu är jag inne på en Aerospace.
Japanska klockor är som japanska bilar, vet att dom är jättebra men jag vill inte ha dom.

• Like
Reactions: Kay
Surt med sömmen men gött att det gick på garantin men...billiga halvmesyrer till dyrare klockor känns sällan bra
Det känns som ett garantiärende så jag hoppas Swatch gör det enda rätta och ger mig ett nytt. Lite tråkigt faktiskt att det hände, förhoppningsvis är det bara ett måndagsexemplar.

Märkligt, Omegas läderremmar brukar vara av läskigt hög kvalitet men bra att det blev ett garantiärende så att dom kan kika på vad som fallerat med just den här remmen.

Nu kan du ju passa på att pröva lite olika NATO's medan du väntar, @MånsT :)

Vänligen
Forumets undersköterska
Exakt, denna höll också bra kvalitet, otroligt bekväm och mjuk. Dock räcker ju ett löst stygn för att det ska bli ett problem...

NATO har aldrig varit min grej men vi får se, kanske hinner jag samla mod de kommande dagarna ;)

AT quartz är ute ur bilden, studier har gett att dom är en halvmesyr. SMP quartz är nog roligare. Men just nu är jag inne på en Aerospace.
Japanska klockor är som japanska bilar, vet att dom är jättebra men jag vill inte ha dom.
Intressant! Aerospace är också fin. Jag tänkte faktiskt detsamma om Seiko innan men efter att ha provat på så jag säger bara, ge dem (Grand Seiko) en chans!

image.jpeg

Är det vanligt att klockor tappar lite? Jag har tappat 45 sekunder sen jag ställde min klocka för 2 veckor sedan. Inget som stör mig nämnvärt sålänge det är vad som kan förväntas. Klockan har under tiden använts ganska flitigt dagtid och legat på nattduksbordet eller i snurran ca 10 timmar/dygn.

image.jpeg

Är det vanligt att klockor tappar lite? Jag har tappat 45 sekunder sen jag ställde min klocka för 2 veckor sedan. Inget som stör mig nämnvärt sålänge det är vad som kan förväntas. Klockan har under tiden använts ganska flitigt dagtid och legat på nattduksbordet eller i snurran ca 10 timmar/dygn.
Det är väldigt ovanligt att en mekanisk klocka ligger på +-0. Eftersom det är en chronometer ska klara att hålla -4 till +6 sekunder per dygn när den levereras från fabrik,
45s på två veckor är därmed helt normalt.
Hoppas du fortfarande trivs lika bra med den :)

Det är väldigt ovanligt att en mekanisk klocka ligger på +-0. Eftersom det är en chronometer ska klara att hålla -4 till +6 sekunder per dygn när den levereras från fabrik,
45s på två veckor är därmed helt normalt.
Hoppas du fortfarande trivs lika bra med den :)
Jag har förstått att det är så, men tänkte att min Oris Aquis som jag hade innan hade ungefär samma precision och att man kanske kunde förvänta sig en lite snävare tolerans från Omega. Hur som helst är jag fortfarande sjukt nöjd och glad över klockan du sålde till mig!:) va ute på en "AW" som slutade sent in på natten förra onsdagen med några vänner. En av dom har en Seamaster Quartzare som är 2-3 år gammal som jag fick prova. Fast min tingar ett betydligt högre värde var det ändå något som gjorde att jag gillade den som fan. Blir nog en SMP med automatsnurra med tiden!

Jag har förstått att det är så, men tänkte att min Oris Aquis som jag hade innan hade ungefär samma precision och att man kanske kunde förvänta sig en lite snävare tolerans från Omega. Hur som helst är jag fortfarande sjukt nöjd och glad över klockan du sålde till mig!:) va ute på en "AW" som slutade sent in på natten förra onsdagen med några vänner. En av dom har en Seamaster Quartzare som är 2-3 år gammal som jag fick prova. Fast min tingar ett betydligt högre värde var det ändå något som gjorde att jag gillade den som fan. Blir nog en SMP med automatsnurra med tiden!
Jag kan absolut hålla med dig om att förväntningarna är högre ju dyrare klockan är. Tyvärr verkar det inte vara helt logiskt, jag har haft en ny Seiko Sumo som gick bättre än en ny Rolex DJ så det handlar nog mycket om tur. Retar du dig på att de sakar är det nog inga bekymmer att rucka den men eftersom den håller sig inom specen kommer det såklart inte ses som ett garantiärende.
För att det ska kännas något bättre kan jag nämna att jag nyss köpte en begagnad Breitling Chronomat som sackar drygt 30s/dygn :).
En SMP vore ett bra komplement nu när du snöat in på Omega!

-45 sekunder på två veckor ger väl cirka -3 sek/dygn så det är ju inom ramarna för COSC, dock brukar Omega regulera klockorna så att de går aningen plus vilket alltid är att föredra och den nya METAS-standarden är 0 till +5 sek/dygn vilket är tuffare än COSC's -4 till +6 sek/dygn (vilket motsvarar en precision på 99,99%).

En förklaring till varför klockan går minus kan vara om du låter den vila i någon särskild position nattetid. I så fall kan det vara en god idé att pröva sig fram och se om klockan går plus i någon särskild position. Går den något minus i wristtime (vilket alltså är ovanligt med manufakturkalibrarna som bygger på 8500-serien) kan detta kompenseras med rätt position under natten vilket sammantaget kan ge en bättre precision. Men kolla hur klockan presterar på handleden; minusgång är irriterande i sig men börjar den göra sämre än -4 sek/dygn skulle jag tveklöst lämna in den då kaliber 8500G i din klocka är byggd för så mycket bättre precision.

Vänligen
Forumets undersköterska

Förutom Undersköterskans teori och förslag här ovan (med vilka jag instämmer) kan jag även lägga till att några av mina klockor som fortar sig något vid användning oftast tappar något om de får sitta mer regelbundet i windern. Min SubC är ett bra exempel, den ligger på ca +0,5-1 sek/dygn vid normal användning men så fort den hamnar i windern några dagar så går den ca -1-2 sek/dygn. Det kan också vara något du kan ta i beaktande möjligen @Degnell. :)

Klämde på en DSOTM Vintage Black igår. Som det mesta var den betydligt snyggare i verkligheten än på blid. Wow! säger jag bara, grym klocka! Förvånansvärt lätt och bekväm med tanke på storleken (har aldrig klämt på någon DSOTM förr). Vill ha! Enda felet är väl prislappen. Listar väl på en 80-90 sa jag till hustrun efteråt men när jag kollade sedan så skrev Omega 104K. Oj! Nej, det var inte i en affär. Den satt på ägarens vänstra handled.

Klämde på en DSOTM Vintage Black igår. Som det mesta var den betydligt snyggare i verkligheten än på blid. Wow! säger jag bara, grym klocka! Förvånansvärt lätt och bekväm med tanke på storleken (har aldrig klämt på någon DSOTM förr). Vill ha! Enda felet är väl prislappen. Listar väl på en 80-90 sa jag till hustrun efteråt men när jag kollade sedan så skrev Omega 104K. Oj! Nej, det var inte i en affär. Den satt på ägarens vänstra handled.
Bild skall man ju ha med även om jag inte har någon på det exemplaret. Så alla vet vad man pratar om. Ber om ursäkt för det.

DarkSideOfTheMoon_003.jpg

-45 sekunder på två veckor ger väl cirka -3 sek/dygn så det är ju inom ramarna för COSC, dock brukar Omega regulera klockorna så att de går aningen plus vilket alltid är att föredra och den nya METAS-standarden är 0 till +5 sek/dygn vilket är tuffare än COSC's -4 till +6 sek/dygn (vilket motsvarar en precision på 99,99%).

En förklaring till varför klockan går minus kan vara om du låter den vila i någon särskild position nattetid. I så fall kan det vara en god idé att pröva sig fram och se om klockan går plus i någon särskild position. Går den något minus i wristtime (vilket alltså är ovanligt med manufakturkalibrarna som bygger på 8500-serien) kan detta kompenseras med rätt position under natten vilket sammantaget kan ge en bättre precision. Men kolla hur klockan presterar på handleden; minusgång är irriterande i sig men börjar den göra sämre än -4 sek/dygn skulle jag tveklöst lämna in den då kaliber 8500G i din klocka är byggd för så mycket bättre precision.

Vänligen
Forumets undersköterska
Tack för tipset, verkligen! Ska väl inte ropa hej än, men tidigare låg klockan "på rygg" när jag inte använde den. Sedan tipset har jag börjat ställa den på högkant med motsatt sida till kronan ner och då tappar den inte längre. Är det tvärt om så den fortar så får jag väl kolla hur mycket och sätta upp ett schema för hur jag ska placera den för att ha så liten felmarginal som möjligt när månaden är slut, men en sån plan skulle jag hålla väldigt tyst om för mina vänner. Dom undrar ju redan efter att jag "köpt en så dyr klocka". Tänk då om jag berättade att varannan natt lägger jag den på rygg och varannan på högkant för att slippa ställa om en minut var 20:e dag!:)

Tack för tipset, verkligen! Ska väl inte ropa hej än, men tidigare låg klockan "på rygg" när jag inte använde den. Sedan tipset har jag börjat ställa den på högkant med motsatt sida till kronan ner och då tappar den inte längre. Är det tvärt om så den fortar så får jag väl kolla hur mycket och sätta upp ett schema för hur jag ska placera den för att ha så liten felmarginal som möjligt när månaden är slut, men en sån plan skulle jag hålla väldigt tyst om för mina vänner. Dom undrar ju redan efter att jag "köpt en så dyr klocka". Tänk då om jag berättade att varannan natt lägger jag den på rygg och varannan på högkant för att slippa ställa om en minut var 20:e dag!:)
All respekt för dina vänner men bry dig inte om deras brist på förståelse! Kul att iallafall du är intresserad och kom ihåg att en mekanisk klocka är något man köper med hjärtat och inte skallen. Har själv märkt att klockintresset är smittsamt så snart kanske dina vänner frågar dig om råd :)

Nån som testat de nya PO ännu? Fick dessa 2 bilder av @ROB-1832
Båda i stål svart resp blå. Lite kul att det nu går att få den blåa. På bilderna ser den ju väldigt stor ut samt allt sedvanligt blänk som blir i butik,men självfallet måsta jag så snart tillfälle ges testa :)
IMG_1839.JPG
IMG_1840.JPG
Är den blåa 39,5mm? Sugen på en sådan om den känns bra :)

Tillbaka
Topp