• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 381 53.7%
  • Hesalit

Röster: 329 46.3%

• Totala väljare
    710
Nybörjarfråga rörande uppvridning: jag har en omega speedmaster automatic/reduced.
Klockans power reserve varierar kraftigt mellan 12-24h utan att exakt undersökt. När jag vaknar sätter jag bara klockan på handleden utan att vrida upp den, sen om jag lägger ifrån mig den några timmar så kan den stanna efter några timmar. Beror det på att jag måste vrida upp den varje gång jag sätter den på handleden?
hur ska man sköta en automatisk klocka? Jag trodde det räckte att sätta den på handleden när man vaknar.
i övrigt går tiden bra och där har jag inga problem.
När är den servad senast?

Fråga! Ber inledningsvis om ursäkt för det fall jag helt missat att det finns en designerad frågetråd. Sitter på en Omega Speedy Date från 2012 i fint skick, refnr 3210.50.00. Behöver servas om 3 år. Har inte suttit på klockan särskilt länge, men har såklart fått upp ögonen för en annan pjäs (suck) och är nyfiken på vad man kan begära för denna? Har värderat på C24 och ett par andra sajter som säger ganska olika... Någon här som har en tanke om det?

Fråga! Ber inledningsvis om ursäkt för det fall jag helt missat att det finns en designerad frågetråd. Sitter på en Omega Speedy Date från 2012 i fint skick, refnr 3210.50.00. Behöver servas om 3 år. Har inte suttit på klockan särskilt länge, men har såklart fått upp ögonen för en annan pjäs (suck) och är nyfiken på vad man kan begära för denna? Har värderat på C24 och ett par andra sajter som säger ganska olika... Någon här som har en tanke om det?

Hur vet du att den behöver servas om tre år?

Haha, fattat det som att man ska serva var femte år, men kanske är blåst på det... Ett bättre sätt att säga det på är kanske servad för två år sedan.

Ja det är bättre att säga det :) Rent generellt så får man ta priserna på Chrono24 med en grävskopa salt, ska man översätta priserna därifrån till k&s så får man dra av 25-30% beroende på klocka.

Nybörjarfråga rörande uppvridning: jag har en omega speedmaster automatic/reduced.
Klockans power reserve varierar kraftigt mellan 12-24h utan att exakt undersökt. När jag vaknar sätter jag bara klockan på handleden utan att vrida upp den, sen om jag lägger ifrån mig den några timmar så kan den stanna efter några timmar. Beror det på att jag måste vrida upp den varje gång jag sätter den på handleden?
hur ska man sköta en automatisk klocka? Jag trodde det räckte att sätta den på handleden när man vaknar.
Det kan vara så att du har en för passiv livsstil, särskilt om du tar av dig den på natten, då gångreserven laddas upp genom fysisk aktivitet vilket får rotorn att rotera.

Man ska i normala fall inte behöva dra upp dem manuellt om de nu inte har stannat men prova att vrida upp den fullt (gissar på ca 50 snurr för full uppladdning), notera klockslag och lägg sedan ifrån dig den tills den stannar så ser du vad gångreserven ligger på.

Jag vet inte vad som är specat för detta urverk men det vanligaste är ca 40h vid fullt uppdrag och om den vid fullt uppdrag fortfarande bara presterar 12-24h så bör du nog kolla upp det.

Tjena!
Jag är jävligt sugen på en aqua terra 41mm. Om jag köper den på länk, vad skulle gummit kosta att köpa i efterhand? Är det inte EXTREMT dyrt?

Bortåt 7500:- list för komplett gummi/ändlänkar/viklås när jag köpte och de var drygt tre år sedan. Det bästa är nog att deala vid köpet med både gummi och länk. det gjorde jag. Kollar man dagens listpris så kostar klockan 2300:- mer på länk, man måste veta vad gummit resp länk kostar idag men Omegas länkar ligger väl på strax över 10K. Antagligen är det dyrare att komplettera med länk än gummi i efterhand men rätt marginellt, någon tusenlapp kanske? En AD kan ge dig alla priser.
Jag frågade faktiskt hos AD nyligen, med viklås, ändlänkar och gummi skulle kalaset gå på "runt 10 tusen" men att han kunde kolla upp exakta priset om jag ville. Nöjde mig dock med det svaret tills vidare...

Jag frågade faktiskt hos AD nyligen, med viklås, ändlänkar och gummi skulle kalaset gå på "runt 10 tusen" men att han kunde kolla upp exakta priset om jag ville. Nöjde mig dock med det svaret tills vidare...
Å f-n :wideyed: Men egentligen borde jag inte vara förvånad för jag har noterat att saker som länkbitar, 1171-länk m m gått upp rätt rejält sista åren. Pratar för egen del här men faktum är att länken användes mindre än 10% av tiden jag hade klockan (2,5år). Var inte så förtjust i den faktiskt, fick inte längden 100 och störde mig på PCL. Gummit däremot var kanon och perfekt i längd. Skulle jag köpa en ny AT igen så skulle jag skippa länken helt enkelt, hellre komplettera med läder till samma viklås.

Hej,
Help needed.
Är det någon som sitter på lite bra info om Omega Seamaster Recife 120m?
Jag har hittat de första inspelen på webben, men skulle gärna hitta om det finns någon som är riktigt initierad kring denna modell eller som kan peka mig i en riktning
Omega_Receife.jpeg
Omega_Receife.jpeg

Ingen fara, glad att kunna hjälpa till :) Finns även denna tråden om du vill ha mer hjälp gällande prissättningen:

Tack igen! :) Lite mer on topic så är anledningen till att jag planerar att eventuellt sälja denna att jag spanar på en Nekton just nu! Överjävligt snygg dykare alltså.

Det kan vara så att du har en för passiv livsstil, särskilt om du tar av dig den på natten, då gångreserven laddas upp genom fysisk aktivitet vilket får rotorn att rotera.

Man ska i normala fall inte behöva dra upp dem manuellt om de nu inte har stannat men prova att vrida upp den fullt (gissar på ca 50 snurr för full uppladdning), notera klockslag och lägg sedan ifrån dig den tills den stannar så ser du vad gångreserven ligger på.

Jag vet inte vad som är specat för detta urverk men det vanligaste är ca 40h vid fullt uppdrag och om den vid fullt uppdrag fortfarande bara presterar 12-24h så bör du nog kolla upp det.
Jag testar detta, tackar. Kn det även vara så att när jag väl tar på mig klockan för att sedan ta av mig den efter några timmar att den liksom inte hinner ladda upp full gångreserv? Kan ju också förklara det hela, sen rör jag inte mig mycket då man mest sitter hemma just nu. Har inte med mig klockan tex på gymmet heller

Jag testar detta, tackar. Kn det även vara så att när jag väl tar på mig klockan för att sedan ta av mig den efter några timmar att den liksom inte hinner ladda upp full gångreserv? Kan ju också förklara det hela, sen rör jag inte mig mycket då man mest sitter hemma just nu. Har inte med mig klockan tex på gymmet heller
Ja, det var ungefär så jag menade och jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig slarvigt. ☺️ Om man har en stillasittande livsstil där man kanske t.ex. har ett arbete i statisk position framför en dator och dessutom tar av sig klockan med jämna mellanrum och/eller på kvällen så kan det innebära att den inte hinner ladda upp tillräckligt lång gångreserv när du väl har den på armen. Det borde inte utgöra ett problem om man inte lägger ifrån sig den under väldigt långa perioder men prova som sagt att vrida upp den manuellt (man brukar räkna med ca 50 snurr då man vanligtvis vrider ett halvt varv per omtag) och mät upp gångreserven.

Om det visar sig att den då har en betydligt längre gångreserv så betyder det helt enkelt att det inte laddas upp som den ska vilken kan bero antingen på för lite fysisk rörelse eller möjligtvis defekt rotor. En lösning som många använder är en s.k. winder vilket är en typ av uppdragare som roterar klockan och därmed håller igång gångreserven även när du inte använder klockan och de finns i varierande prisklass från ca 500kr och uppåt.

Jag upplever lite liknande fenomen med min nyservade Speedmaster Reduced. Drog upp den runt 35 varv igår och hade på mig klockan hela dagen. Rörde dock inte speciellt mycket på mig med tanke på hemmajobb. På eftermiddagen runt kl. 17 så bytte jag klocka och idag på morgonen så såg jag att Speedmastern hade stannat vid kl. 02 inatt. Läste vad @HSK skrev så nu på morgonen drog jag upp den runt 50 varv för att se om det blir någon skillnad. Det märkliga är att jag tycker gångreservern var bättre innan jag skickade in den på service och då drog jag bara upp klockan runt 20-25 varv. Rotorn hör jag men inte lika tydligt som innan men det kanske beror på att urverket har servats?

Det behövs lite bilder på den äldre, i min mening skönare storleken än den nya!

Den nya är dock riktigt fin också, men lite för stor för mig!
Fin klocka, jag har samma modell fast lillebrorsan (36mm). Du får posta bilder i SMP tråden med 👍

Å f-n :wideyed: Men egentligen borde jag inte vara förvånad för jag har noterat att saker som länkbitar, 1171-länk m m gått upp rätt rejält sista åren. Pratar för egen del här men faktum är att länken användes mindre än 10% av tiden jag hade klockan (2,5år). Var inte så förtjust i den faktiskt, fick inte längden 100 och störde mig på PCL. Gummit däremot var kanon och perfekt i längd. Skulle jag köpa en ny AT igen så skulle jag skippa länken helt enkelt, hellre komplettera med läder till samma viklås.
Ja det är rätt galet, men precis som du säger så känns det som att alla delar till klockor skjutit i höjden. Där ser man! Jag har inte ägt min speciellt länge så jag har bara kört länken hittills, men jag tycker att den gör sig riktigt bra på läder också. Funderar på ett omega-viklås med ett typ hirschläder till att börja med, då kommer man undan lite billigare. Gummit är ju dock riktigt snyggt också och har man då redan låset så kanske gummit och ändlänkarna blir lättare att köpa 😄

Provar @FreddeM PO, och han min månklocka. Fy fan vilken klocka, otrolig, ha begäret växer
58A73BE0-323B-4EFE-B69E-9D34E64406AC.jpeg
Kanonklockor dessa båda. Har själv den blå PO. Men är sugen på att köpa speedmastern. Väldigt få kvar
Provar @FreddeM PO, och han min månklocka. Fy fan vilken klocka, otrolig, ha begäret växer
Två väldigt fina Omegor. Har själv den blå. Sugen på Speedmastern. Ska
Snygga klockor. Har själv den blå. Sugen på Speedmastern nu. Vill nog inte vänta på nya modellen.

Senast ändrad:
Hej, alla omega vänner. Ny på forumet, och har en fråga. Hoppas jag kommit rätt och inte frågar i fel tråd!

Jag har hittat min drömklocka i en Omega aqua terra version 1 (caliber2500) med blå sunburst-tavla.

Har letat ganska länge och har inte hittat någon i bra skick.
Har ni tips på annan Omega som jag kan snöa in på, eller klocka av annat märke som liknar min drömklocka?

tacksam för hjälp!

Har bestämt mig för en AT 41 efter att ha testat 38. Nu är det bara färgen kvar, lutade först mot svart men nu är det fan grön som gäller. Någon som har en kanske?
Tänkte ifall du missat tråden 😊

Tillbaka
Topp