• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 370 53.9%
  • Hesalit

Röster: 317 46.1%

• Totala väljare
    687
Varför känns det som om det pågår nån slags häxjakt på Omega? De gnälls på alltifrån LE modeller, parfymer, solglasögon o jag vet inte allt...gnälls det på Rolex blir det ett jäkla liv...?
Rolex sådana...

63614890.jpg

:D

Hej!
Någon som har koll på dessa klockor (verkar visserligen vara likadana)? Arvegods från släktingar som fått dem genom trogen tjänst. Enligt gravyr gåvor från 1959.

DSC_0106.JPG
DSC_0105.JPG

Kan återkomma med mer info om det behövs. Tack på förhand.

Skapa gärna en tråd i Vintage-delen av forumet, där huserar några skribenter med härlig koll på äldre Omega-klockor. En bra idé är annars att öppna boettlocket; på dess baksida finns referensnumret ingraverat och i samma veva kan man ju ta en titt på urverket på vilket också klockans unika serienummer finns att tillgå.

Ja, just denna tråden känns som ett skyddat vattenhål där vi vid mer sunda vätskor i lugn och ro kan avnjuta våra överlägsna Omega-dinkor utan påhopp från Rolex-maffian :D

Vänligen
Forumets undersköterska

Någon som vet vad ett 16mm omegaspänne kostar hos AD?

Om någon har bild på hur ett orginal ser ut så uppskattas det med om man ska tråla bukten!

Läste på ett annat forum att Omega vill fasa ut kvartsklockor

"Swatch Group, som äger Omega, Longines, Tissot, Certina och några till, har som strategi att höja statusen för varumärket Omega, målet är att nå samma nivå Rolex. Som en del i detta arbete har man under senare år infört fler modeller som kostar mycket pengar, en annan del är att man ska sluta med kvartsur.
Enligt samma källa ska Longines då höjas i status för att ersätta Omega och sen ska man göra en liten rockad, Certina ska upp så att dess status (och priser får man förmoda) ska ligga över Tissot."

Vad tror ni om detta? Kommer det att lyckas?

Läste på ett annat forum att Omega vill fasa ut kvartsklockor

"Swatch Group, som äger Omega, Longines, Tissot, Certina och några till, har som strategi att höja statusen för varumärket Omega, målet är att nå samma nivå Rolex. Som en del i detta arbete har man under senare år infört fler modeller som kostar mycket pengar, en annan del är att man ska sluta med kvartsur.
Enligt samma källa ska Longines då höjas i status för att ersätta Omega och sen ska man göra en liten rockad, Certina ska upp så att dess status (och priser får man förmoda) ska ligga över Tissot."

Vad tror ni om detta? Kommer det att lyckas?
Alltså det ligger ju säkert en hel del mer bakom detta än det du saxat från det forumet (vilket forum förresten?). Så utifrån det lilla man vet så är det svårt att säga hur det kommer lyckas eller ej kanske? Swatch group verkar ju vara väldigt duktiga på marknadsföring, PR etc och med ett ganska brett modellprogram så har man ju ändå rätt stora möjligheter att framöver stärka upp sina olika varumärken ännu mer.

Alltså det ligger ju säkert en hel del mer bakom detta än det du saxat från det forumet (vilket forum förresten?). Så utifrån det lilla man vet så är det svårt att säga hur det kommer lyckas eller ej kanske? Swatch group verkar ju vara väldigt duktiga på marknadsföring, PR etc och med ett ganska brett modellprogram så har man ju ändå rätt stora möjligheter att framöver stärka upp sina olika varumärken ännu mer.
Det var på component.se jag läste detta inte kanske bästa källan men ändå intressant.

Det var på component.se jag läste detta inte kanske bästa källan men ändå intressant.
Hängt där en hel del förr faktiskt men helt missat klocktråden, där ser man! Hittade den nu. Tja, lika god källa som inlägg på KS antar jag.
Men Omega lär väl inte övergå till mekaniska verk i dom allra minsta dam-modellerna. Men dom kanske försvinner helt?

Tror ni att AT-Day-Date kommer få uppdaterat verk snart? Det har ju ett 8500, men inte Master/antimagnetiskt.. Det är ju trots allt en lite dyrare modell också jämfört med vanliga jordisar och havsplaneter.

Tror ni att AT-Day-Date kommer få uppdaterat verk snart? Det har ju ett 8500, men inte Master/antimagnetiskt.. Det är ju trots allt en lite dyrare modell också jämfört med vanliga jordisar och havsplaneter.

Ja det tror jag. Omega själva har ju dragit igång sin METAS-certifiering så de lär se till så att alla deras Co-axialklockor klarar de kraven. Känns f ö lite som om Omega just nu genomgår en förändring med mer fokus på att verk ska hålla sig inom en lite smalare fåra. Tänker på deras sagda mål att alla klockor ska ha co-axialverk, skippa kvarts (om det stämmer) samt METAS-certifieringsmålet. Ut åker förhoppningsvis lite ETA-verk och annat, även om jag måste erkänna att det inte är något fel på de verken men det är svårare att ta bra betalt för de. Titta bara på hur mycket skit IWC fått i alla år för att de använde 7750 till sin Portuguese.

Mycket möjligt att den kommer att uppdateras. Fast å andra sidan är 8500 bra motståndskraftigt mot magnetism också, förmodligen mer än man behöver medan de nyare Master-verken är ytterliggare några steg högre än vad man konkret behöver. Med andra ord bör du kunna köpa en ATDD redan nu och bli nöjd, såvida du inte tvunget vill ha det senaste vill säga.

Mycket möjligt att den kommer att uppdateras. Fast å andra sidan är 8500 bra motståndskraftigt mot magnetism också, förmodligen mer än man behöver medan de nyare Master-verken är ytterliggare några steg högre än vad man konkret behöver. Med andra ord bör du kunna köpa en ATDD redan nu och bli nöjd, såvida du inte tvunget vill ha det senaste vill säga.

Håller med. Däremot finns det värdetappsfaktorn att ta hänsyn till. Kanske är lättare att i framtiden sälja en där det står Master Co-Axial på, oavsett dess egentliga funktion.

Håller med. Däremot finns det värdetappsfaktorn att ta hänsyn till. Kanske är lättare att i framtiden sälja en där det står Master Co-Axial på, oavsett dess egentliga funktion.
Eller så blir de utan Master superduper eftertraktade och kostar 6-siffriga belopp! :greedy: Skämt åsido så är det jättesvårt att förutse framtida begpriser, det kan mycket väl vara så att du har rätt.

Haha jag har inga jätte handleder, ca 17cm skulle jag gissa på!
Har aldrig upplevt den som jätte stor på mig men men visst är den stor å tung, som som den ska va :)
Ah! Har funderat lite smått på en plopp jag med, tycker det verkar sympatiskt att den inte har några horn (och gör sig bra på mesh). Kanske bli en nån dag framöver. :)

Tillbaka
Topp