• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 355 53.1%
  • Hesalit

    Röster: 314 46.9%

  • Totala väljare
    669

Kling92

Breitling
Hej Omegavänner! Jag köpte nyligen en 2221.80.00 quartz och skickade vidare en 212.30.41.20.01.003. Många av er har säkert synpunkter på det bytet, men jag är supernöjd!
Jag undrar dock varför anti-reflexen är så mycket sämre på den lite äldre 2221.80? Det är verkligen en påfallande skillnad jämfört med min förra. Beror det på att den är 10 år äldre? (2007 vs 2017). Eller var helt enkelt anti-reflexbehandlingen sämre på den tiden?

Sista frågan, går det att göra något åt? Göra om behandlingen?

Trevlig helg nu!
20231117_102051.jpg
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Hej Omegavänner! Jag köpte nyligen en 2221.80.00 quartz och skickade vidare en 212.30.41.20.01.003. Många av er har säkert synpunkter på det bytet, men jag är supernöjd!
Jag undrar dock varför anti-reflexen är så mycket sämre på den lite äldre 2221.80? Det är verkligen en påfallande skillnad jämfört med min förra. Beror det på att den är 10 år äldre? (2007 vs 2017). Eller var helt enkelt anti-reflexbehandlingen sämre på den tiden?

Sista frågan, går det att göra något åt? Göra om behandlingen?

Trevlig helg nu!
20231117_102051.jpg
SMPc har dubbla anti-reflex behandlingar.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Hej Omegavänner! Jag köpte nyligen en 2221.80.00 quartz och skickade vidare en 212.30.41.20.01.003. Många av er har säkert synpunkter på det bytet, men jag är supernöjd!
Jag undrar dock varför anti-reflexen är så mycket sämre på den lite äldre 2221.80? Det är verkligen en påfallande skillnad jämfört med min förra. Beror det på att den är 10 år äldre? (2007 vs 2017). Eller var helt enkelt anti-reflexbehandlingen sämre på den tiden?

Sista frågan, går det att göra något åt? Göra om behandlingen?

Trevlig helg nu!
20231117_102051.jpg
Som @ajvar skriver så har SMPc dubbelsida AF. Jag kan dock tycka at är skönare att bara ha det på undersidan eftersom AF:n på ovansidan inte är så tålig och kan bli "repig".
Inte så mycket att göra åt med din klocka dock tyvärr.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är ganska ovan när det gäller Omega klockor, vill köpa en begagnad Seamaster. Kan detta vara något, eller man ska gå upp en prisklass till för att få något bra?

Första frågan är ju om du kan tänka dig en midsize (36mm som den du länkade till) eller om du hellre vill ha en fullsize (41mm)?
Nästa fråga är ju om du är medveten om att det tillkommer tull och moms när du beställer från USA? Så priset blir ca 25% högre än vad som anges.

Personligen hade hag försökt hitta en Seamaster här på KS istället, brukar komma upp med jämna mellanrum.
 

Klockväg

Breitling
Första frågan är ju om du kan tänka dig en midsize (36mm som den du länkade till) eller om du hellre vill ha en fullsize (41mm)?
Nästa fråga är ju om du är medveten om att det tillkommer tull och moms när du beställer från USA? Så priset blir ca 25% högre än vad som anges.

Personligen hade hag försökt hitta en Seamaster här på KS istället, brukar komma upp med jämna mellanrum.
Tänker mig nog en midsize då jag inte har jättestor handled, passar bättre med lite mindre.
Jag tog bara den annonsen som exempel, ska försöka hitta en professionell handlare med ungefär samma pris inom Europa, ev. hitta en här på KS. Tack för tipset!
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tänker mig nog en midsize då jag inte har jättestor handled, passar bättre med lite mindre.
Jag tog bara den annonsen som exempel, ska försöka hitta en professionell handlare med ungefär samma pris inom Europa, ev. hitta en här på KS. Tack för tipset!
Härligt, då har du tänkt till👍
Tycker verkligen deras midsize är en riktigt bra klocka, passar till de flesta tillfällen!
Har själv haft två stycken och båda var kanonfina (tyvärr lite för små för mig), men med en mindre handled är det ett bra val av klocka tycker jag😊
För lite inspiration är det här mina gamla:

Lycka till i jakten!
 

Klockväg

Breitling
Härligt, då har du tänkt till👍
Tycker verkligen deras midsize är en riktigt bra klocka, passar till de flesta tillfällen!
Har själv haft två stycken och båda var kanonfina (tyvärr lite för små för mig), men med en mindre handled är det ett bra val av klocka tycker jag😊
För lite inspiration är det här mina gamla:

Lycka till i jakten!
Om man nu väljer att köpa en klocka på Chrono24, hur säker är man på att klockan är autentisk (kommer enbart köpa från professionella handlare på Chrono24). Kan det vara värt att ta klockan till en Omega återförsäljare och kolla upp den? Har ju ändå äkthetsgaranti samt ångerrätt.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Om man nu väljer att köpa en klocka på Chrono24, hur säker är man på att klockan är autentisk (kommer enbart köpa från professionella handlare på Chrono24). Kan det vara värt att ta klockan till en Omega återförsäljare och kolla upp den? Har ju ändå äkthetsgaranti samt ångerrätt.
Så länge det är en professional dealer med bra omdömen på Chrono24 så bör det inte vara några problem. Ofta brukar du då få minst 1 års garanti av företaget som säljer samt att de så klart brukar ha gått igenom och säkerställt att den är äkta.

Jag har aldrig haft problem när jag handlat av professional dealer på Chrono24 åtminstone.
 

Klockväg

Breitling
Så länge det är en professional dealer med bra omdömen på Chrono24 så bör det inte vara några problem. Ofta brukar du då få minst 1 års garanti av företaget som säljer samt att de så klart brukar ha gått igenom och säkerställt att den är äkta.

Jag har aldrig haft problem när jag handlat av professional dealer på Chrono24 åtminstone.
Okej, tack för alla svar!
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Okej, tack för alla svar!
Har haft den modellen fast full size och automat och det är en klocka jag ständigt håller utkik efter.
Kanontrevlig.
Klassisk tavla och sitter riktigt bra på handleden.
Länken är riktigt mjuk och go, men designen är en vattendelare.
Den är ju grunden till den SMP som säljs idag, så en riktig klassiker!
 
Topp