• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 352 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    666

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Lume på UD…

IMG_1531.jpeg

IMG_1532.jpeg
Här var det roligast och bäst detaljer. Bara tavlan i sig utan lume-effekten är fin. Synd UD kräver sin enorma handled för att kunna bäras. Är tyvärr ingen röjdykare 2m x 2m utan kontorsråtta i normal storlek och form.
 

fc2

Rolex
Gillar Ploprofen. Vad tror vi, om alla nya Plopfo kommer med solid case kan priset på beggade falla?

Gillar även detaljen att tavlans nyans och hur ljus den är står i relation till klockans/modellens WR. Dvs Ultra Deep har mörkast tavla.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Inget jätteroligt släpp kanske, men tyckte flera såg riktigt fina ut! Min personliga favorit var Seamaster 300, trevlig färgkombo med ljus- och mörkblått. Men blir absolut inget köp för egen del heller😊
IMG_8017.png
En Heritage 300 skall se "heritage" ut tycker jag och det gör väl inte den där? Men förstås öppen för att ändra mig om jag råkar se en. Fina färger f ö men hela åtta olika modeller med "sommarblått"...? PO och SMP funkar finfint, diggar verkligen Ultra Deep och Ploprof är antagligen grymt bra. AT'na nog inte helt i min smak.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag tycker samtliga nya tavlor är läckra. Ska bli kul att se dem live. Visst att priserna gått upp häftigt, men om ni jämför med vad andra märken erbjuder i motsvarande kategori, är det då så dyrt? Bara för att en Rolex Sub går att sälja över retail som beg betyder inte att det 30% högre listpriset än Omega är billigt.
Håller med. Många säger "Jag skulle aldrig betala det för en Omega!" jo det skulle ni, om Omega likt Rolex gick att sälja över list.

Det som är lite provokativt i det hela kan jag tycka är att de flesta som är så fientligt inställda till Omegas prishöjningar glömmer bort att det bara för ca 5-6 år sen gick att köpa Rolex stålsport för under listpris vilken minut som helst på Chrono24, Klocksnack m.m.
Båda märkena har kvalitetsmässigt likvärdiga produkter, för att inte tala om estetiskt minst likvärdiga vilket såklart är subjektivt.

Så att låta så nedlåtande mot Omegas nya, högre priser, samtidigt som man går och köper Rolex stålsport senaste åren är lite väl komiskt.
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Håller med. Många säger "Jag skulle aldrig betala det för en Omega!" jo det skulle ni, om Omega likt Rolex gick att sälja över list.

Det som är lite provokativt i det hela kan jag tycka är att de flesta som är så fientligt inställda till Omegas prishöjningar glömmer bort att det bara för ca 5-6 år sen gick att köpa Rolex stålsport för under listpris vilken minut som helst på Chrono24, Klocksnack m.m.
Båda märkena har kvalitetsmässigt likvärdiga produkter, för att inte tala om estetiskt minst likvärdiga vilket såklart är subjektivt.

Så att låta så nedlåtande mot Omegas nya, högre priser, samtidigt som man går och köper Rolex stålsport senaste åren är lite väl komiskt.

Oj, måste vara första gången jag ser någon försvara ett företags prishöjningar så pass mycket 😅

Jag som fortfarande prioriterar köp av klockor istället för parfymer och bilar tycker i alla fall att det är nice när företag inte höjer "bara för att", i hopp om att det ska kännas mer "exklusivt".

Nu har Rolex blivit lite så, tyvärr, men varför vill man att andra ska ta efter?
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Oj, måste vara första gången jag ser någon försvara ett företags prishöjningar så pass mycket 😅

Jag som fortfarande prioriterar köp av klockor istället för parfymer och bilar tycker i alla fall att det är nice när företag inte höjer "bara för att", i hopp om att det ska kännas mer "exklusivt".

Nu har Rolex blivit lite så, tyvärr, men varför vill man att andra ska ta efter?
Jag vill inte att andra ska ta efter orimliga prishöjningar. Jag vill som vilken sann klockentusiast som helst fortsätta köpa och sälja klockor från olika märken för att jag tycker om det och vill prova olika, till hanterbara priser.

Jag reagerade som du läste på varför folk reagerar mer på Omegas än Rolex höjningar.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag vill inte att andra ska ta efter. Jag reagerade som du läste på varför folk reagerar mer på Omegas än Rolex höjningar.
Jag tycker att reaktionerna är lite same same, kanske till och med starkare mot Rolex.

"Många" som säger att Rolex är för "dyra" och att det är dags att kika på andra märken.

Tråkigt, som sagt, om Omega också ska börja röra sig dit
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Jag tycker att reaktionerna är lite same same, kanske till och med starkare mot Rolex.

"Många" som säger att Rolex är för "dyra" och att det är dags att kika på andra märken.

Tråkigt, som sagt, om Omega också ska börja röra sig dit
Då har vi inte pratat om Hublot ännu…kolla in list på en 41mm BB 😅
 
Måste säga att jag tycker den nya serien är riktigt snygg, tycker alla va riktigt fina med undantag för ultra deep som va lite "tråkig" i färgen men riktigt coolt med marianergraven och "omega was here" i lume.
Mina favorit/riter är nog smp300 och worldtimern...sen så är jag för första gången sugen på en plo prof
 

masterkiller

Sifu
2-Faktor
Hallå, inte hållt mig uppdaterad..
När jag köpte min SMP300 för typ 7år sen kostade den drygt 30k har jag för mig.

Såg att Erikson Urhandel la ut nya för 78.400:-
Har priset stigit så mycket?

Ny modell kom 2018 med inhouse-urverk 8800 och den var ett klart snäpp dyrare då, Men ja, efter det har priset stigit... och stigit... Standard Diver 300 (aka SMP) listar 74.100:- nu f ö. Dom idag släppta jubileumsutgåvorna kostar något mer.

Omega har varit duktiga på att höja priserna både 1 och 2 gånger per år.. så ja det börjar bli Pricey alltså 🫢

Hm…listar 5900 i CHF som är 71 000kr. Och före kronfallets motsvarade 5900 ca 55 000kr. Prissättningen i Sverige är heltokig isf. Här bör man dubbelkolla vart nästa Omega skall köpas.

Jag tycker samtliga nya tavlor är läckra. Ska bli kul att se dem live. Visst att priserna gått upp häftigt, men om ni jämför med vad andra märken erbjuder i motsvarande kategori, är det då så dyrt? Bara för att en Rolex Sub går att sälja över retail som beg betyder inte att det 30% högre listpriset än Omega är billigt.

Håller med. Många säger "Jag skulle aldrig betala det för en Omega!" jo det skulle ni, om Omega likt Rolex gick att sälja över list.

Det som är lite provokativt i det hela kan jag tycka är att de flesta som är så fientligt inställda till Omegas prishöjningar glömmer bort att det bara för ca 5-6 år sen gick att köpa Rolex stålsport för under listpris vilken minut som helst på Chrono24, Klocksnack m.m.
Båda märkena har kvalitetsmässigt likvärdiga produkter, för att inte tala om estetiskt minst likvärdiga vilket såklart är subjektivt.

Så att låta så nedlåtande mot Omegas nya, högre priser, samtidigt som man går och köper Rolex stålsport senaste åren är lite väl komiskt.

Oj, måste vara första gången jag ser någon försvara ett företags prishöjningar så pass mycket 😅

Jag som fortfarande prioriterar köp av klockor istället för parfymer och bilar tycker i alla fall att det är nice när företag inte höjer "bara för att", i hopp om att det ska kännas mer "exklusivt".

Nu har Rolex blivit lite så, tyvärr, men varför vill man att andra ska ta efter?

Jag vill inte att andra ska ta efter orimliga prishöjningar. Jag vill som vilken sann klockentusiast som helst fortsätta köpa och sälja klockor från olika märken för att jag tycker om det och vill prova olika, till hanterbara priser.

Jag reagerade som du läste på varför folk reagerar mer på Omegas än Rolex höjningar.

Jag tycker att reaktionerna är lite same same, kanske till och med starkare mot Rolex.

"Många" som säger att Rolex är för "dyra" och att det är dags att kika på andra märken.

Tråkigt, som sagt, om Omega också ska börja röra sig dit

En begagnad 'ny' SMP300 är nog i min mening det mest prisvärda köpet man kan göra i dagsläget enligt mig, fantastisk klocka för ändå rimliga pengar (typ under 50k)....och visst nypriset har dragit iväg men kommer oxå fortsätta stiga, förr i tiden så räknade men ALDRIG med att kunna tjäna pengar kortsiktigt, men man var glad att kunna köpa en klocka och sedan 10 år senare så fick man tillbaka sina pengar vid ev försäljning (på vissa modeller) och man var nöjd med det...

Om allt man är ute efter är att kunna sälja något med vinst så kanske man ska se sig om efter en ny hobby...

Omega har på riktigt tagit steget upp till Premiumsegmentet och det är bara att köpa (pris)läget...eller köpa något annat....
 
Senast ändrad:

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
En begagnad 'ny' SMP300 är nog i min mening det mest prisvärda köpet man kan göra i dagsläget enligt mig, fantastisk klocka för ändå rimliga pengar (typ under 50k)....och visst nypriset har dragit iväg men kommer oxå fortsätta stiga, förr i tiden så räknade men ALDRIG med att kunna tjäna pengar kortsiktigt, men man var glad att kunna köpa en klocka och sedan 10 år senare så fick man tillbaka sina pengar vid ev försäljning (på vissa modeller) och man var nöjd med det...

Om allt man är ute efter är att kunna sälja något med vinst så kanske man ska se sig om efter en ny hobby...

Omega har på riktigt tagit steget upp till Premiumsegmentet och det är bara att köpa läget...

"Om allt man är ute efter är att kunna sälja något med vinst så kanske man ska se sig om efter en ny hobby...

Omega har på riktigt tagit steget upp till Premiumsegmentet och det är bara att köpa läget..."

Lite oklart vad du försöker komma fram till och varför du citerar mitt tidigare inlägg och avrundar inlägget på det viset du gör..
Vad fiskar du efter? 🤨
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Håller med. Många säger "Jag skulle aldrig betala det för en Omega!" jo det skulle ni, om Omega likt Rolex gick att sälja över list.

Det som är lite provokativt i det hela kan jag tycka är att de flesta som är så fientligt inställda till Omegas prishöjningar glömmer bort att det bara för ca 5-6 år sen gick att köpa Rolex stålsport för under listpris vilken minut som helst på Chrono24, Klocksnack m.m.
Båda märkena har kvalitetsmässigt likvärdiga produkter, för att inte tala om estetiskt minst likvärdiga vilket såklart är subjektivt.

Så att låta så nedlåtande mot Omegas nya, högre priser, samtidigt som man går och köper Rolex stålsport senaste åren är lite väl komiskt.
Alla har som sagt höjt så Omega utmärker sig inte så dramatiskt även om det är något mer. Ex: 5-6 år sedan listade PO på länk 55.800:- och Explorer 39mm 58.000:- . Idag listar PO (exakt samma) 88.400:- medans Explorer 40mm listar 87.100:- . Mycket av reaktionerna är nog också på minskade rabatter? Köpte nämnda PO med 25% Dec 2016 och betalade således 41.850:- hos RobE, ville man ha Explorern från dom så gällde ju list. Visst kan man väl deala på en Omega idag men några 25% är det ju inte snack om.
 
Senast ändrad:

LW77

Breitling
Hej,
Jag blev grymt sugen på en PO i senaste släppet och undrar om det är mycket billigare att köpa utomlands? Jag tänker på Omega stores som finns på vissa flygplatser. Vad kan skilja i pris och land, någon som vet? Tacksam för inputs! 😃
 

Teesbe

Omega
Hej,
Jag blev grymt sugen på en PO i senaste släppet och undrar om det är mycket billigare att köpa utomlands? Jag tänker på Omega stores som finns på vissa flygplatser. Vad kan skilja i pris och land, någon som vet? Tacksam för inputs! 😃
Möjligt att man kan tjäna lite på valutan och om man kan undvika tull o moms, men i övrigt är priserna relativt synkade runt om i världen, andrahandsmarknaden däremot kan skilja en hel del, särskilt i arabvärlden.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hej,
Jag blev grymt sugen på en PO i senaste släppet och undrar om det är mycket billigare att köpa utomlands? Jag tänker på Omega stores som finns på vissa flygplatser. Vad kan skilja i pris och land, någon som vet? Tacksam för inputs! 😃
Är ju bara inom EU du legalt kan köpa och slippa moms vid hemkomst. Med dagens kurs mot Euro är listpriset billigare här hemma konstaterade jag rätt snabbt under mitt Tysklandsbesök i April. Nya priser hemma sen dess men mer att det utjämnats en del snarare än att det är dyrare här hemma än i ex Tyskland nu. Lätt att lura sig själv om man köper klockor utomlands, man har inte helt koll på kursen och kanske glömmer valutapåslaget på sitt kort.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Tycker att tillverkarna varit bra på att hålla samma pris mellan marknaden generellt. Nu blir det knepigare med så många höjningar och valutakurser som går åt olika håll. Kommer vi få se framtida fluktuationer i valutakurser så kommer det också finnas läge att ”fynda”. Glöm heller inte möjlighet till rabatt, som kan variera stort.
 
Topp