• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 371 53.8%
  • Hesalit

Röster: 318 46.2%

• Totala väljare
    689
Kanonfin!! Tänk vad jag velade länge mellan en sån där och den blå. Det blev den blå till slut i mitt fall. Tyckte även den där du har såg grym ut på det där svart-orangea gummit! Till den blå finns tydligen inte motsvarande typ av original-gummi. När jag frågade om priset på det de hade som låg närmast, dvs kombinerat läder/gummi, fick jag lite av en chock. 8300kr. Även om det har ett viklåsspänne (som även det svart-orangea har), så kändes det som huggormspris. Blev annat fabrikat för ca 150kr istället..
Tack! Jag är grymt nöjd. Jag hade ju den blå för 5 år sedan men sålde den av lite oklara skäl. Rastlös antar jag.
8 lax för gummi och viklås är ju rätt svettigt. Tyckte det var dyrt nog när det kostade runt 3 för gummit och lika mycket för viklåset, men snyggt är det. Snyggast tycker jag dock att det orange/svarta är.. jag får se om jag tycker det är värt pengarna.

• Like
Reactions: Man
Tack! Jag är grymt nöjd. Jag hade ju den blå för 5 år sedan men sålde den av lite oklara skäl. Rastlös antar jag.
8 lax för gummi och viklås är ju rätt svettigt. Tyckte det var dyrt nog när det kostade runt 3 för gummit och lika mycket för viklåset, men snyggt är det. Snyggast tycker jag dock att det orange/svarta är.. jag får se om jag tycker det är värt pengarna.
Ja det är en fantastiskt fin klocka! Jag valde blå för att jag tänkte att det fanns en risk att jag skulle tröttna på det där orangea gummit i bezeln. Men den är ju sportig o cool. Har säkert frågat förut (ursäkta dåligt minne), men är din 39,5mm? Min blå är 43,5mm. Snällt mått lug-to-lug gjorde att jag ändå tyckte den fungerade på mina smala armar.

Ja det är en fantastiskt fin klocka! Jag valde blå för att jag tänkte att det fanns en risk att jag skulle tröttna på det där orangea gummit i bezeln. Men den är ju sportig o cool. Har säkert frågat förut (ursäkta dåligt minne), men är din 39,5mm? Min blå är 43,5mm. Snällt mått lug-to-lug gjorde att jag ändå tyckte den fungerade på mina smala armar.
Min är 43,5. Den finns inte, såvitt jag vet, i 39,5.
Men L2L gör ju att den passar de flesta handleder, om man kan acceptera tjocklek och vikt med länk.
Jag tänker ofta tvärtom - utan färgstänk tröttnar jag lättare. Har ju testat några DJ men det var först med TT som jag kände att klockan blev kul.

Det är en knepig balansgång - jag gillar inte när det blir för plottrigt på tavlan men det får samtidigt inte bli för sterilt och monokromt. :)

Finns ”From Seamaster to Seamaster”

Vet inte så mycket om den dvs hur lik den är Moonwatch only men du kan läsa mer här:

Min är 43,5. Den finns inte, såvitt jag vet, i 39,5.
Men L2L gör ju att den passar de flesta handleder, om man kan acceptera tjocklek och vikt med länk.
Jag tänker ofta tvärtom - utan färgstänk tröttnar jag lättare. Har ju testat några DJ men det var först med TT som jag kände att klockan blev kul.

Det är en knepig balansgång - jag gillar inte när det blir för plottrigt på tavlan men det får samtidigt inte bli för sterilt och monokromt. :)
Jo jag provade faktiskt en blå 39,5mm innan jag köpte min på 43,5mm. Kändes som den mindre fick konstiga proportioner. Kändes som vissa delar hade samma storlek som på 43,5, medan andra var mindre. Den kändes också mer som en sockerbit på armen än den större. Jag har inte ångrat att jag valde den större.
Finns fina DJ, men de ligger lite längre fram i tiden för mig..

Jag fönstershoppade förbi Omegas butik här i Cannes och slogs av att deras skyltfönster inte påminde om något annat jag sett. Ena fönstret fyllt av dammodellerna, andra av De Ville-serien. Verkar inte vara sportstål som hägrar här direkt!

3C081218-94A3-4C9D-84B7-9EE1951AE937.jpeg

Den här är så otroligt fin att jag korspostar den!

Har boken Moonwatch Only och är riktigt nöjd med den. Är det någon som känner till om det finns en liknande för Seamasters, dvs en bok dedikerad olika Seamaster referenser genom tiden? Har sökt utan större framgång... tänkte om någon här kan tipsa.
Jag köpte den i våras, de hade ett ex på Fotografiska. Ja, den var dyr, jag betalade 1250 kr (tror det var sista exet), och den är i mina ögon inte ett referensverk utan mer av en bildkavalkad av 70 år av Seamasters (dock med årtal). Men bilderna är högklassiga, och i många fall med detaljförstoringar. En bok för en fluktare, klockporr helt enkelt. 😀

Bilagor

• PXL_20220422_191550318.jpg
    PXL_20220422_191550318.jpg
    748 KB · Visningar: 9
Någon här med erfarenhet av Seamaster 300? Är väldigt sugen på en dykare och uppskattar verkligen vintagelooken. Är bara lite osäker på storleken och "fauxtina".

1658998909556.png
Klart den är bra! Provade den ett flertal gånger i fjol och var verkligen rätt nära ett köp men sedan ramlade jag på ett beg ex av föregångaren som jag hade ett tag (för andra gången). Efter det har jag mentalt släppt den helt egentligen. Pingar också @Hebbe som hade en (denna) ett tag i den vevan.

Lollipop var tveksamt från bilder men funkade klart bättre IRL, hade ändå hellre sett sekundvisare a la bronsguldarn. Bronsguldarn är den riktiga stjärnan i utbudet IMO. 21mm luggar skall man veta så begränsar en hel del om man gillar byta band.

Senast ändrad:
Någon här med erfarenhet av Seamaster 300? Är väldigt sugen på en dykare och uppskattar verkligen vintagelooken. Är bara lite osäker på storleken och "fauxtina".

1658998909556.png
Mycket bättre än föregångaren men tyckte trots det att den fortfarande kändes lite för klossig, man ska nog ha rejäla labbar för att den ska vara riktigt bekväm. Generellt ett litet problem med Omega tycker jag, de får inte riktigt till bekvämligheten på många modeller. Trots det en kul modell som är ovanlig.
57FAE82D-7255-48EC-9F1C-A47D33F7350C.jpeg

Klart den är bra! Provade den ett flertal gånger i fjol och var verkligen rätt nära ett köp men sedan ramlade jag på ett beg ex av föregångaren som jag hade ett tag (för andra gången). Efter det har jag mentalt släppt den helt egentligen. Pingar också @Hebbe som hade en (denna) ett tag i den vevan.

Lollipop var tveksamt från bilder men funkade klart bättre IRL, hade ändå hellre sett sekundvisare a la bronsguldarn. Bronsguldarn är den riktiga stjärnan i utbudet IMO. 21mm luggar skall man veta så begränsar en hel del om man gillar byta band.
Länken pratar knappt någon om på denna. Den är grymt bekväm o smalnar av fint. Klockan är ett elegantare alternativ till SMP diver. Den gör sig även bra på läder.

Jo de är det, men de kommer tyvärr att tappa Omega framöver…
Det handlar väl inte om tapp? Snarare att Omega/Watches of Switzerland smäller upp en butik på rakt över gatan som man ledsnade och sa upp avtalet(?).
Hur WoS kunde göra detta med tanke på konkurrens avtalet som gäller för butikerna på Biblioteksgatan blir jag inte klok på?

(Det finns en klausul hos fastighetsägaren som säger att man inte får dra upp konkurrerande verksamhet hur som helst utan godkännande av de andra kunderna).

Det handlar väl inte om tapp? Snarare att Omega/Watches of Switzerland smäller upp en butik på rakt över gatan som man ledsnade och sa upp avtalet(?).
Hur WoS kunde göra detta med tanke på konkurrens avtalet som gäller för butikerna på Biblioteksgatan blir jag inte klok på?

(Det finns en klausul hos fastighetsägaren som säger att man inte får dra upp konkurrerande verksamhet hur som helst utan godkännande av de andra kunderna).
Frågan är ju om de verkligen får behålla Omega? Verkar som att de har gett olika svar till olika kunder enligt vad som skrivits här på KS. När jag var där fick jag känslan att de inte kommer få behålla Omega då ”de inte ville svara på den frågan”😁

Frågan är ju om de verkligen får behålla Omega? Verkar som att de har gett olika svar till olika kunder enligt vad som skrivits här på KS. När jag var där fick jag känslan att de inte kommer få behålla Omega då ”de inte ville svara på den frågan”😁
Ahaaa. Intressant, oavsett så trist att det försvinner och även att Krons inte heller kommer att behålla dem. Känns som att det håller på att bli som The Hour Glass i APAC där man får leta med ljus och lykta efter lokala AD's. Hade varit roligare om de kört likt Rolex/Tudor fast med Omega corner.

Jag trodde på det jag läste här, nu börjar jag komma till insikt att ingen egentligen vet…

Mycket bättre än föregångaren men tyckte trots det att den fortfarande kändes lite för klossig, man ska nog ha rejäla labbar för att den ska vara riktigt bekväm. Generellt ett litet problem med Omega tycker jag, de får inte riktigt till bekvämligheten på många modeller. Trots det en kul modell som är ovanlig.
57FAE82D-7255-48EC-9F1C-A47D33F7350C.jpeg

Tack för bra svar! Har landat i att jag ska försöka prova en vid tillfälle, jag lutar åt att jag nog har något smala handleder för klockan iom att luggarna ser rätt mastiga ut. Men hoppas att så inte är fallet, för satan vad fin den är.

Tack för bra svar! Har landat i att jag ska försöka prova en vid tillfälle, jag lutar åt att jag nog har något smala handleder för klockan iom att luggarna ser rätt mastiga ut. Men hoppas att så inte är fallet, för satan vad fin den är.
Jag har ca 16,5 så jag har också smala handleder. Den sitter dock absolut bättre än den föregående versionen som hade usla ändlänkar. Dessa är kortare så den sluter bättre runt armen. Dock är det fortfarande en förhållandevis stor klocka för att vara 41 mm.

Tillbaka
Topp