• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 380 53.7%
  • Hesalit

Röster: 328 46.3%

• Totala väljare
    708
Hej!

Jag har ganska så nyligen fått ett intresse för klockor. För ett år sedan köpte jag en Victorinox Maverick - 241695, och gillar verkligen känslan av att bära klocka. Använder inte klockan när jag arbetar, men nästan alltid på fritiden. Nu har jag bestämt mig för att addera ännu en klocka så att man kan variera lite.

Har läst en del här i olika trådar och fått upp ögonen för Omega Seamaster Professional. Jag har läst att en del föredrar automatisk, då det är lite mer "själ" i klockan, men jag vill ha Quartz så man slipper stora servicekostnader. Har kickat runt lite på Chrono24, Tradera och blocket, men känner att jag behöver lite mer råd innan man slår till.

1. Hur mycket skulle ni med erfarenhet säga är rimligt att betala för den här klockan?

2. Är det säkert att handla från Chrono24 etc?

3. Vad bör man tänka på innan man slår till?

Med vänlig hälsning, Gustav
1nklyzrd0qh41.jpg

Hej!

Jag har ganska så nyligen fått ett intresse för klockor. För ett år sedan köpte jag en Victorinox Maverick - 241695, och gillar verkligen känslan av att bära klocka. Använder inte klockan när jag arbetar, men nästan alltid på fritiden. Nu har jag bestämt mig för att addera ännu en klocka så att man kan variera lite.

Har läst en del här i olika trådar och fått upp ögonen för Omega Seamaster Professional. Jag har läst att en del föredrar automatisk, då det är lite mer "själ" i klockan, men jag vill ha Quartz så man slipper stora servicekostnader. Har kickat runt lite på Chrono24, Tradera och blocket, men känner att jag behöver lite mer råd innan man slår till.

1. Hur mycket skulle ni med erfarenhet säga är rimligt att betala för den här klockan?

2. Är det säkert att handla från Chrono24 etc?

3. Vad bör man tänka på innan man slår till?

Med vänlig hälsning, Gustav
1nklyzrd0qh41.jpg
1. De har gått upp en del i pris på sistone men vissa annonseras ut för helt galna summor. Jag hade inte betalat mer än max 20k för ett exemplar i fint skick.

2. Kika på handlarens omdömen och tänk på att 25% moms tillkommer vid köp från länder utanför EU.

3. Inget särskilt som jag kommer på. Gå mer efter skick än huruvida den är fullset och fråga gärna i SMP-tråden om du är osäker eller har några funderingar.

P.S. Inför framtiden så är det bra om du söker lite i forumet då det finns väldigt mycket info att finna och de flesta vanliga frågor finns redan besvarade. Sökfunktionen är inte alltid den bästa men googla i så fall på det du söker + Klocksnack.se så brukar man få relevanta träffar. :happyhappy:

Länk till SMP-tråden: https://klocksnack.se/threads/upprop-omega-smp-alla-som-har-eller-har-haft-en.6965/

Sluta nu! ;) Fan vad fin den är då. Jag som gått i säljastankar på min, men blir aldrig att jag lägger ut annonsen. Kanske är det menat att vara en evig keeper ändå. Den är ju inte fy skam.

Är det en Speedy Pro man ska komplettera med? Det ser onekligen riktigt bra ut!

Jepp i min mening så är dessa två bästa Omegaparet att ha i sin samling. De är inte jättedyra utan helt rimliga samt har man testat dessa klockor mot Rolex och vunnit vid varje funktionstest. Till och med månklockan som man tävlade om rymdprogrammet. Omega lämnade in speedy och Rolex lämnade in Daytona. Sen va även Longines och Hamilton med men endast Omega Speedmaster som klarade alla tuffa tester som Nasa hade. Daytona va inte ens nr 2 utan det var Longines.
Inte många som vet det ;)

Jepp i min mening så är dessa två bästa Omegaparet att ha i sin samling. De är inte jättedyra utan helt rimliga samt har man testat dessa klockor mot Rolex och vunnit vid varje funktionstest. Till och med månklockan som man tävlade om rymdprogrammet. Omega lämnade in speedy och Rolex lämnade in Daytona. Sen va även Longines och Hamilton med men endast Omega Speedmaster som klarade alla tuffa tester som Nasa hade. Daytona va inte ens nr 2 utan det var Longines.
Inte många som vet det ;)
Det är ju storytelling av Guds nåde, men fan om den inte är värd det. Att köpas pga storyn alltså. Svårslagen ändå.

Hej!
Precis inhandlat seamastern till höger. Funderar nu på att byta någon av länkarna till gummi/nato. Seamastern funkar ju svinbra med nato, finns det något gummiband som passar bra till speedyn?

Bilagor

• 20200701_200025.jpg
    20200701_200025.jpg
    346.1 KB · Visningar: 5
Hej, jag har tappat kronan till min vintage omega seamaster och eftersöker en ny. Söker en vänlig själ som kan hjälpa mig finna en ÅF i Stockholm som säljer denna typ av krona. Tack på förhand KS!
krona.png

Hej, jag har tappat kronan till min vintage omega seamaster och eftersöker en ny. Söker en vänlig själ som kan hjälpa mig finna en ÅF i Stockholm som säljer denna typ av krona. Tack på förhand KS!
krona.png
klockmaster globen kan hjälpa dig!
och sen alla omega ad's med!

med tanke på bilden så loggar du in på cousinsuk så kan du beställa kronan av dom om du själv kan få på den sen

klockmaster globen kan hjälpa dig!
och sen alla omega ad's med!

med tanke på bilden så loggar du in på cousinsuk så kan du beställa kronan av dom om du själv kan få på den sen
Har varit inne på cousinsuk och där är även bilden tagen ifrån, problemet är att kronan är "restricted by manufacturer" och går således inte att beställa från deras sida.

visstja dom har ju ett större bråk med omega så dom får inte sälja vad dom vill längre.
Kontaktade Klockmaster, verkar som man måste lämna in den hos deras verkstad för att man ska kunna få veta kostnaden, men jag söker ju enbart självaste kronan eftersom jobbet är så pass enkelt. Har du några andra tips för en hemmafixare möjligtvis?

Kontaktade Klockmaster, verkar som man måste lämna in den hos deras verkstad för att man ska kunna få veta kostnaden, men jag söker ju enbart självaste kronan eftersom jobbet är så pass enkelt. Har du några andra tips för en hemmafixare möjligtvis?
Dom är servicecenter men inte AD. Kolla med en AD om dom kan beställa hem den. Erikson i Sundbyberg är väldigt hjälpsamma och serviceminded. Men delar som Omega anser att ett servicecenter skall byta kan vara knepigt, köpt skruvar till länk och det var gränsfall faktiskt. Hittar denna på Ebay. Fast kolla med några AD först, det blir troligen billigare.
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_...&LH_TitleDesc=0&_osacat=0&_odkw=omega+42529ST

Dom är servicecenter men inte AD. Kolla med en AD om dom kan beställa hem den. Erikson i Sundbyberg är väldigt hjälpsamma och serviceminded. Men delar som Omega anser att ett servicecenter skall byta kan vara knepigt, köpt skruvar till länk och det var gränsfall faktiskt. Hittar denna på Ebay. Fast kolla med några AD först, det blir troligen billigare.
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_...&LH_TitleDesc=0&_osacat=0&_odkw=omega+42529ST
KM globen ville ha in min speedmaster om dom skulle byta låset till ett justerbart...

men jarl sandin sa direkt att dom kunde skicka låset till mig för 150 pix

Hejsan,

Kan någon identifiera vad för Omega-klocka detta är?
Den är i 18k guld och väger 26g. Verkar vara någon sorts kristall runt uret.
Vad kan en sådan klocka värderas till?

Bilagor

• 8BE8ADF5-F5DD-48C4-8614-D5BF5A829C46.jpeg
    8BE8ADF5-F5DD-48C4-8614-D5BF5A829C46.jpeg
    478.7 KB · Visningar: 1
  • E5595B01-F4B7-405E-AF0A-58B6788C7264.jpeg
    E5595B01-F4B7-405E-AF0A-58B6788C7264.jpeg
    578.3 KB · Visningar: 1
Saknat min tidigare seamaster (bild till höger) så pass mycket att jag köpte en ny. Alltid gillat den tidigare bättre, men efter att ha haft den nya på handleden... wow! Helt annan klocka och känsla!

snygg helt klart men det är nått med ocean blue. Den är enormt snygg och clean. Vågor i all ära men gillar den tidigare då den är mer unik. Enda gången vågorna inte är med.

Tillbaka
Topp