• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Rymdhamstern

Panerai
Första dagen som Speedy-ägare har besudlats av ångest upp över öronen…. Varför köpte jag Safir och inte Hesalite?! Hade jag ångrat mig oavsett vilken jag valde? Hesalite är väl aldrig fel, men kan safir vara det?

346E60BB-04C9-4658-8FF1-EB51CDEE2C24.jpeg
Fundera mindre och njut mer! 🙂
Grattis till fin klocka. Har själv hesalite men applied logo och att kunna se urverket hade jag inte haft något emot alls. Båda är fina och rätt.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Tycker det finns två bra val.
Båda varianterna har sina fördelar, så helt fel kan det ju inte blivit.

Applied logo är riktigt snyggt enligt mig, synd att hesalitversionen inte har det..

Jobbigt också om man föredrar safir och älskar applicerad logotyp men har orimligt svårt för glasbaksida. Precis som jag, alltså…

Lider med dig i din ångest. Har genomgått samma resa själv.

Ägt 4-5 stycken .005'or tidigare, och nu senaste 3861 i safir. Älskade allt med den nya klockan förutom känslan att jag saknade "det där lilla extra" som hesalit har estetiskt.
Sålde den och köpte en 3861 i hesalit istället och äntligen känner jag mig tillfredsställd, för nya moonwatchen är fan suverän med nya tavlan, länken m.m. Jag har alltid ogillat glasbaksida också, föredrar ett solitt baklock.

Oavsett är safiren fantastisk den med! Men man får inte lura sig att det är exakt samma sak som hesalit, även om de jobbat bort mycket av mjölkringen på nya safirversionen så saknas fortfarande en del av kupningen och brytningen av ljus som bara hesalit har.

Fundera mindre och njut mer! 🙂
Grattis till fin klocka. Har själv hesalite men applied logo och att kunna se urverket hade jag inte haft något emot alls. Båda är fina och rätt.

Tack för alla svar, där jag verkligen kan hålla med om allt ni skriver. Missförstå mig rätt när jag verkligen tycker att min nya klocka är fantastiskt, men!
Jag tror att det som grämer mig mest är det som @Parabellum skriver om brytningen i Hesalite, som är så svår att ersätta. För annars tycker jag verkligen safiren har så många rätt. Framför allt applied logo och att jag nog föredrar den lite polerade länken. Att se urverket är något jag egentligen inte väger så högt men de känns lite "fel" att täcka över ett så fint urverk.

Förhoppningen med klockan är ju att den ska bli en klocka som är kvar resten av livet tillsammans med min Explorer, och alla vet ju hur en hesalite-speedy ser ut efter många års användning. Men kommer en safir bli lika fin med åldern? Är de just värmen i plasten som gör att vi tycker så mycket som slitna gamla speedys?

Unpopular opinion, ska man bara förtrycka tankarna kring hesalite och inse att de är 2021 och Safirmackan är mer av en klocka från nutiden?

Får se, det som stör mig nu är att tankarna kring detta gör att jag inte använder klockan. Precis som @Rymdhamstern skriver så skulle de vara skönt att kunna fundera mindre och bara njuta men det är tyvärr inte något jag är kapabel till som person.

Jag kan såklart sälja safiren och köpa en hesalite, givetvis med viss förlust men vad gör de om man bara ska ha tag i den klocka som känns rätt.

För övrigt, det är verkligen den mysigaste tråden på KS. ;)
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Jobbigt också om man föredrar safir och älskar applicerad logotyp men har orimligt svårt för glasbaksida. Precis som jag, alltså…

Lider med dig i din ångest. Har genomgått samma resa själv.

Ägt 4-5 stycken .005'or tidigare, och nu senaste 3861 i safir. Älskade allt med den nya klockan förutom känslan att jag saknade "det där lilla extra" som hesalit har estetiskt.
Sålde den och köpte en 3861 i hesalit istället och äntligen känner jag mig tillfredsställd, för nya moonwatchen är fan suverän med nya tavlan, länken m.m. Jag har alltid ogillat glasbaksida också, föredrar ett solitt baklock.

Oavsett är safiren fantastisk den med! Men man får inte lura sig att det är exakt samma sak som hesalit, även om de jobbat bort mycket av mjölkringen på nya safirversionen så saknas fortfarande en del av kupningen och brytningen av ljus som bara hesalit har.
Jag har också haft 4-5 stk .005or innan och gillar verkligen hesalite glaset, men gick för en safir när jag nu köpte en 3861. Hade gärna haft hesalite, men det är jo samtidig väldigt många fördelar med safir. Loggan och länken är snyggare på safir också imo, men det som gjorde att valet hamnade på safir var faktisk glasbaksidan. Bryr mig vanligtvis inte så jätte mycket om det ät glasbaksida eller inte på mina klockor, men älskar verket i speedyn och tycker det är värt det extra priset att få titta på det ibland 😊

Ibland köper jag klockor för att jag gillar modellen och designet, ibland för att jag gillar historien bakom klockan och ibland för att klockan har et otroligt hantverk.

Det finns några klockor som jag vet hade legat i lådan så och si hela tiden, men som jag skulle vilja äga enbart för hantverket och urverket är fantastiskt 🙂
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tack för alla svar, där jag verkligen kan hålla med om allt ni skriver. Missförstå mig rätt när jag verkligen tycker att min nya klocka är fantastiskt, men!
Jag tror att det som grämer mig mest är det som @Parabellum skriver om brytningen i Hesalite, som är så svår att ersätta. För annars tycker jag verkligen safiren har så många rätt. Framför allt applied logo och att jag nog föredrar den lite polerade länken. Att se urverket är något jag egentligen inte väger så högt men de känns lite "fel" att täcka över ett så fint urverk.

Förhoppningen med klockan är ju att den ska bli en klocka som är kvar resten av livet tillsammans med min Explorer, och alla vet ju hur en hesalite-speedy ser ut efter många års användning. Men kommer en safir bli lika fin med åldern? Är de just värmen i plasten som gör att vi tycker så mycket som slitna gamla speedys?

Unpopular opinion, ska man bara förtrycka tankarna kring hesalite och inse att de är 2021 och Safirmackan är mer av en klocka från nutiden?

Får se, det som stör mig nu är att tankarna kring detta gör att jag inte använder klockan. Precis som @Rymdhamstern skriver så skulle de vara skönt att kunna fundera mindre och bara njuta men det är tyvärr inte något jag är kapabel till som person.

Jag kan såklart sälja safiren och köpa en hesalite, givetvis med viss förlust men vad gör de om man bara ska ha tag i den klocka som känns rätt.

För övrigt, det är verkligen den mysigaste tråden på KS. ;)
Låter surt. Trist!

Testa kasta in en bytesannons. Någon sitter kanske och grämer sig över det motsatta om du har tur.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
-Jag redigerar bilder naturligtvis. Ibland på Instagram eller på iPhones egna app för bilder.

Ska ta en titt på lightroom nu när du ändå nämner det 🙂
Tänkte just det.
Gör en bra bild bättre, men räddar sällan en dålig.
Jag kör Lightroom och har inte testat annat då jag fick den licensen med kameran jag använder för sällan😆
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Tänkte just det.
Gör en bra bild bättre, men räddar sällan en dålig.
Jag kör Lightroom och har inte testat annat då jag fick den licensen med kameran jag använder för sällan😆

-Haha! Nej precis, en dålig bild är svårt att rädda😆👍🏼

Mmm jag såg nu att appen kostar en liten slant.

Vad skulle du säga att finns i Lightroom som saknas i iPhone’s egna app för bilder?

Det borde finnas flera valmöjligheter än Instagram och iPhone’s egna app för bilder tänker jag.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
-Haha! Nej precis, en dålig bild är svårt att rädda😆👍🏼

Mmm jag såg nu att appen kostar en liten slant.

Vad skulle du säga att finns i Lightroom som saknas i iPhone’s egna app för bilder?

Det borde finnas flera valmöjligheter än Instagram och iPhone’s egna app för bilder tänker jag.
Kör Android så iPhones har jag inte koll på.
IG innehåller det väsentliga, men är mer basic.
Man kan tex justera highlights och shadows men inte black och white. Färgmättnaden kan ökas, men inte vibrance. Det går att skärpa bilden men inte kontrollera radie/detaljnivå.
Detta tillsammans med kontrast är väl det jag justerar vanligtvis.
Tycker IGs innehåll duger för internet, men kontrollen i Lightroom är bättre.
Möjligheten att spara presets när man redigerat en bild och sedan applicera på alla som är fotade i samma omständigheter är riktigt bra oxå.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
-Haha! Nej precis, en dålig bild är svårt att rädda😆👍🏼

Mmm jag såg nu att appen kostar en liten slant.

Vad skulle du säga att finns i Lightroom som saknas i iPhone’s egna app för bilder?

Det borde finnas flera valmöjligheter än Instagram och iPhone’s egna app för bilder tänker jag.
Snapseed funkar väldigt bra på Iphone och värt att testa. Tycker den är smidigare än Lightroom och bättre anpassat för telefon :)
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Ni som har nya speedmastern, älskar ni länken? Kör min 005 på 1171 länken och älskar utseendet, men skulle vilja ha en säkrare clasp och overall bättre kvalitetskänsla i länken.

Har för mig att jag läst här att nya länken passar på förra generationens speedmaster, någon som kan verifiera detta? Vad går enbart nya länken loss på och kan man köpa den på distans och få den levererad hem(via AD)? 🙂
IMG_20211029_145750.jpg
IMG_20211029_145731.jpg
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Ni som har nya speedmastern, älskar ni länken? Kör min 005 på 1171 länken och älskar utseendet, men skulle vilja ha en säkrare clasp och overall bättre kvalitetskänsla i länken.

Har för mig att jag läst här att nya länken passar på förra generationens speedmaster, någon som kan verifiera detta? Vad går enbart nya länken loss på och kan man köpa den på distans och få den levererad hem(via AD)? 🙂
IMG_20211029_145750.jpg
IMG_20211029_145731.jpg

Jag har nya och har haft gamla. För mig är det natt och dag med nya länken. Den var liksom vad som saknades på gamla för mig.
Om man säger såhär: beg kostar väl nya hesalit nånstans runt 55k och en fin .005 10-15k mindre? I min värld är bara länken värd den differensen. Sen att nya har step dual och lite annat lull blir bara bonus. Således hade jag sålt .005 och köpt en ny om jag var i dina skor (om den inte har sentimentalt värde)

Tillägg: …eftersom jag antar att en länk kostar minst 10k
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ni som har nya speedmastern, älskar ni länken? Kör min 005 på 1171 länken och älskar utseendet, men skulle vilja ha en säkrare clasp och overall bättre kvalitetskänsla i länken.

Har för mig att jag läst här att nya länken passar på förra generationens speedmaster, någon som kan verifiera detta? Vad går enbart nya länken loss på och kan man köpa den på distans och få den levererad hem(via AD)? 🙂
IMG_20211029_145750.jpg
IMG_20211029_145731.jpg
Råkat sett att Erikson har den i sin webshop, ja 10K jämt ungefär.

Nu står det att det är med polerade mittdelar (den till safirmackan alltså) men vill tro att man kan välja och samma pris med borstat.
Jag har t o m klämt på en 005 med nya länken och det såg hur bra ut som helst.
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Ni som har nya speedmastern, älskar ni länken? Kör min 005 på 1171 länken och älskar utseendet, men skulle vilja ha en säkrare clasp och overall bättre kvalitetskänsla i länken.

Har för mig att jag läst här att nya länken passar på förra generationens speedmaster, någon som kan verifiera detta? Vad går enbart nya länken loss på och kan man köpa den på distans och få den levererad hem(via AD)? 🙂
IMG_20211029_145750.jpg
IMG_20211029_145731.jpg
Den passar och är kanon men kostar ju en slant. Min .005 kommer aldrig att säljas, annars hade det nog kanske varit en bättre deal att sälja och köpa den nya.

Här har du en bra genomgång av @Saltkråkan :
https://klocksnack.se/threads/Ω-speedmaster-tråden…🌔🚀👨🏻‍🚀.45409/page-1098#post-3799333

Här är också en bra genomgång: https://omegaforums.net/threads/386...racelet-fitted-on-1861-case-pictorial.125208/


Här kommer bild på min .005 med nya länken.

20210620_095406.jpg

20210813_143221.jpg
20210621_135452.jpg
 
Senast ändrad:
Topp