• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 381 53.7%
  • Hesalit

Röster: 329 46.3%

• Totala väljare
    710
Vad är de stora skillnaderna? Hade SM300 i titan ett tag.
Min gamla
1627380501298.jpeg
Nytt urverk såklart, ny tavla med Panerai-style sandwich (inte samma utförande som gamla alltså), lollipop-sekundvisare, bubbelsafir, specialbehandlad aluminium-bezel med lume som tydligen ska vara betydligt mer repbeständigt än vanligt, större urtavla genom att den inre metallringen på bezeln gjorts smalare, men framförallt, ändlänken är helt omgjord så länken sluttar direkt nedåt istället för rakt ut som tidigare (och vilket gjorde den gamla klockan jättelång), borstade mittlänkar och polerade ytterlänkar (dvs omvänt), smalnar av till 16 mm vid låset.

Nytt urverk såklart, ny tavla med Panerai-style sandwich (inte samma utförande som gamla alltså), lollipop-sekundvisare, bubbelsafir, specialbehandlad aluminium-bezel med lume som tydligen ska vara betydligt mer repbeständigt än vanligt, större urtavla genom att den inre metallringen på bezeln gjorts smalare, men framförallt, ändlänken är helt omgjord så länken sluttar direkt nedåt istället för rakt ut som tidigare (och vilket gjorde den gamla klockan jättelång), borstade mittlänkar och polerade ytterlänkar (dvs omvänt), smalnar av till 16 mm vid låset.
Låter ju för bra för att vara sant. :D
Alltid vart skeptisk till den innan pga ändlänkarna.

Låter ju bra! Ska klämma vid tillfälle!

Vad är de stora skillnaderna? Hade SM300 i titan ett tag.
Min gamla
1627380501298.jpeg
Utöver det @Nicbex skrev så är den nya ca 1 mm tunnare samt att den har microjustering, typ glidelock i 3 positioner.

6 key differences between the new Omega Seamaster 300 and the previous generation | Time and Tide Watches

But it's true! Jag kunde faktiskt inte låta bli utan har köpt klockan 🙈 ska göra en recension så fort som jag hämtat ut den och är tillbaka i Sverige igen.

Grattis! Den ser riktigt bra ut, ser fram emot en recension. :)

Har du gått vidare utifrån det svar jag gav? Här är iaf dom urmakerier i Malmö man finner på Omegas hemsida över service centre. Ingen egen erfarenhet då jag finns i Gbg-trakten men min magkänsla hade nog gett att jag gått till Huke.
Ja jag provade med kontraktspray mm men tyvärr ingen förändring. Det får bli att lämna in den. Vi testar Huke. 😀

But it's true! Jag kunde faktiskt inte låta bli utan har köpt klockan 🙈 ska göra en recension så fort som jag hämtat ut den och är tillbaka i Sverige igen.
Grattis! Skall bli kul att se bilder och läsa om dina intryck. Jag har den gamla som jag verkligen gillar, och bär idag faktiskt.
Aluminium inlägg på vridringen är nog den ändring jag gillar mest med den nya. Ska också bli intressant att se ifall de förbättrat AR på den.
E3831AD3-7E0B-4C98-9F3F-46B428AF39EE.jpeg

Hej Klockvänner!
Jag är på jakt efter en länk bit till en American,s Cup 2000 Seamaster. Någon som har en i sina "gömmor" som kan tänka sig att sälja en till mig?
Se bifogad bild :)
Tack på förhand!
Bästa hälsningar
Magnus

P,s Detta är mitt första inlägg så jag hoppas det kom på rätt plats, annars vore jag tacksam om Admin kunde flytta min förfrågan till rätt plats/tråd. Tack! D,s

Bilagor

• Länk Omega Seamaster.jpg
    Länk Omega Seamaster.jpg
    43.7 KB · Visningar: 12
Snyggt med Canvas! Är på jakt nu efter denna med vit tavla, kan dock inte bestämma om det blir med gummi eller inte.. Är inget fan av Seamasterns design på stållänk.. Oceanlänken är mer min smak 🙄

Tycker själv inte om standardlänken. Kan varmt rekommendera att köpa på gummi & addera en Uncle Seiko presidentlänk för ca: 1500kr 😊

Tycker själv inte om standardlänken. Kan varmt rekommendera att köpa på gummi & addera en Uncle Seiko presidentlänk för ca: 1500kr 😊
Tack för svar! Kul att du skriver det, jag har en gammal seiko med presidentlänk samt jubilee, och gillar dem skarpt. Även en lite äldre omega ocean planet som kan fungera. Testade gummi hos AD idag, tyvärr jobbar den dåligt mot mina tjejhandleder 😅 men sportig så får kanske leva med det.

• Like
Reactions: Man
Tack för svar! Kul att du skriver det, jag har en gammal seiko med presidentlänk samt jubilee, och gillar dem skarpt. Även en lite äldre omega ocean planet som kan fungera. Testade gummi hos AD idag, tyvärr jobbar den dåligt mot mina tjejhandleder 😅 men sportig så får kanske leva med det.

Som jag förstått det ska det finnas två storlekar på gummit. Annars finns alltid alternativ från Zealande/RubberB/övriga för perfekt passform 😊

Snyggt med Canvas! Är på jakt nu efter denna med vit tavla, kan dock inte bestämma om det blir med gummi eller inte.. Är inget fan av Seamasterns design på stållänk.. Oceanlänken är mer min smak 🙄

Jasså? Trevligt 😃 Jag varvar lite med länk och olika band, dock blir det oftast tillslut att länken åker på igen 😅 Är man osäker så är det nog mest ekonomiskt att köpa den på länk och addera lite band/gummi, för att köpa till länken i efterhand brukar kunna bli en dyr historia 😬

Jasså? Trevligt 😃 Jag varvar lite med länk och olika band, dock blir det oftast tillslut att länken åker på igen 😅 Är man osäker så är det nog mest ekonomiskt att köpa den på länk och addera lite band/gummi, för att köpa till länken i efterhand brukar kunna bli en dyr historia 😬
Såg att dem var rätt dyra! En idé jag haft är ju att köpa en annan omegalänk (eller använda min ocean) ändå men det kanske blir "fel" att gå ifrån originalet 😉 mycket idéer innan ens köpet..

Halloj gänget! Någon av er som haft eller har en Omega Deville co-axial rattrapante? 😀 ser ut att vara en riktigt fin klocka men vad jag förstår relativt ovanlig? Går inte att köpa via omega längre, tror inte att modellen tillverkas mer? Jag funderar på om Omega kommer att släppa en uppdaterad variant framgent? 🤔
All input uppskattas! 😀 tack 🙏🏻

Tillbaka
Topp