• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 371 53.9%
  • Hesalit

Röster: 317 46.1%

• Totala väljare
    688
:)
20231209_134616.jpg
Satan Clean! Big ups 👍

Någon som kan tipsa om bekvämt, diskret och säkert fjärils/viklås till Omega Speedmaster Pro tillsammans med brunt läderarmband, Hirsch Siena.

Inte intresserad av dyra original från Omega och har även provat viklås ifrån Hirsch (som jag upplevde som obekvämt, och dessutom gick låset upp så fort jag skakade på armen).

Galet vad som har hänt med priserna i hela industrin senaste åren. När den nya Seamaster 300m lanserades 2018 kunde man köpa dom runt 35 k... Alla pratade om hur det var världens kap och varför den var så billig jämfört med Planet Ocean modellerna. Nu 2023 är MSRP för standard 300m versionen med stålarmband 78300 kr 💀Jag köpte min speedy 2016 för 32k ny från AD med rabatt, nu kostar den nya speedyn 91900kr (förvisso snyggare armband och uppdaterat urverk, men 3x priset känns lite starkt på så kort tid). What a time to be alive liksom

Galet vad som har hänt med priserna i hela industrin senaste åren. När den nya Seamaster 300m lanserades 2018 kunde man köpa dom runt 35 k... Alla pratade om hur det var världens kap och varför den var så billig jämfört med Planet Ocean modellerna. Nu 2023 är MSRP för standard 300m versionen med stålarmband 78300 kr 💀Jag köpte min speedy 2016 för 32k ny från AD med rabatt, nu kostar den nya speedyn 91900kr (förvisso snyggare armband och uppdaterat urverk, men 3x priset känns lite starkt på så kort tid). What a time to be alive liksom
+12% på den Omega de Ville Prestige jag köpte i december 2022
+19% på den Cartier Tank jag köpte i januari 2023 (två höjningar i år)

Har du jämfört med Seamaster 300 Heritage länken? Tycker den är väldigt bra. Otroligt fin (och underskattad) Globemaster oavsett.
Inte haft den möjligheten än, visuellt ser dem någorlunda lika ut i konstruktionen och kan tänka mig att även den är bekväm. Hittils har jag haft planet ocean länken på första plats men globemasterns länk får klockan på något sätt att smälta samman med handleden.

• Like
Reactions: aeh
Inte haft den möjligheten än, visuellt ser dem någorlunda lika ut i konstruktionen och kan tänka mig att även den är bekväm. Hittils har jag haft planet ocean länken på första plats men globemasterns länk får klockan på något sätt att smälta samman med handleden.
Den nuvarande SM300 länken smalnar av samt inte så bulkig. Även snabbjustering i låset. Den tycker jag är bland de bättre moderna omega länkarna.

Globemaster länken är snygg o ger en integrerad känsla med klockan. Den kunde dock smalnat av.

Det gråa krokodilbandet är ju snyggt oxå till dina vita tavla ☺️

Senast ändrad:
Den nuvarande SM300 länken smalnar av samt inte så bulkig. Även snabbjustering i låset. Den tycker jag är bland de bättre moderna omega länkarna.

Globemaster länken är snygg o ger en integrerad känsla med klockan. Den kunde dock smalnat av.

Det gråa krokodilbandet är ju snyggt oxå till dina vita tavla ☺️
Helt rätt, den är säkert mycket bättre då den har bättre spec men jag menar att just formen på min handled kommer bra överens med den. Det är nog en underbar kombo, grå mot den härliga vita färgen :)

Har ni någon koll ungefär hur mycket man kan pruta ner populära modeller som Seamaster 300m eller Speedy pro nuförtiden? Givet att man eventuellt har bra kontakter eller bra relation med en AD. Jag fick känslan under en period (2018-2021) att det stramat åt flexibiliteten att ge rabatt (positivt för Omegas image kanske?). Som sagt köpte jag min Speedy pro ny från AD med 23% rabatt år 2016. Även gråhandlare stramade åt och låg endast runt 5-10% rabatt. Men senaste tiden verkar iaf gråhandlare ligga runt 20% igen. Intressanta svängningar 🤔

Tillbaka
Topp