• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 342 52.4%
  • Hesalit

    Röster: 311 47.6%

  • Totala väljare
    653

JeJej

Omega
2-Faktor
Känns på något sätt inte helt ologiskt om Swatch group skulle kunna byta namn till Omega group. Omega omsätter mest i hela gruppen och är gruppen flaggskepp (Även om de finns läckerbitar från Breguet och Blancpain).

För övrigt kör swatch exakt samma men tvärt om på sin instagram: https://www.instagram.com/stories/swatch/2795820832647383745/
Nicolas Jr kanske börjar tänka på ändhållplatsen och börjar dela upp så att inte barnen hamnar i samma situation som fam Schneider.
 

jelle

Omega
Inte nog med den blå ultradeep.. Hur f*n tänkte dom här?
omega.png
oh det verkar som att omega hade fixed lugs på konceptet redan 2019 alltså innan tudor Pelagos FXD. Kredden återskapad!
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Det svart-gula här kunde också vara snyggt om man gillar MN men sjuka priser för en bit tyg.
https://erikasoriginals.com/mn-straps/blackops.php

Erikas säljs även på Klockia och Klockmagasinet vill jag minnas. Tror dom tar 750:- och bandet är avhandlat i MN-tråden. Riktigt bra band i mitt tycke och jag gav 1100:- för mitt direkt från Erika, med lite custom siffror dock.

Sjuka pengar egentligen för ett band men jag beställde nyss ett Nato från Omega för 1800:- och köpt gummiband för dyrare så jag ifrågasätter nog min egen intelligens mer än prissättningen. 😀
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Det svart-gula här kunde också vara snyggt om man gillar MN men sjuka priser för en bit tyg.
https://erikasoriginals.com/mn-straps/blackops.php

Erikas säljs även på Klockia och Klockmagasinet vill jag minnas. Tror dom tar 750:- och bandet är avhandlat i MN-tråden. Riktigt bra band i mitt tycke och jag gav 1100:- för mitt direkt från Erika, med lite custom siffror dock.

Sjuka pengar egentligen för ett band men jag beställde nyss ett Nato från Omega för 1800:- och köpt gummiband för dyrare så jag ifrågasätter nog min egen intelligens mer än prissättningen. 😀
Har ett Erika Original och två billiga MN-kopior av okänt ursprung. Det är stor skillnad på materialet! Elasticiteten på dom billiga är bara fel i jämförelse, för slappa. Efter Erika inkom känns dom andra helt enkelt oanvändbara Här kan jag bara tala för dessa och det finns ju en mängd olika MN-band i antagligen varierande kvalitet.

En klar fördel att beställa från Erika direkt isf Klockia/Klockmagasinet är att man får dom måttanpassade. Man anger sitt handledsmått.
 
Senast ändrad:

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Har ett Erika Original och två billiga MN-kopior av okänt ursprung. Det är stor skillnad på materialet! Elasticiteten på dom billiga är bara fel i jämförelse, för slappa. Efter Erika inkom känns dom andra helt enkelt oandvändbara. Här kan jag bara tala för dessa och det finns ju en mängd olika MN-band i antagligen varierande kvalitet.

En klar fördel att beställa från Erika direkt isf Klockia/Klockmagasinet är att man får dom måttanpassade. Man anger sitt handledsmått.

Jo jag håller med. Jag har två band från Erika men köpte ena före "hypen" och gav runt en femhundring. Nu börjar det smärta lite men banden är fenomenala. Det första är nog minst 3 år och tvättat i tvättmaskin och håller elasticitet utan problem.
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Såg precis denna på Instagram så tänkte jag skulle komma hit för att se om någon hade några aningar.

Ska bli riktigt spännande att se vad det blir! Har ju skämtats lite om en Swatch Speedmaster, men denna teasen tyder ju faktiskt på något åt det hållet 😅
Precis! En Swatch speedmaster eller en swatch inspirerad omega. Kanske en delad ”line” dvs limiterade utgåvor som de båda märkena delar. Men vi får vänta och se.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Såg precis denna på Instagram så tänkte jag skulle komma hit för att se om någon hade några aningar.

Ska bli riktigt spännande att se vad det blir! Har ju skämtats lite om en Swatch Speedmaster, men denna teasen tyder ju faktiskt på något åt det hållet 😅
Ingen verkar ha någon riktigt susning men jag börjar tro att det handlar om något annat än ett nytt släpp av en klocka.
 

Edvin_00

Omega
Vad är era erfarenheter av Omega Aqua Terra vs Rolex explorer I? Tilltalas av tillgängligheten och valmöjligheten med olika färger av aqua terran men exploren kommer ju den mycket trevliga storleken på 36 mm
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Vad är era erfarenheter av Omega Aqua Terra vs Rolex explorer I? Tilltalas av tillgängligheten och valmöjligheten med olika färger av aqua terran men exploren kommer ju den mycket trevliga storleken på 36 mm
AT finns i allt där omkring ;) :
38mm och 34mm

För mig är AT tekniskt "överlägsen" eller iaf bättre med sin Master Chronometer certifiering av urverket, men sen handlar ju inte allt om teknik när det gäller klockor. (sen är jag partiskt som AT ägare förstås!)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Vad är era erfarenheter av Omega Aqua Terra vs Rolex explorer I? Tilltalas av tillgängligheten och valmöjligheten med olika färger av aqua terran men exploren kommer ju den mycket trevliga storleken på 36 mm
Varvat en längre tid mellan 41mm blågrå AT på gummi (nästan helt, men hade länk) med Exp1 39mm. Helt olika väsen och upplevelse i mycket så ser dom inte som konkurrenter. Att AT var 2mm större var i sig ingen nackdel, passade dess mer sportiga framtoning. En sak jag tycker är att AT's främsta nackdel är dess länk som jag inte gillar speciellt mycket, just länken är en av Rolex riktiga styrkor. Men jag skulle gärna ha tillbaka just den där AT'n, gummit tycker jag är grymt!
 

Edvin_00

Omega
Varvat en längre tid mellan 41mm blågrå AT på gummi (nästan helt, men hade länk) med Exp1 39mm. Helt olika väsen och upplevelse i mycket så ser dom inte som konkurrenter. Att AT var 2mm större var i sig ingen nackdel, passade dess mer sportiga framtoning. En sak jag tycker är att AT's främsta nackdel är dess länk som jag inte gillar speciellt mycket, just länken är en av Rolex riktiga styrkor. Men jag skulle gärna ha tillbaka just den där AT'n, gummit tycker jag är grymt!
Upplevde du någon skillnad i vilken som tenderades att användas mest när det kommer till färgen? Älskar blå urtavla på klockor och det clashar ju med Rollen
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Upplevde du någon skillnad i vilken som tenderades att användas mest när det kommer till färgen? Älskar blå urtavla på klockor och det clashar ju med Rollen
Tja, dom fick nog ganska delad tid så sett. Rolex är mer GADA och fungerar till ALLT men en "slow burner" som någon youtube'are uttryckte det. Behövde sin tid att växa medans en AT gillar man skarpt från dag ett. Men dagens AT med teaktavlor känns väl inte riktigt tidlösa på samma sätt som Explorers oavsett generation eller t ex en Speedy. Nu är min Explorer från det lite biffigare 10-talet men tycker 39mm passar mig bättre än 36mm.

Senaste blanka tavlor till AT tror jag på, en återgång till den mer tidlösa första generationens AT. Men tidlös skall ju inte vara för klatschiga färger, en svart eller mörkare blå skulle dom kanske ha tryckt in? Samt lite mer matchande datumfönster kanske isf för vitt?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
AT finns i allt där omkring ;) :
38mm och 34mm

För mig är AT tekniskt "överlägsen" eller iaf bättre med sin Master Chronometer certifiering av urverket, men sen handlar ju inte allt om teknik när det gäller klockor. (sen är jag partiskt som AT ägare förstås!)
Nu är det ju väldigt anekdotiskt såklart men min sub har bättre tidsavvikelse än min AT men sämre gångreserv. Litar mer på traktorn i Rolexen i längden, men älskar båda två ändå!
 

Andyrew

Cartier
Hej tråden! Går i köpetankar gällande en Omega AT 41. Har testat och tycker att den är fantastiskt men har nu läst en del om att en del har problem med att få rätt passform på länken. Är det några AT-ägare som skulle vilja bidra med lite erfarenhet? Har tidigare haft bl.a. en exp1 och älskar mikrojustering. Är så glad för det att jag nu överväger att istället satsa på en smp300 eller sm300 som jag också tycker är grymma.
 

Daniel_st

Cartier
Hej tråden! Går i köpetankar gällande en Omega AT 41. Har testat och tycker att den är fantastiskt men har nu läst en del om att en del har problem med att få rätt passform på länken. Är det några AT-ägare som skulle vilja bidra med lite erfarenhet? Har tidigare haft bl.a. en exp1 och älskar mikrojustering. Är så glad för det att jag nu överväger att istället satsa på en smp300 eller sm300 som jag också tycker är grymma.
Jag har en at41 sedan drygt ett år tillbaka och upplever att jag ibland hamnar mellan två länkar i passform, klockan sitter bra men inte perfekt men det är säkert så med det flesta klockor och modeller.
 
Topp