Vesper
Silver
Tänkte mest på att du skrev "fått det bekräftat av ad själv"Innan årsskiftet skulle jag tro men jag har inte mer info än så, därav min fråga.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tänkte mest på att du skrev "fått det bekräftat av ad själv"Innan årsskiftet skulle jag tro men jag har inte mer info än så, därav min fråga.
Ja jag har fått det berättat för mig från AD att Omega kommer att höja priserna "inom kort" men vet som sagt var inte när.Tänkte mest på att du skrev "fått det bekräftat av ad själv"
Hur är globemastern mot at'n irl? På bild så äger ju at globemastern!
Funderar på om jag ska passa på att införskaffa en SMP-C innan höjningen, därav min fråga.
Den tanken har slagit mig med, att vänta in den nya versionen av SMP:en, men det figurerar ju en del rykten att den kan komma att bli verklighet först 2018 och om det stämmer har jag nog inte tålamod att vänta så länge. Egentligen skulle jag kunna hålla mig till min nuvarande SMP från 2011 som är en av de sista som tillverkades innan de slopade vågtavlan och gick över till keramisk vridning men det är alltid kul att byta upp sig.Det här är intressant med tanke på att en ny SMPc är en riktig lågoddsare, precis som en ny PO var vid den här tiden förra året. Alla rykten talar för en helt ny SMPc med kaliber 8800 kommande år (allt talar för att kaliber 2500 efter 18 år och fyra olika revideringar tackar för sig nästa år och ersätts av kaliber 8800 rakt av; förutom i SMPc även i De Ville Prestige - det blir en epok som går i graven då kaliber 2500 är världens första serieproducerade urverk med co-axial gång. It's stiffling horology för att citera Roger W. Smith).
Så du har egentligen två val; köp loss en sprillans ny SMPc 2500D eller vänta in efterträdaren med kaliber 8800 nästa år. Den nuvarande är ju i sig ett prismässigt kap. Efterträdaren lär visserligen kosta några tusenlappar mer än nuvarande version, men Omega kommer helt säkert uppdatera klockan i övrigt också med små men betydelsefulla förändringar - kanske en tavla i keramik och/eller (vilket jag tror) en bezel med liquidmetal. Glasbaksida ? Ja, nästan säkert. Nya kaliber 8800 är tunnare än 8500, om än troligen inte lika tunn som kaliber 2500, vilket borde göra det möjligt att presentera en förmodligen bara marginellt tjockare SMPc med såväl manufakturkaliber som glasbaksida. Snacka om riktig smällkaramell. Så det kan ju vara värt att vänta lite - vill du ändå ha den nuvarande versionen så kommer den att gå att köpa sprillans ny nästa år också, det tar ju lite tid att tömma lagren också efter modellen har slutst tillverkas men visst, prismässigt kan den ju då ha ökat något.
Vänligen
Forumets undersköterska
Det är två fantastiska modeller. Globemastern måste man verkligen pröva, den känns och ser på något sätt annorlunda ut när den väl sitter på handleden.
Det här är intressant med tanke på att en ny SMPc är en riktig lågoddsare, precis som en ny PO var vid den här tiden förra året. Alla rykten gör gällande att en helt ny SMPc med kaliber 8800 är på ingång under år 2017 (allt talar därmed för att kaliber 2500 efter 18 år och fyra olika revideringar tackar för sig nästa år och ersätts av kaliber 8800 rakt av; förutom i SMPc även i De Ville Prestige - det blir en epok som går i graven då kaliber 2500 är världens första serieproducerade urverk med co-axial gång. It's stiffling horology för att citera Roger W. Smith).
Så du har egentligen två val; köp loss en sprillans ny SMPc 2500D eller vänta in efterträdaren med kaliber 8800 nästa år. Den nuvarande är ju i sig ett prismässigt kap. Efterträdaren lär visserligen kosta några tusenlappar mer än nuvarande version, men Omega kommer helt säkert uppdatera klockan i övrigt också med små men betydelsefulla förändringar - kanske en tavla i keramik och/eller (vilket jag tror) en bezel med liquidmetal. Glasbaksida ? Ja, nästan säkert. Nya kaliber 8800 är tunnare än 8500, om än troligen inte lika tunn som kaliber 2500, vilket borde göra det möjligt att presentera en förmodligen bara marginellt tjockare SMPc med såväl manufakturkaliber som glasbaksida. Snacka om riktig smällkaramell. Så det kan ju vara värt att vänta lite - vill du ändå ha den nuvarande versionen så kommer den att gå att köpa sprillans ny nästa år också, det tar ju lite tid att tömma lagren också efter modellen har slutst tillverkas men visst, prismässigt kan den ju då ha ökat något.
Vänligen
Forumets undersköterska
Förvisso men bibehållen tunnhet lär inte gå. 2500-verket är tunnare plus att glasbaksida gör klockan tjockare...Riktigt intressanta rykten. En smp med 8800-verket, liquidmetalbezel, glasbaksida och bibehållen tunnhet vore ju en dröm!
Coolt!På tal om OS så läste jag en intressant artikel tidigare i veckan om Omegas inblandning: https://www.hodinkee.com/articles/michael-phelps-21st-gold-medal-omega
Men visst, bättre reklam får man leta efter
Rätt saftigt arv och historia som Omega har bakom sig...!Coolt!
Genom denna länk finns mer info, bilder/filmer och historia om tidtagningen
https://www.omegawatches.com/planet-omega/sport/olympic-games/
kluven alltså...ser inte helt rätt ut för mg i proportionerna...tavlan känns för liten för indexen o visarna.....iaf inte på dessa bilder. Är kronan urskruvad eller ska den vara så?
Den är utskruvad, antar att NK vill visa klockorna som 10 över 10.kluven alltså...ser inte helt rätt ut för mg i proportionerna...tavlan känns för liten för indexen o visarna.....iaf inte på dessa bilder. Är kronan urskruvad eller ska den vara så?
Tack för att du delar iaf!
du kikade inte på 43,5 oxå?Den är utskruvad, antar att NK vill visa klockorna som 10 över 10.
Det var fin känsla i vridringen och den tycktes pricka spot on kl. 12. Glas på baksidan kändes lite meningslöst iom. klockans storlek. Tror att klockans design hade gjort sig bäst i 41 mm, men samtidigt kändes den väldigt väldigt bra på armen.
De hade bara denna av de nya klockorna annars hade jag gärna provat den större, även om allt sunt förnuft säger att den är för stor för min handleddu kikade inte på 43,5 oxå?
Även om det kan vara tråkigt att en viss modell är för stor för en (subjektivt) så är det ännu tråkigare tycker jag att Omega gör en komprimerad/ihoptryckt version av en dykare som egentligen skall vara stor av sig, bara för att tillmötesgå en viss efterfrågan om mindre modeller. De har gått ifrån PO-DNA ganska mycket nu känner jag.... även om allt sunt förnuft säger att den är för stor för min handled
Hur menar du? Omega har haft en dammodell av PO i väldigt många år. På vilket sätt är det negativt att Omega erbjuder en mindre modell för människor med mindre handled? Förstår inte alls hur du tänker faktiskt. Att en mindre storlek existerar påverkar väl inte de större storlekarna.Även om det kan vara tråkigt att en viss modell är för stor för en (subjektivt) så är det ännu tråkigare tycker jag att Omega gör en komprimerad/ihoptryckt version av en dykare som egentligen skall vara stor av sig, bara för att tillmötesgå en viss efterfrågan om mindre modeller. De har gått ifrån PO-DNA ganska mycket nu känner jag.
Vill man ha tunnare/mindre finns andra bra Omegamodeller. Jag själv är en sån som tycker att de borde behållit storleken 42 men däremot minskat på tjockleken istället (t ex genom att ta bort glasbaksida).
Var o kollade på OS i London för 4a år sedan o det va ju inte så att man va otydlig med att Omega även där sponsrade med tidtagning.Coolt!
Genom denna länk finns mer info, bilder/filmer och historia om tidtagningen
https://www.omegawatches.com/planet-omega/sport/olympic-games/
Har ej sett de nya live men av bilderna har jag svårt att fokusera blicken eller rättare sagt var någonstans på uret jag ska titta. Bezel och urtavlan konkurrerar med varandra och det blir en gröt av intryck o siffror. Vanesak måhända men så var/är det inte med PO 8500 eller äldre.
Tyvärr blev kvaliteten på bilderna inte så bra som jag hade hoppats på Blev lite osäker faktiskt. Storleksmässigt sitter den ju klockrent på armen och kändes bekväm och följsam runt handleden. Samtidigt så känns urtavlan möjligen lite dwarfad?
Tro fan det, vilket sportevenemang skulle möjligen vara finare att vara officiell tidtagare för?Var o kollade på OS i London för 4a år sedan o det va ju inte så att man va otydlig med att Omega även där sponsrade med tidtagning.
Nej, du har helt rätt i ditt inläggAngående det här med Omega och OS, rent generell tanke bara: kan man verkligen klassa det som ren sponsring? Personligen tycker jag inte det utan skulle istället vilja kalla det sammarbete sedan 1932. Visst, Omega syns och vill synas på flera ställen, både live och på tv-kamerorna. Men en enorm del av sporter som löpning, simning och cykel är just tiden. Det duger inte att höfta när det gäller OS-/VM-rekord och Omega har utvecklat extremt komplicerade och avancerad teknik för att kunna mäta ner på absolut minsta marginalen (se länk nedan). Sen att det kanske inte har direkt koppling med de mekaniska urverken är en sak men det är samma tillverkare, vilket höjer deras PR-värde. Med andra ord är det inte så att Omega bara har köpt in sig för att synas i TV, glöm det. Liten fundering bara
https://www.hodinkee.com/articles/michael-phelps-21st-gold-medal-omega
Det är väl att herrversionen ökar från 42 till 43,5 ? (39,5 går ju som sagt under ladies collection). Jo, 42 är bra storlek på dykare. Dom kunde behållt det, stoppat i 8800-verket från den här 39,5 och ansträngt sig lite att banta höjden. Skippa glasbaksidan. Ja, är det bara jag som är kluven till glas? Kul att se verket men nu har jag sett det. Höjden ökar och sen tycker jag det liksom klibbar lite fast om det är varmt ute. Stål är skönare och sjöhästen är ju fin, lite synd om den försvann från SMP.Hur menar du? Omega har haft en dammodell av PO i väldigt många år. På vilket sätt är det negativt att Omega erbjuder en mindre modell för människor med mindre handled? Förstår inte alls hur du tänker faktiskt. Att en mindre storlek existerar påverkar väl inte de större storlekarna.
Fast varför skulle det ha något med 39,5 mm att göra? Menar du att de ökade storleken på den "vanliga" PO till 43,5 bara för att de gjorde "dammodellen" större? Det är ju närmast befängt.Det är väl att herrversionen ökar från 42 till 43,5 ? (39,5 går ju som sagt under ladies collection). Jo, 42 är bra storlek på dykare. Dom kunde behållt det, stoppat i 8800-verket från den här 39,5 och ansträngt sig lite att banta höjden. Skippa glasbaksidan. Ja, är det bara jag som är kluven till glas? Kul att se verket men nu har jag sett det. Höjden ökar och sen tycker jag det liksom klibbar lite fast om det är varmt ute. Stål är skönare och sjöhästen är ju fin, lite synd om den försvann från SMP.
Men det har jag väl ändå inte skrivit ? Nej, jag menar att 42 är en bra bredd för mig. Ville verkligen ha en PO 8500 42 men efter att ha provat några gånger så kände jag att jag nog skulle ångra mig pga höjden. SMP är den perfekta storleken med 41,5 och runt 13 i höjd. Borde kanske köpt en SMPc (och det funderar jag på fortfarande) men känner att jag kanske inte vill ha en länk som ser ut precis som min 15 år gamla (jag köpte en AT 8500 f ö).Fast varför skulle det ha något med 39,5 mm att göra? Menar du att de ökade storleken på den "vanliga" PO till 43,5 bara för att de gjorde "dammodellen" större? Det är ju närmast befängt.
Ahh...saknar denEtt jäkla gnäll på tjockleken på PO 8500. Jag har en 42mm och älskar storleken på den. Skapar lite mer närvaro än tunnare dykare. Blir lite köttigare