• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 381 53.7%
  • Hesalit

Röster: 329 46.3%

• Totala väljare
    710
Dubbelpostar dagens Omega
20210524_094315.jpg
Detta är guld! 👌🏻 I dubbel bemärkelse 😉
Vilken referens är det och var har du löst bandet?

Kanske OT, men ska till Krons nu på måndag i samband med jobbresa och är rejält sugen på att köpa en AT 38mm. Hur tror ni det ser ut med prut på en sådan? Har personligen mycket begränsad erfarenhet, men det kan ju knappast skada att fråga? Ett argument (om man ska köpa nytt, som jag) bör väl vara att Uret.se erbjuder ett betydligt lägre pris. Jag kräver naturligtvis inte att någon AD ska matcha en gråhandlare prismässigt, men är det värt att ta upp?

Kanske OT, men ska till Krons nu på måndag i samband med jobbresa och är rejält sugen på att köpa en AT 38mm. Hur tror ni det ser ut med prut på en sådan? Har personligen mycket begränsad erfarenhet, men det kan ju knappast skada att fråga? Ett argument (om man ska köpa nytt, som jag) bör väl vara att Uret.se erbjuder ett betydligt lägre pris. Jag kräver naturligtvis inte att någon AD ska matcha en gråhandlare prismässigt, men är det värt att ta upp?
Jag köpt en AT 38mm för 2 veckor sedan och fick ner den med 20% via ad. Var dock inte på Krons men prutmån brukar finns så värt att testa! Kommer du inte ner till det du kan betala är det ju bara att gå vidare nästa.

Jag köpt en AT 38mm för 2 veckor sedan och fick ner den med 20% via ad. Var dock inte på Krons men prutmån brukar finns så värt att testa! Kommer du inte ner till det du kan betala är det ju bara att gå vidare nästa.
Snyggt! Hur tycker du att den är? Tycker särskilt storleken är lockande och ska bli kul att få prova en på riktigt, utan att sukta på internet.

20% låter mycket hoppfullt med! Har fått löst en snabbvärdering på min nuvarande omega som jag tänkt byta in i samband med köpet, så det kanske upplevs lite fult av mig att inte gå vidare med det? Som du hör är jag oerhört mesig när det kommer till prut – får bli ett antal onlinekurser i pondus över helgen. :p

Snyggt! Hur tycker du att den är? Tycker särskilt storleken är lockande och ska bli kul att få prova en på riktigt, utan att sukta på internet.

20% låter mycket hoppfullt med! Har fått löst en snabbvärdering på min nuvarande omega som jag tänkt byta in i samband med köpet, så det kanske upplevs lite fult av mig att inte gå vidare med det? Som du hör är jag oerhört mesig när det kommer till prut – får bli ett antal onlinekurser i pondus över helgen. :p
Jag är supernöjd med klockan, jag kollade på den länge och provade både 38mm & 41mm. Men 38mm sitter helt perf på mig (handleder på 16-17cm). Känns som att man kan ha den till det mesta, vilket jag gillar.
Bara för att de lämnat en värdering är ju inte du skyldig att gå vidare och köpa en AT hos dom eller sälja din nuvarande klockan för den delen. Jag hade gått till det stället som kan erbjuda bäst pris. Lycka till!

Bilagor

• F9BD69A3-BD0A-437B-9844-1DEDB37AE937.jpeg
    F9BD69A3-BD0A-437B-9844-1DEDB37AE937.jpeg
    389.9 KB · Visningar: 38
Jag är supernöjd med klockan, jag kollade på den länge och provade både 38mm & 41mm. Men 38mm sitter helt perf på mig (handleder på 16-17cm). Känns som att man kan ha den till det mesta, vilket jag gillar.
Bara för att de lämnat en värdering är ju inte du skyldig att gå vidare och köpa en AT hos dom eller sälja din nuvarande klockan för den delen. Jag hade gått till det stället som kan erbjuda bäst pris. Lycka till!
Grymt snygg! Har liknande omkrets på handlederna och föredrar generellt sett mindre klockor, så ATn känns verkligen som en no-brainer. Och det är helt rätt, ska höra med lite fler butiker innan jag åker upp. Blir nog inte en produktiv jobbresa (iaf avseende mitt arbete). ;)

Grymt snygg! Har liknande omkrets på handlederna och föredrar generellt sett mindre klockor, så ATn känns verkligen som en no-brainer. Och det är helt rätt, ska höra med lite fler butiker innan jag åker upp. Blir nog inte en produktiv jobbresa (iaf avseende mitt arbete). ;)
Haha det låter rimligt! Kolla med Rydbergs ur i Helsingborg, där köpte jag min med 20%. Jag bor inte i Helsingborg men de skickade den kostnadsfritt och kortade länken så det var super smidigt. Alltid värt att dra iväg ett mail och se vad som gäller och vad de kan göra på priset.

Haha det låter rimligt! Kolla med Rydbergs ur i Helsingborg, där köpte jag min med 20%. Jag bor inte i Helsingborg men de skickade den kostnadsfritt och kortade länken så det var super smidigt. Alltid värt att dra iväg ett mail och se vad som gäller och vad de kan göra på priset.
Ska spana in dem! Jag är ju tyvärr en sån där manisk person, dvs. att när jag vill något så ska det helst ha skett förra veckan... Men får försöka hålla i mig. Trevlig helg. :)

Hur funkar det med att köpa till original-länkar till nya (eller någorlunda samtida) klockor?

Som ett konkret exempel, tog första bästa från Omegas webbsida: Aqua Terre 150m. Den finns med/utan stållänk.

220.13.41.21.03.002 (läder; 57 500 kr)
220.10.41.21.03.002 (stål; 61 000 kr)

Nu är jag inte intresserad av just den här klockan, men om man köper en begagnad klocka som är någorlunda ny, och som har sålts både på läder och stål, kan man då beställa stållänken från tillverkaren? I exemplet ovan, kan jag beställa länken för ~3500 kr (rätt dyrt btw) från Omega eller deras ADs?

Hur funkar det med att köpa till original-länkar till nya (eller någorlunda samtida) klockor?

Som ett konkret exempel, tog första bästa från Omegas webbsida: Aqua Terre 150m. Den finns med/utan stållänk.

Nu är jag inte intresserad av just den här klockan, men om man köper en begagnad klocka som är någorlunda ny, och som har sålts både på läder och stål, kan man då beställa stållänken från tillverkaren? I exemplet ovan, kan jag beställa länken för ~3500 kr (rätt dyrt btw) från Omega eller deras ADs?

Brukar gå att köpa länk efteråt, men det lönar sig att köpa klockan med länk om man köper ny.
Speedmaster med länk: 66.700
Speedmaster med band: 63.300
Länken går väl på 9K har jag för mig.

Brukar gå att köpa länk efteråt, men det lönar sig att köpa klockan med länk om man köper ny.
Speedmaster med länk: 66.700
Speedmaster med band: 63.300
Länken går väl på 9K har jag för mig.
Vad går bandet lös på då? Vet du det?
Säg att man vill ha både och, är det då skitsamma vilken man köper först? Jag tänker på totalen, om man vill komma ut med både länk och band (listpriser).

Speedmaster med band 63 300:- plus 9k för länk.
Speedmaster med länk 66 700:- plus X för band.

Vad går bandet lös på då? Vet du det?
Säg att man vill ha både och, är det då skitsamma vilken man köper först? Jag tänker på totalen, om man vill komma ut med både länk och band (listpriser).

Speedmaster med band 63 300:- plus 9k för länk.
Speedmaster med länk 66 700:- plus X för band.
Ett alligatorband (3.800) med spänne (500) går på 4.300 så det är rätt höga priser.

Ja, det må jag säga.
Personligen köper jag hellre en länk begagnad än ett läderband. Läder vill jag gärna ha helt nytt.

Brukar gå att hitta en länk som passar från Omega.
Däremot är det alltid billigare att köpa den på länk nytt - påslaget på priset motsvarar aldrig vad jag sett det faktiska värdet att köpa en länk separat senare.
Dock säljs det ju en del länkar bla har på köp och sälj. Nästan alltid går det att lösa även om klockan inte är den senaste.

Omega är verkligen fina klockor. En vacker dag kanske jag skaffar en. Minns att jag tittade i skyltfönstret hos en lokal urmakare/juvelerare. Det var ett tag sedan, 10, kanske 15 år sedan.
Såg en Omega för 4995kr. Tyckte den såg fin ut men lite över min budget tyckte jag då.
Men när jag nu har kollat på Omegas priser inser jag att nånting inte stämmer. En Omega för det priset kan väl inte ha sålts av en butik ens för 10, 15 eller ens 20 år sedan(och knappast nån herr-Omega jag skulle vara intresserad av)? Jag är bergis av mitt minne här. Butikspersonalen måste i lite tankspriddhet ha satt fel prislapp tror jag. Eller?

Senast ändrad:
Tack! Ja, jag har märkt att det alltid är bättre att köpa på länk direkt. Nu tänkt ekar mer på begagnat scenariot, där man kanske vill köpa till originallänk om det inte ingår.

Men när jag nu har kollat på Omegas priser inser jag att nånting inte stämmer. En Omega för det priset kan väl inte ha sålts av en butik ens för 10, 15 eller ens 20 år sedan(och knappast nån herr-Omega jag skulle vara intresserad av)? Jag är bergis av mitt minne här. Butikspersonalen måste i lite tankspriddhet ha satt fel prislapp tror jag. Eller?
Du kommer nog ihåg rätt. Priserna på ”fina” klockor har gått upp .

Innan quartz (och senare smartphone) kom så var mekaniska ur inte primärt en lyxvara.
Priserna var mycket mer rimliga.

8E12286A-1C27-4B96-8EE2-ED4A92AF3597.jpeg

Tror även ex. priset på guld har gått upp, så ex. den traditionella presenten man fick efter att ha arbetat 50 år i samma företag, och vid andra högtider, guldklockan, har också blivit dyrare pga. att råvarupriset stigit.

Inte hundra på detta dock, beror nog lite på vilket tidsintervall man mäter, men hittade ex. denna graf.

Bilagor

• 946392A2-6836-46B0-891B-B01B1C2BCEB6.jpeg
    946392A2-6836-46B0-891B-B01B1C2BCEB6.jpeg
    33.7 KB · Visningar: 21
Du kommer nog ihåg rätt. Priserna på ”fina” klockor har gått upp .

Innan quartz (och senare smartphone) kom så var mekaniska ur inte primärt en lyxvara.
Priserna var mycket mer rimliga.

8E12286A-1C27-4B96-8EE2-ED4A92AF3597.jpeg

Oj, det var tusan! Hade jag köpt den där Omegan då, och bevarat den i bra skick så hade det antagligen varit en investering förstår jag!

Tror även ex. priset på guld har gått upp, så ex. den traditionella presenten man fick efter att ha arbetat 50 år i samma företag, och vid andra högtider, guldklockan, har också blivit dyrare pga. att råvarupriset stigit.

Inte hundra på detta dock, beror nog lite på vilket tidsintervall man mäter, men hittade ex. denna graf.
Guldpriset har fluktuerat över lång tid. Justerat för inflation var guldpriset högre på 1980-talet än nu.

Dessutom verkar det numera som om att, utöver de mer sedvanliga faktorerna, kryptovalutornas svängningar har en direkt påverkan på guldpriset.

Har du någon källa för detta?

Det är välkänt att guldpriset stiger vid oroliga tider, när andra tillgångar inte upplevs som värdebeständiga. När det inte finns stabila aktier eller ens obligationer att investera i har guld uppfattats som en stabil tillgång att parkera sina pengar i. Men det är inte jätteoroliga tider nu. Blotta existensen av en väldigt volatil tillgång, som kryptovaluta, borde väl inte påverka priset på en av de mesta stabila tillgångarna, som guld? Det finns ju fortfarande ganska stabila aktier och hedgefonder att investera i.

Eller tänker jag fel?

Har du någon källa för detta?
Nej, verkligen inte. Det är bara ren spekulation. Vilket visserligen det mesta är inom värderingssvängen.
Dock tycker jag man kan skönja att det går lite hand i hand, och efterfrågan styr ju guldpriset. Guldets värde vilar mkt på, vad jag anser, "isberget under ytan". Men de största fluktureringarna på priset, styrs mer av toppen på isberget, de snabba köp- och säljaffärerna. De lite mer otåliga handlarna. Och där är t.ex. bitcoin en stor konkurrent. Lika enkelt och snabbt som guld, men med en större risk givetvis. Men risken verkar inte störa. Och då stiger inte guldet så snabbt som t.ex. omständigheterna borde ha bäddat för "i coronans begynnelse", när det var allt annat än fridfullt på börsen.

Åter igen. Det är ren och skär spekulation from min sida. Dessutom åt skogen off topic.

Omega är verkligen fina klockor. En vacker dag kanske jag skaffar en. Minns att jag tittade i skyltfönstret hos en lokal urmakare/juvelerare. Det var ett tag sedan, 10, kanske 15 år sedan.
Såg en Omega för 4995kr. Tyckte den såg fin ut men lite över min budget tyckte jag då.

Visst har priserna gått upp, både generellt och specifikt för Omega.

Priserna var dock ganska höga redan 2010. Jag har sparat en Omega-katalog med tillhörande prislista daterad 2010-03-01. En Planet Ocean med keramisk vridring kostade 41 100 kr. Då var den visserligen en limited edition.

Omega pris 2010-03-1.jpg

Tillbaka
Topp