• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 370 53.9%
  • Hesalit

Röster: 317 46.1%

• Totala väljare
    687
Är Omega caliber 8400 ett inhouseverk?
Mvh
Snarare exklusivt för Omega. Swatch Group äger både Omega och urverktillverkaren ETA och det dem som tillverkar bland annat 8400. Med det sagt är det ett avancerat verk som inte ska misstas för ett vanligt ETA-verk. Det är det närmsta in-house Omega kommer, många kallar det in-house i vilket fall som helst.

Omega Equinoxe cal 1655
IMG_20160801_170309.jpg

J

@Undersköterskan Angående PO:n på bilden: Jämförde du den mot en PO utan de orangea siffrorna? Är sugen på en liknande PO, men har bara sett den varianten utan de orange siffrorna. Tycker att det på bild ser riktigt snyggt ut dock! :) Skulle du rekommendera att gå på de orangea siffrorna?

@Undersköterskan Angående PO:n på bilden: Jämförde du den mot en PO utan de orangea siffrorna? Är sugen på en liknande PO, men har bara sett den varianten utan de orange siffrorna. Tycker att det på bild ser riktigt snyggt ut dock! :) Skulle du rekommendera att gå på de orangea siffrorna?

Jo, jag funderade länge och väl. Var först inne på en PO med helt orange bezel men landade i en lite mer diskret färgklick istället. Helt klart läckert med orange siffror jämfört med enbart sekundvisaren och "Seamaster"-texten.

Jag kan direkt se att din Speedmaster, Smp chrono och Smp Bond är fejk!
6 personer har gillat bilden också dessutom. Märkligt att ingen har reagerat!
@Hebbe @Tärnan @MånsT @Airbus @Degnell @Pilot

Bedrövligt. Jag sitter just och tittar på AT'n och ser inget uppenbart fel med just den, men förutsätter att den är lika falsk som de övriga klockorna och skribenten själv. @Denke, kan inte @MrMarcus inlägg plockas bort ? Inte kul med olagligt skräp i en annars så fin tråd.

Vänligen
Forumets undersköterska

Jo, jag funderade länge och väl. Var först inne på en PO med helt orange bezel men landade i en lite mer diskret färgklick istället. Helt klart läckert med orange siffror jämfört med enbart sekundvisaren och "Seamaster"-texten.

Bedrövligt. Jag sitter just och tittar på AT'n och ser inget uppenbart fel med just den, men förutsätter att den är lika falsk som de övriga klockorna och skribenten själv. @Denke, kan inte @MrMarcus inlägg plockas bort ? Inte kul med olagligt skräp i en annars så fin tråd.

Vänligen
Forumets undersköterska

Yes. Litar på er expertis.

Bra att @Ninen79 var på hugget och upptäckte kopiorna. Trist att man ska behöva fokusera på sånt på ett klockforum, speciellt i en tråd avsedd för en specifik tillverkare.

Det märkliga är att AT'n såg så bra ut ? Nu fick vi ju visserligen aldrig se baksidan, den är avgörande - har sett kopior där man replikerat rotorn och bryggor i 8500-stil men balansen går ju inte att kopiera så den är ett säkert tecken. Tråkigt hursomhelst, men bra spottat av @Ninen79 :)

Vänligen
Forumets undersköterska

Är här någon som sitter/har suttit på en De Ville Prestige? Kände givetvis till De Ville-namnet tidigare men såg en med tillägget "Prestige" på Instagram för en vecka sen och har inte kunnat släppa den. 39mm och visar sig ha 2500-verket vilket betyder att den är tunnare än de nyare Omegorna. För övrigt har jag svårt för dressare då jag inte bär skjorta och kavaj på jobb och oftast bär t-shirt på fritiden men ändå vill jag ha en (vilket kanske säger en del om den estetiska attraktionen!).

Finns lite olika versioner såsom central sekundvisare, subsekund och subsekund+kraftreserv. Dessutom flera olika tavlor såväl som stål och gul-, rosé- och vitguld. Begagnade börjar på överkomliga drygt 20k och uppåt verkar det som men de är i produktion om man föredrar splitternytt.

2u5xh5z.jpg

om647_im.jpg

de-ville-prestige-small-seconds.jpg

Är här någon som sitter/har suttit på en De Ville Prestige? Kände givetvis till De Ville-namnet tidigare men såg en med tillägget "Prestige" på Instagram för en vecka sen och har inte kunnat släppa den. 39mm och visar sig ha 2500-verket vilket betyder att den är tunnare än de nyare Omegorna. För övrigt har jag svårt för dressare då jag inte bär skjorta och kavaj på jobb och oftast bär t-shirt på fritiden men ändå vill jag ha en (vilket kanske säger en del om den estetiska attraktionen!).

Finns lite olika versioner såsom central sekundvisare, subsekund och subsekund+kraftreserv. Dessutom flera olika tavlor såväl som stål och gul-, rosé- och vitguld. Begagnade börjar på överkomliga drygt 20k och uppåt verkar det som men de är i produktion om man föredrar splitternytt.

2u5xh5z.jpg

om647_im.jpg

de-ville-prestige-small-seconds.jpg
Aldrig haft någon men de är grymt snygga.

Jodå, jag har en 424.10.37.20.01.001, det är versionen på 36,8mm med svart tavla och stållänk. Jag har bara burit min vid ett enda tillfälle hittills faktiskt, med den lokala distriktssköterskeföreningen här i Kronoberg :D Den är uttagen hos AD i januari år 2014 och skyddsplasten sitter fortfarande på över safirglaset. Vi får se, den kanske åker på lite oftare framöver. De Ville Prestige har alltid varit Omegas instegsmodell i De Ville-kollektionen, tidigare med kaliber 1120 och sedan med kaliber 2500. De som tillverkas nu har likt mitt exemplar kaliber 2500D med gånghjul i tre nivåer tickande i sitt inre och listar i nuläget på 29,8k - därtill finns en mängd dyrare varianter med power reserve, subsekund m.m liksom varianter i guld eller guld/stål, med eller utan diamanter o.s.v att välja bland. En klassisk dressklocka; boettlocket är pressure fit och kronan såklart inte skruvad. 30 meters WR, så det är inget att bada, duscha eller leva särskilt aktivt med, men perfekt till kostymen eller after work med jobbet. De säljer väl sådär i Europa och Nordamerika, men ska vara riktiga volymmodeller i Asien där de är betydligt mer populära enligt en Omega rep jag har pratat med.

Här är min...

image.jpg

...och här har vi den på Omegas hemsida.

image.png

En läckerbit, likt hela serien i stort. Finns lite prutmån på De Ville Prestige vilket gör klockorna till fantastiskt mycket value for money med tanke på att de andas otrolig kvalitet och har en härlig, tekniskt avancerad pärla i sitt inre.

Vänligen
Forumets undersköterska

Senast ändrad:
Jag har haft samma modell som @Undersköterskan visar upp ovan men med blå tavla.
Den blev dock inte långvarig eftersom de vintage omega dressare jag hade (och fortfarande har) var betydligt finare och hade mer själ. En vän till mig hade tidigare varianten med subsekund i guldgula med blå tavla och brunt läder vilket var en mycket bättre kombo men som såklart ligger ett bra hopp upp prismässigt.

Tillbaka
Topp