• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 370 53.9%
  • Hesalit

Röster: 317 46.1%

• Totala väljare
    687
Någon kunnig här som tror sig kunna säga vad ref. på denna quartz Seamaster kan vara? Fick ärva/ta över den av farsan för några år sedan men vet inte mycket mer än att den troligtvis är från början av 80talet. När jag fick den satt den på en sunkig no-name länk, skulle vara kul att hitta en tidsenlig Omega-länk istället, samt kanske få bytt ut det repiga glaset :)

/Måberg

2016-07-18 21.02.22.jpg

Någon kunnig här som tror sig kunna säga vad ref. på denna quartz Seamaster kan vara? Fick ärva/ta över den av farsan för några år sedan men vet inte mycket mer än att den troligtvis är från början av 80talet. När jag fick den satt den på en sunkig no-name länk, skulle vara kul att hitta en tidsenlig Omega-länk istället, samt kanske få bytt ut det repiga glaset :)

/Måberg

2016-07-18 21.02.22.jpg

Det fanns en linje som hette Seamaster Quartz "Replica" men som vanligt när det kommer till Omega så finns det en rad olika Referenser.
Den linjen kom runt 1982. så det skulle stämma rent tidsmässigt men mer än så kan jag inte hjälpa dig.

Det fanns en linje som hette Seamaster Quartz "Replica" men som vanligt när det kommer till Omega så finns det en rad olika Referenser.
Den linjen kom runt 1982. så det skulle stämma rent tidsmässigt men mer än så kan jag inte hjälpa dig.
Mer än jag visste åtminstone, kan vara en bra grund att googla vidare på! Tack :)

Jag besökte en Omega AD igår och de förvarnade att de trodde att de kommer att höja priset inom kort, dock inget besked om när. Någon annan som har hört samma sak? Att de skulle ta rygg på Tudor som enligt dem kommer att höja listpriset.

Snöat lite in på att skaffa en quartz (men det kan ju ändra sig). Kollat på AT men den senaste ser ju inte så kul ut med som det verkar tryckta index och logo. Lite sökande har gett föregångaren med applicerade index, hittat dessa två ref. Hur är det, finns det fler färger eller tidigare modeller med applicerade index?
Hur är prisbilden ? Verkar svåra att hitta dom här vilket tyder på en stigande sådan kanske ?

http://www.omegawatches.com/watches/seamaster/aqua-terra-quartz/23110396106001/
k4651_4.jpg

http://www.omegawatches.com/watches/seamaster/aqua-terra-quartz/23110396102001/
231.10.39.61.02.001-c.jpg

Snöat lite in på att skaffa en quartz (men det kan ju ändra sig). Kollat på AT men den senaste ser ju inte så kul ut med som det verkar tryckta index och logo. Lite sökande har gett föregångaren med applicerade index, hittat dessa två ref. Hur är det, finns det fler färger eller tidigare modeller med applicerade index?
Hur är prisbilden ? Verkar svåra att hitta dom här vilket tyder på en stigande sådan kanske ?

k4651_4.jpg

Tror bara den fanns i grå och vit. Jag hade en grå, den fick vandra vidare till min far.

AT kan väl vara roligt i olika utförande!
null_zps2dfe0c30.jpg

Jo, men den där ser faktiskt inte dum ut alls. Dom jag listade känns ändå som AT8500 wannabees, dvs en bra bit ifrån och den senaste som en ren homage nästan men den här känns ju i klass som dom med 2500 (förutsätter att det är en quartz-version på bilden).

k4651_4.jpg

Gillar den grå. Är nyfiken på att höra Undersköterskans utlåtande om den.

k4651_4.jpg

Ska du ha en Aqua Terra så rekommenderar jag starkt att köpa en automatisk sådan, allra helst med 8500-verket men 2500 om budgeten är tight. Med ett quartz-verk förlorar man hälften av det roliga i klockan (sämre detaljer osv). Vill du ändå ha quartz från Omega så kanske en gammal Seamaster Professional 300m kan vara något?

Ska du ha en Aqua Terra så rekommenderar jag starkt att köpa en automatisk sådan, allra helst med 8500-verket men 2500 om budgeten är tight. Med ett quartz-verk förlorar man hälften av det roliga i klockan (sämre detaljer osv). Vill du ändå ha quartz från Omega så kanske en gammal Seamaster Professional 300m kan vara något?
Jag har en AT med 8500, blå i senaste version (Master coaxial) + en GMT 50Y med svärdvisare. Ja, du har ju givetvis rätt! Så varför surrar jag om quartz-Seamasters ? :meh: Ja, det kan man ju verkligen undra. Snöar in på en quartz med klass då och då och jag gillar ju verkligen Seamasters i alla varianter. Men kanske skall kolla mer på Breitling i stället ?

Gillar den grå. Är nyfiken på att höra Undersköterskans utlåtande om den.

Nja, jag gillar dom inte av den enkla anledningen att de är kvartsklockor. Livet är för kort för sådant. Sedan är dom ju generellt enklare konstruktioner; det kan exempelvis vara värt att påpeka att AT 8500 har visare och index i solitt vitt guld som rhodiumpläterats medan motsvarande kvartsmodeller har fått hålla till godo med stål istället.

Vänligen
Forumets undersköterska

Jag har en AT med 8500, blå i senaste version (Master coaxial) + en GMT 50Y med svärdvisare. Ja, du har ju givetvis rätt! Så varför surrar jag om quartz-Seamasters ? :meh: Ja, det kan man ju verkligen undra. Snöar in på en quartz med klass då och då och jag gillar ju verkligen Seamasters i alla varianter. Men kanske skall kolla mer på Breitling i stället ?
Tja, alltså vill du ha Omega-quartz så duger ju inget annat. Dock vore Breitling och även Grand Seiko vara värdiga kandidater när det kommer till "quartz med klass".

Nja, jag gillar dom inte av den enkla anledningen att de är kvartsklockor. Livet är för kort för sådant. Sedan är dom ju generellt enklare konstruktioner; det kan exempelvis vara värt att påpeka att AT 8500 har visare och index i solitt vitt guld som rhodiumpläterats medan motsvarande kvartsmodeller har fått hålla till godo med stål istället.

Vänligen
Forumets undersköterska
Tack!

Det var svaret jag väntat mig. Men skönt att få det verifierat av en expert :)

Ingen som har klämt på de uppdaterade Planet Ocean-klockorna? Skulle komma till AD i slutet av juli som jag förstod det, vilket är typ nu i dagarna. PO på 39,5mm med METAS-verk är väldigt lockande :)

Gahh jag är Omega Torsk, nytt på väg in igen:rolleyes:
Rätt eller fel?!
Just nu känns de så rätt :D
Ville bara skriva av mig :woot:

43,5 mm var faktiskt en behaglig storlek, kändes som den satt perfekt och nya bandet var en fullträff.
Grymish med andra ordish

Dryg dag för mig! Upptäckte att ett stygn hade börjat lossna på min GSOTM:s läderband. Extremt irriterande för mig så det var bara att skicka till Swatch i Stockholm för att få ett nytt via garanti...

IMG_20160727_180058.jpg

Köpte ett band i nöden eftersom jag vill fortsätta använda klockan. Snål som man är så sitter jag här och lider med ett band i fejkalligator av kass kvalité för 1/10 av priset på originalbandet :shifty:

IMG_20160727_183008.jpg

IMG_20160727_183012.jpg

Tja, alltså vill du ha Omega-quartz så duger ju inget annat. Dock vore Breitling och även Grand Seiko vara värdiga kandidater när det kommer till "quartz med klass".
Är nog snarare tvärtom. HEQ/HAQ slår Omega-kvarts med hästlängder. Typ Grand Seiko, Citizen Chronomaster, Oysterquartz osv.

Är nog snarare tvärtom. HEQ/HAQ slår Omega-kvarts med hästlängder. Typ Grand Seiko, Citizen Chronomaster, Oysterquartz osv.
Inser nu att mitt inlägg var tvetydigt. Då killen var inne på en AT quartz så utgick jag från att han ville ha Omega, jag anser att man ska köpa det man är "inställd" på -> inget annat duger då. Syftade faktiskt inte på själva kvaliteten eller dylikt mellan tillverkarna! :)

Dryg dag för mig! Upptäckte att ett stygn hade börjat lossna på min GSOTM:s läderband. Extremt irriterande för mig så det var bara att skicka till Swatch i Stockholm för att få ett nytt via garanti...

IMG_20160727_180058.jpg

Köpte ett band i nöden eftersom jag vill fortsätta använda klockan. Snål som man är så sitter jag här och lider med ett band i fejkalligator av kass kvalité för 1/10 av priset på originalbandet :shifty:

IMG_20160727_183008.jpg

IMG_20160727_183012.jpg
Det där sög präktigt. Tråkigt.
Men som jag läser KS så är måndagsexemplar från Omega ovanligt. Du får väl ett utbytesband fort antar jag, det ska väl inte avgöras av omega i Schweiz?

Det där sög präktigt. Tråkigt.
Men som jag läser KS så är måndagsexemplar från Omega ovanligt. Du får väl ett utbytesband fort antar jag, det ska väl inte avgöras av omega i Schweiz?
AD i Malmö rekommenderade att skicka till Swatch Group Nordic i Stockholm så bör de fixa det. 1 1/2-3 veckor...

Inser nu att mitt inlägg var tvetydigt. Då killen var inne på en AT quartz så utgick jag från att han ville ha Omega, jag anser att man ska köpa det man är "inställd" på -> inget annat duger då. Syftade faktiskt inte på själva kvaliteten eller dylikt mellan tillverkarna! :)
Rimligt, håller helt med om att det är dumt med någon slags halvlösning. Då är det bättre att köpa något billigt och samla ihop till det en vill ha. Nu ska väl iofs Omega fasa ut kvartsarna, men annars hade en supertunn kvarts-AT varit rätt trevlig! :)

IMG_20160727_180058.jpg

IMG_20160727_183008.jpg

IMG_20160727_183012.jpg
Surt med sömmen men gött att det gick på garantin men...billiga halvmesyrer till dyrare klockor känns sällan bra

Tillbaka
Topp