• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 353 52.9%
  • Hesalit

    Röster: 314 47.1%

  • Totala väljare
    667
Har förstått att precis allt vad gäller garantiärende Omega/Longines skall iväg till Swatch Group i Sthlm även om AD har egen urmakare. Normalt verkar detta ta runt en månad. Dom får nog inte ens försöka rucka den även om vissa kanske gör det ändå?

Ja, jag tar nog faktiskt hellre -1 än +5. Men utanför METAS spec, den skall ju aldrig sacka! Vi får se framemot sommaren, om klockan är kvar då...

Sen kan Swatch Group nog vara överhopade med ärenden. Tror det kan hända att dom sätter den i sin (förvisso avancerade) timegrapher, kollar dom positioner man skall och finner dom att den går inom spec vad gäller s/d och amplitud så bara avslutar dom ärendet utan ett enda försök till ruckning. Klockan iväg en månad helt utan några åtgärder alls...
Min Speedmaster skulle skickas till Omega/Swatch, men jag undrar, jag. De borde ju ha fixat datumet isf. Dålig kommunikation. Köpte min på Uret Vintage - kommer aldrig köpa därifrån igen.
Man får känna efter själv om det är värt och skicka i väg klockan. Är ju ingen större kostnad heller om garantin löpt ut.
Det skulle vara dålig service om de skickar tillbaka klockan direkt om den ligger inom spec. Hur klockan går beror ju på hur den används - om man står och slår med slägga hela dagarna eller spelar golf eller sitter vid en dator kan ju påverka en hel del.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Idag kom denna skönhet äntligen hem.
Omega Seamaster 2541.80.00 41mm. (Första Omega klockan jag köpt).

Har länge letat efter både originaldokument och box där slutligen fann denna från 1998.

Bond referensen ger jag 10/10 och givetvis var jag tvungen att sätta på gummit direkt! 👋🏻
Grattis! den ser riktigt bra och framför all skarp (opolerad) ut.
 

General

Breitling
Grattis! den ser riktigt bra och framför all skarp (opolerad) ut.
Tack! Tänkte att jag skulle få hem en helt glansig klocka (polerad) men resultatet blev detta.

Såg också att du gav en känga till Uret Vintage tidigare. Köpte en Tudor 1926 därifrån som dom annonserade som 2023 såld och tog ett överpris därtill. Tills man insåg att klockan var 2022 såld egentligen. 😄
 

Bjjorn

Omega
I dag får den lille hänga på armen då bumblebee ska in för byte av gummipackningar! Funderar på att flippa den vita men den är ju så snygg den också :) så jag tvekar! Kanske om man hittar en med blå,tavla så minskar kanske ångesten
IMG_0555.jpeg
 

Timely

Omega
Paneristi
2-Faktor
Den går ju -1spd ! METAS anger 0 - +5/6 (är det +6 för 8800?). Hursomhelst, skall inte sacka.
Jaha, då är jag med! Läste om någon som fick vara utan sin klocka i månader för mindre garantiärende liknande ditt. Så frågan är hur länge du kan vara utan... Alternativt kolla om någon lokal urmakare kan rucka?
Har du testat låta den ligga med kronan pekande nedåt under natten?
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Någons som vet ifall Omega på Biblioteksgatan utför trycktest? Eller var i Stockholm city skulle ni gå för att tighta till ett boettlock och trycktesta? :)

Erikson urhandel hade varit ultimat men undviker helst ta mig ut till Sundbyberg
 

Adam2021

Omega
Senast ändrad:

WatchM

Panerai
2-Faktor
Någons som vet ifall Omega på Biblioteksgatan utför trycktest? Eller var i Stockholm city skulle ni gå för att tighta till ett boettlock och trycktesta? :)

Erikson urhandel hade varit ultimat men undviker helst ta mig ut till Sundbyberg
Om klockan inte blivit tryck testad på länge så kan jag rekommendera Swatch groups täthets service. Kostar inte lite men de bytar packningar bland annat och sedan utför ett trycktest.
 
Senast ändrad:

Bbeat

Breitling
Hej,

Trillade igår och tog emot mig med handen. Låset gick sönder enligt bild. Går det att fixa på något sätt? Omega Aqua Terra 2503.50.00 co-axial.
A924D94F-DC54-4D1B-AEFC-35EE0F2AF1D1.png
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Omega-butiken gör ingenting på plats. Jag hade gått till Bo Berggren.
Stämmer enligt Omegas hemsida. Annars finns Rob. Ingen får sälja Omega av de två men bra urmakare. Min favo var annars KM Globen. Tror de fortsatt har kvar urmakeriet i globen ett kort tag till.

100% på KM i Fältan.
Om klockan inte blivit tryck testad på länge så kan jag rekommendera Swatch groups täthets service. Kostar inte lite men de bytar packningar bland annat och sedan utför ett trycktest.
Tack allesamman!
Jag chansade på NK när jag var där på annat ärende, och de utförde trycktestet med grymt bemötande.
 
Senast ändrad:

Adam2021

Omega
Hej,

Trillade igår och tog emot mig med handen. Låset gick sönder enligt bild. Går det att fixa på något sätt? Omega Aqua Terra 2503.50.00 co-axial.
A924D94F-DC54-4D1B-AEFC-35EE0F2AF1D1.png
Nästan omöjligt att reparera. Har du fjäder och den lilla skriven som sitter på baksidan av låset?
Enklaste och det bästa lösningen är att beställa låset.
 
Topp