• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 371 53.8%
  • Hesalit

Röster: 319 46.2%

• Totala väljare
    690
Inte nog med den blå ultradeep.. Hur f*n tänkte dom här?
omega.png

Kan man inte klämma på SMP gummi på AT? Den är 41mm är väl iaf 20mm?

Tillägg: det verkar funka åt andra hållet https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=751611
Kanske man kan men i mina ögon så ser ett curved-end gummi på en klocka men slät, rostfri glasring fel inte så bra ut. Det krävs ändlänkar, då blir det så mycket snyggare! AT-gummits sömmar och mönster gör ju sitt till också. Finns för mig inga alternativ alls till Omegas eget gummi till AT, har ju sportat det i 2,5 år tidigare.
1647015352304.png
1647015428690.png

Kanske man kan men i mina ögon så ser ett curved-end gummi på en klocka men slät, rostfri glasring fel inte så bra ut. Det krävs ändlänkar, då blir det så mycket snyggare! AT-gummits sömmar och mönster gör ju sitt till också. Finns för mig inga alternativ alls till Omegas eget gummi till AT, har ju sportat det i 2,5 år tidigare.
1647015352304.png
1647015428690.png

Kan hålla med men om man nu prompt vill ha grönt gummi till AT kan det ju vara ett alternativ. Tycker de extra ”kanalerna” på senaste SMP gummit gör att det får mer liv och funkar bättre i sammanhanget

DeVille3.png

Spekulerar på någon slags kontors/dressklocka i 18K, dessa DeVille har jag fastnat lite för.
Men varför är det så stor prisskillnad på den utan respektive med datum, vad är det jag missar?
Bägge är 40mm, 18K, handdragna Co-Axial, och (Master) Chronometer. Borde inte den med datum vara den dyrare?

DeVille3.png

Spekulerar på någon slags kontors/dressklocka i 18K, dessa DeVille har jag fastnat lite för.
Men varför är det så stor prisskillnad på den utan respektive med datum, vad är det jag missar?
Bägge är 40mm, 18K, handdragna Co-Axial, och (Master) Chronometer. Borde inte den med datum vara den dyrare?
Den högra har inte METAS-verk utan det äldre 8511. Det står Master Co-axial Chronometer isf Co-axial Master Chronometer. Rörigt... jag vet.
Nu är väl detta i sig ingen större motivering till den stora prisskillnaden, vill minnas standard AT höjdes med bara någon tusenlapp då den fick METAS 2017 och dom vände på linjerna.

Ok, undrar om saker slits, kuggar behöver bytas osv. jag har en liten påse med gamla slitdelar från tidigare service, småtjaffs
Klockor är finmekanik. Toleranserna är små.
Om du kör för länge kommer oljorna att torka. När axeltapparna roterar i osmorda lagerhål kommer material att nötas bort. Det blir damm. Dammet hamnar i den torra oljan och vips så har du skapat en slippasta. Den hjälper till att skynda på det hela sen. Kanske påverkas gången, kanske inte. Gör den inte det märker du inte att servicebehov föreligger.
Men det kommer en urmakare att kunna se om han tittat efter.

Så ja. Delar slits.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp