• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 381 53.7%
  • Hesalit

Röster: 329 46.3%

• Totala väljare
    710
Håller fortfarande på och väljer mellan blå, grå och svart 😅
Var och provade idag, riktigt fina alla tre!!
1DD61635-14A2-4B12-B07F-E383A286F324.jpeg
640803E8-C43E-4C74-9064-0AE31F030349.jpeg
872616B9-BD5B-4360-BF9A-58AE5043A446.jpeg
De är så j*vla snygga allihopa! Var själv och testade den vita förra veckan, tycker den är snyggast!

Omega seamaster kvarts, får de någon kärlek? Är det någon som ägt en och vill berätta lite?

Jag tycker denna, ref. 196.1113, men blåaktig tavla är mycket vacker, vintagelik.

Hur är egentligen prissättningen? Vad skulle vara ett bra pris?

Omega seamaster kvarts, får de någon kärlek? Är det någon som ägt en och vill berätta lite?

Jag tycker denna, ref. 196.1113, men blåaktig tavla är mycket vacker, vintagelik.

Hur är egentligen prissättningen? Vad skulle vara ett bra pris?

Hade en SMP quartz som första klocka. Var väldigt nöjd med denna. Vill du ha quartz så , tycker dock att denna känns dyr.
Det här är nog ändå den allra bästa utgåvan av AT quartz? Senare fick dom linjer och på den sista utgåvan så hade dom ju slopat applicerade index/logo och det var en enda tryckt tavla. Sämre för varje år som gick alltså. Sen är ju som så att allt på chrono24 känns dyrt, förhandlingsutrymme kanske finns?

Tycker den räfflade tavlan vid senare modeller är långt ifrån lika clean. Om ni hade budat på klockan i fråga, var skulle ni lagt er? 18.000??

Tycker den räfflade tavlan vid senare modeller är långt ifrån lika clean. Om ni hade budat på klockan i fråga, var skulle ni lagt er? 18.000??
En parameter i sammanhanget är förväntad livslängd hos kvartsurverket. Har Omega gjort några utfästelser kring hur länge deras kvartsurverk ska hålla och hur länge de tillhandahåller reservdelar? För mig skulle det kännas lite osäkert att betala tiotusentals kronor för något som är 16 år gammalt, kan gå sönder när som helst och där det kanske inte finns några reservdelar att få tag på.

Jag har varit med om att gamla kvartsurverk gått sönder, men det har inte varit så dyra klockor att jag brytt mig om att laga dem. Det kanske går att Frankensteina in ett standardurverk i en Aqua Terra, men då är den ju inte original längre.

Mekaniska urverk går ju "alltid" att laga.

Som jämförelse dimensionerar Grand Seiko sina kvartsurverk för 50 års livslängd, vilket åstadkoms genom att urverket är inkapslat så att det inte kan komma in fukt eller damm vid batteribyte. Därtill garanterar de tillgång till reservdelar 30 år efter att en klocka gått ur produktion.

En parameter i sammanhanget är förväntad livslängd hos kvartsurverket. Har Omega gjort några utfästelser kring hur länge deras kvartsurverk ska hålla och hur länge de tillhandahåller reservdelar? För mig skulle det kännas lite osäkert att betala tiotusentals kronor för något som är 16 år gammalt, kan gå sönder när som helst och där det kanske inte finns några reservdelar att få tag på.

Jag har varit med om att gamla kvartsurverk gått sönder, men det har inte varit så dyra klockor att jag brytt mig om att laga dem. Det kanske går att Frankensteina in ett standardurverk i en Aqua Terra, men då är den ju inte original längre.

Som jämförelse dimensionerar Grand Seiko sina kvartsurverk för 50 års livslängd, vilket åstadkoms genom att urverket är inkapslat så att det inte kan komma in fukt eller damm vid batteribyte. Därtill garanterar de tillgång till reservdelar 30 år efter att en klocka gått ur produktion.
Tack för den inputen.

Funderar just nu på det som många andra klurar på. Speedmastern (005) eller den nya, nåja, Smp:n. En klassiker eller en modern tålig allrounder? Inte många Speedmasters kvar hos AD nu i väntan på den nya modellen. Prövade nya modellen men kände att 005 modellen tilltalade mig mer.

Grabbar jag står inför ett val. Jag måste bara ha gröna Aqua Terran och eftersom att inga begagnade finns worldwide så är det alternativet bara att köpa ny. Då är frågan:

Köpa från säljare från C24 för 44500kr? (Inkl frakt)

Uret för 46000kr.

AD och försöka pruta ner från 60 till under 50 iaf.

Vad säger ni? Är det värt att lägga dom tusingarna extra?

Finns ju många Omegakvartsklockor som är 40+ år och tickar på. Om urverket går sönder går det att byta. Kommer finnas utbytesverk i original säkert de närmaste 50 åren. Jag skulle inte vara orolig.

Finns ju många Omegakvartsklockor som är 40+ år och tickar på. Om urverket går sönder går det att byta. Kommer finnas utbytesverk i original säkert de närmaste 50 åren. Jag skulle inte vara orolig.
Perfekt! Då behöver man inte vara så orolig över att köpa en äldre Omega med kvartsurverk.

Håller fortfarande på och väljer mellan blå, grå och svart 😅
Var och provade idag, riktigt fina alla tre!!
1DD61635-14A2-4B12-B07F-E383A286F324.jpeg
640803E8-C43E-4C74-9064-0AE31F030349.jpeg
872616B9-BD5B-4360-BF9A-58AE5043A446.jpeg
Går själv och funderar på inköp, men för min del styrs valet lite av övriga klockor i samlingen. Jag har redan en svart Seamaster av förra generationen och en Speedy 005, så skulle vilja ha en med lite färg denna gång. Därmed lutar jag åt den blå. Den blå med blått gummi skulle vara en riktigt fin klocka i sommar!

Senast ändrad:
Går själv och funderar på inköp, men för min del styrs valet lite av övriga klockor i samlingen. Jag har redan en svart Seamaster av förra generationen och en Speedy 005, så skulle vilja ha en med lite färg denna gång. Därmed lutar jag åt den blåa. Den blåa med blått gummi skulle vara en riktigt fin klocka i sommar!
Jag har den blå 39,5 :an. Grymt snygg när den skiftar i svart. Har lagt ut den på blocket nu eftersom jag drabbats av flippsjukan. Sugen på en speedmaster eller seamaster blå såklart. Speedmastern finns tyvärr inte i blå🤔

Jag har den blå 39,5 :an. Grymt snygg när den skiftar i svart. Har lagt ut den på blocket nu eftersom jag drabbats av flippsjukan. Sugen på en speedmaster eller seamaster blå såklart. Speedmastern finns tyvärr inte i blå🤔

Det finns flera blå Speedmasters, till exempel dessa:

Edit: la till några ytterligare.

Senast ändrad:
Det finns flera blå Speedmasters, till exempel dessa:

Ja såklart. Jag tänkte på månklockan.

Ja såklart. Jag tänkte på månklockan.
Ja, underkollektionen "Moonwatch Professional" är ju lite monokrom. Silver Snoopy award borde väl räknas som en någorlunda riktig månklocka? Priset är dock väl högt. Dessutom får man väl vänta ytterligare ett halvår innan leveranserna startar. Jag ser nu också att Erikson Urhandel slutat ta emot bokningar. Men den ska ju inte vara limiterad, så tids nog borde den gå att köpa med rimlig leveranstid.

Ja, underkollektionen "Moonwatch Professional" är ju lite monokrom. Silver Snoopy award borde väl räknas som en någorlunda riktig månklocka? Priset är dock väl högt. Dessutom får man väl vänta ytterligare ett halvår innan leveranserna startar. Jag ser nu också att Erikson Urhandel slutat ta emot bokningar. Men den ska ju inte vara limiterad, så tids nog borde den gå att köpa med rimlig leveranstid.
Jasså har de redan slutat! Men jag föredrar den utgående modellen. Snoopy är häftig men för mycket pengar. Tycker att den vanliga modellen absolut kan räknas som riktig månklocka.

Jasså har de redan slutat! Men jag föredrar den utgående modellen. Snoopy är häftig men för mycket pengar. Tycker att den vanliga modellen absolut kan räknas som riktig månklocka.
Ja, .005 är ju den äkta. Om jag skulle köpa en Moonwatch professional nu skulle jag vara väldigt kluven mellan att försöka få tag på en av de sista nya .005 eller beställa den nya. Jag gillar moderna urverk och tycker det är kul att de uppgraderat månklockan till Master chronometer utan att förändra klockan alltför mycket.

Ja, .005 är ju den äkta. Om jag skulle köpa en Moonwatch professional nu skulle jag vara väldigt kluven mellan att försöka få tag på en av de sista nya .005 eller beställa den nya. Jag gillar moderna urverk och tycker det är kul att de uppgraderat månklockan till Master chronometer utan att förändra klockan alltför mycket.
Jag håller nog med dig. Avvaktar lite.

tjenare gänget

jag är på klockjakt och väljer mellan två väldigt olika klockor. Tudor black bay och Omega Planet Ocean 45.5mm :p

jag är dock rädd att Planet Ocean Xl blir för stor. någon som ägt denna? bär den mindre än vad den är? eller den är bara jättestor? ;)

Tillbaka
Topp