• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 355 53.1%
  • Hesalit

    Röster: 314 46.9%

  • Totala väljare
    669
Min Omega PO 43,5mm. Den gör sig verkligen bra på ett Omega nato!😁
IMG_0559.jpeg
Jaså, det gör den. Den blir inte för hög? Aldrig provat ett natoband, men hört att de är sköna.
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Jaså, det gör den. Den blir inte för hög? Aldrig provat ett natoband, men hört att de är sköna.
Jo den blir lite hög men jag tycker inte att det är så farligt ändå. Jag gillar att bandet är typ 21mm, det gör att det känns lite kraftigare. Jag har testat olika naton på min Submariner 16610 (20mm bandbredd) inkl ett svart Omega naton men jag tycker inte att den alls görs sig bra på nato. POn gör sig riktigt bra på nato. Det är ju så klart inget jag skulle ha till kostym men till vardags fungerar det fint och är väldigt bekvämt. Jag tycker även det är skönt att få bort lite vikt från klockan. Min PO väger 202g med länken. Jag kör nato på POn hela året förutom på sommaren då jag inte gillar att bada med nato😊
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Alright, stort tack, får svänga förbi AD och kolla. Kommer ihåg när jag köpte SMPc för runt 30k efter runt 20% rabatt. 93k list är verkligen absurt, började med att kolla Chrono24 och runt 60k kan jag leva med efter hög inflation och svag krona men 93k finns inte på kartan för just den klockan. :D
Inte samma klocka. Kollar man på exakt samma klocka nu och då så listade dagens standard SMP 45k som jag minns det när den kom 2018 och din SMPc var väl då uppe i 36k? Standard SMP idag listar 78.300:- slår jag upp. Men visst, som synes absurda höjningar. Tre höjningar bara i år är det väl? (man hänger inte med i antalet). Min Speedmaster (feb -22) har iaf tag märkt 66.700:- och 1/9 sprang den upp i 91.900:-
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Alright, stort tack, får svänga förbi AD och kolla. Kommer ihåg när jag köpte SMPc för runt 30k efter runt 20% rabatt. 93k list är verkligen absurt, började med att kolla Chrono24 och runt 60k kan jag leva med efter hög inflation och svag krona men 93k finns inte på kartan för just den klockan. :D
Var förbi omega-butiken i stan lite snabbt idag för att prova modellen och kolla om priset. Ingen möjlighet till rabatt (behövde ju fråga irl ändå) och personalen visste inte ens att modellen gick att köpa med länk utan behövde dubbelkolla hemsidan, inte superimponerande.

Kanske inbillade mig men tyckte klockorna kändes väldigt lätta och var förvånad över att dom inte hade sluss (vakten stog med öppen ytterdörr och pratade med en annan vakt när jag var där). Kör dom med attrapper i omega-butiken eller hur vågar dom ha så låg säkerhet?
 

Bilagor

  • AA9AA43F-0AC3-4A01-B031-F69780AB56DC.png
    AA9AA43F-0AC3-4A01-B031-F69780AB56DC.png
    684.2 KB · Visningar: 14
  • 704FA4F3-CDF5-41F5-912E-0687ABFFE948.png
    704FA4F3-CDF5-41F5-912E-0687ABFFE948.png
    709.7 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Kse

daveid

Cartier
2-Faktor
Inte samma klocka. Kollar man på exakt samma klocka nu och då så listade dagens standard SMP 45k som jag minns det när den kom 2018 och din SMPc var väl då uppe i 36k? Standard SMP idag listar 78.300:- slår jag upp. Men visst, som synes absurda höjningar. Tre höjningar bara i år är det väl? (man hänger inte med i antalet). Min Speedmaster (feb -22) har iaf tag märkt 66.700:- och 1/9 sprang den upp i 91.900:-
Det har du rätt i. Har för mig att SMPc:n listade runt 40k när det begav sig i slutet på 2018. :D
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Tänker att jag kollar här. Är sugen på en lite enklare och mer vardaglig klocka. Blir allt mer sugen på en Constellation C-shape, som nedan bild.
Vad skulle ni tro är ett vettigt pris för en, helst opolerad, klocka? :)

Någon som äger eller har ägt en och har någon input att ge vad ni tycker/tyckte om den?

P1250137.jpg
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Tänker att jag kollar här. Är sugen på en lite enklare och mer vardaglig klocka. Blir allt mer sugen på en Constellation C-shape, som nedan bild.
Vad skulle ni tro är ett vettigt pris för en, helst opolerad, klocka? :)

Någon som äger eller har ägt en och har någon input att ge vad ni tycker/tyckte om den?

P1250137.jpg
I 18kt guld ca 20-27tkr

I stål 10-17tkr

Skulle jag säga.

Här är en bild på min :)
IMG_2301.jpeg
 
Senast ändrad:

ajvar

Rolex
2-Faktor
Tänker att jag kollar här. Är sugen på en lite enklare och mer vardaglig klocka. Blir allt mer sugen på en Constellation C-shape, som nedan bild.
Vad skulle ni tro är ett vettigt pris för en, helst opolerad, klocka? :)

Någon som äger eller har ägt en och har någon input att ge vad ni tycker/tyckte om den?

P1250137.jpg
Grym klocka med bra tyngd och bra storlek. Sålde min för 20k för inte så länge sen.
IMG_20230519_211956_867.jpg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Men visst, som synes absurda höjningar.
Snart får dom väl börja strypa tillgången så man får ställa sig i kö som för Rolex... Helt sjukt vad dom har höjt priserna.
Omegas listpriser har blivit absurda tyvärr.
Just i Omegas butik är nog rabatten låg eller obefintlig. Däremot kan man säkert få allt ifrån 0-25% hos AD som har Omega.

Det lustiga är ju att många reagerar väldigt starkt på Omegas prishöjningar, men när Rolex höjer sina priser är där ingen som höjer något ögonbryn :) det är ju snarare så att folk tar för givet att Rolex ska höja priserna..

"Men SMP är ju exakt samma klocka som numera kostar nästan det dubbla mot när den släpptes 2018, medans Rolex har uppdaterat Suben så deras ökning är mer befogad"

Men om man går tillbaka några år så är det ju inte så längesedan man kunde köpa en 116610LN för typ 50k, och vad kostade den på slutet innan 126610 släpptes? 110-120?

Enda försvaret är att Rolex håller priserna bättre på andrahandsmarknaden, jämfört med listpriset dvs.
En Omega håller ju också värdet bra, dock inte jämfört med listpriset, men vem köper en Omega till list? ;)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Det lustiga är ju att många reagerar väldigt starkt på Omegas prishöjningar, men när Rolex höjer sina priser är där ingen som höjer något ögonbryn :) det är ju snarare så att folk tar för givet att Rolex ska höja priserna..

"Men SMP är ju exakt samma klocka som numera kostar nästan det dubbla mot när den släpptes 2018, medans Rolex har uppdaterat Suben så deras ökning är mer befogad"

Men om man går tillbaka några år så är det ju inte så längesedan man kunde köpa en 116610LN för typ 50k, och vad kostade den på slutet innan 126610 släpptes? 110-120?

Enda försvaret är att Rolex håller priserna bättre på andrahandsmarknaden, jämfört med listpriset dvs.
En Omega håller ju också värdet bra, dock inte jämfört med listpriset, men vem köper en Omega till list? ;)
Jag håller med om att gnället är ensidigt men nog avhandlas Rolex prishöjningar här varje gång dom sker. Jo, hävdar vidare att Rolex inte har höjt på samma nivå som Omega, det kan dock (borde liksom) komma väldigt snart.

116610LN gick upp till 96.600:- 1/1 2020. Sen utgick den senare under året så antar dess sista höjning? (hittade detta då det diskuterades nyligen i en annan tråd)
https://stark.nu/rolex-monstruosa-prisjustering-for-sverige-januari-2020

Ensidigt gnäll på Omega? Ja, Longines har också höjt tre ggr i år tror jag och blivit egentligen lika "absurt" dyra. HydroConquest för 23.600:- ! I april/maj 2022 listade den 17-något. Stor skillnad i procent där och ingen gnäller. Kollade faktiskt Longines-tråden vid senaste höjningen aug/sep och det var noll kommentarer till det !
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Det lustiga är ju att många reagerar väldigt starkt på Omegas prishöjningar, men när Rolex höjer sina priser är där ingen som höjer något ögonbryn :) det är ju snarare så att folk tar för givet att Rolex ska höja priserna..

"Men SMP är ju exakt samma klocka som numera kostar nästan det dubbla mot när den släpptes 2018, medans Rolex har uppdaterat Suben så deras ökning är mer befogad"

Men om man går tillbaka några år så är det ju inte så längesedan man kunde köpa en 116610LN för typ 50k, och vad kostade den på slutet innan 126610 släpptes? 110-120?

Enda försvaret är att Rolex håller priserna bättre på andrahandsmarknaden, jämfört med listpriset dvs.
En Omega håller ju också värdet bra, dock inte jämfört med listpriset, men vem köper en Omega till list? ;)
Denna listar typ 100 tusen…tycker nog man höjt priserna till en nivå som är rätt hög ändå
IMG_3233.jpeg

Sen har du en poäng ang andrahandsvärde även om jag tycker vissa modeller såsom Globemaster och speedy är galet sett till listpriser nu.
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag håller med om att gnället är ensidigt men nog avhandlas Rolex prishöjningar här varje gång dom sker. Jo, hävdar vidare att Rolex inte har höjt på samma nivå som Omega, det kan dock (borde liksom) komma väldigt snart.

116610LN gick upp till 96.600:- 1/1 2020. Sen utgick den senare under året så antar dess sista höjning? (hittade detta då det diskuterades nyligen i en annan tråd)
https://stark.nu/rolex-monstruosa-prisjustering-for-sverige-januari-2020

Ensidigt gnäll på Omega? Ja, Longines har också höjt tre ggr i år tror jag och blivit egentligen lika "absurt" dyra. HydroConquest för 23.600:- ! I april/maj 2022 listade den 17-något. Stor skillnad i procent där och ingen gnäller. Kollade faktiskt Longines-tråden vid senaste höjningen aug/sep och det var noll kommentarer till det !
Jojo, jag instämmer att det avhandlas, men det gnälls inte när Rolex höjer sina priser, det är snarare tvärtom :)

Sen instämmer jag till fullo att Omega höjt sina priser ganska ordentligt, men precis som du säger är de ju knappast ensamma om det..
 
Topp