• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 342 52.4%
  • Hesalit

    Röster: 311 47.6%

  • Totala väljare
    653
Klockor är finmekanik. Toleranserna är små.
Om du kör för länge kommer oljorna att torka. När axeltapparna roterar i osmorda lagerhål kommer material att nötas bort. Det blir damm. Dammet hamnar i den torra oljan och vips så har du skapat en slippasta. Den hjälper till att skynda på det hela sen. Kanske påverkas gången, kanske inte. Gör den inte det märker du inte att servicebehov föreligger.
Men det kommer en urmakare att kunna se om han tittat efter.

Så ja. Delar slits.
Kanonsvar! Stort tack. 5 6 år sen sist så skulle du tro att det börjar bli dags?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Kanonsvar! Stort tack. 5 6 år sen sist så skulle du tro att det börjar bli dags?
Beror litegrann på vilken klocka och vilket verk det sitter i.
Många klockor behöver service någonstans där i krokarna. Men det finns också andra som inte gör det.
Varför skiljer det?
Tja, kan bero på hur du använt klockan m a p fukt och värme, vibrationer och annat. Kan också bero på konstruktionen samt val av olja.
Rolex t ex klarar ofta mer än så där, är min erfarenhet. Även Omegas 8XXX- serie såvitt jag vet.
Men har du en äldre klocka med enklare verk så skulle jag tro att det kan vara dags.
Du kan om du har möjlighet låta en urmakare öppna den. Då kommer han att kunna se om det är dags, eller om den klarar ett tag till.
Alternativt väntar du tills den visar klara servicebehov, alltså börjar gå dåligt. Men då får du med dig risken att det behöver bytas delar.
 
Beror litegrann på vilken klocka och vilket verk det sitter i.
Många klockor behöver service någonstans där i krokarna. Men det finns också andra som inte gör det.
Varför skiljer det?
Tja, kan bero på hur du använt klockan m a p fukt och värme, vibrationer och annat. Kan också bero på konstruktionen samt val av olja.
Rolex t ex klarar ofta mer än så där, är min erfarenhet. Även Omegas 8XXX- serie såvitt jag vet.
Men har du en äldre klocka med enklare verk så skulle jag tro att det kan vara dags.
Du kan om du har möjlighet låta en urmakare öppna den. Då kommer han att kunna se om det är dags, eller om den klarar ett tag till.
Alternativt väntar du tills den visar klara servicebehov, alltså börjar gå dåligt. Men då får du med dig risken att det behöver bytas delar.

ok tack, det är en Seamaster chronograf från 2001, det sitter ett Omega 1154 (Valjoux 7750) verk i den. Jag jobbar som maskinförare i en gruva så visst kan det bli en del vibrationer.

Närmaste urmakare har jag 25 mil bort så blir väl till att skicka den, du har inget hum om pris på en genomgång?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
ok tack, det är en Seamaster chronograf från 2001, det sitter ett Omega 1154 (Valjoux 7750) verk i den. Jag jobbar som maskinförare i en gruva så visst kan det bli en del vibrationer.

Närmaste urmakare har jag 25 mil bort så blir väl till att skicka den, du har inget hum om pris på en genomgång?
Det har skrivits mycket gott om Tidlösa Ur i Uppsala.
Du kan ju höra efter med honom.
När det är så långt att åka är det väl ändå inte så att man tar bilen, så det blir till att skicka hur som helst, tänker jag.
 

Bozz

Panerai
2-Faktor
OMEGA Constellation 1542.40.00
C89F5815-7805-4597-84B2-1742275B0739.jpeg
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad jag förstår så finns det en uppsjö av lås, är det någon större skillnad på dom? För olika typer av band eller något man ska tänka på förut det estetiska?
Det är skillnad på olika lås, 94521882 som jag har ovan är designad för armband utan loop där den långa delen går under den korta istället för över. Viktigt att köpa rätt lås till rätt typ av band med andra ord.
 

MicSeh

Omega
Kul med en Dynamic, hittade en del på Youtube om denna! Jag gillar färgerna, påminner lite om min North Flag :)
Tack så mycket! Ja, det kändes som sagt som ett lite unikt insteg i märket, men har haft ögonen på just den modellen sen jag såg en ute till försäljning här på forumet tidigare. Ska hitta något coolt band till bara. North Flag är en riktigt cool modell som bara blir mer och mer rätt i tiden för varje år känns det som 👌🏻
 

Laplander

Rolex
Tack så mycket! Ja, det kändes som sagt som ett lite unikt insteg i märket, men har haft ögonen på just den modellen sen jag såg en ute till försäljning här på forumet tidigare. Ska hitta något coolt band till bara. North Flag är en riktigt cool modell som bara blir mer och mer rätt i tiden för varje år känns det som 👌🏻
Ett svart band med gula sömmar hade varit snyggt... :)
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Tack! Värt att tänka på!


Omegas viklås till Speedy, AT och fler har generellt den designen. Reffen du nämner är, om jag inte misstar mig, den lite mer dressiga varianten än den kantigare som sitter på tex AT.

Förutom bredden (18mm på det du nämner) så kan det vara värt att dubbelkolla att det går att stänga med den typen av band du siktar på. Exempelvis tvivlar jag på att 16mm viklås till speedy alligator/nylon, rymmer ett gummi likt det på AT.

Inte så mycket tydlig info kanske men en del grejer att ha lite koll på
 
Topp