• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 352 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    666

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Dagens val av klocka:

IMG_20230527_102534.jpg
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Leta upp en oberoende urmakare som är certifierad för Omega. Då kan de beställa originaldelar och det kan vara bra när det handlar om en reduced. Räkna med från 5,5kr till 7k kanske, beroende på vad som behöver beställas. Det är det mest prisvärda alternativet.

Helt klart värt att serva och du ska nog inte tänka att den är krångligare än någon annan kronograf. ☺️
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kolla med Gastons i Partille. Minns ett besök för ett par år sedan där han visade att han efter idogt letande äntligen hittat en servicemanual för den där kronografmodulen från Dubois Depraz. Det är den som är det knepiga då de flesta urmakare inte grejar att serva den utan helt enkelt får byta ut den vilket ökar kostnaden. Urverket i övrigt är standard ETA vilket alla grejar.
 

Morelife

Omega
Omega vill positionera sig uppåt helt klart, men det som jag stör mig på är:

1. Frekvensen av höjningar som inte har relevans till underliggande kostnader. Och betydligt oftare än konkurrenterna.

2. Att de lägger sig på en nivå som är för hög mot vad du får. Och det är medvetet. Nya Omega är bra helt klart. Men är de dubbelt så bra mot förra året? När priset skenar och rabatterna försvinner så blir det för mig inte prisvärt att köpa nytt. Jag ser heller inte att Omega och Rolex ligger på par. Inte ännu. Tillgång och efterfrågan samt begagnatmarknaden är ännu inte samma. Urverken är ganska lika. Finish är svår att jämföra, beror så mycket på modell. Har har Rolex haft ett övertag förut.

Nåja, lycka till alla som fortsätter köpa till höjda priser. Jag sitter still i båten med mina 6st Omegor och kommer röra mig i begagnat marknaden om det blir en till Omega.
Håller med om punkterna ovan ska bli intressant att följa prisutvecklingen. Hört att de blir en 5% ökning i juni igen då snackar vi 100K för en ny speedmaster vilket är galna summor.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Håller med om punkterna ovan ska bli intressant att följa prisutvecklingen. Hört att de blir en 5% ökning i juni igen då snackar vi 100K för en ny speedmaster vilket är galna summor.
Räkna med snarare 10% i juni, så skynda köp ni som är sugna. För exakt pris så får man kontrollera modell för modell, då några nylanserade modeller kan få en mindre höjning.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Räkna med snarare 10% i juni, så skynda köp ni som är sugna. För exakt pris så får man kontrollera modell för modell, då några nylanserade modeller kan få en mindre höjning.
ca 6% fick jag höra när jag handlade Omega för nån vecka sedan. Det är även bekräftat i tråden av Eriksson urhandel
 
Senast ändrad:

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag blev något överförfriskad i fredags och upptäckte dagen efter att bezeln är borta från min speedy pro 006. Vad kostar det att få en ny påmonterad? Kanske är bättre att köra service samtidigt?
Hehe, nice! Det var lite next level faktiskt... jag brukar bli så jäkla sur när man dagen efter upptäcker ngn ny ding eller hairline på sin klocka.
 

mjarestad

Breitling
Leta upp en oberoende urmakare som är certifierad för Omega. Då kan de beställa originaldelar och det kan vara bra när det handlar om en reduced. Räkna med från 5,5kr till 7k kanske, beroende på vad som behöver beställas. Det är det mest prisvärda alternativet.

Helt klart värt att serva och du ska nog inte tänka att den är krångligare än någon annan kronograf. ☺️
Vet du någon sådan i Göteborgsområdet? Kan även skicka den till annan ort såklart.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ingen som vet? Kanske rent av så att något annat band till annan klocka passar?
19mm är ju lurigt, speciellt gummi.
Watchwear.se har kurvigt gummi på 19mm, men jag är inte säker på att det är rätt kurvatur för POn.
Royalstraps.se har annars sailcloth i 19mm. Det kan jag varmt rekomendera i allmänhet, men osäker på om det är vad du är ute efter!
Glöm inte KS rabattkod om du beställer. Mattias på @Royal Straps brukar även ha specialerbjudanden i köp&sälj.
 

Tuben

Breitling
Hej!
Jag har en fråga eller fundering kring min Omega SMP 300P.
När man slår lite lätt på claspen med fingret så upplever jag det som att det låter lite "rassligt". Är det någon mer som upplever det eller låter en knackning på er clasp solid som sten?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ingen som vet? Kanske rent av så att något annat band till annan klocka passar?

19mm är ju lurigt, speciellt gummi.
Watchwear.se har kurvigt gummi på 19mm, men jag är inte säker på att det är rätt kurvatur för POn.
Royalstraps.se har annars sailcloth i 19mm. Det kan jag varmt rekomendera i allmänhet, men osäker på om det är vad du är ute efter!
Glöm inte KS rabattkod om du beställer. Mattias på @Royal Straps brukar även ha specialerbjudanden i köp&sälj.
Watchwears 20mm curved funkar på PO 42mm, både 2500 och 8500 så finns väl god chans att det funkar med detta 19mm. Man får trycka lite för att det skall klicka i men väl på plats sitter det utan problem. Gummi är ju ändå mjukt så kurvaturen är inte jättekritisk. Värt att prova mao, vill tro att @Feskarn medger retur om det skulle vara för svårt att få på.
 

Tuben

Breitling
Hej!
Jag har en fråga eller fundering kring min Omega SMP 300P.
När man slår lite lätt på claspen med fingret så upplever jag det som att det låter lite "rassligt". Är det någon mer som upplever det eller låter en knackning på er clasp solid som sten?
 
Topp