• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 370 53.9%
  • Hesalit

Röster: 317 46.1%

• Totala väljare
    687
Jajaja, nu är jag igång igen, denna gången gäller det Ploprof. Någon med erfarenheter? Tycker de senaste i titan är svinhäftiga och jag vill ha en nu. Fast kanske bör vänta till de är begagnade istället, 110k känns mycket för en så pass nischad klocka :(

Omega-Seamaster-Ploprof-1200m-Co-Axial-Master-Chronometer-Titanium-4.jpg

Mycket intressant, tack för godis :) Ett kvalitetsbygge utan motstycke - det är bara den där keramiken som skrämmer mig lite. Blir spännande att se hur boetten presterar i det långa loppet, det är säkert bara jag som är nojig :nailbiting:

Vänligen
Forumets undersköterska
Jag diggar ju PO men tycker det är trist att den är för tjock. Bär man mycket skjorta o kavaj så blir för tjocka klockor helt enkelt obekväma. 42 mm 8500 cal är i gränslandet för mig. Deep black blir ju ännu maffigare. Synd då klockan ser trevlig ut. Sedan finns ju såklart alt med de nya i stål på 43,5 mm...där vore det intressant att se hur proportionerna ter sig på handleden.

ingen som har en svart SMP-C o vill testa en blå...lite sugen på att byta kanske...har aldrig rockat den svarta :)

Hallå!
jag står i valet och kvalet om ska låta Omega borsta mittlänkarna på min 300mc, men jag kan inte bestämma mig :confused:!
Normalt sett har jag svårt för polerade länkar .
Vad säger alla omega vänner?

Hallå!
jag står i valet och kvalet om ska låta Omega borsta mittlänkarna på min 300mc, men jag kan inte bestämma mig :confused:!
Normalt sett har jag svårt för polerade länkar .
Vad säger alla omega vänner?
gör man det nångång o sedan vill återställa PCL så är det väl ingen fara. man tar ju bort en del material framförallt när man vill återgå till PCL. Men en gång är väl inget man direkt märker av. Jag har själv testat detta på en Rolex länk. Se bara till att du går till en Omega AD så borstningen blir rätt utförd. Återkom gärna med bilder på resultatet

Jag har fått pris på de från Omega AD, men dom väljer att skicka den till Omega för att få de rätt gjort.
Här är lite bilder på en som har gjort de
https://omegaforums.net/threads/omega-seamaster-300-master-co-axial.23864/

gör man det nångång o sedan vill återställa PCL så är det väl ingen fara. man tar ju bort en del material framförallt när man vill återgå till PCL. Men en gång är väl inget man direkt märker av. Jag har själv testat detta på en Rolex länk. Se bara till att du går till en Omega AD så borstningen blir rätt utförd. Återkom gärna med bilder på resultatet

Säkert är de overkill. men båda ADs (Jarl Sandin&Eriksons ur handel) som svart på min fråga vill att den ska skickas till Omega.
Å för min del känns de ju oxå bäst.
ok..när jag gjort borstning har det skett direkt hos Ad som har utrustning för detta o det har utförts under dagen...men det är din klocka o du ska självfallet göra det som du känner är bäst...

Säkert inga problem att utföra de på plats, men nu är de ju dom som önskar att få den skickad till Omega.

ok..när jag gjort borstning har det skett direkt hos Ad som har utrustning för detta o det har utförts under dagen...men det är din klocka o du ska självfallet göra det som du känner är bäst...

Vilken pangklocka nya Planet Ocean 39,5 mm verkar vara. Äntligen en PO i rätt storlek. 14,16 mm är förvisso rätt tjockt men med den "nätta" storleken i övrigt borde den smita in lätt under skjortärmen. Urverkets storlek + 600 m gör det nog omöjligt för klockan att bli så mycket tunnare. Kan vara den ultimata dykaren? Känns ju klart mer spännande än Submarinern.
Omega-Seamaster-Planet-Ocean-600m-39.5mm-6.jpg

Vilken pangklocka nya Planet Ocean 39,5 mm verkar vara. Äntligen en PO i rätt storlek. 14,16 mm är förvisso rätt tjockt men med den "nätta" storleken i övrigt borde den smita in lätt under skjortärmen. Urverkets storlek + 600 m gör det nog omöjligt för klockan att bli så mycket tunnare. Kan vara den ultimata dykaren? Känns ju klart mer spännande än Submarinern.
Jäkligt snygg är den.

Måste prova den när ADn får in dem. Sparandet har redan varit igång ett tag.

Japp den ser helt klart kul ut!

Här är urverket i minstingen, sans gulddetaljerna då. Vad man visuellt genast kan se är att det skiljer sig något från kaliber 8500; rotorn tycks rulla på kullager och Omega har lyckats få ner höjden på verket genom att komprimera utrymmet för uppdragningsmekanismen (som saknar en egen, underliggande platta). Kaliber 8500 mäter 5,5mm. Vad kaliber 8800/8801 mäter vet jag inte, men det är tunnare vilket proportionsmässigt gör urverket perfekt till PO 39,5mm och även till den naturliga ersättaren till kaliber 2500D i SMP'n.

copy-of-8800-7e.jpg

Vänligen
Forumets undersköterska

Mycket intressant, tack för godis :) Ett kvalitetsbygge utan motstycke - det är bara den där keramiken som skrämmer mig lite. Blir spännande att se hur boetten presterar i det långa loppet, det är säkert bara jag som är nojig :nailbiting:

Vänligen
Forumets undersköterska
Iallafall i teorin bör väl keramiskt material vara "ålderslöst"? Så länge man inte tappar klockan så bör det vara lugnt eftersom det mer eller mindre krävs diamanter (eller något lika hårt) för att repa materialet.

Iallafall i teorin bör väl keramiskt material vara "ålderslöst"? Så länge man inte tappar klockan så bör det vara lugnt eftersom det mer eller mindre krävs diamanter (eller något lika hårt) för att repa materialet.

Absolut; förmågan att stå emot repor är ju överlägset i keramikens favör. Det jag oroar mig för är hur pass kapabelt det verkligen är att klara av stötar; Omega har ju testat detta ingående såklart men jag har ingen riktig lust att hoppa på det här tåget än på några år, tror jag.

Vänligen
Forumets undersköterska

Så ni tror att eventuellt kommer det komma en ny smp. Med ett annat urverk. Går i köp tankar att köpa min andra omega. Och gillar nuvarande smp c.

Fan, den borde vara 42mm och ytterligare en mm tunnare, då jävlar.

Här är urverket i minstingen, sans gulddetaljerna då. Vad man visuellt genast kan se är att det skiljer sig något från kaliber 8500; rotorn tycks rulla på kullager och Omega har lyckats få ner höjden på verket genom att komprimera utrymmet för uppdragningsmekanismen (som saknar en egen, underliggande platta). Kaliber 8500 mäter 5,5mm. Vad kaliber 8800/8801 mäter vet jag inte, men det är tunnare vilket proportionsmässigt gör urverket perfekt till PO 39,5mm och även till den naturliga ersättaren till kaliber 2500D i SMP'n.

copy-of-8800-7e.jpg

Vänligen
Forumets undersköterska

Hur tjock är nuvarande 2500? Smp:n får verkligen inte tjocka på sig något mer, det skulle förstöra hela "dress-diver" looken den för närvarande har.

Fan, den borde vara 42mm och ytterligare en mm tunnare, då jävlar.

Hur tjock är nuvarande 2500? Smp:n får verkligen inte tjocka på sig något mer, det skulle förstöra hela "dress-diver" looken den för närvarande har.
Det är ju 39,5 som gör den så jävla bra. Vill du ha fläskigare finns ju gamla PO i 42 och nya i 43,5.

Var inne på NK i Stockholm här om dagen, hittade ett exemplar av nya PO 39,5. Tycker att modellen är precis så bra storleksmässigt som man föreställer sig, var lite bekymrad över relationen diameter och tjocklek innan jag testade - men tycker verkligen inte att den blir för topptung. Kan ha att göra med länken som även den är balanserad tjockleksmässigt (se den bifogade "side shot"-bilden) mot bandhorn och boett. Fullträff tycker jag- bifogar några stresstagna, och dessvärre jättekassa bilder på underverket. Klockan bredvid är en SMP-C (41mm), som jag försökte skapa en referens storleksmässigt med. Mvh, Operator

IMG_1674.JPG IMG_1675.JPG IMG_1679.JPG IMG_1681.JPG

Tillbaka
Topp