• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 352 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    666

Sensei987

Omega
2-Faktor
Det ser helt ok ut när man tittar i spegel, men tycker fortfarande att den känns lite klumpig på min arm. Jag har haft en 42mm Speedmaster 005 tidigare, men upplevde denna större.
jo det håller jag med om. Smpc är automatare så det är mer tyngd i den. Jag är supernöjd med min och har ca 17cm handled.
 

BarbaZoo

Cartier
2-Faktor
Godmorgon. Denna går fortfarande bra. Och riktigt bekvämt gummi detta.
20230722_082306.jpg
 
Senast ändrad:

Knegolf

Breitling
Den cleanaste Omegan någonsin? Min ”Max Bill” (närmare bestämt Al Held, baserat på konstverket på bakstycket), limiterad om 1000 ex, från 1987. Sjukt bekväm och en riktig konversationsstartare 😀
 

Bilagor

  • 0362FC2C-C5E3-4A96-B492-A5ADB8FF0AA9.jpeg
    0362FC2C-C5E3-4A96-B492-A5ADB8FF0AA9.jpeg
    410.4 KB · Visningar: 11

fc2

Rolex
Var inne hos Omega i Stockholm och frågade efter att få prova en Ploprof. De var alla slut sa de. Gick sedan till Francks ur och frågade, inte heller de hade någon inne. Men enligt de skulle Omega-butiken ha flera inne och att säljaren från Francks var där så sent som förra veckan och sett att de hade Ploprof inne.

Är jag naiv som tänker att jag kan gå in till Omega och prova en Ploprof utan tidigare köphistorik? Trodde det mest var Rolex, VC, AP mfl som körde på sånt. Eller kan det vara så enkelt att ett gäng Ploprof sålts på en vecka?
 
  • Like
Reactions: J-P

Quark

Cartier
2-Faktor
Var inne hos Omega i Stockholm och frågade efter att få prova en Ploprof. De var alla slut sa de. Gick sedan till Francks ur och frågade, inte heller de hade någon inne. Men enligt de skulle Omega-butiken ha flera inne och att säljaren från Francks var där så sent som förra veckan och sett att de hade Ploprof inne.

Är jag naiv som tänker att jag kan gå in till Omega och prova en Ploprof utan tidigare köphistorik? Trodde det mest var Rolex, VC, AP mfl som körde på sånt. Eller kan det vara så enkelt att ett gäng Ploprof sålts på en vecka?
För mig känns det osannolikt att representanter för Omega skulle ljuga om tillgängligheten eller på annat sätt neka någon att köpa deras produkter.

Så vilka andra förklaringar är tänkbara?

  • Personen du pratade med i Omega-butiken hade inte koll?
  • Omega-butikens lager fungerar som ett lager för andra handlare som lägger beställningar, och de har levererats till någon annan butik?
  • Klockorna som personen från Franks ur såg kanske inte var tillgängliga, utan var uppbokade för leverans någonstans?

Frågade du om de kunde ta hem Ploprof? Jag har egen erfarenhet av att Omegas återförsäljare beställer från Schweiz och får levererat till butiken i Sverige på två dagar, men då kanske man måste förbinda sig att köpa klockan innan de gör det...
 

fc2

Rolex
För mig känns det osannolikt att representanter för Omega skulle ljuga om tillgängligheten eller på annat sätt neka någon att köpa deras produkter.

Så vilka andra förklaringar är tänkbara?

  • Personen du pratade med i Omega-butiken hade inte koll?
  • Omega-butikens lager fungerar som ett lager för andra handlare som lägger beställningar, och de har levererats till någon annan butik?
  • Klockorna som personen från Franks ur såg kanske inte var tillgängliga, utan var uppbokade för leverans någonstans?

Frågade du om de kunde ta hem Ploprof? Jag har egen erfarenhet av att Omegas återförsäljare beställer från Schweiz och får levererat till butiken i Sverige på två dagar, men då kanske man måste förbinda sig att köpa klockan innan de gör det...
De sa till mig att jag kan lägga beställning på en Ploprof men att jag då måste köpa den.

Personen jag pratade lät som vederbörande hade koll och var väl länge på lagret och letade. Hen lät säker på att det skulle finnas flera inne. Hen frågade sedan kollegan som inte verkade ha koll så det gav inget.

Tror inte att de skulle undanhålla en klocka om de hade en inne, inte enbart för en titt iaf, så kanske har de lager där som sedan distribueras till andra handledare.
Tack för svar iaf.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Intetsägande modell. Men vad har de gjort med priset? 108k för den här? Känns inte som nåt som kommer hålla sitt värde nåt vidare.
Jag håller helt med om att priset är saftigt, 34k mer än en vanlig Diver 300m på länk.

Så vad får man för dessa 34k?
  • Vridringsinlägg i guld med markeringar i relief
  • Timmarkeringar på tavlan i guld.
  • Visare med ytbehandlig i guld-pvd (obs: pvd!)
  • Speciellt teckensnitt på datumskivan
  • Guldmedaljong på baksidan
  • Diverse OS-text på baksidan
  • Naiad-lås, så att baksidan alltid är rättvänd
  • Snabbkoppling för att ta loss länken

Omega följer dock sin tradition att ta ganska mycket betalt för sådant småpynt. De har gjort det förr med OS, seglingstävlingar och James Bond, och kommer säkert fortsätta så länge klockorna går att sälja.
 
Topp