• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 380 53.7%
  • Hesalit

Röster: 328 46.3%

• Totala väljare
    708
I fjol körde jag min helstålare nästan uteslutande på gummi men nu sedan jag köpte den igen i Sept så har jag faktiskt kört allra mest på länk. Har lärt mig gilla länken helt enkelt. Utseendet på SMPS s k Bondlänk har jag aldrig haft problem med, tvärtom så äntrade jag KS 2015 med en sådan länk och blev uppriktigt förvånad att det fanns en lite utbredd aversion mot den här. Kvarstår att claspen på denna är väldigt stor men så blir det med sex lägen och dykförlängning från Omega så den är precis lika stor på Planet Ocean i 43,5. Den större PO har en betydligt större närvaro med 3mm ökat höjd och 25-30g tyngre om tar bägge på länk. För mig var det över gränsen även om den lite större diametern gick an. Den mindre PO kändes helt enkelt för liten.
Jo, mycket är säkert en vanesak. Men man får ju välja det man initialt gillar mest, helt enkelt. Claspen har jag inte stört mig på. Jag är kanske ovanligt förtjust i ”chunky” länkar. De ska vara rejäla och tjocka. Det var en besvikelse när tex Oris plötsligt tunnade ut sina maffiga Aquis-länkar.

Hej!

Ny här på forumet, har läst länge men blev nyligen medlem "på riktigt". Hoppas att detta inlägg hamnar i rätt forum, kändes mer passande här än att starta en separat tråd. Jag har under många år haft ögonen på en Omega Hour Vision (blå urtavla) men har aldrig känt att jag haft pengarna att kliva upp på den nivån. Så har istället kört mycket micromärken/modeklockor av varierande kvalitet.

Nu har det dock blivit dags att slå till och kikar på både begagnat och nytt, men har inte riktigt bestämt mig ännu. Fram tills nyligen har det enbart varit HV som har intresserat mig, men nu har jag även börjat kika på en AT. Tycker designen innan 2017 var riktigt fin, men har framförallt fastnat för den senare och att då köpa den hos AD. Oavsett vilken klocka det blir har jag tänkt att köpa ett extra band och ha både tillgång till stållänk samt läder/gummi.

Slänger nu ut en öppen fråga här, där jag hoppas att mer rutinerade kan komma med åsikter kring båda klockorna, kanske skicka egna bilder på de klockor ni har? Allt från vilken ni tycker jag ska välja, vilken som har bäst andrahandsvärde, mm.

Tack!

Bilagor

• omega.png
    omega.png
    224.7 KB · Visningar: 27
  • Aquaterra.png
    Aquaterra.png
    159.6 KB · Visningar: 25
Hej!

Ny här på forumet, har läst länge men blev nyligen medlem "på riktigt". Hoppas att detta inlägg hamnar i rätt forum, kändes mer passande här än att starta en separat tråd. Jag har under många år haft ögonen på en Omega Hour Vision (blå urtavla) men har aldrig känt att jag haft pengarna att kliva upp på den nivån. Så har istället kört mycket micromärken/modeklockor av varierande kvalitet.

Nu har det dock blivit dags att slå till och kikar på både begagnat och nytt, men har inte riktigt bestämt mig ännu. Fram tills nyligen har det enbart varit HV som har intresserat mig, men nu har jag även börjat kika på en AT. Tycker designen innan 2017 var riktigt fin, men har framförallt fastnat för den senare och att då köpa den hos AD. Oavsett vilken klocka det blir har jag tänkt att köpa ett extra band och ha både tillgång till stållänk samt läder/gummi.

Slänger nu ut en öppen fråga här, där jag hoppas att mer rutinerade kan komma med åsikter kring båda klockorna, kanske skicka egna bilder på de klockor ni har? Allt från vilken ni tycker jag ska välja, vilken som har bäst andrahandsvärde, mm.

Tack!
Välkommen!
Jag har själv siktet inne på AT efter att ha varit inne på Globemaster då den känns lite sportigare. Beror väl på hur man är som person och klär sig i övrigt oxå. Gissar att AT även står sig bättre i värde.

Hej!

Tack!
Jag kör själv en Hour Vision, spanade länge innan jag slog till på en (begagnad) på länk.

Den blåa är ju riktigt fin, gillar även den med gråa tavla (typ 431.33.41.22.06.001), själv landade mitt val på den svarta.

Är riktigt nöjd med den och den sitter på nästan dagligen, så jag tycker nog den passar till det mesta, med då är jag ju lite färgad

Svågern kör AT men designmässigat så föredrar jag Hour Vision, gillar verkligen Safirboetten och länken. Har inte ångrat mitt val ännu.

31EE5DC7-60E1-49DC-95E3-DCCBD6FCEBBA.jpeg

216473EE-0D75-4F77-A92C-55D609921430.jpeg

Senast ändrad:
Plöjer igenom nätet efter lämpliga 21mm band till Planet Ocean, men det nappar ganska dåligt.
Någon som har bra tips var man kan hitta dessa?
("Omega AD" kan jag lista ut själv dock... ;-)

Var inne på Omegas hemsida och kollade lite priser, ser att det inte är så stor prisskillnad på en ny klocka mellan Seamaster 300, Seamaster Diver, Aqua Terra och Speedmaster Moonwatch (det är min version i titan som drar iväg lite, och TT-versionerna av respektive modell), så varför är Seamaster 300 Master så ovanlig?

Är det för mycket retrostuk på klockan med bl.a. "åldrad" lume som avskräcker? Vad säger ni?

Brukar inte läsa så mycket i Omegatråden så ni kanske har avhandlat detta tidigare, då ber jag om ursäkt. Är mest inne i Lifestyle-delen och läser, men det kanske man inte ska skriva på ett klockforum. :oops:
Jag har provat stålmodellen men upplevde den som lite stor på mina handleder (dom är ca 16,5 cm). Tror det berodde mycket på bandhornens längd. Tror oxå är så att jag skulle vilja se den lite mindre, typ 36-39mm, för att passa in i vintagelooken.
Såklart väldigt subjektiva iakttagelser 😊
I övrigt är designen riktigt cool!

Jag kör själv en Hour Vision, spanade länge innan jag slog till på en (begagnad) på länk.

Den blåa är ju riktigt fin, gillar även den med gråa tavla (typ 431.33.41.22.06.001), själv landade mitt val på den svarta.

Är riktigt nöjd med den och den sitter på nästan dagligen, så jag tycker nog den passar till det mesta, med då är jag ju lite färgad

Svågern kör AT men designmässigat så föredrar jag Hour Vision, gillar verkligen Safirboetten och länken. Har inte ångrat mitt val ännu.

31EE5DC7-60E1-49DC-95E3-DCCBD6FCEBBA.jpeg

216473EE-0D75-4F77-A92C-55D609921430.jpeg
Den är riktigt fin tycker jag oxå. Villhöver en sådan i samlingen. Nya Hour Vision har inte safirboetten väl?

Många gummin, läder och övriga straps testade. Favoritkombon landade i ett avsmalnade mesh från STAIB. Riktigt kul klocka i övrigt.

6C666DEC-DB9E-4590-88F0-1635528069A3.jpeg
3C95C347-D45C-4FC3-8142-3E071DEA4573.jpeg
F07917DC-34A5-4594-B8C0-92B3D1A561BF.jpeg
B0CFD36A-41E3-4614-BD20-1A3A7743A16B.jpeg
Vilket Staib är det? Varifrån köpte du det?

Vad jag förstått (är väl trög förmodligen) så säljs Staib i längderna 130, 150 och 150 mm, ingenstans på de sidor jag kollat så står det om tex 150 mm är maxlängd eller minlängd efter man justerat meshlänken.
Jag behöver en länk som är 135 mm lång.
Vilken längd bör jag köpa?

Hej!

Tack!
Har inte så mycket att jämföra med då AT är min första "riktiga" klocka sedan två år tillbaka då jag varit i samma situation som du innan, men ville bara säga att jag varmt kan rekommendera AT. Den är otroligt anpassningsbar och funkar både dressat och sportigt, tål lite stryk samt är både avskalad och sparsmakad men samtidigt komplex i och med den fina tavlan, fina applied index osv. Urverket fantastiskt och väldigt stabilt.

Ända smolket i bägaren är väl just det - att den är så mångsidig och därmed möjligtvis lite trist :)

Så, då är en efterlängtad klocka på väg hem.
På vår bröllopsresa 1993 köpte jag min första riktiga klocka, en Omega Seamaster 200 fullsize automatic (pre bond) i Paris. Den kostade ca 5400 SEK och det var en hisklig massa pengar på den tiden och jag tror jag hade en månadslön om 8000. 3-4 dagar senare kom jag hem till Sverige, är ute o går på stan när jag passerar en gubbe som svingar o spatserar med sitt paraply och som huxflux kör upp den stålspetsade ändan rakt upp i min bezel o repar den samt slår bort centrumpluppen. Gubben vägrade att ta nåt ansvar utan tyckte jag skulle hålla rätt på mina armar. Tur att det inte var ett litet barn där för då hade denne haft ett öga mindre. Jag gillar inte när det blir märken på saker o ting så det där störde mig o tids nog sålde jag klockan för en speedmaster. Dock har det grämt mig att jag sålde klockan och har sedan dess letat efter en bra ersättare. Men, de växer inte på träd di där fullsize o automat. Quarts o midsize finns det många av men inte den här. Plus att det skulle vara med sword-hands och inte mercedes visare. Fick tips av forummedlem häromdagen om en auktion i Finland och nu är den på väg hem till Svedala. Äntligen :)
12113715_bukobject.jpg

På vår bröllopsresa 1993 köpte jag min första riktiga klocka, en Omega Seamaster 200 fullsize automatic (pre bond) i Paris. Den kostade ca 5400 SEK och det var en hisklig massa pengar på den tiden och jag tror jag hade en månadslön om 8000. 3-4 dagar senare kom jag hem till Sverige, är ute o går på stan när jag passerar en gubbe som svingar o spatserar med sitt paraply och som huxflux kör upp den stålspetsade ändan rakt upp i min bezel o repar den samt slår bort centrumpluppen. Gubben vägrade att ta nåt ansvar utan tyckte jag skulle hålla rätt på mina armar. Tur att det inte var ett litet barn där för då hade denne haft ett öga mindre. Jag gillar inte när det blir märken på saker o ting så det där störde mig o tids nog sålde jag klockan för en speedmaster. Dock har det grämt mig att jag sålde klockan och har sedan dess letat efter en bra ersättare. Men, de växer inte på träd di där fullsize o automat. Quarts o midsize finns det många av men inte den här. Plus att det skulle vara med sword-hands och inte mercedes visare. Fick tips av forummedlem häromdagen om en auktion i Finland och nu är den på väg hem till Svedala. Äntligen :)
12113715_bukobject.jpg
Vilken härlig känsla att äntligen hitta det man jagat, än mer med en sådan bakgrundshistoria. Grattis!!

12113715_bukobject.jpg
Sanslös story med paraplyet! o_O Har varken ägt någon eller intresserat mig för dykarna i någon större utsträckning, men just denna typ av pre-bond modeller har jag verkligen fattat tycke för på sistone. Den är helt klart clean för att vara dykare och har åldrats extremt väl tycker jag. Avundsjuk på dig helt enkelt :)

Har snabbgooglat lite, men ger mig på en rövare av lathet (sorry). Vad är det för mått på mid/full size? Vad skulle du säga att man behöver ge för en mid-size automat resp. full-size automat?

Tack!

Sanslös story med paraplyet! o_O Har varken ägt någon eller intresserat mig för dykarna i någon större utsträckning, men just denna typ av pre-bond modeller har jag verkligen fattat tycke för på sistone. Den är helt klart clean för att vara dykare och har åldrats extremt väl tycker jag. Avundsjuk på dig helt enkelt :)

Har snabbgooglat lite, men ger mig på en rövare av lathet (sorry). Vad är det för mått på mid/full size? Vad skulle du säga att man behöver ge för en mid-size automat resp. full-size automat?

Tack!

Finns en bra tråd på WUS där dom går igenom dom olika varianterna :)

Tillbaka
Topp